Re:Prachtige bike gezien!

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

themaniac
Prachtige bike gezien!

Bericht door themaniac » di feb 17, 2004 1:50 pm

Ik was vandaag bij een LBS en ik zag daar een prachtfiets staan. Het gaat om de trek 9.8 model 2003. Goedje is van Carbon, inclusief de RS sid voorvork (rijdt het team ook mee) en verder was hij uitgerust compleet met Shimano LX 2004, dat is niet de normale afmontage maar de fietsenmaker had het frame nog los staan. De vork is wel hetzelfde dan in het echte model.

De prijs voor de fiets: 1799 euro

Laat het nu zo zijn dat ik op zoek ben naar een hele mooie bike, echter heb ik mezelf zo`n beetje het maximumbudget gestelt van 1650 euro. Ik vind de bike prachtig en het carbon frame en de vork zijn super.
Normaal kost de bike 3700 euro, dan is hij afgemonteerd met meerendeels XT onderdelen.

Ik zit nu te twijfelen om 2 redenen:
- Nu heb ik deore onderdelen welke het bij mij gewoon niet houden, 100 km in de week biken trekken ze niet. Door weer en wind, door blubber en duinen etc. Heb ik geen XT nodig? Hoeveel minder is LX dan XT de verkoper in de winkel deed heel min over het verschi, logisch want hij wil me een bike verkopen.

-Is dat Carbon frame het waard om mn budget te boven te gaan? Ik hoor verschillende verhalen over carbon, het zou 10 x sterker zijn en lichter, toch zijn er mensen die het geldverspilling vinden.

Wat raden jullie me aan? Proberen te pingelen richting 1700 of de prijs zo houden met XT derailleurs erop? Of gewoon KOPEN...

Zo ziet de bike eruit:
Afbeelding

Is dit frame nu zoveel beter dan het HTX 7500 frame van Ghost, welke ook slechts 1600 gram weegt en waar ik een complete XT 2004 afgemonteerde bike, inclusief skareb comp van 2004 kan kopen voor 1450 euro

Afbeelding

Kortom: [glow=red,2,300]Wie van de 2??[/glow], het verschil is toch 350 euro en de Trek is "slechts" LX afgemonteerd, terwijl de Ghost XT heeft en slechts 10,25 kg weegt, daar waar de RS Sid weer beter is dan de Skareb comp.

k@tze

Bericht door k@tze » di feb 17, 2004 2:07 pm

uhm, ik hoef hier niet lang over na te denken... koop die trek gewoon, prijs is uitermate oké en de garantie ook.

kortom, DOEN! pingelen mag altijd en XT er op is nog lekkerder.

Gène

Bericht door Gène » di feb 17, 2004 3:52 pm

Zonder twijfel de Trek. Beter een goed frame met een wat mindere afmontage dan een slecht frame met goede afmontage. De vork en het frame zijn meestal de dingen die lang meegaan.
LX is inderdaad geen XTR maar ook geen Deore. LX is bij sommige onderdelen de wat zwaarde variant dan de XT. Als je al eens van cassette en ketting verandert van LX naar XT heb je al een hele vooruitgang.
Trouwens je kan beter een wat goedkoper hebben. Dan zul je bij nieuwe onderdelen ook niet zo achterover vallen.
We zullen de foto"s van de trek wel binnen kort zien!!
mzzl
Gène

Wacko007

Bericht door Wacko007 » di feb 17, 2004 4:22 pm

Ga voor Trek!!!
Het kader steekt boven alle andere merken uit.
De afmontage met Shimano LX is zeker geen slechte zet.
Moest het zijn dat er één en ander verslijt dan kan je later altijd upgraden... LX gaat ook niet zo vlug verslijten. Het is inderdaad iets zwaarder dan XT, maar dat kan ook niet anders voor de prijs die je wordt aangeboden!
Doen!

Greetz,

Julien.

themaniac

Bericht door themaniac » di feb 17, 2004 5:00 pm

aankoop van mn bike zal over een maand ongeveer zijn. Eerst deze "afraggen" en kijken hoe Giant en ik ons "geschil" op gaan lossen alvorens ik een nieuwe koop. Verder is het dan voorjaar en mooier weer,leidt je bike toch wat minder.

Wanneer die bike er over 1 maand nog staat zegt me dat genoeg, er zijn dan weinig geinteresseerden en dat is alleen gunstig voor MIJN PRIJS. Het is en blijft een 2003 model, niets mis mee, maar we zitten dan al eind maart begin april en dat ik kort gezegd 4 maanden verder. De waarde van een 2003 fiets zal alleen maar dalen.

Doe ik er goed aan om Achterderailleur en voorderrailleur meteen te laten vervangen door XT of moet ik dan voor de cassette en achterderailleur gaan?

sj0erd

Bericht door sj0erd » di feb 17, 2004 5:18 pm

laat die voordereailleur lekker zitten, joh. Geen verschil met XT, cassette en ketting daarentegen schelen een hoop in schakelprecisie en slijtvastheid.

BattleSickO

Bericht door BattleSickO » di feb 17, 2004 6:33 pm

Die Trek natuurlijk ::) :o

GTLTS

Bericht door GTLTS » di feb 17, 2004 7:28 pm

Trek.....ik heb mensen met dat plestikke ding best wel pittige afdalingen zien doen.....en het is nog licht ook......zou er een sram cassette en ketting op knallen met een XT derailleur.....

themaniac

Bericht door themaniac » wo feb 18, 2004 2:49 pm

Ik koop die fiets niet voor 1800 omdat ik op

http://www.trekbikes.com/bikes/2003/mou ... largerview

de orginele bike zie staan van 2003 voor 2500 DOLLAR en omgerekend is dat 1950 euro. Voor 150 euro meer heb ik dus een XTR achterderailleur, XT schakelcomponenten, bontrager lite etc. Afijn kijk zelf maar.

Op de fiets die mij aangeboden wordt zit puur LX en zijn alleen frame en vork hetzelfde. Wielen, velgen, banden, schakelcomponenten, cranck etc zijn dus allemaal minder. Voor die 150 euro verschil kan ik beter de fiets via internet bestellen via een dealer. Vind ik dan....

Dit is voor mij het bewijs dat ik die fiets in de winkel zeker voor 1600 euro moet kunnen krijgen. En ik maar denken dat ik een koopje zou hebben voor 1750 of zo, maar goed dat ik op de trek pagina gekeken heb.[/b]
.

Xtuv

Bericht door Xtuv » wo feb 18, 2004 3:18 pm

Zoiezo voor dat bedrag heb je _veel_ keus dus ik zou nog even goed rondkijken.. :)

themaniac

Bericht door themaniac » wo feb 18, 2004 3:30 pm

Ik kijk ook heel goed rondt, neem daarom ook een maand de tijd om tot een besluit te komen zodat ik begin april met de lente mn nieuwe bike heb.

Zie net dat XT 04 maar 425 euro als set kost en LX04 275, dan ga ik zeker proberen om de complete XT set op die bike te krijgen voor dat geld. Mocht dat niet lukken dan duikt de prijs van 1799 een flink eind omlaag.

Morgen kan ik naar de Ghost HTX 7500 gaan kijken, afmontage XT04 met skareb comp (misschien ook al wel proberen). Ghost zijn standaard 13 in een dozijnframes en die Trek is toch wel exclusief.

P5ycho

Bericht door P5ycho » wo feb 18, 2004 5:01 pm

In de states zijn alle prijzen lager, als je vergelijkt tel er dan meteen 12,5% invoertoeslag overheen en daarover nog eens 19% BTW, dan kom je zo ongeveer op de prijs die hij je gaat kosten in NL/

themaniac

Bericht door themaniac » wo feb 18, 2004 5:19 pm

kom je op 2600 euro... ??? :-X

cvvracing

Bericht door cvvracing » wo feb 18, 2004 5:22 pm

P5ycho schreef:
In de states zijn alle prijzen lager, als je vergelijkt tel er dan meteen 12,5% invoertoeslag overheen en daarover nog eens 19% BTW, dan kom je zo ongeveer op de prijs die hij je gaat kosten in NL/

Idd

Je ziet de fiets staan voor 2500 dollar maar je moet er natuurlijk nog je invoertaksen en vervoerskosten op betalen
Alles samen kom je zeker duurder uit dan je je fiets gaat kopen bij je lbs.

En wat ga je doen als je brokken hebt met je fiets die je besteld hebt ?
Je denkt toch niet dat je fietsboer dan nog enige moeite gaat doen voor je te helpen ,hij zal eens eerder goed lachen met je .

nuppilup

Bericht door nuppilup » wo feb 18, 2004 6:39 pm

Zelf rijd ik al 3 jaar op een 9.8 oclv. Kreeg deze van Bikeeurope nadat ik 3 Gary Fisher hardtails en 2 sugars naar het hiernamaals had geholpen. (allen framebreuk). Dit met de mededeling: "Als je deze weet te breken geven wij het op". Ik ben 1.98 meter en meestal tussen de 90 en de 100 kilo te vinden. En ondanks intensief gebruik (schoorl, ardennen, eifel alpen etc), is het me inderdaad nog immer niet gelukt. Beste hardtail die ik ooit gehad heb, met de ideale geometrie voor de langere bikers, imho. Bikeeurope: ik kan niet vaak genoeg herhalen wat een o n g e l o v e l i j k e goede service ik van deze mensen altijd gekregen heb. De trek stond er al toen de sugar nog uit elkaar moest worden gehaald. Garantie is werkelijk elke keer zeer vlot afgehandeld. Alleen daarom al zou ik voor de Trek gaan. Enne, het verschil tussen de LX en XT is niet onoverkomelijk. Gewoon lekker mee gaan rijden en op tijd vervangen door XT. De werking is even goed, is alleen iets minder slijtvast en marginaal zwaarder. Dit weegt niet op tegen de rij- en materiaaleigenschappen van carbon. Lekker soepel verticaal (geen al te rauwe stuit meer) en zeer stijf lateraal en op de bracket. Succes bij je keuze!

themaniac

Bericht door themaniac » wo feb 18, 2004 7:25 pm

Thnx voor je bijdrage! Heb je ook die RS SID voorvork erin team of race? Bevalt die ook goed?

Morgen ga ik nog ff naar een GHost HTX 7500 kijken, welke "slechts" een skareb heeft maar wel xt2004 afgeomonteerd is en 1450 kost. Die moet me wel heel heel heel goed bevallen wil ik van mn liefde voor die Trek afkomen. Prachtige fiets, als ik heel eerlijk ben: Met kop en schouders steekt hij kwa uiterlijk boven de rest uit! Nu zegt uiterlijk niet alles, maar op een fiets die je hartstikke mooi vindt rijdt je sneller dan op een fiets die je alleen maar koopt omdat hij goedkoper is en kwalitatief minder.

Ben daarom ook gestopt met het "hokjes" denken en een maximumbudget van 1650 euro is niet altijd genoeg gebleken. Nu heb ik iets van : Kijk wat er te koop is en oordeel dan, liever een bike die 100 euro duurder is maar je ECHT heel graag wil rijden dan achteraf spijt hebben van je keuze voor die "mindere" bike. Met dat Trek frame kan ik jaren doen, dat is ook zeker mijn bedoeling. Gewoon in een keer iets goeds kopen, zonder gekloot naderhand.

GTLTS

Bericht door GTLTS » wo feb 18, 2004 9:38 pm

kom je op 2600 euro...

als het meezit....vervoeren van een fiets is vaak zo duur als een marzocchi instapvoorvork....

nuppilup

Bericht door nuppilup » wo feb 18, 2004 9:48 pm

Nee, ik heb de fiets zelf naar eigen keuze afgemonteerd. Rond Quake Air, HS33, Crossmax, Flite, Chris King, Syncros, XT. Heerlijke bike!

aj

Bericht door aj » wo feb 18, 2004 9:59 pm

En idd: hoe mooier je bike is, hoe specialer ie voor jou is, hoe leuker het is. Je gaat em eerder nog een keertje poetsen, want dat is niet stom meer! En met zo"n 9.8 zou ik al niet zo"n problemen hebben, hehe ;)

Maar als je inderdaad een paar jaar vooruit wilt, kun je volgens mij beter een móói frame hebben, en dan gewoon vervangen wat slijt. Maar ondertussen wel van dat fijne frame genieten!

Trek dus, imho. :)

themaniac

Bericht door themaniac » vr feb 20, 2004 1:29 pm

Ik kom net van de Ghost dealer en heb daar de HTX 7500 zien staan. Ben erg tevreden over de bike, de uitstraling van het frame is natuurlijk minder dan dat van het Carbon frame van TREK.

Ik vind het een leuke bike, mooie afmontage, iets minder mooie (las)naden op het frame als je het mij vraagt. Verder gewoon top, mooie kleur, mooie fiets, geen echte minpunten ontdekt.

Heb al een beetje voor onderhandeld over de prijs en de accesoires. De prijs blijft 1450 en ik zou 350 voor mn oude bike terug kunnen krijgen. Bij mn huidige dealer 400, maar ik moet hem volgende week even langs brengen en dan kijken we eens wat Giant aan mijn problemen gaat doen. Kan de waarde alleen maar opschroeven.

In de accesoires was hij een stuk prijsvriendelijker:

-draadloze KM teller van Sigma met 12 functies (of zoiets)
-Goed stevig zadeltasje (met reserveband)
-Barends van Pro (of ander merk zien we dan wel)
-Pomp voor de voorvork bij te pompen
-Co2 setje met "ventiel", 2 patronen en houder voor op de fiets
Dat alles voor ongeveer 50 euro erbij.

Moet alleen nog even zo`n achterwielstandaard erbij regelen en een kettingpons. Al met al een goede deal als je het mij vraagt.

Die trek heb ik nog in mn achterhoofd, vind het een supermooie fiets. MAAR hij is gewoon 1800 euro , ik heb daar nog niet onderhandeld over accesoires en dergelijke en/of een lagere prijs maar met accesoires zal ik nooit beneden de 1800 komen. Misschien komt het stom over maar ik ben student en voor een studentje zijn dit behoorlijke bedragen. Ik verwacht ook zeker niet dat ik zoveel accesoires bij die Trek krijg voor dezelfde prijs...

Gène

Bericht door Gène » vr feb 20, 2004 3:21 pm

Laat je niet gek maken door die accesiores.
Het meeste gooi je er toch weer af na verloop van tijd. Tenminste dat deed ik. Eerst een hele groote zadeltas toen een kleine nu geen.
Eerst pomp aan fiets nu ook niet meer. Kettingpons heb ik nooit bij me. Zelfs niet in Marathons.
Pompje voor de vork is inderdaad wel iets dat erbij hoort maar bij de meeste merken krijg je dat er al standaard bij. Nou ja en dat klokje is ook niet alles. Is wel leuk om de km bij te houden. En om de tijd te zien. Aan een hartslag meter heb je meer. Zeker als je begint met serieus te trainen.

Je zei ook dat de fiets de fiets minder lasnaden heeft. Ik hoop wel dat je niet hebt vergeleken met de Trek. Want die is van Carbon en dat word niet gelast!!!
Ik vind nog steeds dat je beter af bent bij de Trek. Gewoon een beter frame tegenover de Ghost. Ook zit er gewoon een lichtere vork in. Een goed frame is al het halve werk. De rest is maar bij zaak. De rest kan je ook makkelijker vervangen. Een frame dat koop je normaal 1 keer en daar doe je drie tot vier jaar mee. Of je vind het helemaal het einde en doet er tien jaar mee. Carbon is in de regel ook iets comfortabeler. Zeker die Trek. Hij laat gewoon wat meer flex toe.
Maar je moet het zelf weten.
Wacht zeker af wat Giant nog doet met je oude fiets. Slaap er dan een nachtje over. Beslis niet te snel. Want het kan net het verschil zijn dat een goede of een slecht beslissing maakt met het gevolg dat je het mountainbiken wel of niet leuk gaat vinden. En dat zou zonde zijn. Van het geld, tijd, etc, etc.
Nou ja veel plezier met kiezen.
mzzl
Gène

themaniac

Bericht door themaniac » vr feb 20, 2004 3:43 pm

Ik wacht Giant zeer zeker nog af, verder slaap ik dr nog wel een x aantal nachtjes over en loop ik volgende week even binnen om naar die Trek te kijken, wat te onderhandelen etc.

Ik blijf het gewoon een lastige keuze vinden. Je hoort zoveel mensen iets roepen en iedereen roept wat anders...Ik wil nu gewoon een keer de juiste keuze maken, een goed frame is zeker heel belangrijk, dat is immers de basis van je fiets. Opwaarderen kan altijd, maar een minder frame met betere onderdelen wordt nooit een goede fiets in zijn totaliteit.

Geld speelt altijd een grote rol, maar geld is niet HET belangrijkste. Het belangrijkste is dat ik de juiste bike koop. Op dit moment zit ik toch weer op die 50-50.
Wanneer ik overtuigd ben van de betere kwaliteit van het carbonframe en de SID Team/race vork tov het aluminium frame en de skareb comp vork dan zal het wel goed komen.

Het zal ook veel aan de winkel liggen hoe die je behandelen, sommige winkeliers zijn nu eenmaal minder vrijgevig en komen je niet snel te gemoet. Bij bikelevel Tilburg neemt de eigenaar de tijd voor me (vandaag ongeveer een uur) en hij is ook wel bereid om een leuk prijsje te maken. Probleem is dat ik de fiets niet kan testen voor ik hem koop en dat bevalt me niet zo. Zoals je merkt twijfel ik behoorlijk, het zijn alle twee mooie fietsen met ieder zn eigen pluspunten tov de ander.

nuppilup

Bericht door nuppilup » vr feb 20, 2004 6:32 pm

Niet testen is bij mij: niet kopen. Ik voel me dan als koper niet serieus genomen, en gaat de knip dus op slot!

Gène

Bericht door Gène » vr feb 20, 2004 8:44 pm

Ik kan me voorstellen dat een goede mtb zeer moeilijk is zeker nu een paar hele goede dingen hebt gezien. Uiteindelijk krijg je het gevoel door de bomen het gras niet meer te zien...
Nou heb je je al beperkt tot twee verschllende bikes. Ik zou inderdaad proberen om een test bike te maken met die trek. Dan weet je idd wat je koopt. Probeer anders een testrit te vragen waarmee je op het asfalt mag rijden. Dan krijg je toch al een beetje het gevoel hoe de bike rijdt.
Ik sta momenteel voor het zelfde dilema. K ben van plan om een roadbike te kopen en heb m"n frame al uitgekozen alleen weet ik niet of ik me bij shimano moet houden of Campangolo. Ik zit met gevoel voor 90 % bij Campangolo. Is weer eens want anders op een specialized ;D.
Maar je moet je goed je voor en tegens moeten afwegen. Carbon frame: flexibeler, mooier afgewerkt, licht, stijf als een plank maar ook kras gevoelig, breekbaar bij hoge krachten. Aluminium: stijf, redelijk licht, minder krasgevoelig, minder breekbaar, maar kan weer deuken oplopen. Dan heb ik het alleen maar gehad over de materiaal eiegenschappen. De maker kan deze eigenschappen alleen maar beter of erger maker. En dat weet je niet van te voren.
En je kan sosms ook maar beter iets dieper in de buidel tasten voor relatief de zelfde fiets maar een hele goede service. Persoonlijk betaal ik liever wat meer voor mijn onderdelendan dat ik ze ergens goedkoop uithaal. Daar heb ik tevaak pech gehad maar wel steeds een goede service. Het zal een misschien vele slapeloze nachten worden maar soms moet je maar gokken en je gevoel volgen. Ik wens je nog heeel veel sterkte en plezier, want de voorpret is vaak even leuk als het gebruik.
mzzl
Gène

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » vr feb 20, 2004 9:51 pm

Ik zou zondermeer voor de Trek kiezen in plaats van de Ghost.
De reden is vrij simpel, Trek heeft een enorm goede garantiebepaling en dat is iets wat bij Ghost nog zal moeten blijken.
Ook kan Trek je eventueel helpen om eens een proefrit op zo"n model te maken. Als je dealer contact met hen opneemt kunnen zij een testfiets verzorgen en dan kan je er zelfs eens mee het terein in, dat is dus veel beter dan een rondje op straat! Ook al zal het dan om een 2004 model gaan, het frame is ongewijzigd qua techniek, alleen de transfers zijn vernieuwd.

Wat betreft de afmontage: de LX is wat zwaarder en de XT is op draaiende delen beter gelagerd dan de LX. Wat een heel groot verschil is is de cassette van LX of XT. Door de spider op de XT cassette zijn de tandkransen stijver waardoor een betere schakelwerking gewaarbogd is, de LX knijp je simpel samen en dat geeft een flexibel gevoel tijdens overschakelen of mis schakelen als er veel rommel tussen de tandkransen zit opgehoopt.

Ook al kan je geen deal maken met de dealer waar je nu komt, zoek door voor die Trek en je hebt een wereldframe voor jaren! En nogmaals, de garantie van Trek is TOP! ;)

Plaats reactie