Re:downhill zijspan frame met foto"s

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Zane!
Re:downhill zijspan frame

Bericht door Zane! » do aug 26, 2004 6:29 pm

of je monteert sway bars 8)

Afbeelding

zane

Ton 3OX

Bericht door Ton 3OX » vr aug 27, 2004 3:44 pm

Jongens bedankt voor de tips. Het gebruik van een torsiestang probeer ik voorlopig te vermijden, omdat het extra gewicht in de schaal brengt. In de zijspancross is het gebruik van zo"n torsiestang trouwens beperkt. Slechts enkele teams (met een W-tech frame) hebben hiervan gebruik gemaakt.

Ik heb Reiger een mailtje gestuurd en de vraag voorgelegd. Zodra ik antwoord heb, horen jullie het.

Ik wil wel enkele tekeningen laten zien, maar hoe doe je dat als je geen eigen website hebt? Stuur me anders maar een email: janse.bor@wanadoo.nl, dan stuur ik wel enkele tekeningen.

groet,

Ton

Ton 3OX

Bericht door Ton 3OX » vr aug 27, 2004 10:23 pm

In aansluiting op mijn laatste bericht heb ik wat tekeningen op www.pinkbike.com gezet.

Voorbeeld van de voorzijde van de nieuwe zijspan mountain bike:

Afbeelding

groet,

Ton

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » ma aug 30, 2004 1:41 pm

B-J-E schreef:
die zit ook in nwd3
die man heeft verlamde benen geloof ik
maar hij doet best leuke jumps met dat ding en ook no handers haha

Kost ook nogal wat geloof ik. Ik heb hier een CAD magazine (tijdschrift over CAD tekenen) liggen en daar stond ie een keer in 3D model op de cover. Echt een heel wijs apparaat. Geloof dat ie aardig richting de 10000 euro ging maar dat weet ik niet meer zeker. Duur was ie iig wel.

Arnetteman 8)

The General
Contacteer:

Bericht door The General » ma aug 30, 2004 2:59 pm

Ton 3OX schreef:
In aansluiting op mijn laatste bericht heb ik wat tekeningen op www.pinkbike.com gezet.

Voorbeeld van de voorzijde van de nieuwe zijspan mountain bike:

Afbeelding

groet,

Ton

link doet het niet

les alpes

Bericht door les alpes » ma aug 30, 2004 5:34 pm

Ton 3OX

Bericht door Ton 3OX » ma aug 30, 2004 7:57 pm

Ik weet niet wat hier precies fout gaat. Toen ik het bericht verzond waren er geen problemen, maar nu kan ik de figuur ook op pinkbike.com niet vergroten?!
Ik heb nog enkele figuren in de aanbieding.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mocht het nu weer niet lukken, stuur mij even een email (janse.bor@wanadoo.nl) en ik zend je wat informatie.

groet,

Ton

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » ma aug 30, 2004 9:43 pm

Heej dat ben ik [die als een debiel buitenboord hangt]

E

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » di aug 31, 2004 2:54 pm

Jammer dat wij dat niet kunnen zien!! ;D

Ton 3OX

Bericht door Ton 3OX » di aug 31, 2004 2:59 pm

Sja, ik weet niet precies wat er aan de hand is. Ik zie ze zelf ook niet meer, terwijl dat vanochtend na de reactie van Eric nog wel het geval was. Nog een manier is de volgende: gebruik het adres van de foto"s op pinkbike:

http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=286135
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=286152
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=286134
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=286123

laat even weten of dat bij jou werkt. Bij mij wel, maar dat zegt geloof ik niet veel meer...

groet,

Ton

Ton 3OX

Bericht door Ton 3OX » di aug 31, 2004 3:03 pm

... en in aanvulling op het laatste: druk eventueel eens op F5 als je op de pinkbike website nog steeds niets ziet...

Ton

Giant dude 0ss...........

Bericht door Giant dude 0ss........... » vr sep 03, 2004 8:37 am

hee ton,

IK en superslopert zijn ook met de bouw van een zijspan begonnen, volledig afgeveert. We hebben al een tijdje een zelfgebouwde wannabe RM switch project staan van staal. Toen leek het ons een leuk idee om daar een zijspan aan te bouwen. We gebruiken een motorcrosszijspanframe van EML als voorbeeld want die gebruiken heel weinig materiaal en dat is gunstig voor het gewicht omdat we toch met staal werken. Maar nu, ik had een boek over zijspannen, maar nu ben ik dat kwijt, met hoe dat zat met het toespoor van het zijspanwiel en de alles wat er nog meer bij komt kijken, weet jij die toevallig.Of moet je gewoon de hoeken van een fusee van een auto aanhouden. foto"s doen we wel een keer

Groetjes Bertus

Ton 3OX

Bericht door Ton 3OX » za sep 04, 2004 8:31 pm

Ha Bertus,

Dat is interessant! Dus jullie hebben al zoiets?! Inderdaad, foto"s zou ik daar graag van zien. Ik ben ook wel benieuwd met welke onderdelen jullie hem hebben opgebouwd, waar je hem voor gebruikt, rijervaringen etc.

Goed, antwoord op je vraag: Het toespoor van het zijspanwiel is nodig om er voor te zorgen dat een zijspan rechtuit rijdt. Zou je het zijspanwiel exact evenwijdig aan voor- en achterwiel zetten, dan trekt de zijspancombinatie naar rechts (bij een rechterbak). Dit ga je behoorlijk tegen als je het zijspanwiel iets naar binnen verdraaid. Dit hoeft echt niet veel te zijn: op het EML motorcrosszijspanframe is dit opgelost middels een excentrische as door de ophanging van de vork van het bakwiel. Door het verdraaien van deze as kan het wiel een beperkt aantal graden naar binnen worden gezet. Hoeveel precies nodig is, hangt van het frame en de gewichtsverdeling af. Bij mijn gele zijspanfiets heb ik dit stap voor stap bepaald: steeds iets verder naar binnen zetten, totdat ik met losse handen rechtuit kan rijden (deze fiets heeft geen vering, maar de bakwielas kon wel iets scheef in het frame vastgezet worden) Door het verdraaien van deze as zal ook de vlucht van het bakwiel (= het scheefstaan dat je ziet als je recht voor het zijspan staat), iets veranderen, maar dat is niet belangrijk.
Er worden nog meer middelen toegepast in de praktijk bij motorzijspannen: ook de motorfiets staat niet precies rechtop: het lijkt net op de motorfiets eerst over een kleine hoek van het zijspan afvalt en dan pas is vastgezet! Voor zijspancrossframes weet ik niet of dat wordt gebruikt, voor straatzijspannen in ieder geval wel.

Als je meer informatie wilt hebben, vraag dan eens na bij EML in Neede, of VMC in Holten. Zij bouwen zijspanframes en weten er echt alles van.

Daarnaast kan ik je nog een boek aanbevelen: "Das neue Handbuch für Gespannfahrer", Bernhard Götz-Verlag Bietigheim-Bissingen, ISBN 3-9802242-1-X voor 14,80 euro. Het boek bevat een heldere en uitgebreide theoretische beschrijving van het rijden met een zijspan. Ook bevat het constructiedetails en een overzicht van bekende zijspanmerken.

Mocht je verder nog vragen hebben, mail gerust. Ik ben in ieder geval heel benieuwd wat voor fiets jullie willen gaan bouwen en hoe je er voor zorgt dat bij een geveerd achterwiel de achtervorkconstructie voldoende stijf wordt. Enne...., als je de bakkenist ook laat trappen, dan kun je er veel meer mee doen!

Met vriendelijke zijspangroet,

Ton

Bericht door Giant dude 0ss........... » ma sep 06, 2004 6:52 pm

Hee Ton,

We hadden dat RMframe nog liggen voor gewoon solo te rijden, Maar het leek ons een leuk idee om er een bakkie aan te plakken. Ik heb de middelen thuis dus das geen probleem. Maar het wordt een op downhill gerichte combinatie dus maar een iemand trapt en de ander puur aan het bakkenisten. dus da wordt zwoegen. we letten wel wat op het gewicht maar we werken toch met staal. Het frame zelf is gewoon een replica van een Rocky mountain switch, en daar plakken we een bak aan doormiddel van voorbeelden van de EML site. Want daar staan zijspannen in alle hoeken afgebeeld. De vlucht en het toespoor en de hoek van de fiets dus uit een boek en uitproberen wat het beste rechtdoor gaat ook met hogere topsnelheden, da wordt dus achter een auto gedaan (denk ik). ik had bedacht voor de stijfheid lassen we onderaan de bottom bracket een buis met een S bocht (voor het wiel en het kettingblad) naar achteren, en net voor de derailleur schuin naar achteren. Hij moet vlak langs het achterwiel lopen anders komt dit nie uit met de crank.En dan met een bocht richting het wiel (doormiddel van een EML constructie. Voor de rest van boven nog een buis van de zitbuis af eest naar achteren en dan richting de as van het bakkie, Niet vast aan de as want die is afgeveerd. En vanuit die buis (boven het achterwiel) een buis naar beneden rchting die buis langs de derailleur. En voor ook gewoon een EML constructie.

Antwoord op je vraag hoop ik.

Groetjes Bertus en Rene (superslopert)

Ton 3OX

Bericht door Ton 3OX » ma sep 06, 2004 8:24 pm

Ha zijspanmannen,

Dat moet een mooi frame worden denk ik. De constructie met de achtervork en de verbinding met het frame zien er volgens mij ook gezond uit. Als ik alles goed begrepen heb, is mijn constructie onder de achtervork hetzelfde (zie de figuren die ik al eerder heb laten zien op pinkbike.com).

Als je de RM nabouwt, kan het zijn dat de wielbasis aan de krappe kant is. Mijn gele fiets heeft een wielbasis van 1,20 meter en zelfs dat is te kort. De nieuwe fiets komt boven de 1,30 m uit. Dit moet de rechtuitstabiliteit verbeteren, want deze is op het moment tot zo"n 45 km/uur goed genoeg. Boven deze snelheid begint het vaag aan te voelen (test in Ardennen). Echter, en dat is belangrijk, ook de naloop van het voorwiel speelt een zeer belangrijke rol. Op mijn gele fiets is deze 0 cm gemaakt, om de invloed van de zijspan op het stuurgedrag te minimaliseren. Op deze manier kan het zijspanwiel door een gat gaan, maar wordt mij het stuur niet uit de handen geslagen.
Volgens het boek "Das neue Handbuch für Gespannfahrer" dat ik in mijn vorige mail al noemde, rijdt een motorzijspan boven 40 km/u goed rechtuit. Motorzijspannen hebben volgens dit boek een naloop van 1 tot 5 cm, vaak instelbaar. Om slingereffecten te beperken beneden 40km/u wordt een stuurdemper toegepast. Deze heb ik niet nodig, maar, als de stabiliteit van mijn fiets direkt te vergelijken is met die van een motorzijspan, ten koste van stabiliteit op snelheden boven 40 km/u.

Het bijzondere aan het zijspan dat in het september nummer van Bike 2004 staat is dat er een standaard voorvork in zit en een stuurdemper ontbreekt. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe dit rijdt...

De keuze van staal is heel verstandig. Het is gemakkelijker te bewerken dan het Al dat ik heb gekozen. Maar goed, dat zul je zelf ook wel weten! Wat voor staal had je in gedachten? Tip: Het framemateriaal dat VMC in Holten gebruikt voor het zijspancrossframe van bijvoorbeeld Willemsen/Stupelis is ook voor particulieren te krijgen.

groet,

Ton

Bericht door Giant dude 0ss........... » di sep 07, 2004 3:58 pm

weet jij daar een nummer van ofzo, van het staal dan he ;).
Ik ga via mijn werk vragen of ik naadloze hydraulic leiding kan krijgen van 16 mm. Die is sterk en best licht. En dan bouwen geslagen.

Groetjes Bertus

Ton 3OX

Bericht door Ton 3OX » di sep 07, 2004 8:23 pm

Ze gebruiken chroommolybdeenbuis, waarschijnlijk 25CrMo4, maar via 0548 365015, www.hocob-framebouw.nl, of info@hocob-framebouw.nl kom je er zelf wel achter. Op de site van W-tech, ook een framebouwer, www.w-tec.nl klik je op ATV en daar wordt dit materiaal genoemd.

Het materiaal is goed koud vervormbaar en lasbaar. Vraag een goede lasser even naar de beste lasomstandigheden.

sterkte,

Ton

The General
Contacteer:

Bericht door The General » di sep 07, 2004 8:36 pm

beter pak je gewoon 4130 ;D of anders T49 nog beter :o ;D

Ton 3OX

Bericht door Ton 3OX » wo sep 08, 2004 8:12 pm

Ha materialenman,

Volgens mij is AISI4130=25CrMo4. T49 ken ik niet direct. Wat is dat voor geweldig spul? Is het sterker en taaier? Wat is eigenlijk de samenstelling?

groet,

Ton

Bericht door Giant dude 0ss........... » do sep 09, 2004 8:20 pm

Hee gasten

Ik weet het niet precies, het is naadloos getrokken pijp. Je kunt het ook heel goed koud vervormen. En ik weet dat het drukken aankan van 500 bar, en dan is het toch stevig. stevig genoeg om iets van te bouwen lijkt mij. Rene had trouwens in een O2 bikers van sept 2001 een foto gevonden van een downhill zijspan. Gif groen met zwart dus. daar heb ik hem dus een keer gezien.

Groetjes Bertus

Bericht door Giant dude 0ss........... » do sep 09, 2004 8:28 pm

mijn pijp dan he nie die T49. je kunt ook hoogwaardig st690 nemen
ma das zo zwaar, maar dan breekt er niks af.

Ton 3OX

Bericht door Ton 3OX » ma sep 13, 2004 7:44 pm

Ha Bertus en Rene,

Zeg, jullie hadden het over foto"s van de bestaande zijspancombinatie die als basis dient voor de nieuwe RM-"EML". Kun je die foto"s laten zien. Ik ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet.

En wanneer moet jullie nieuwe 3wieler klaar zijn? En hoe willen jullie hem opbouwen? Wielen, voorvork, schokbrekers, remmen etc.

Ik ben benieuwd,

groet,

Ton

The General
Contacteer:

Bericht door The General » ma sep 13, 2004 8:15 pm

of anders Reynolds 853 Heat Treated and Air-Hardened* Tubing ;D

Bericht door Giant dude 0ss........... » do sep 23, 2004 5:52 pm

Heey gasten

De bouw verloopt smooth, We hebben nog wel te kampen met een stijfheid probleempje MAAR dat zal komen omdat alles nog maar gehecht is. Zijspan wiel heeft 11,2 cm veerweg of 4 inch. En is afgeveert met een Fox vannila. foto"s volgen binnenkort.

Groetjes Bertus

Bericht door Giant dude 0ss........... » do sep 23, 2004 5:57 pm

hooow nog wa vergeten.

We beginnen met een monster T, als dat niet rijdt maakt ik zelf een voorvork volgens zijspan recept. mijn eigen 48 spaaks funn wielen,
en de remmen de bike zelf shimano xt remmen met 210 mm schijven en de bak 160 mm schijf en mph rem (giant). bakrem door gelust van de achterrem en hij remt minder hard door de kleinere schijf, (dat kan ook tegenvallen, want we hebben een 20 inch wiel).

Groetjes Bertus

Plaats reactie