Z5 stuk, aantal opties, denk mee :)

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
P5ycho
Z5 stuk, aantal opties, denk mee :)

Bericht door P5ycho » do dec 11, 2003 1:50 pm

Net een maand geleden mijn marzocchi Z5 "2000 gereviseerd (olie, seals, grote schoonmaak), breekt me ineens de pumping rod, allemaal olie over de vloer :?

Afbeelding

Gelukkig was ik niet aan het rijden op dat moment...
Dit is dus de boosdoener, de pumping rod is versleten. Vermoeiingsbreuk, duidelijk herkenbaar aan de doffe kleur in het midden waar het metaal dus al eerder gebroken was. Klassieke ontwerpfout, het messing deel is gedraaid, en heeft een scherpe hoek bij de overgang van smal naar breed, het breekpunt dus. Nu zou je zeggen na 3 jaar fietsen kan zoiets voorkomen, maarja als ze een ronding in de hoek hadden gemaakt was het nooit gebroken. Goed, genoeg geklaagd... Ik heb een aantal opties nu:

1) Vork fixen met 1 nieuwe pumping rod, kosten ongeveer 30 euro
Riskant, grote kans dat de andere kant hetzelfde gaat doen, Niet echt betrouwbare vork op deze manier.
2) Vork fixen met 2 nieuwe pumping rods, kosten ongevere 60 euro
theoretisch zou de vork dan weer 3 jaar mee moeten gaan.
3) Ik heb met marzocchi gebeld, ze kunnen de vork nakijken voor 60-70 euro, dat wil zeggen nieuwe olie en nieuwe pumping rods. Ook kun je 30 euro terugkrijgen voor je oude vork.
4) een MX comp 85mm voor 200 euro, eventueel dus met 30 euro korting.
5) Starre vork die er nu tijdelijk opzit laten zitten, is de goedkoopste optie maar niet echt goed voor handen en schouders heb ik tijdens mijn laatste rit gemerkt....

Ik heb geen behoefte aan veel geld uitgeven op het moment omdat ik liever over een jaar of misschien 2 een compleet nieuwe fiets koop, los kopen kost alleen maar bakken geld meer.

Elk inzicht is welkom, bedankt :)

Wytze

Re:Z5 stuk, aantal opties, denk mee :)

Bericht door Wytze » do dec 11, 2003 2:55 pm

Heel veel vorken hebben die ontwerpfout, ik snap dat niet das echt de domste beginners fout die je kunt maken om zo die rod aan de buitenpoten te monteren >:(
Ik heb es een vork van iemand gekocht voor nop waar dat ook bij gebeurd was, gat geboord, schroefdraad getapt, en met een bout vanaf buiten de dempingrod gemonteerd, is niet de mooiste oplossing, is ff piele, maar als het zit, zit het en goed ook :D nu heb ik dus een prima Manitou vork voor bijna nop.

Op de foto kan ik niet zien of dit bij jouw ook werkt bij mij zat er al een gat zegmaar die ik alleen nog wat hoefde uit te boren, ik weet niet wat je tegenkomt als je in die rod van jou gaat boren. Het is niet de mooiste oplossing, maar wel gratis. Anders zou ik voor een nieuwe vork gaan, mooie gelegenheid voor iets nieuws toch?

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do dec 11, 2003 10:36 pm

een andere Z5 kopen...

ik heb er toevallig nog eentje.. :)

koenstantijn

Bericht door koenstantijn » vr dec 12, 2003 10:27 am

wat is je optie..
ik zie hem vrij simpel..
repareren voor 30 euro en verkopen voor ....... en dan die vork van 200 euro kopen :D:D

Greetzz Koenie

P5ycho

Bericht door P5ycho » vr dec 12, 2003 10:31 am

een mx comp is gewoon hetzelfde als een z5 maar dan in een nieuw jasje, als ik een nieuwe vork koop moet ik er wel op vooruitgaan :)
hoeveel is een z5 nog waard nu ongeveer?

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » vr dec 12, 2003 3:38 pm

ik zou even vragen of Wyzte geen foto"s heeft en mee ruitleg over zijn oplossing. dan zou ik dat doen en rustig verder sparen voor een "super" vork

Plaats reactie