Fiets tikt

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
neotrade
Fiets tikt

Bericht door neotrade » zo sep 21, 2003 6:39 pm

Hallo mede bikers, ik heb een Cannondale super V 2000.
Als ik hier mee fiets dan tikt de fiets, het is echt een mataal achtige tik
als ik aan zet word het erger.
Als ik de ketting van de fiets haal en dan stevig aan zet op de trappers hoor ik niets.
Dus het moet achter zitten, ik heb alles al gedemonteerd en gereinigd maar het blijft.
Heeft iemand een tip? Hij is kompleet xt/xtr afgemonteerd.

The Flying V

Re:Fiets tikt

Bericht door The Flying V » zo sep 21, 2003 6:51 pm

Je kettingbladen!
Demonteren en goed invetten

V.

Gène

Bericht door Gène » zo sep 21, 2003 6:55 pm

Dat kan vrijwel alles zijn, Zadel, zadelpen, pedaal, achter der, Crankstel, trap as. Frame zelf (uitzetting warmte), wielen(spaken, vork, balhoofd. Alles zo"n beetje..
Alles heel goed smeren. Zadel pen met van dat wit shimano vet vast zetten, Zadel droog op de pen doen, Als het de rails zijn kan je het shaken. Trap as opnieuw in vetten, crankstel met een beetje vet op de trapas zetten. Als je denkt dat het van achteren komt kan dit misleidend zijn. Het frame versterkt het geluid.
Ook kan je beter heel techinische paden ruiden. Dan hoor je alleen maar het klapperen van je ketting ;D.
mzzl
Gène

baquelappe

Bericht door baquelappe » zo sep 21, 2003 11:11 pm

ik heb het als ik gas geef met m"n rechter pedaal, denk dat er rommel in de spider zit. Maarja, waar haal ik nu weer Truvativ gereedschap vandaan om de spider van de crank af te skroeven? Das nen 5 of 6 tandige (net als een BB maar dan met 6 inhammetjes) Vreemd ding.... Of tis m"n BB, maar die word toch al vervangen dus das geen punt.

Ik heb idd ook zo"n metaal achtige tik, ik loop daarom al dagen lang te zoeken naar een scheurtje in m"n frame. Zo klinkt het namelijk echt..... :"(

baquelappe

Bericht door baquelappe » zo sep 21, 2003 11:13 pm

Gène schreef:
Zadel droog op de pen doen, Als het de rails zijn kan je het shaken.

Wat bedoelt ge hiermee? Men kan het shaken als de zadel droog op de pen staat? Of als ie kraak? ???

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » ma sep 22, 2003 2:23 pm

Gewoon de hele fiets demonteren, alles schoonmaken, invetten en opnieuw monteren :P

Nee serieus, kan er zo niks over zggen. Ga eens heel goed luisteren (eventueel met een helper erbij) waar het kraakje zit.

baquelappe

Bericht door baquelappe » ma sep 22, 2003 2:37 pm

denk dat het handiger is als je het onderdeel van de fiets demonteer waarvan jij denk dat het de boosdoener is en dan kijken of de fiets ook kraakt zonder dat onderdeel :)

The Flying V

Bericht door The Flying V » ma sep 22, 2003 2:50 pm

Ik ga mij er eens over buigen, kijken of het mogelijk is om een checklist te maken voor een krakende fiets.

V.

Gène

Bericht door Gène » wo sep 24, 2003 8:03 pm

Ik bedoel dat je geen vet op de rails van het zadel en de borging bovenop de pen moet doen. Hierdoor kan het zadel gaan verschuiven echter minimaal en dus door tikken.
Maar het kan ieder onderdeel zijn dus amuse vous en veel plezier met het vetten van alles.
mzzl
Gène

Giedo

Bericht door Giedo » do sep 25, 2003 1:08 am

Heb 2 C"dale"s en beide kraken en tikken ze af en toe... Zadelpen is vaak de grote boosdoener... Pen eruit halen, goed schoonmaken (ook frame) en ingevet terug zetten.

El Captaino

Bericht door El Captaino » do okt 02, 2003 9:54 pm

Ik denk dat je BB los zit, ik heb ook zo"n tik op mij racefiets gehad, werd er knettergek van. Dus draai je BB nog eens na ;)

Plaats reactie