Fiets tikt
Moderator:Beheerders
Hallo mede bikers, ik heb een Cannondale super V 2000.
Als ik hier mee fiets dan tikt de fiets, het is echt een mataal achtige tik
als ik aan zet word het erger.
Als ik de ketting van de fiets haal en dan stevig aan zet op de trappers hoor ik niets.
Dus het moet achter zitten, ik heb alles al gedemonteerd en gereinigd maar het blijft.
Heeft iemand een tip? Hij is kompleet xt/xtr afgemonteerd.
Als ik hier mee fiets dan tikt de fiets, het is echt een mataal achtige tik
als ik aan zet word het erger.
Als ik de ketting van de fiets haal en dan stevig aan zet op de trappers hoor ik niets.
Dus het moet achter zitten, ik heb alles al gedemonteerd en gereinigd maar het blijft.
Heeft iemand een tip? Hij is kompleet xt/xtr afgemonteerd.
-
Re:Fiets tikt
Je kettingbladen!
Demonteren en goed invetten
V.
Demonteren en goed invetten
V.
Dat kan vrijwel alles zijn, Zadel, zadelpen, pedaal, achter der, Crankstel, trap as. Frame zelf (uitzetting warmte), wielen(spaken, vork, balhoofd. Alles zo"n beetje..
Alles heel goed smeren. Zadel pen met van dat wit shimano vet vast zetten, Zadel droog op de pen doen, Als het de rails zijn kan je het shaken. Trap as opnieuw in vetten, crankstel met een beetje vet op de trapas zetten. Als je denkt dat het van achteren komt kan dit misleidend zijn. Het frame versterkt het geluid.
Ook kan je beter heel techinische paden ruiden. Dan hoor je alleen maar het klapperen van je ketting ;D.
mzzl
Gène
Alles heel goed smeren. Zadel pen met van dat wit shimano vet vast zetten, Zadel droog op de pen doen, Als het de rails zijn kan je het shaken. Trap as opnieuw in vetten, crankstel met een beetje vet op de trapas zetten. Als je denkt dat het van achteren komt kan dit misleidend zijn. Het frame versterkt het geluid.
Ook kan je beter heel techinische paden ruiden. Dan hoor je alleen maar het klapperen van je ketting ;D.
mzzl
Gène
-
ik heb het als ik gas geef met m"n rechter pedaal, denk dat er rommel in de spider zit. Maarja, waar haal ik nu weer Truvativ gereedschap vandaan om de spider van de crank af te skroeven? Das nen 5 of 6 tandige (net als een BB maar dan met 6 inhammetjes) Vreemd ding.... Of tis m"n BB, maar die word toch al vervangen dus das geen punt.
Ik heb idd ook zo"n metaal achtige tik, ik loop daarom al dagen lang te zoeken naar een scheurtje in m"n frame. Zo klinkt het namelijk echt..... :"(
Ik heb idd ook zo"n metaal achtige tik, ik loop daarom al dagen lang te zoeken naar een scheurtje in m"n frame. Zo klinkt het namelijk echt..... :"(
-
Gène schreef:
Zadel droog op de pen doen, Als het de rails zijn kan je het shaken.
Wat bedoelt ge hiermee? Men kan het shaken als de zadel droog op de pen staat? Of als ie kraak? ???
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Gewoon de hele fiets demonteren, alles schoonmaken, invetten en opnieuw monteren :P
Nee serieus, kan er zo niks over zggen. Ga eens heel goed luisteren (eventueel met een helper erbij) waar het kraakje zit.
Nee serieus, kan er zo niks over zggen. Ga eens heel goed luisteren (eventueel met een helper erbij) waar het kraakje zit.
-
denk dat het handiger is als je het onderdeel van de fiets demonteer waarvan jij denk dat het de boosdoener is en dan kijken of de fiets ook kraakt zonder dat onderdeel

-
Ik ga mij er eens over buigen, kijken of het mogelijk is om een checklist te maken voor een krakende fiets.
V.
V.
Ik bedoel dat je geen vet op de rails van het zadel en de borging bovenop de pen moet doen. Hierdoor kan het zadel gaan verschuiven echter minimaal en dus door tikken.
Maar het kan ieder onderdeel zijn dus amuse vous en veel plezier met het vetten van alles.
mzzl
Gène
Maar het kan ieder onderdeel zijn dus amuse vous en veel plezier met het vetten van alles.
mzzl
Gène
Heb 2 C"dale"s en beide kraken en tikken ze af en toe... Zadelpen is vaak de grote boosdoener... Pen eruit halen, goed schoonmaken (ook frame) en ingevet terug zetten.
-
Ik denk dat je BB los zit, ik heb ook zo"n tik op mij racefiets gehad, werd er knettergek van. Dus draai je BB nog eens na