Schijfremtest BIKE Februari

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

BLRacing
Schijfremtest BIKE Februari

Bericht door BLRacing » za jan 24, 2004 2:15 pm

Iemand de test gelezen, vast wel. Lijkt mij een van de beste test die ik in jaren gelezen heb, want wat er allemaal kapot kan gaan gaat ook kapot!!
Nieuwe Avid Juicy valt flink door de mand met de gesmolten remleiding. HOE IS DIT MOGELIJK :?. Dit kan hedendagen gewoon niet gebeuren en mag niet gebeuren.
Op www.mtbr.com staan een paar reviews. De aller grootste klacht is dat de remklauw tegen de spaken aankomt ::) .Heel erg jammer maar er zijn ook positieve dingen te melden. Zoals het stelschroefje waarmee je het drukpunt kan verplaatsen, is krachtig, moet goed te doseren zijn en de montage is helemaal top.

Shimano: Nieuwe XT is gemaakt uit een stuk. Dacht dat dat juist beter was maar niets is minder waar. Doordat hij zo vreselijk doorbuigd, sluiten de remblokjes wel zo hard en verkeerd af dat hij puntmindering krijgt. De vorige remmen waren denk ik vele malen beter. Saint remklauw is dezelfde als de XT maar dat wist je misschien al. Shimano heeft problemen met de duurzaamheid van hun remblokken.
Aangezien ik zelf een XTR setje heb mag ik ook wel meedoen in de discussie XTR-schijfremmen. Ze zijn niet super krachtig: dat klopt maar net voldoende. De de alu-plaatjes (M07) waar het frictiemateriaal op zit buigd gewoon door bij zwaardere personen: dat heb ik nog niet meegemaakt. Een middelmatige-rem. Ze hebben remblokken van andere merken getest en je kan daardoor bij XTR 50% meer remkracht verwachten :o 8)

Hope: Er zijn een paar mensen hier op DP die zeggen dat je Hope mini"s moet nemen want dat zijn de beste. Zou kunnen, maar Bike heeft het voor mekaar gekregen de remblokken van de rugplaat, om het zo maar even te noemen, af te remmen. Hope zegt in een reactie dat het een voorserie model remblokken kan zijn. Maar wat heeft de klant hieraan :?. Levensgevaarlijk.
Ikzelf heb het ook niet echt met Hope en dat is zacht uitgedrukt.
De Hope mono is ook de middelmaat qua remkracht maar voor de rest goed.

De rest was goed tot zeer goed, vooral de formula"s deden de testers hun wenkbrauwen fronzen ;)

Cubeman

Re:Schijfremtest BIKE Februari

Bericht door Cubeman » za jan 24, 2004 2:18 pm

Precies de reden dat ik laatst een set 2003 Shimano XT disc heb gekocht en niet de 2004 rommel die ze nu aanbieden.
4-pot en super krachtig, bovendien moet ik niks van dual-control hebben!

ZAG

Bericht door ZAG » za jan 24, 2004 3:02 pm

heb hem niet gelezen maar ben wel heel benieuwd naar de uitslag.
Wordt er ook op modderrijden getest??
Kun je misschien een top 10 geven?

Fry

Bericht door Fry » za jan 24, 2004 3:26 pm

aan alle high end materiaal scheelt wel iets, van al mijn bikes maakt de duurste het meest lawaai, echt een rammelkar als ik daarmee rondrij, klik hier, sleep daar, rammel nog erges anders, maar ja wat doe je eraan

XXL

Bericht door XXL » za jan 24, 2004 3:35 pm

@GTdude: DEFTIG AFSTELLEN!!!!

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » za jan 24, 2004 5:44 pm

Kleine Benjamin schreef:
Iemand de test gelezen, vast wel. Lijkt mij een van de beste test die ik in jaren gelezen heb, want wat er allemaal kapot kan gaan gaat ook kapot!!
Nieuwe Avid Juicy valt flink door de mand met de gesmolten remleiding. HOE IS DIT MOGELIJK :?. Dit kan hedendagen gewoon niet gebeuren en mag niet gebeuren.

Shimano: Nieuwe XT is gemaakt uit een stuk. Dacht dat dat juist beter was maar niets is minder waar. Doordat hij zo vreselijk doorbuigd, sluiten de remblokjes wel zo hard en verkeerd af dat hij puntmindering krijgt. De vorige remmen waren denk ik vele malen beter. Saint remklauw is dezelfde als de XT maar dat wist je misschien al. Shimano heeft problemen met de duurzaamheid van hun remblokken.

Hope: Er zijn een paar mensen hier op DP die zeggen dat je Hope mini"s moet nemen want dat zijn de beste. Zou kunnen, maar Bike heeft het voor mekaar gekregen de remblokken van de rugplaat, om het zo maar even te noemen, af te remmen. Hope zegt in een reactie dat het een voorserie model remblokken kan zijn. Maar wat heeft de klant hieraan :?. Levensgevaarlijk.

De rest was goed tot zeer goed, vooral de formula"s deden de testers hun wenkbrauwen fronzen ;)

Wat er met de Juicy gebeurde, gebeurde vorig jaar in dezelfde test met de oude Hope Mini"s. Moet er wel bijzeggen dat de test waanzinnig, om niet te zeggen onrealistisch zwaar is gemaakt...

Een collega van me heeft vorige week ook afschuivende (resin) remblokken gehad bij zijn nieuwe 04 XT"s. Dat waren echter waarschijnlijk ook voorseriemodellen. Hij is verder ook niet zo te spreken over de XT"s.

Over die Formula"s: Fronzen in positieve zin dus (voor de volledigheid). Maar toch kies ik voor HS33, ik weet het nu zeker :-)

Groet, Lars

Plons

Bericht door Plons » za jan 24, 2004 5:49 pm

Als je de test echt goed leest staat er ook duidelijk in de Avid juicy als beste rem ooit er uit kwam totdat die remleiding stuk ging.

Dat zou niet mogen, maar het gebeurde toch.

Bike magazine : het meest ONBETROUWBARE tijdschrift van de wereld.

Ik lees altijd hun test en lach met steeds kapot.
Al ooit een test gelezen van een slechte magura ?

Let maar eens op, volgende mountainbike van duitsland staat ook een test in en die geeft weer heel andere resultaten.

Je kan beter rond je kijken en zien wat andere mensen zeggen waar ze mee rijden (want zij hebben ervoor moeten betalen).

Ik zelf heb hope, hayes en xtr remmen.

Die xtr remmen van mij zijn gewoon super, ik weeg nochtans bijna 100 kilo en ik doe er WEINIG domme dingen mee.

cvvracing

Bericht door cvvracing » za jan 24, 2004 6:42 pm

geef mij maar een goed setje V-brakes :P

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za jan 24, 2004 6:57 pm

De Lars Cuevas schreef:
Wat er met de Juicy gebeurde, gebeurde vorig jaar in dezelfde test met de oude Hope Mini"s. Moet er wel bijzeggen dat de test waanzinnig, om niet te zeggen onrealistisch zwaar is gemaakt...

Pcies... everything within its prespective... :?

BLRacing

Bericht door BLRacing » za jan 24, 2004 8:59 pm

MX Plons schreef:

Die xtr remmen van mij zijn gewoon super, ik weeg nochtans bijna 100 kilo en ik doe er WEINIG domme dingen mee.

Die magura"s worden inderdaad vaak positief uiteengezet maar ze zijn ook welleens negatief geweest bij kleine details. Tja wat de gek ervoor wil betalen misschien :)

zonoskar

Bericht door zonoskar » za jan 24, 2004 9:29 pm

In de Mountainbike (duits) zijn al schijfremmen getest in het januari issue. Overzichtje:

[table]
[tr][td]Rem[/td][td]Bike[/td][td]Mountainbike[/td][/tr]
[tr][td]-----------------------------[/td][td]---------------------------[/td][td]----------------------------[/td][/tr]
[tr][td]Avid[/td][td]Mit Schwächen[/td][td]Sehr Gut[/td][/tr]
[tr][td]Formula B4 Pro+[/td][td]Sehr Gut[/td][td]Gut[/td][/tr]
[tr][td]MonoMini[/td][td]Annehmbar[/td][td]Gut[/td][/tr]
[tr][td]MonoM4[/td][td]Gut[/td][td]Befriedigend[/td][/tr]
[tr][td]Louise[/td][td]Sehr Gut[/td][td]Sehr Gut[/td][/tr]
[tr][td]Louise FR[/td][td]Super[/td][td]Uberragend[/td][/tr]
[tr][td]XT [/td][td]Annehmbar[/td][td]Befriedigend[/td][/tr]
[/table]

Super = Uberragend en Annehmbar = Befriedigend.

Dus wat Plons zegt klopt wel een beetje. Maar is volgens mij ook terug te voeren op het feit dat men 1 rem test en niet een stuk of 5 en dan daarvan een gemiddelde nemen.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » za jan 24, 2004 10:57 pm

pak de schijfrem test van Bike 2003 er maar eens bij. ziet er toch weer anders uit.
volgens mij heeft de Bike iets met Specialized Enduro.

Plons, alsof de mountainbike wel betrouwbaar is.....
Op elke test valt wat aan te merken, wat het blijft subjectief! Welk "perfecte" tijdschrift je ook neemt. Of welke tester.

Plons

Bericht door Plons » zo jan 25, 2004 1:10 pm

Ik zeg niet dat de mountainbike betrouwbaarder is, helemaal niet, ik wou gewoon aanduiden dat twee duitse tijdschriften vaak heel verschillende resultaten hebben, alleen magura is top of de pops.

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » zo jan 25, 2004 2:54 pm

De Duitse Bike is voor mij wel een referentie op het gebied van testen, ik ken geen ander blad dat zo grondig test. En misschien zijn de Magura"s inderdaad gewoon erg goed?

Groet, Lars

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo jan 25, 2004 5:01 pm

MX Plons schreef:
Ik zeg niet dat de mountainbike betrouwbaarder is, helemaal niet, ik wou gewoon aanduiden dat twee duitse tijdschriften vaak heel verschillende resultaten hebben, alleen magura is top of de pops.

Ik heb zo een vermoede dat engelse bladen hope veel beter vinden. Italiaanse bladen lopen vast weg met Formula.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » zo jan 25, 2004 5:28 pm

MX Plons schreef:

Idem voor Conti, Schwalbe, Syntace, Sigma etc etc etc :? :-X

Sven

Bericht door Sven » zo jan 25, 2004 7:15 pm

Ik mis in deze discussie de noemer Marta SL...
Vorig jaar is ie als gut getest, dit jaar als Sehr gut...

ijkpunt voor deze discussie?

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo jan 25, 2004 11:20 pm

MX Plons schreef:
Als je de test echt goed leest staat er ook duidelijk in de Avid juicy als beste rem ooit er uit kwam totdat die remleiding stuk ging.

Dat zou niet mogen, maar het gebeurde toch.

Let maar eens op, volgende mountainbike van duitsland staat ook een test in en die geeft weer heel andere resultaten.

Je kan beter rond je kijken en zien wat andere mensen zeggen waar ze mee rijden (want zij hebben ervoor moeten betalen).

Ik zelf heb hope, hayes en xtr remmen.

Ik hoef eigenlijk al niet meer te reageren, want alles wat ik over deze test dacht heeft vriend Plons hier al verwoord.

Inderdaad de Avid"s waren hard op weg de beste remmen (veruit) te worden totdat een leiding smolt (in duitse Mountainbike komt ie wel weer als beste uit de test... rara...)

BIKE en Magura als slecht betitelen, dat zul je idd ook niet snel zien... die vinden zij beter dan hayes... dikke vinger, ik heb met beide gereden, hayes remt, magura vind ik persoonlijk gewoon minder...

XTR"s ook van mijn kant nog niets negatiefs, XT"s zouden (zelfde blokken en design) hetzelfde moeten zijn, echter daar heb ik nog niet mee gereden...

nuppilup

Bericht door nuppilup » ma jan 26, 2004 12:15 am

Alles beter dan de "tests" in O2 en MTB+..........Tests zien er goed uit in BIKE.

ROXY

Bericht door ROXY » ma jan 26, 2004 11:21 am

De Lars Cuevas schreef:
De Duitse Bike is voor mij wel een referentie op het gebied van testen, ik ken geen ander blad dat zo grondig test. En misschien zijn de Magura"s inderdaad gewoon erg goed?

Groet, Lars

Ze testen misschien wel grondig, maar geven de resultaten verdraaid weer.
Die labo-tests zijn wel mooi, en komen erg professioneel over, maar daar draait het toch niet om. Het is het gevoel...
Elke test moet je met een korreltje zout nemen, en wat je zeker ook moet doen is eens door het tijdschrift bladeren: als je een advertentie van een merk ziet dan kan je er zeker van zijn dat dat product goed bevonden wordt in de test!

Enne, ivm Magura, je moet maar eens rondvragen in de werkplaatsen.
Wij zijn Magura alleszins erg dankbaar: zij zorgen dat we steeds werken blijven hebben :P . Het is alleen erg frustrerend als je telkens dezelfde bikes terug binnenkrijgt met hetzelfde probleem.. :?
Voor mij alleszins geen Magura, al te veel problemen mee gezien! Ik moet er wel even bijzeggen dat de laatste nieuwe modellen het beter blijken te doen. Eerlijk is eerlijk.

BLRacing

Bericht door BLRacing » ma jan 26, 2004 6:55 pm

Ja maar magura is ook een hele populair merk dus logisch dat je veel werk hebt (misschien maar goed ook :-X ;)). Het probleem was toch de afgelopen jaren, een wandelend drukpunt. wat voor problemen kom je tegen zo al.

Trouwens ik heb ook wel eens hele goede recensies gelezen in BIKE over Hayes, als winnaar 3 á 4 jaar geleden. Vroegah...

ROXY

Bericht door ROXY » ma jan 26, 2004 9:17 pm

Wat je daar zegt had ik al in mijn achterhoofd gehouden. Ik had al rekening gehouden met hoeveel er verkocht zijn met Magura en hoeveel reparaties er zijn.

Problemen:
*eerst en vooral dat drukpunt. Dat is bij sommige remmen echt wel een ramp. Zelfs al voorgehad dat er geen drukpunt op te krijgen is, enkel na 20x pompen ofzo. ik zie je de berg al afkomen :? Dit is het belangrijkste probleem, maar dat is er dan ook één om u tegen te zeggen...

*de remblokken bij de magura"s staan ook erg dicht bij de schijf, dichter dan de meeste andere merken. Dit zorgt voor een overmatige remblokslijtage, iets waar je niets kan aan doen.

*klapperende hendels: bij de louises rammelen de hendels zo erg dat je er gek van wordt. wederom geen mooie oplossing voor.

*vastzittende pistonnekes in de hendels (plastik). Dit wordt wel onder garantie vervangen, maar ik kan niet zeggen dat dit altijd even vlot verloopt. Ik zit niet graag 4 weken zonder remmen hoor (bij erg sporadische problemen kan ik dat begrijpen, maar niet bij een probleem dat heel frequent voorkomt, daar moeten ze zich tegen wapenen en een vlotte service leveren)

zonoskar

Bericht door zonoskar » ma jan 26, 2004 10:10 pm

Ach, de hendels van mij oude Hope Enduro"s rammelen ook. Niets mis mee :)

Sven

Bericht door Sven » ma jan 26, 2004 10:19 pm

Ik troost me verder met de volgende gedachte:
Ik moet er wel even bijzeggen dat de laatste nieuwe modellen het beter blijken te doen. Eerlijk is eerlijk.

En trouwens, de XTR schijfrem kreeg ook maar een gut als testresultaat, terwijl de hele achterpagina wordt beslagen met reclame ervoor! :?

Sensei

Bericht door Sensei » ma jan 26, 2004 10:50 pm

Ik heb het blad nog niet gelezen, maar zo te zien geen Hayes???

Plaats reactie