spaak breuk
Moderator:Beheerders
Gisteren weer een spaak gebroken, net bij het kopje. Bijde keren natuurlijk aan de cass. zijde.
Dit is de tweede in 1,5 maand. Waar zou dit aan kunnen liggen?
De eerste keer net bij het wegfietsen bij een verkeerslicht en nu bij het remmen (voorrem) voor verkeerslicht.
Kan het zijn dat de spaken te strak staan?
Tommy
Dit is de tweede in 1,5 maand. Waar zou dit aan kunnen liggen?
De eerste keer net bij het wegfietsen bij een verkeerslicht en nu bij het remmen (voorrem) voor verkeerslicht.
Kan het zijn dat de spaken te strak staan?
Tommy
Re:spaak breuk
leuk altijd dat het aan de cassete kant is. Met de normale fiets heb ik dat ook altijd , das nog vervelender. Of je spaken beginnen oud te worden of ze kunnen inderdaad wat te strak zitten. Kan natuurlijk ook net ongelukkig toeval zijn, maar ik heb de afgelopen twee jaar geen spaak met mijn mountainbike gebroken en fiets toch vrij hard in het bos (even afkloppen, anders breken ze natuurlijk ook bij mij).................
Re:spaak breuk
Steppie,
eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat het met mijn woon/werk hybride is, waar sinds 4 maanden nieuwe wielen in zitten (28" Deore/Zac-19). Daarvoor ongeveer 18000 km met Alesa/ Acera low budget wielen rond gereden zonder ooit 1-spaak te breken.
Overigens met mijn MTB (Parallax / Vuelta-1) wielen tot op heden ook geen problemen ondervonden, en daar ga ik natuurlijk niet al te zachtzinnig mee om.
Tommy
eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat het met mijn woon/werk hybride is, waar sinds 4 maanden nieuwe wielen in zitten (28" Deore/Zac-19). Daarvoor ongeveer 18000 km met Alesa/ Acera low budget wielen rond gereden zonder ooit 1-spaak te breken.
Overigens met mijn MTB (Parallax / Vuelta-1) wielen tot op heden ook geen problemen ondervonden, en daar ga ik natuurlijk niet al te zachtzinnig mee om.
Tommy
Re:spaak breuk
Te strak lijkt me straf, ik zou eerder zeggen niet strak genoeg, waardoor de afwisselende belasting van spanning-ontspanning voor hogere pieken en dalen zorgt en dus meer belasting op de spaakkoppen.
Re:spaak breuk
Luc,
kan jij mij vertellen waar ik op moet letten als ik de spaak vervang en slag eruit haal?
Tommy
kan jij mij vertellen waar ik op moet letten als ik de spaak vervang en slag eruit haal?
Tommy
Re:spaak breuk
Als ze te los zitten dan voel je dat wel als je de tweetalletjes aanknijpt. En als je gaat aandraaien, altijd kleine beetjes tegelijk doen........
Maar als ze zo nieuw zijn, zou je dan niet eens aan de fietsen maker waar je ze gekocht hebt vragen(eisen) ze goed te maken. Ze zouden toch niet zomaar mogen breken. Bedoel met mijn super oude stads fiets breekt er om de haverklap een oude spaak in het achterwiel, maar das te verwachten
Maar als ze zo nieuw zijn, zou je dan niet eens aan de fietsen maker waar je ze gekocht hebt vragen(eisen) ze goed te maken. Ze zouden toch niet zomaar mogen breken. Bedoel met mijn super oude stads fiets breekt er om de haverklap een oude spaak in het achterwiel, maar das te verwachten

Re:spaak breuk
Tommy schreef:
Luc,
kan jij mij vertellen waar ik op moet letten als ik de spaak vervang en slag eruit haal?
Tommy
Je kan dan best gewoon alle spaken losdraaien. Je draait de nippels tot net waar de schroefdraad begint/eindigt en dan begin je gewoon geleidelijk aan je spaken terug op spanning te brengen terwijl je erop let van de slagen eruit te halen. Het is inj het begin vooral belangrijk van de hoogteslagen goed te krijgen. Die zijn er nl. het meoilijkst uit te krijgen eens de spaken goed op spanning beginnen staan.
Re:spaak breuk
idd... een wiel dat eens of meerdere keren een gebroken spaak heeft gehad zal nooit meer 100% top worden bij het enkel terug op spanning zetten van de vervangen spaak. De "balans" in het wiel is vaak verstoord en door het op spanning zetten van die ene spaak word dat niet hersteld. Beter is in zulke gevallen om idd het gehele wiel opnieuw op spanning te zetten.
Een spaak die breekt op de kop, komt in 9 van de 10 gevallen door zoals Luc al zegt, een te lage spanning. Een te hoge spanning heeft vaak net andere gevolgen...
Een spaak die breekt op de kop, komt in 9 van de 10 gevallen door zoals Luc al zegt, een te lage spanning. Een te hoge spanning heeft vaak net andere gevolgen...
spaak breuk service is top!
Kon het vrijdag niet posten....
even terug naar winkel, hebben tijdelijk spaak vervangen.
Ze gaan mijn wiel opnieuw spaken en alles onder garantie...........
Topzaak.............(b2b)
Tommy
even terug naar winkel, hebben tijdelijk spaak vervangen.
Ze gaan mijn wiel opnieuw spaken en alles onder garantie...........
Topzaak.............(b2b)
Tommy
Re:spaak breuk

Re:spaak breuk
BINGOTommy schreef: Gisteren weer een spaak gebroken, net bij het kopje. Bijde keren natuurlijk aan de cass. zijde.
Dit is de tweede in 1,5 maand. Waar zou dit aan kunnen liggen?
De eerste keer net bij het wegfietsen bij een verkeerslicht en nu bij het remmen (voorrem) voor verkeerslicht.
Kan het zijn dat de spaken te strak staan?
Tommy
vanochtend tijdens fietsen.....harde tik.....slag in mijn wiel.
Wat nu te doen, wiel is 3800 km geleden opnieuw gespaakt.
De spaak is overigens gebroken bij de as. Voor de derde maal aan de tandwielzijde, ik neem aan dat hier meer kracht staat dan op de spaken aan de niet-tandwiel zijde.
Is het vervangen van de spaak en dus slag uit het wiel halen zelf te doen? Zo ja waar moet ik op letten?
Tommy
het is overigens 28" deore regida zac-19 voor woon-werk verkeer. Weeg zelf 74 kilo en kleine tas achterop van ongeveer 2 kilo. Overbelasting zal het dan ook niet zijn.
Re:spaak breuk
Ga je dit nu elke keer vragen als je een spaak breekt?
"tuurlijk is dit zelf te doen: spaak van de juiste lengte kopen, cassette demonteren, kapotte spaak uithalen, nieuwe spaak insteken en centeren maar ...
Er zit bij een achterwiel inderdaad meer spanning op de spaken aan de cassettekant.
"tuurlijk is dit zelf te doen: spaak van de juiste lengte kopen, cassette demonteren, kapotte spaak uithalen, nieuwe spaak insteken en centeren maar ...
Er zit bij een achterwiel inderdaad meer spanning op de spaken aan de cassettekant.
Re:spaak breuk
bedankt Luc.Luc schreef: Ga je dit nu elke keer vragen als je een spaak breekt?
"tuurlijk is dit zelf te doen: spaak van de juiste lengte kopen, cassette demonteren, kapotte spaak uithalen, nieuwe spaak insteken en centeren maar ...
Er zit bij een achterwiel inderdaad meer spanning op de spaken aan de cassettekant.
Maar hoe kan het dat ik met de vorige originele velg (Alesa) nooit last had van spaakbreuk.
Ik neem aan dat hand gespaakte wielen beter zijn dan fabrieksmatige? Heeft het met de stijfheid van de velg te maken? Alesa is hogere velg...dus stijver/sterker? of zit ik er naast.
Tommy
Re:spaak breuk
Heeft veel (zoniet alles) te maken met de kwaliteit van het vlechten. Handgespaakte zijn inderdaad altijd beter dan fabrieksmatige.
Re:spaak breuk
Een cassette zijde spaak heeft meer last van wisselende belasting (piek spanning tot helemaal slap). En een spaak die vaak hele hoge spanningen krijgt maar ook vaak slap staat, zal sneller bezwijken. Dus het liefst wil je de spaak goed op spanning houden. Wat Luc al aangaf over het liefst het hele wiel opnieuw inspaken is absoluut waar. Spat er een spaak in het wiel uit elkaar, dan zullen alle andere spaken ook de gevolgen daarvan merken. Vooral als je ermee doorrijd want dan veranderd het spanningspatroon van je hele wiel. Dan kun je het shakuh.
Re:spaak breuk
Zeg eerst eens welk type spaken je hebt.
Zijn het er zilverve of zwarte ,
De meeste zwarte spaken zijn achteraf nog eens thermisch behandeld door deze behandeling zijn ze een tikje brozer geworden waardoor de kans op spaakbreuk groter is dan bij een gewone inoxe.
Als je een goed gemaakt wiel hebt zou je de eerste jaren normaal gezien geen spaak mogen breken tenzij je een zwaargewicht bent of een echt beest.
Als je eenmaal een spaak hebt gebroken in je wiel mag je ervan uitgaan dat de rest volgt .
Dit komt doordat er een immens groot spanningsverschil op de spaken komt .
Zeker me wielen met weinig spaken heb je grote kans op spaakbreuk en serieuze spanningsverschillen.
Deze kan je best na het centeren nog eens met een spaakspanningsmeter meten .
Zijn het er zilverve of zwarte ,
De meeste zwarte spaken zijn achteraf nog eens thermisch behandeld door deze behandeling zijn ze een tikje brozer geworden waardoor de kans op spaakbreuk groter is dan bij een gewone inoxe.
Als je een goed gemaakt wiel hebt zou je de eerste jaren normaal gezien geen spaak mogen breken tenzij je een zwaargewicht bent of een echt beest.
Als je eenmaal een spaak hebt gebroken in je wiel mag je ervan uitgaan dat de rest volgt .
Dit komt doordat er een immens groot spanningsverschil op de spaken komt .
Zeker me wielen met weinig spaken heb je grote kans op spaakbreuk en serieuze spanningsverschillen.
Deze kan je best na het centeren nog eens met een spaakspanningsmeter meten .
Re:spaak breuk
Het zijn merkloze zilvere spaken. Zelf dt spaak vervangen. Wiel doet het weer. Ik vraag me nu af of .......................
Ik rij (rem) deze op en koop dan een echt handgespaakt wiel.
Tommy
Ik rij (rem) deze op en koop dan een echt handgespaakt wiel.
Tommy