Mountainbike history, part vijfduizendtweeënzeventig

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Sven
Re:Mountainbike history, part vijfduizendtweeënzeventig

Bericht door Sven » za apr 03, 2004 4:16 pm

[quote="DeKerf"s"]
Die stereo is van onzen Pa. Ikzelf kan me daar zowiezo niet mee bezig houden, al die "luxe artikelen" ;)
[/quote]

Dat zeg je nu wel, maar je kickt er gewoon vreselijk op ;) Zal zeker ook wel staal inzitten ;)

Maar ik ben errug benieuwd naar je bevindingen, ik zou er niet mee om kunnen gaan omdat je toch lager ligt...

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za apr 03, 2004 4:19 pm

Dn Helle schreef:

Maar ik ben errug benieuwd naar je bevindingen, ik zou er niet mee om kunnen gaan omdat je toch lager ligt...

Nee, wat ik dus al zei; je dient een stuurpen te zoeken die het stuur op zo"n hoogte plaatst, dat je dezelfde zithouding qua rug e.d. hebt, als je momenteel hebt. Je kán natuurlijk (maar dat kan ook met een recht stuur) een houding als een baanrenner aannemen, maar dat werkt in t veld ook niet. Het gaat lauter en alleen om de ideale handpositie. De rest van de zitpositie moet gewoon gelijk blijven, want daar heb ik verder ook geen klagen over....

Sven

Bericht door Sven » za apr 03, 2004 4:34 pm

Aangezien ik soms nogal lui ben...

Je gaf aan dat die stuurtjes voor niet/lage ( ;)) prijzen van eigenaar verwisselen. Geef eens een voorbeeld?

En mag ik vragen wat je er voor neer hebt gelegd?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za apr 03, 2004 5:00 pm

Ze gaan voor bedragen van 120-180 dollar over de digitale toonbank...

Ik heb de helft betaald, voor een nieuw exemplaar...

Wytze

Bericht door Wytze » za apr 03, 2004 5:52 pm

dus je neemt een heeeel diep stuur, en dan zoek je een heeeele hoge stuurpen om weer op een goede hoogte uit te komen ::)
Ik vindt het echt heel mooie techniek, en begrijp me niet verkeerd het is super dat er iemand is die zorgt dat de geschiedenis levend blijft, maar probeer het nou toch niet steeds goed te praten met verhalen over ideale zithouding enzo want op elke gazelle batavus en giant tourfiets zit een stuur met dezelfde houding 25 graden. en daar kun je gewoon STI"s op zetten.. Het is toch gewoon mooi om die oude technieken te verzamelen!!
Maar nogmaals heel mooi, heb je de rest van de onderdelen al? hoop dat je snel nog zo"n bijzondere suntour crankstel hebt (elektroshift ofzo) want die zal er vast ook op moeten ;D

Echt tof trouwens als je bij een tourtocht met zo"n fiets aan de start verschijnt (duim omhoog smilie) 8)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za apr 03, 2004 6:51 pm

Wat betreft die zithouding en stadsfietsen; jah.. je hebt gelijk dat je bij stadsfietsen diezelfde handpositie tegenkomt. Geeft dus mede aan dat het weldegelijk nut heeft. Ik probeer m"n aankoop niet goed te praten, ik koop wat ik mooi of leuk vind. Sterker nog; ik heb ooit eens een frame gekocht waarvan ik wist dat het niet fijn zo rijden; mn DeKerf Suspension uit 1995. En zo kan ik nog wel wat voorbeeldjes geven.

Wat ik ook al aanhaalde; je zithouding dient niet te veranderen met dit stuur. Het draait enkel om de positie van je handen. Sinds de tijd dat ik me wat verdiept heb in die houdingen van de hand e.d. is de gedachten mij al meermalen door het hoofd geschoten dat een gemiddeld stadsfiets stuur al erg dichtbij diezelfde houding komt.

Charlie kwam tot deze vorm, maar er zijn meerdere wegen om dezelfde handpositie te verkrijgen. Jeff Jones doet dat o.a. ook met zijn H-Bar.

Afbeelding

Deze heeft dan het voordeel dat je dan dus niet zo"n hoge stuurpen nodig hebt. Nu zie ik dat "hoge stuurpen" niet zo als een probleem. Komt in het geval van de fietsen waar ik deze Offroad drops op ga monteren, zelfs gunstig uit in verband met de kabelloop van de cantilever remmen vooraan.

Als je nog eens goed naar de foto"s kijkt van de handpositie op het stuur, zul je zien dat het helemaal niet zo"n diep stuur is zoals je zelf zegt.

En nog een kleine aanvulling; ik vind dat oud spul mooi... gewoon ... omdat ik het mooi vind. Niet omdat ik geloof dat het altijd beter is. Daarbij heb ik ook zeer zeker wel modern spul; zelfs schijfremmen én geveerde vorken. Maar sommige dingen/ontwerpen zijn/waren weldegelijk goed of vooruitstrevend. Dat ze het uiteindelijk op de grote markt niet gehaald hebben, maakt het apart.

Persoonlijk zie ik het nut van dit stuur/handpositie weldegelijk zitten en zal wellicht in de toekomst daar nog wat meer op doorgaan met "nieuwere" technieken. ;)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za apr 03, 2004 7:06 pm

Hier zie je bijv. wat het werkelijke verschil is (in stuurhoogte e.d.), terwijl de uiteindelijke zitpositie van je hele lijf nagenoeg gelijk blijft.

Afbeelding

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » za apr 03, 2004 7:50 pm

Nog een voorbeeld van een mtb met race invloeden. (EN oud EN staal)

Afbeelding

@ De dwerg: als je heel goed kijkt zie je hier hoe ik het heb opgelost. Weliswaar geen WTB stuur maar een gewoon nichtenstuur maar wel met een raceremgreep en een oude shimano topmountschakelaar. Je moet de klemming iets uitbuigen maar dan past het uiteindelijk wel. Het is even wennen om zo te schakelen (ik denk dat het WTB-stukje voor iets meer schakelplezier zorgt dan mijn oplossing, maar de mijne is simpeler) maar dat heb je na korte tijd achter de rug.

TB

PS. doet die stereoset het nog volledig? mijn pama hadden exact dezelfde maar de CD-unit is inmiddels ter ziele...

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo apr 04, 2004 9:02 am

(Tallboy = Bram V.?)

Die stereoset doet het volgens mij nog perfekt.. zijn hier niet zo"n muziekluisteraars dus uren heeft ie zeker niet gemaakt... ;)

Goed; als ik je dus begrijp heb jij de duimschakelaars direct op de racebocht gezet? Kan je eens een close-upje fixxen, of is dat niet meer mogelijk? Denk dat de shifter op die manier wel redelijk dicht bij je hand komt te zitten, wat niet altijd een voordeel is. Bediende jij ze vaak al vanuit de bocht of van boven op de remgrepen? (Laatste is niet mogelijk bij dit WTB stuur, omdat de grepen te verdraait zitten om er boven op te hangen).

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » zo apr 04, 2004 10:01 am

(ja)

ik had hem idd direct op de bocht gezet. helaas heb ik niet zo 1 2 3 een digitaaltje beschikbaar. ik zal eens kijken via de scanner van mijn ouders. De fiets zelf is niet meer vandaar... Ik kon de schakelaars zowel van onderaf (dus liggend in de bocht) als van bovenaf (op de remgrepen steunend) bedienen. Okee, het ging niet altijd (zoals ik eerder schreef in een vorige post) even makkelijk maar een soepele binnen/buitenkabel combinatie deed wonderen. Zoals je ook ziet (als je heel erg inzoomt) zie je dat de schakelkabels a la Campa volledig weggewerkt zijn. Niet zo"n lelijke shimano STI wapper-kabel. Dat zorgde natuurlijk wel voor de nodige frictie maar het ging wel. (ik heb indertijd gewone stugge buitenkabel gebruikt.).

TB

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo apr 18, 2004 12:40 pm

Goed... gisteren eindelijk klaar met het frotten; hier mijn Breezer Storm uit 1994 die ik tijdelijk omgebouwd heb als singlespeed én voorzien van de inmiddels bekende WTB Offroad dropbar.

Dit wordt het "wapen" voor de 6uurs Estafette race in Eersel volgende week zondag, als lid van "Team Singlespeed.nl".

Zoals te zien; een steile stuurpen om de zitpositie nagenoeg gelijk te houden in verhouding tot een "flat bar". Dit stuur is een tikkie breeder dan wat ik gewend ben, dus zit ik toch wat verder voorover, als is het minimaal. Deze opzet is tijdelijk.

Ik heb een Bontrager Race Lite OR frame (1992-"93) staan die ik als Singlespeed wil gaan gebruiken. Daarop komt dit WTB stuur. M"n WTB Phoenix krijgt m"n tweede WTB stuurtje. Verschil van de WTB en de Bontrager met deze Breezer is de balhoofdbuislengte. Bij deze Breezer is deze erg kort. Zowel de Bontrager als de Phoenix hebben een "hogere kop", wat in mijn voordeel werkt om de juiste positie te krijgen.

Deze week de vuurdoop van dit geheel in "t veld en zondag dus de 6uur van Eersel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ter vergelijk hier een fotootje van mn DeKerf Team SL naast de Breezer Storm. Je ziet dat de onderlinge stuurhoogte niet heel veel verschilt. Toch zal ik op de Bontrager en Phoenix strax een iets hogere stand van het stuur proberen te verkrijgen.

Afbeelding

Sven

Bericht door Sven » zo apr 18, 2004 12:54 pm

DK, een woord: Wauw.

Die Breezer mistaat dat stuur totaal niet, ziet er echt goed uit.
Maar lijkt het je wel verstandig om het pas bij een 6 uurs estafette uit te gaan proberen?

En die foto met de Team SL zegt genoeg...

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo apr 18, 2004 1:31 pm

Dn Helle schreef:

Maar lijkt het je wel verstandig om het pas bij een 6 uurs estafette uit te gaan proberen?

Ga van de week "s avonds nog wel even een rondje proberen. Maar het mooie van een estafette race is dat je nog 2 team genoten hebt... Dus als het niets wordt.... ;)

Sven

Bericht door Sven » zo apr 18, 2004 1:35 pm

[quote="DeKerf"s"]
[
Dn Helle schreef:

Ga van de week "s avonds nog wel even een rondje proberen. Maar het mooie van een estafette race is dat je nog 2 team genoten hebt... Dus als het niets wordt.... ;)
[/quote]

Zwak hoor... ;)

Wel een opmerking: Die Racing Ralph"s horen niet op zo"n breezer he?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo apr 18, 2004 2:01 pm

[
Dn Helle schreef:

Nee, maar ik heb toch liever banden die wél bollen... vroeger waren de profielen gelijk als die op een John Deere... ;)

Al bevallen mij die RR"s op 1 ding niet en zal ik ze idd nog wel uitwisselen waarschijnlijk voor zondag. Gewoon m"n vertrouwde Specialized Rocksters er op, enkel wat breeder.

Zwak hoor... ;)

Cubeman

Bericht door Cubeman » zo apr 18, 2004 3:14 pm

Klopt, daar horen "oude banden" op zoals de Panaracer Dart/Smoke of de WTB Velociraptor:)
Ik heb nog wel een set WTB Velociraptor 2.1 Kevlar liggen z.g.a.n uit 1997 komen ze.
Het zijn zwarte met zo"n lichte zijkant.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo apr 18, 2004 3:57 pm

Cubeman schreef:
Klopt, daar horen "oude banden" op zoals de Panaracer Dart/Smoke of de WTB Velociraptor:)
Ik heb nog wel een set WTB Velociraptor 2.1 Kevlar liggen z.g.a.n uit 1997 komen ze.

Daar heb ik opzich wel oren naar. Ook al zal ik er niet veel mee rijden. De banden van vandaag de dag zijn toch wel een slag beter dan van wat jaartjes geleden. Máár "t oog wilt ook wat dus mail me eens ;)

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » zo apr 18, 2004 4:40 pm

@ De Dwerg: wil je het echt weten wat ik er van vind????

.....
.....
.....

LELIJK!!! :(

Tenminste met zo"n enorm steile stuurpen. Dat ziet er niet uit. Ik zou gewoon voor een lage (vlakke) stuurpen gaan of desnoods voor een IETS oplopende stuurpen, niet voor een pen die een erectie heeft!

De fiets verdient beter. (Daar heb ik dus dan ook niks op aan te merken).

BTW: waren de raceremgrepen met kabel - binnendoor - geleiding op? Daar zou ik voor kiezen. Nu heb je als nog zo"n wapperende kabel a la STI..... :( Er zijn nog zat fietsenmakers die dat spul hebben, anders moet je bijvoorbeeld eens naar de Halfords gaan, die hebben vaak heel interresant spul voor weinig (voorbeeld, avocet TITANIUM zadel voor 6 euro....!!!!), omdat ze niet weten wat ze verkopen....

TB

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo apr 18, 2004 5:33 pm

Tallboy schreef:
@ De Dwerg: wil je het echt weten wat ik er van vind????

.....
.....
.....

LELIJK!!! :(

Tenminste met zo"n enorm steile stuurpen. Dat ziet er niet uit. Ik zou gewoon voor een lage (vlakke) stuurpen gaan of desnoods voor een IETS oplopende stuurpen, niet voor een pen die een erectie heeft!

De fiets verdient beter. (Daar heb ik dus dan ook niks op aan te merken).

BTW: waren de raceremgrepen met kabel - binnendoor - geleiding op? Daar zou ik voor kiezen. Nu heb je als nog zo"n wapperende kabel a la STI..... :( Er zijn nog zat fietsenmakers die dat spul hebben, anders moet je bijvoorbeeld eens naar de Halfords gaan, die hebben vaak heel interresant spul voor weinig (voorbeeld, avocet TITANIUM zadel voor 6 euro....!!!!), omdat ze niet weten wat ze verkopen....

TB

Allereerst; smaken verschillen. Looks is een tweede als ik een fiets opbouw. Het moet werken.. dat is het belangrijkste. Ook al zou een lagere stuurpen wellicht mooier zijn, dat rijdt voor geen meter. Zeker niet in "t veld. Ik zit nu net een tikkie dieper dan met de originele setup van stuur en stuurpen. Dieper wil ik echt niét!.

De remgrepen hebben me nagenoeg geen drol gekost en ik vind het goed zo. In de tijd dat Charlie met deze sturen reedt, waren er ook nog vrij weinig grepen met kabel binnen door. Nog een extra klein iets wat nu wél lukt met deze kabelloop; ik kan de originele kabelnok en wieltje op de stuurpen ook gewoon gebruiken.

Maar nogmaals; mooi of niet mooi, dat is en blijft persoonlijk. Het werkt, daar gaat het mij in eerste instantie om. En persoonlijk vind ik het niet eens zó lelijk ;)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo apr 18, 2004 5:37 pm

Wat die steile stuurpen nog betreft; bij vrijwel alle setups van dit stuur op een "normale" mountainbike, kom je uit op dit soort lengtes/hoeken tegen. Echter, WTB of liever Steve Potts had daar een iets andere, meer elegante oplossing voor. De Gooseneck stuurpennen. Zie onder andere de wit/creme witte Phoenix in dit zelfde draaitje. Die heeft een mooi gebogen stuurpen.

Voor de opbouw van de Phoenix heb ik leuke plannen. Wellicht dat het tot de optie behoord dat ik dus een passende Gooseneck voorbouw laat maken...

Cubeman

Bericht door Cubeman » zo apr 18, 2004 7:05 pm

[quote="DeKerf"s"]
[
Cubeman schreef:

Daar heb ik opzich wel oren naar. Ook al zal ik er niet veel mee rijden. De banden van vandaag de dag zijn toch wel een slag beter dan van wat jaartjes geleden. Máár "t oog wilt ook wat dus mail me eens ;)
[/quote]

Tjek mail pls! ;)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di apr 20, 2004 9:20 pm

Korte impressie;

Zojuist de eerste offroad rit met deze combi gemaakt. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar dit is een zeer bijzonder iets. Maar dat wisten we al deels.

De zit is me goed bevallen. De remgrepen liggen erg lekker in de buurt en pakken goed aan. De doseerbaarheid van de remmen in deze houding is super.

Wat me voornamelijk opviel, is het staan op de pedalen. Als je aanzet, of sprint, verschuiven je handen automatisch iets of wat naar het horizontale deel onderin de stuurbocht. Als je dan staat, sta je iets anders t.ov. het staan met een gewoon recht stuur.

Ik ben geen biomechanicus, maar volgens mij heeft de houding die met dit stuur bij het staan onstaat, er alles mee te maken dat het sprinten veel krachtiger lijkt te gaan. Je kan meer kracht zetten vanuit je onderrug en je merkt echt goed het verschil. Dat, terwijl ik niet eens een uitzonderlijke super dag had of wat dan ook. Toch merkte ik dat het verschil maakte.

Nu ik dit zeg, herinner ik me inderdaad wel iets dat Jacquie Phelan (vrouw Charlie C.) ooit in een van onze email conversaties aanhaalde dat de houding van dit stuur inderdaad er voor zorgde dat je meer kracht kon zetten vanuit je onderrug, in bepaalde standen. Ik ga dat eens nazoeken en kijken of ik iets van die bevindingen kan koppelen.

In elk geval ben ik zeer onder de indruk van dit stuur, nu ik er mee gereden heb. Zeker bij het singlespeeden is het staand pedaalrammen iets wat ik vaak en graag doe. Dit stuur werkt voor als nog volgens mijn recente ondervindingen in m"n voordeel ;)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di apr 20, 2004 9:38 pm

Waar had je dat stuur ook weer gekocht zei je????? Wil ik ook :-*

Maar leuk dat het je zo goed bevalt, vraag me af waarom men ooit naar flatbars is overgestapt dan :?

dusssss©

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di apr 20, 2004 10:13 pm

BOSS schreef:
Waar had je dat stuur ook weer gekocht zei je????? Wil ik ook :-*

Maar leuk dat het je zo goed bevalt, vraag me af waarom men ooit naar flatbars is overgestapt dan :?

dusssss©

Te koop? met heeel veel geluk kan je er nog een vinden ergens via Ebay bijv.

Maar uh.. dít was niet vóór de tijd van de flatbar... De flatbars waren er al vrij snel. Charlie was/is alleen eigenwijs en ging zelf verder experimenteren en dit was daar o.a. een gevolg van.

In de tijd dat men nog met omgebouwde cruisers reed, had men dus ook van die cruiser sturen. Dat evolueerde verder door naar de z.g. "bullmoose" stuurtjes. Stuur en stuurpen uit één geheel, en de nodige varianten daarop. Die hadden vaak nog steeds een redelijke hoek aan weerskanten. Het stuur werd steeds rechter tot de 3-5 graden buiging die het nu nog heeft.

Fahrvergnugen

Bericht door Fahrvergnugen » ma apr 26, 2004 8:16 pm

Ik heb die single speed Breezer met zeer apart stuur gisteren in actie gezien tijdens de estafette in Eersel, en ik moet zeggen: thumbs up!!

Erg leuk om te zien hoe tenmidden van veelal dezelfde eenheidsworst-bikes (heb ik ook :) ) iemand zich weet te onderscheiden van de rest. Petje af!

Plaats reactie