NS Suburban of NS Majesty HELP ME!!!

Dirt, street of flatland fietsen met 26", 24" of 20" wielen.

Moderator:Beheerders

koentje2104
NS Suburban of NS Majesty HELP ME!!!

Bericht door koentje2104 » wo mei 18, 2011 5:05 pm

Hallo allen!

Ik wil al een tijdje een NS frame kopen, maar sinds vandaag heb ik er een nieuw dilemma bij:

Welk frame achten jullie geschikter voor DJ en street use, de NS suburban of NS Majesty?

Er zit weinig verschil in de frames naar mijn idee, buiten dat de Majesty lichtelijk lichter is :)

Graaaaaaag comments en tips, zie ik wat over het hoofd??

vieze vinnie

Bericht door vieze vinnie » wo mei 18, 2011 7:21 pm

majesty... ik heb er 1 tekoop..
super voor dj en street... de tubes zijn volgens mij van een iets andere samenstelling waardoor ze lichter en sterker zijn..
Hoe het precies zit... weten vast mensen wel weer beter hier, maar ik zou voor een majesty gaan.
teamrider:
www.psbmx.com

Chmod

Bericht door Chmod » wo mei 18, 2011 7:40 pm

ga je geared of singlespeed?

de mich

Bericht door de mich » wo mei 18, 2011 8:47 pm

Majesty voelt veel onstabieler aan op hogere snelheid en in bochten (dus vooral bij dirt)

koentje2104

Bericht door koentje2104 » wo mei 18, 2011 10:57 pm

Vinnie, je frame had ik al zien staan. Wil een nieuwe kopen van 2011, helemaal opnieuw opbouwen.

Ik ga singlespeed rijden Chmod, voet meer solid aan bij dj en street, ga ik van uit. En scheelt gewicht :p

De mich, hoezo zou de majesty in bij hoge snelheden minder stabiel zijn? Ik zie zelf weinig verschil met de suburban geomery, buiten het verschil in bewerking van de buizen wat zorgt voor het lagere gewicht.

de lachende derde
Contacteer:

Bericht door de lachende derde » wo mei 18, 2011 11:40 pm

koentje2104 schreef:Vinnie, je frame had ik al zien staan. Wil een nieuwe kopen van 2011, helemaal opnieuw opbouwen.

Ik ga singlespeed rijden Chmod, voet meer solid aan bij dj en street, ga ik van uit. En scheelt gewicht :p

De mich, hoezo zou de majesty in bij hoge snelheden minder stabiel zijn? Ik zie zelf weinig verschil met de suburban geomery, buiten het verschil in bewerking van de buizen wat zorgt voor het lagere gewicht.
Kortere achterkant.

En Majestys zijn goede frames maar voor die prijs zou ik eerlijk gezegd toch iets mooiers nemen.

Of die Last Cord kopen bij CRC voor onder de 300e, beter frame voor veel minder geld.

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » do mei 19, 2011 6:40 am

'Majesty' bestaat niet meer sinds 2011; het is ingedeeld in 'Majesty Dirt' of 'Majesty Park'
http://ns-bikes.com/2011/frames-and-forks/majesty.html

Zelfde voor de Suburban; is 'Suburban Dirt' en 'Suburban Park' geworden:
http://ns-bikes.com/2011/frames-and-forks/suburban.html

Meer info over de frames staat in de links.
Een ander interessant feitje is dat bijna al hun team riders op de Majesty's rijden

merrybike

Bericht door merrybike » do mei 19, 2011 1:42 pm

de mich schreef:Majesty voelt veel onstabieler aan op hogere snelheid en in bochten (dus vooral bij dirt)
FOUT.
suburban heeft (had) een hogere trapas en stijlere stuurhoek, dus die was onstabieler.
de majesty is altijd al het dirt frame van NS geweest, en de suburban de alleskunner.

On topic: Gewicht is niet zo belangrijk, het spijt me, maar je komt echt als een nerd over. (had ik, en wss iedereen eerst ook hoor, daar niet van.) Maar als je 'kleine' dirts rijd, tot 4/5meter hoog gaat moet dat geen verschil maken. Hooguit in je eerste week/ritje op het frame.

Overigens zou ik als ik jou was voor de suburban dirt(of 26") gaan, aangezien deze gewoon goedkoper is. Ik heb er moeizaam achter gekomen dat een duurder frame niet altijd beter is. De geometrie voelt alleen iemand die echt goed rijd, maar die zal er wss niet veel om geven. Die 200 gram verschil maak je ook goed door naakt te rijden of whatever, dus dat maakt eeeecht niet uit.

merrybike

Bericht door merrybike » do mei 19, 2011 1:44 pm

koentje2104 schreef:Vinnie, je frame had ik al zien staan. Wil een nieuwe kopen van 2011, helemaal opnieuw opbouwen.

ook FOUT.
buizen zijn verder afgeslepen/gebutted. De kwaliteit van het materiaal licht hoger en de frames worden ergens anders gelast. Lichter=/=beter.

Chmod

Bericht door Chmod » do mei 19, 2011 2:03 pm

balhoofdhoek van de sub is altijd slacker geweest. Duidelijk merkbaar in rijgedrag.

koentje2104

Bericht door koentje2104 » do mei 19, 2011 2:28 pm

De lachende derde (dope naam btw :D): majesty heeft inderdaad kleine verschillen in frame, maar waarom is dit? Is dit omdat ze meer park/street gericht zijn dan de suburban?
Die Last frames vind ik niet mooi btw, en toch ook echt te zwaar, bijna drie kilo. Dan ben ik maar n.e.r.d. :D

Bikerboi: Het word een dirt frame, daar ik het frame echt zal aanschaffen puur voor dirt en street werk. Dit had ik al gezien :) Het was me ook opgevallen dat al hun team riders op de mejesty nu rijden, alhoewel martin soderstrom eerst op de sub reed.. Het kan ook zijn dat ze dit doen in commercieel opzicht, toch?

Merrybike: Ik vond het ook vreemd dat de majesty onstabieler was, kon ik me niet voorstellen. Maar als de suburban de alleskunner is, wat kan de Majesty dan niet wat de suburban wel kan, wat bedoel je ermee? Wat wil je meer op een hardtail doen buiten dirt, street en park rijden?
In principe geef je aan dat de majesty in geheel wel een betere bike is dan de suburban, maar het prijsverschil te groot. Als je die buiten beschouwing laat, zou je dan toch voor de majesty gaan? Ik heb het dan over de bewerking van de buizen, toch het geicht en de geometrie, niet de prijs. Het frame wil ik namelijk lang op rijden, dan maakt 100 euries niet zoveel uit toch...

THANKS ALVAST ALLEMAAL!

Chmod

Bericht door Chmod » do mei 19, 2011 2:33 pm

maat van me heeft z'n majesty weggedaan voor een suburban (vorig model). Hij gebruikt em vooral voor Dirt en ook wat 4x.

Ik denk dat je moet kiezen naar venant je steeds bij lage of hogere snelheid gaat rijden.
De nieuwe majesty dirt lijkt me wel ook nog een goede streetbike.

Maybe is de majesty Dirt wel de juiste keuze voor jou.

koentje2104

Bericht door koentje2104 » do mei 19, 2011 2:38 pm

Chmod, met dirt rijden we hogere snelheden dan we doen met street/park hé. Waarom vond die maat van je de sub beter?

Chmod

Bericht door Chmod » do mei 19, 2011 2:49 pm

toen was de majesty enkel in PARK uitvoering. Balhoofdhoek was te recht en bb te hoog. De sub was gewoon een stuk slacker.

De majesty dirt is bijna 3cm lager in bb dan de street, dat is dus zeer goed voor je zwaartepunt. Wel is de balhoofdhoek wat rechter. Dit maakt em dan weer wat nerveuser.

Ik denk dat je rekening moet houden met hoeveel travel je gaat rijden.

De majesty dirt met een 120mm vork gaat stabieler zijn dan de sub dirt op 100mm.
Maar de sub weer dirt weer stabieler op 100 dan de majesty dirt op 100mm

Blkmrkt mob:
69° HA, 71° SA, 11" SO, 15.5" CHAINSTAYS, 12.25" BB HEIGHT

Ik zeg: Majesty DIRT met 110mm vork ;-)

merrybike

Bericht door merrybike » do mei 19, 2011 3:04 pm

Chmod schreef:balhoofdhoek van de sub is altijd slacker geweest. Duidelijk merkbaar in rijgedrag.
Dat is die niet. Majesty=dirt Suburban is=allround. Lijkt me toch wel logisch als mensen dat van NS mij dat hebben uitgelegd? (lukasz erenes)

merrybike

Bericht door merrybike » do mei 19, 2011 3:05 pm

Chmod schreef:toen was de majesty enkel in DIRT uitvoering. Balhoofdhoek was te recht en bb te hoog. De sub was gewoon een stuk slacker.

De majesty dirt is bijna 3cm lager in bb dan de street, dat is dus zeer goed voor je zwaartepunt. Wel is de balhoofdhoek wat rechter. Dit maakt em dan weer wat nerveuser.

Ik denk dat je rekening moet houden met hoeveel travel je gaat rijden.

De majesty dirt met een 120mm vork gaat stabieler zijn dan de sub dirt op 100mm.
Maar de sub weer dirt weer stabieler op 100 dan de majesty dirt op 100mm

Blkmrkt mob:
69° HA, 71° SA, 11" SO, 15.5" CHAINSTAYS, 12.25" BB HEIGHT

Ik zeg: Majesty DIRT met 110mm vork ;-)

merrybike

Bericht door merrybike » do mei 19, 2011 3:06 pm

Afbeelding
Afbeelding

kijk zelf maar.

merrybike

Bericht door merrybike » do mei 19, 2011 3:07 pm

De majesty heeft dezelfde HA op 120mm vork als de sub op 90 btw. net gevraagd ;)

merrybike

Bericht door merrybike » do mei 19, 2011 3:08 pm

koentje2104 schreef:De lachende derde (dope naam btw :D): majesty heeft inderdaad kleine verschillen in frame, maar waarom is dit? Is dit omdat ze meer park/street gericht zijn dan de suburban?
Die Last frames vind ik niet mooi btw, en toch ook echt te zwaar, bijna drie kilo. Dan ben ik maar n.e.r.d. :D

Bikerboi: Het word een dirt frame, daar ik het frame echt zal aanschaffen puur voor dirt en street werk. Dit had ik al gezien :) Het was me ook opgevallen dat al hun team riders op de mejesty nu rijden, alhoewel martin soderstrom eerst op de sub reed.. Het kan ook zijn dat ze dit doen in commercieel opzicht, toch?

Merrybike: Ik vond het ook vreemd dat de majesty onstabieler was, kon ik me niet voorstellen. Maar als de suburban de alleskunner is, wat kan de Majesty dan niet wat de suburban wel kan, wat bedoel je ermee? Wat wil je meer op een hardtail doen buiten dirt, street en park rijden?
In principe geef je aan dat de majesty in geheel wel een betere bike is dan de suburban, maar het prijsverschil te groot. Als je die buiten beschouwing laat, zou je dan toch voor de majesty gaan? Ik heb het dan over de bewerking van de buizen, toch het geicht en de geometrie, niet de prijs. Het frame wil ik namelijk lang op rijden, dan maakt 100 euries niet zoveel uit toch...

THANKS ALVAST ALLEMAAL!
De majesty is een Dirt specific frame, maar eigenlijk gewoon een allrounder. er zit bijna onmerbaar veschil tussen de twee. het enige merkbare is de qualiteit.

Chmod

Bericht door Chmod » do mei 19, 2011 3:18 pm

2cm langere vork geeft 1° slackere HA.

http://bikegeo.muha.cc/

merrybike

Bericht door merrybike » do mei 19, 2011 3:20 pm

daar heb je me. denk foutje!
maar iig, gewoon gaan voor de sub dirt, want nu is echt alleen de qualiteit het verschil.

koentje2104

Bericht door koentje2104 » do mei 19, 2011 3:29 pm

Ik krijg een 100 mm vork erop, 120 vind ik te groot. Welke is volgens jullie dan stabieler bij balhoofd?
Als kwaliteit ongeveer het enige merkbare verschil is, dan zou ik toch voor meer kwaliteit gaan en wat hogere prijs (eenmalig voor jaren plezier!) isnt?

de mich

Bericht door de mich » do mei 19, 2011 3:31 pm

merrybike schreef:
de mich schreef:Majesty voelt veel onstabieler aan op hogere snelheid en in bochten (dus vooral bij dirt)
FOUT.
suburban heeft (had) een hogere trapas en stijlere stuurhoek, dus die was onstabieler.
de majesty is altijd al het dirt frame van NS geweest, en de suburban de alleskunner.

On topic: Gewicht is niet zo belangrijk, het spijt me, maar je komt echt als een nerd over. (had ik, en wss iedereen eerst ook hoor, daar niet van.) Maar als je 'kleine' dirts rijd, tot 4/5meter hoog gaat moet dat geen verschil maken. Hooguit in je eerste week/ritje op het frame.

Overigens zou ik als ik jou was voor de suburban dirt(of 26") gaan, aangezien deze gewoon goedkoper is. Ik heb er moeizaam achter gekomen dat een duurder frame niet altijd beter is. De geometrie voelt alleen iemand die echt goed rijd, maar die zal er wss niet veel om geven. Die 200 gram verschil maak je ook goed door naakt te rijden of whatever, dus dat maakt eeeecht niet uit.
Ik heb op beide frames gereden en de majesty voelde wel degelijk minder stabiel aan dan de sub.

merrybike

Bericht door merrybike » do mei 19, 2011 3:32 pm

koentje2104 schreef:Ik krijg een 100 mm vork erop, 120 vind ik te groot. Welke is volgens jullie dan stabieler bij balhoofd?
Als kwaliteit ongeveer het enige merkbare verschil is, dan zou ik toch voor meer kwaliteit gaan en wat hogere prijs (eenmalig voor jaren plezier!) isnt it?
De suburban is ook zeker goeie kwaliteit! en wss koop je binnen 3 jaar toch wel een andere... lichtere.

merrybike

Bericht door merrybike » do mei 19, 2011 3:33 pm

de mich schreef:
merrybike schreef:
FOUT.

Ik heb op beide frames gereden en de majesty voelde wel degelijk minder stabiel aan dan de sub.
kan aan de setup liggen, maar ik weet wel zeker dat de MAJ voor dirt/slopestyle is en de sub niet.

Plaats reactie