Korte impressie;
Zojuist de eerste offroad rit met deze combi gemaakt. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar dit is een zeer bijzonder iets. Maar dat wisten we al deels.
De zit is me goed bevallen. De remgrepen liggen erg lekker in de buurt en pakken goed aan. De doseerbaarheid van de remmen in deze houding is super.
Wat me voornamelijk opviel, is het staan op de pedalen. Als je aanzet, of sprint, verschuiven je handen automatisch iets of wat naar het horizontale deel onderin de stuurbocht. Als je dan staat, sta je iets anders t.ov. het staan met een gewoon recht stuur.
Ik ben geen biomechanicus, maar volgens mij heeft de houding die met dit stuur bij het staan onstaat, er alles mee te maken dat het sprinten veel krachtiger lijkt te gaan. Je kan meer kracht zetten vanuit je onderrug en je merkt echt goed het verschil. Dat, terwijl ik niet eens een uitzonderlijke super dag had of wat dan ook. Toch merkte ik dat het verschil maakte.
Nu ik dit zeg, herinner ik me inderdaad wel iets dat Jacquie Phelan (vrouw Charlie C.) ooit in een van onze email conversaties aanhaalde dat de houding van dit stuur inderdaad er voor zorgde dat je meer kracht kon zetten vanuit je onderrug, in bepaalde standen. Ik ga dat eens nazoeken en kijken of ik iets van die bevindingen kan koppelen.
In elk geval ben ik zeer onder de indruk van dit stuur, nu ik er mee gereden heb. Zeker bij het singlespeeden is het staand pedaalrammen iets wat ik vaak en graag doe. Dit stuur werkt voor als nog volgens mijn recente ondervindingen in m"n voordeel