Bericht
door Ton 3OX » za sep 04, 2004 8:31 pm
Ha Bertus,
Dat is interessant! Dus jullie hebben al zoiets?! Inderdaad, foto"s zou ik daar graag van zien. Ik ben ook wel benieuwd met welke onderdelen jullie hem hebben opgebouwd, waar je hem voor gebruikt, rijervaringen etc.
Goed, antwoord op je vraag: Het toespoor van het zijspanwiel is nodig om er voor te zorgen dat een zijspan rechtuit rijdt. Zou je het zijspanwiel exact evenwijdig aan voor- en achterwiel zetten, dan trekt de zijspancombinatie naar rechts (bij een rechterbak). Dit ga je behoorlijk tegen als je het zijspanwiel iets naar binnen verdraaid. Dit hoeft echt niet veel te zijn: op het EML motorcrosszijspanframe is dit opgelost middels een excentrische as door de ophanging van de vork van het bakwiel. Door het verdraaien van deze as kan het wiel een beperkt aantal graden naar binnen worden gezet. Hoeveel precies nodig is, hangt van het frame en de gewichtsverdeling af. Bij mijn gele zijspanfiets heb ik dit stap voor stap bepaald: steeds iets verder naar binnen zetten, totdat ik met losse handen rechtuit kan rijden (deze fiets heeft geen vering, maar de bakwielas kon wel iets scheef in het frame vastgezet worden) Door het verdraaien van deze as zal ook de vlucht van het bakwiel (= het scheefstaan dat je ziet als je recht voor het zijspan staat), iets veranderen, maar dat is niet belangrijk.
Er worden nog meer middelen toegepast in de praktijk bij motorzijspannen: ook de motorfiets staat niet precies rechtop: het lijkt net op de motorfiets eerst over een kleine hoek van het zijspan afvalt en dan pas is vastgezet! Voor zijspancrossframes weet ik niet of dat wordt gebruikt, voor straatzijspannen in ieder geval wel.
Als je meer informatie wilt hebben, vraag dan eens na bij EML in Neede, of VMC in Holten. Zij bouwen zijspanframes en weten er echt alles van.
Daarnaast kan ik je nog een boek aanbevelen: "Das neue Handbuch für Gespannfahrer", Bernhard Götz-Verlag Bietigheim-Bissingen, ISBN 3-9802242-1-X voor 14,80 euro. Het boek bevat een heldere en uitgebreide theoretische beschrijving van het rijden met een zijspan. Ook bevat het constructiedetails en een overzicht van bekende zijspanmerken.
Mocht je verder nog vragen hebben, mail gerust. Ik ben in ieder geval heel benieuwd wat voor fiets jullie willen gaan bouwen en hoe je er voor zorgt dat bij een geveerd achterwiel de achtervorkconstructie voldoende stijf wordt. Enne...., als je de bakkenist ook laat trappen, dan kun je er veel meer mee doen!
Met vriendelijke zijspangroet,
Ton