Gelukkig was ik niet aan het rijden op dat moment...
Dit is dus de boosdoener, de pumping rod is versleten. Vermoeiingsbreuk, duidelijk herkenbaar aan de doffe kleur in het midden waar het metaal dus al eerder gebroken was. Klassieke ontwerpfout, het messing deel is gedraaid, en heeft een scherpe hoek bij de overgang van smal naar breed, het breekpunt dus. Nu zou je zeggen na 3 jaar fietsen kan zoiets voorkomen, maarja als ze een ronding in de hoek hadden gemaakt was het nooit gebroken. Goed, genoeg geklaagd... Ik heb een aantal opties nu:
1) Vork fixen met 1 nieuwe pumping rod, kosten ongeveer 30 euro
Riskant, grote kans dat de andere kant hetzelfde gaat doen, Niet echt betrouwbare vork op deze manier.
2) Vork fixen met 2 nieuwe pumping rods, kosten ongevere 60 euro
theoretisch zou de vork dan weer 3 jaar mee moeten gaan.
3) Ik heb met marzocchi gebeld, ze kunnen de vork nakijken voor 60-70 euro, dat wil zeggen nieuwe olie en nieuwe pumping rods. Ook kun je 30 euro terugkrijgen voor je oude vork.
4) een MX comp 85mm voor 200 euro, eventueel dus met 30 euro korting.
5) Starre vork die er nu tijdelijk opzit laten zitten, is de goedkoopste optie maar niet echt goed voor handen en schouders heb ik tijdens mijn laatste rit gemerkt....
Ik heb geen behoefte aan veel geld uitgeven op het moment omdat ik liever over een jaar of misschien 2 een compleet nieuwe fiets koop, los kopen kost alleen maar bakken geld meer.
Elk inzicht is welkom, bedankt