spaak breuk

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Tommy
spaak breuk

Bericht door Tommy » do jun 26, 2003 6:50 am

Gisteren weer een spaak gebroken, net bij het kopje. Bijde keren natuurlijk aan de cass. zijde.
Dit is de tweede in 1,5 maand. Waar zou dit aan kunnen liggen?
De eerste keer net bij het wegfietsen bij een verkeerslicht en nu bij het remmen (voorrem) voor verkeerslicht.
Kan het zijn dat de spaken te strak staan?

Tommy

Steppie

Re:spaak breuk

Bericht door Steppie » do jun 26, 2003 7:17 am

leuk altijd dat het aan de cassete kant is. Met de normale fiets heb ik dat ook altijd , das nog vervelender. Of je spaken beginnen oud te worden of ze kunnen inderdaad wat te strak zitten. Kan natuurlijk ook net ongelukkig toeval zijn, maar ik heb de afgelopen twee jaar geen spaak met mijn mountainbike gebroken en fiets toch vrij hard in het bos (even afkloppen, anders breken ze natuurlijk ook bij mij).................

Tommy

Bericht door Tommy » do jun 26, 2003 8:45 am

Steppie,
eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat het met mijn woon/werk hybride is, waar sinds 4 maanden nieuwe wielen in zitten (28" Deore/Zac-19). Daarvoor ongeveer 18000 km met Alesa/ Acera low budget wielen rond gereden zonder ooit 1-spaak te breken.

Overigens met mijn MTB (Parallax / Vuelta-1) wielen tot op heden ook geen problemen ondervonden, en daar ga ik natuurlijk niet al te zachtzinnig mee om.

Tommy

Luc

Bericht door Luc » do jun 26, 2003 9:02 am

Te strak lijkt me straf, ik zou eerder zeggen niet strak genoeg, waardoor de afwisselende belasting van spanning-ontspanning voor hogere pieken en dalen zorgt en dus meer belasting op de spaakkoppen.

Tommy

Bericht door Tommy » do jun 26, 2003 9:13 am

Luc,
kan jij mij vertellen waar ik op moet letten als ik de spaak vervang en slag eruit haal?

Tommy

Steppie

Bericht door Steppie » za jun 28, 2003 11:53 am

Als ze te los zitten dan voel je dat wel als je de tweetalletjes aanknijpt. En als je gaat aandraaien, altijd kleine beetjes tegelijk doen........
Maar als ze zo nieuw zijn, zou je dan niet eens aan de fietsen maker waar je ze gekocht hebt vragen(eisen) ze goed te maken. Ze zouden toch niet zomaar mogen breken. Bedoel met mijn super oude stads fiets breekt er om de haverklap een oude spaak in het achterwiel, maar das te verwachten :)

Luc

Bericht door Luc » zo jun 29, 2003 5:31 pm

Tommy schreef:
Luc,
kan jij mij vertellen waar ik op moet letten als ik de spaak vervang en slag eruit haal?

Tommy

Je kan dan best gewoon alle spaken losdraaien. Je draait de nippels tot net waar de schroefdraad begint/eindigt en dan begin je gewoon geleidelijk aan je spaken terug op spanning te brengen terwijl je erop let van de slagen eruit te halen. Het is inj het begin vooral belangrijk van de hoogteslagen goed te krijgen. Die zijn er nl. het meoilijkst uit te krijgen eens de spaken goed op spanning beginnen staan.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo jun 29, 2003 6:35 pm

idd... een wiel dat eens of meerdere keren een gebroken spaak heeft gehad zal nooit meer 100% top worden bij het enkel terug op spanning zetten van de vervangen spaak. De "balans" in het wiel is vaak verstoord en door het op spanning zetten van die ene spaak word dat niet hersteld. Beter is in zulke gevallen om idd het gehele wiel opnieuw op spanning te zetten.

Een spaak die breekt op de kop, komt in 9 van de 10 gevallen door zoals Luc al zegt, een te lage spanning. Een te hoge spanning heeft vaak net andere gevolgen...

Tommy

spaak breuk service is top!

Bericht door Tommy » ma jun 30, 2003 6:43 am

Kon het vrijdag niet posten....
even terug naar winkel, hebben tijdelijk spaak vervangen.
Ze gaan mijn wiel opnieuw spaken en alles onder garantie...........
Topzaak.............(b2b)

Tommy

Steppie

Bericht door Steppie » ma jun 30, 2003 8:10 am

:) mooi zo. precies zoals het hoort van b2b

Tommy

Bericht door Tommy » vr nov 28, 2003 10:49 am

Tommy schreef: Gisteren weer een spaak gebroken, net bij het kopje. Bijde keren natuurlijk aan de cass. zijde.
Dit is de tweede in 1,5 maand. Waar zou dit aan kunnen liggen?
De eerste keer net bij het wegfietsen bij een verkeerslicht en nu bij het remmen (voorrem) voor verkeerslicht.
Kan het zijn dat de spaken te strak staan?

Tommy
BINGO
vanochtend tijdens fietsen.....harde tik.....slag in mijn wiel.
Wat nu te doen, wiel is 3800 km geleden opnieuw gespaakt.

De spaak is overigens gebroken bij de as. Voor de derde maal aan de tandwielzijde, ik neem aan dat hier meer kracht staat dan op de spaken aan de niet-tandwiel zijde.
Is het vervangen van de spaak en dus slag uit het wiel halen zelf te doen? Zo ja waar moet ik op letten?

Tommy

het is overigens 28" deore regida zac-19 voor woon-werk verkeer. Weeg zelf 74 kilo en kleine tas achterop van ongeveer 2 kilo. Overbelasting zal het dan ook niet zijn.

Luc

Bericht door Luc » vr nov 28, 2003 11:49 am

Ga je dit nu elke keer vragen als je een spaak breekt?

"tuurlijk is dit zelf te doen: spaak van de juiste lengte kopen, cassette demonteren, kapotte spaak uithalen, nieuwe spaak insteken en centeren maar ...

Er zit bij een achterwiel inderdaad meer spanning op de spaken aan de cassettekant.

Tommy

Bericht door Tommy » vr nov 28, 2003 11:58 am

Luc schreef: Ga je dit nu elke keer vragen als je een spaak breekt?

"tuurlijk is dit zelf te doen: spaak van de juiste lengte kopen, cassette demonteren, kapotte spaak uithalen, nieuwe spaak insteken en centeren maar ...

Er zit bij een achterwiel inderdaad meer spanning op de spaken aan de cassettekant.
bedankt Luc.
Maar hoe kan het dat ik met de vorige originele velg (Alesa) nooit last had van spaakbreuk.
Ik neem aan dat hand gespaakte wielen beter zijn dan fabrieksmatige? Heeft het met de stijfheid van de velg te maken? Alesa is hogere velg...dus stijver/sterker? of zit ik er naast.

Tommy

Luc

Bericht door Luc » vr nov 28, 2003 2:25 pm

Heeft veel (zoniet alles) te maken met de kwaliteit van het vlechten. Handgespaakte zijn inderdaad altijd beter dan fabrieksmatige.

BLRacing

Bericht door BLRacing » vr nov 28, 2003 5:47 pm

Een cassette zijde spaak heeft meer last van wisselende belasting (piek spanning tot helemaal slap). En een spaak die vaak hele hoge spanningen krijgt maar ook vaak slap staat, zal sneller bezwijken. Dus het liefst wil je de spaak goed op spanning houden. Wat Luc al aangaf over het liefst het hele wiel opnieuw inspaken is absoluut waar. Spat er een spaak in het wiel uit elkaar, dan zullen alle andere spaken ook de gevolgen daarvan merken. Vooral als je ermee doorrijd want dan veranderd het spanningspatroon van je hele wiel. Dan kun je het shakuh.

cvvracing

Bericht door cvvracing » zo nov 30, 2003 6:36 pm

Zeg eerst eens welk type spaken je hebt.
Zijn het er zilverve of zwarte ,
De meeste zwarte spaken zijn achteraf nog eens thermisch behandeld door deze behandeling zijn ze een tikje brozer geworden waardoor de kans op spaakbreuk groter is dan bij een gewone inoxe.

Als je een goed gemaakt wiel hebt zou je de eerste jaren normaal gezien geen spaak mogen breken tenzij je een zwaargewicht bent of een echt beest.

Als je eenmaal een spaak hebt gebroken in je wiel mag je ervan uitgaan dat de rest volgt .
Dit komt doordat er een immens groot spanningsverschil op de spaken komt .
Zeker me wielen met weinig spaken heb je grote kans op spaakbreuk en serieuze spanningsverschillen.
Deze kan je best na het centeren nog eens met een spaakspanningsmeter meten .

Tommy

Bericht door Tommy » ma dec 01, 2003 8:04 am

Het zijn merkloze zilvere spaken. Zelf dt spaak vervangen. Wiel doet het weer. Ik vraag me nu af of .......................
Ik rij (rem) deze op en koop dan een echt handgespaakt wiel.

Tommy

Plaats reactie