Toe clips
Moderators:JJ, Beheerders
Ik heb een vrij compact frame en heb toe clips op mijn pedalen. Het probleem is, dat als ik stuur, mijn toe clips soms het wiel raken. Soms blokkeren zelfs. Dit is mijn eerste fixed bike, dus ben nog niet heel ervaren en dit was wel ff schrikken. Nou kan ik natuurlijk gewone straps nemen omdat deze niet uitsteken, maar toe clips passen veel beter bij de klassieke look van mijn fiets. Hebben meer mensen hier last van? En hoe gaan jullie hiermee om?
Hoeveel extra ruimte zou je nodig moeten hebben om de toeclip langs de band te kunnen laten gaan? Misschien een andere vork erin met een grotere offset en/of langere a2c. Of je zou evt je vork een klein beetje kunnen verbuigen als het om een oude racefiets gaat en je max 1cm meer ruimte wil (stuur achterstevoren en relatief zachtjes je fiets/voorwiel tegen een muur aan slaan)
Mattin schreef:Hoeveel extra ruimte zou je nodig moeten hebben om de toeclip langs de band te kunnen laten gaan? Misschien een andere vork erin met een grotere offset en/of langere a2c. Of je zou evt je vork een klein beetje kunnen verbuigen als het om een oude racefiets gaat en je max 1cm meer ruimte wil (stuur achterstevoren en relatief zachtjes je fiets/voorwiel tegen een muur aan slaan)
Het donorframe is een Batavus Criterium, maar er is een nieuwe fork ingekomen, namelijk een chromen BLB 1" straight fork.
Zowel het voorwiel als achterwiel zitten vrij dicht op het frame zoals bij een trackframe, wat er overigens heel mooi uitziet! Het zal een 2 a 2,5 cm schelen qua ruimte
- psychoaiko666
- Berichten:50
- Lid geworden op:di jul 17, 2012 3:55 pm
- Locatie:HEERLEN met een N KUT
- Contacteer:
-
- Berichten:74
- Lid geworden op:di nov 01, 2011 11:44 pm
- Locatie:Mantgum
- Contacteer:
Kortere crank heeft niet veel nut, kost je een bak geld en scheelt je misschien 5mm, wat niets is op 2 a 2,5 cm 'toe overlap', zoals we dat ook wel noemen.
Vaak wordt er gezegd dat toe overlap bij het hele fixed gear gebeuren hoort en dat het het juist leuk maakt. Mijn Cinelli heeft het ook een klein beetje, met toeclips ongeveer een cm en met SPD nog wat minder.
Maar inderdaad, een andere vork zal de oplossing wel moeten zijn, kost je het minst denk ik. Of je moet een ander frame nemen, maar dan zit je al snel weer met toe overlap (als je een specifiek fixed gear frame koopt dan)
Vaak wordt er gezegd dat toe overlap bij het hele fixed gear gebeuren hoort en dat het het juist leuk maakt. Mijn Cinelli heeft het ook een klein beetje, met toeclips ongeveer een cm en met SPD nog wat minder.
Maar inderdaad, een andere vork zal de oplossing wel moeten zijn, kost je het minst denk ik. Of je moet een ander frame nemen, maar dan zit je al snel weer met toe overlap (als je een specifiek fixed gear frame koopt dan)
toeclip overlap heeft niks met de padden in de achtervork te maken. Op een baanframe is het sowieso niet handig omdat het niet meewerkt bij een surplace.nutsjesmoar schreef:dan zit je al snel weer met toe overlap (als je een specifiek fixed gear frame koopt dan)
Het is vooral een probleem van kleine frames omdat de bovenbuis kort is, en de wieldiameter en andere onderdelen niet mee terugschalen. Wat ook niet helpt:
steile balhoofdshoek, (opgereden frame?)
luie zithoek
lange cranks
smal crankstel
lange toeclips naar binnen
hoog bracket
weinig vorksprong
/Marten
-
- Berichten:74
- Lid geworden op:di nov 01, 2011 11:44 pm
- Locatie:Mantgum
- Contacteer:
- psychoaiko666
- Berichten:50
- Lid geworden op:di jul 17, 2012 3:55 pm
- Locatie:HEERLEN met een N KUT
- Contacteer:
ik doelde niet op 165mm. d'r zijn kortere, heb ze wel'ns gezien.nutsjesmoar schreef:Kortere crank heeft niet veel nut, kost je een bak geld en scheelt je misschien 5mm, wat niets is op 2 a 2,5 cm 'toe overlap', zoals we dat ook wel noemen.
en natuurlijk wat marten zei.
maar ik ben het met je eens over de vork, dat lijkt mij de oorsprong van't probleem.
wie zet nu weer een boom in de weg?