Toe clips

Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Pepijn
Berichten:2
Lid geworden op:zo dec 02, 2012 12:50 pm
Toe clips

Bericht door Pepijn » zo dec 02, 2012 3:52 pm

Ik heb een vrij compact frame en heb toe clips op mijn pedalen. Het probleem is, dat als ik stuur, mijn toe clips soms het wiel raken. Soms blokkeren zelfs. Dit is mijn eerste fixed bike, dus ben nog niet heel ervaren en dit was wel ff schrikken. Nou kan ik natuurlijk gewone straps nemen omdat deze niet uitsteken, maar toe clips passen veel beter bij de klassieke look van mijn fiets. Hebben meer mensen hier last van? En hoe gaan jullie hiermee om?

Basabc
Berichten:75
Lid geworden op:zo jul 01, 2012 7:56 pm
Locatie:Zuid-Limburg

Bericht door Basabc » zo dec 02, 2012 5:21 pm

Dit heb ik ook wel eens gehad, maar daarna ben ik overgestapt op clipless. Ook vond ik het vervelend dat een van de toeclips de grond raakte als ik er nog niet inzat. Dat was makkelijk op te lossen door eentje eraf te halen en verder gaan met een toeclip.

Gebruikersavatar
Mattin
Berichten:465
Lid geworden op:wo aug 31, 2011 11:51 am
Locatie:Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Mattin » ma dec 03, 2012 12:45 pm

Hoeveel extra ruimte zou je nodig moeten hebben om de toeclip langs de band te kunnen laten gaan? Misschien een andere vork erin met een grotere offset en/of langere a2c. Of je zou evt je vork een klein beetje kunnen verbuigen als het om een oude racefiets gaat en je max 1cm meer ruimte wil (stuur achterstevoren en relatief zachtjes je fiets/voorwiel tegen een muur aan slaan)

Pepijn
Berichten:2
Lid geworden op:zo dec 02, 2012 12:50 pm

Bericht door Pepijn » ma dec 03, 2012 3:27 pm

Mattin schreef:Hoeveel extra ruimte zou je nodig moeten hebben om de toeclip langs de band te kunnen laten gaan? Misschien een andere vork erin met een grotere offset en/of langere a2c. Of je zou evt je vork een klein beetje kunnen verbuigen als het om een oude racefiets gaat en je max 1cm meer ruimte wil (stuur achterstevoren en relatief zachtjes je fiets/voorwiel tegen een muur aan slaan)

Het donorframe is een Batavus Criterium, maar er is een nieuwe fork ingekomen, namelijk een chromen BLB 1" straight fork.
Zowel het voorwiel als achterwiel zitten vrij dicht op het frame zoals bij een trackframe, wat er overigens heel mooi uitziet! Het zal een 2 a 2,5 cm schelen qua ruimte

Gebruikersavatar
psychoaiko666
Berichten:50
Lid geworden op:di jul 17, 2012 3:55 pm
Locatie:HEERLEN met een N KUT
Contacteer:

Bericht door psychoaiko666 » di dec 04, 2012 4:55 pm

hoelang zijn je cranks? mss kortere d'r in zetten. en anders straps of klikkers. ik rij zelf met klikkers en vind dat wel prettig rijden, maar is natuurlijk ieder z'n eigen voorkeur.
wie zet nu weer een boom in de weg?

nutsjesmoar
Berichten:74
Lid geworden op:di nov 01, 2011 11:44 pm
Locatie:Mantgum
Contacteer:

Bericht door nutsjesmoar » wo dec 05, 2012 12:28 am

Kortere crank heeft niet veel nut, kost je een bak geld en scheelt je misschien 5mm, wat niets is op 2 a 2,5 cm 'toe overlap', zoals we dat ook wel noemen.

Vaak wordt er gezegd dat toe overlap bij het hele fixed gear gebeuren hoort en dat het het juist leuk maakt. Mijn Cinelli heeft het ook een klein beetje, met toeclips ongeveer een cm en met SPD nog wat minder.

Maar inderdaad, een andere vork zal de oplossing wel moeten zijn, kost je het minst denk ik. Of je moet een ander frame nemen, maar dan zit je al snel weer met toe overlap (als je een specifiek fixed gear frame koopt dan)

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » wo dec 05, 2012 9:44 am

nutsjesmoar schreef:dan zit je al snel weer met toe overlap (als je een specifiek fixed gear frame koopt dan)
toeclip overlap heeft niks met de padden in de achtervork te maken. Op een baanframe is het sowieso niet handig omdat het niet meewerkt bij een surplace.
Het is vooral een probleem van kleine frames omdat de bovenbuis kort is, en de wieldiameter en andere onderdelen niet mee terugschalen. Wat ook niet helpt:
steile balhoofdshoek, (opgereden frame?)
luie zithoek
lange cranks
smal crankstel
lange toeclips naar binnen
hoog bracket
weinig vorksprong
/Marten

nutsjesmoar
Berichten:74
Lid geworden op:di nov 01, 2011 11:44 pm
Locatie:Mantgum
Contacteer:

Bericht door nutsjesmoar » wo dec 05, 2012 5:05 pm

Haha dat weet ik ook wel, Dat lijkt me ook heel logisch. Maar als je een nieuwe Fixed Gear (ofwel Baan) frameset koopt, dus incl. vork, dan heb je heel vaak overlap, net als ik met mn Vigorelli.

Gebruikersavatar
psychoaiko666
Berichten:50
Lid geworden op:di jul 17, 2012 3:55 pm
Locatie:HEERLEN met een N KUT
Contacteer:

Bericht door psychoaiko666 » ma dec 10, 2012 4:52 am

nutsjesmoar schreef:Kortere crank heeft niet veel nut, kost je een bak geld en scheelt je misschien 5mm, wat niets is op 2 a 2,5 cm 'toe overlap', zoals we dat ook wel noemen.
ik doelde niet op 165mm. d'r zijn kortere, heb ze wel'ns gezien.
en natuurlijk wat marten zei.
maar ik ben het met je eens over de vork, dat lijkt mij de oorsprong van't probleem.
wie zet nu weer een boom in de weg?

Plaats reactie