Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Opstartproblemen/pap in de benen ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Medische vraagbaak
Auteur Bericht
BOSS

BerichtGeplaatst: Zo Dec 13, 2009 12:20 pm    Onderwerp: Opstartproblemen/pap in de benen Reageer met quote

Bij het MTBen heb ik heel vaak, eigenlijk altijd wel, last van opstartproblemen.....
De eerste 20-30km uit dat zich in:
-niet vooruit te branden
-pap in de benen
-snel achter m'n adem aan zitten bij klimmen

Soms heb ik echt zin om gewoon om te keren en naar huis te peddelen. Het is dat ik weet dat het na zo'n 25km stukken beter gaat.

Wat zou hier een oorzaak van kunnen zijn?
Is dat gewoon door de schepper bepaald of kan het liggen aan mijn manier van fietsen/eetgedrag.......of?

Wellicht dat iemand er iets zinnigs over kan zeggen.

Dank!

dussssssssssss©
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
BLRacing

BerichtGeplaatst: Zo Dec 13, 2009 12:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nou je bent heus niet de enige hoor. Ik moet ook eerst een uurtje mijn lichaam warmdraaien voordat het allemaal wat makkelijker gaat Very happy. Het zal wel te maken kunnen hebben met conditie en wellicht ook leeftijd maar bovenal, je kan niet gelijk er vol tegenaan. Als je dat doet krijgt je lichaam echt een inspanningsshock, je moet je lichaam de kans geven zich aan de inspanning aan te passen. Eerst een warming-up, en na zware inspanning nog een cooling-down.

Laatst aangepast door BLRacing op Zo Dec 13, 2009 12:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Mrtnrider

BerichtGeplaatst: Zo Dec 13, 2009 12:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien thuis op een tacx warm fietsen als je die hebt? Is wel saai maar dan heb je meer plezier van het fietsen onderweg denk ik...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
sneeuwpop

BerichtGeplaatst: Zo Dec 13, 2009 1:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Minder zooi in je rugzak Cool
Sven

BerichtGeplaatst: Zo Dec 13, 2009 1:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wel bekend!
Eerste km's zijn afzien, puur door het feit dat opwarming pas na lange tijd plaatsvindt.

Lollig punt hieraan: sinds 4 weken verhuisd naar een appartement waar m'n bike safe in de berging is opgeruimd. Paar keer de trappen op en af rennen om aan te kleden, camelbak te vullen etc, en mijn benen zijn opmerkelijk genoeg warmer en ben sneller minder pappig!
Steelboy

BerichtGeplaatst: Zo Dec 13, 2009 2:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je dit altijd BOSS of alleen tijdens de Dorst-meeting Very happy Dan zal ik voortaan nog rustiger van start gaan...

Tis voornamelijk een kwestie van warm worden en je lichaam aankondigen dat het actief moet worden. Even een klein rondje inrijden kan daarom nooit kwaad. Wel niet meteen het zuur in je benen rijden, want dan ben je de rest van de dag alleen maar aan het herstellen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
wictor

BerichtGeplaatst: Ma Dec 14, 2009 8:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

't Kan ook met je gedrag net voor 't fietsen te maken hebben. Ik heb geen opstartproblemen als ik met anderen fiets (en zodoende te laat kom en me voor het voor vertrek enorm moet haasten), of als ik iets meer doe dan enkel achter m'n bureau zitten of 2u nonstop in een auto stoel plakken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
BOSS

BerichtGeplaatst: Ma Dec 14, 2009 11:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zou kunnen ja, ik fiets 9 van de 10 keer s'ochtends. Meestal een uur nadat ik uit m'n nest stap.

dussssssss©
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Rinse Appelstroop

BerichtGeplaatst: Di Jan 12, 2010 9:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

BOSS schreef:
Zou kunnen ja, ik fiets 9 van de 10 keer s'ochtends. Meestal een uur nadat ik uit m'n nest stap.

dussssssss©

Het is wel herkenbaar, en je rijdt waarschijnlijk gelijk het bos in als je op fiets gestapt bent. Misschien eerst een rondje rustig over de weg rijden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
marten

BerichtGeplaatst: Di Jan 12, 2010 9:19 am    Onderwerp: Reageer met quote

BOSS schreef:

dussssssss©

Met een lege maag of een volle pens kun je niet fietsen. Vroeger opstaan, ontbijten en er nog even inkruipen misschien een idee?
didadunlop

BerichtGeplaatst: Wo Jan 13, 2010 8:44 am    Onderwerp: Reageer met quote

BOSS schreef:

dussssssss©

Minder zuipen de avond ervoor?
luv 2 ride

BerichtGeplaatst: Wo Jan 13, 2010 9:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hard fietsen en kracht zetten als je begint te fietsen veroorzaakt die klachten ja,ook die andere opties die je leest kunnen ermee te maken hebben,licht ontbijten en onderweg een stroopwafel( goede suikers) en chocolademelk drinken houden je ook goed op de been.Zelf heb ik niet de luxe van een auto,dus fiets altijd zelf naar de bossen toe dus ben als ik daar aankom al warm.Helaas rook ik ook dus dat buiten adem zijn loop ik ook wel eens tegen het lijf...
Sven

BerichtGeplaatst: Di Sep 14, 2010 9:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

Enorme knal naar boven.
Afgelopen zondag weer enorm tegen de lamp aangelopen. Met de auto naar het startpunt van de route, met koude benen op de fiets en de eerste 20/30km helemaal niets daar, op een rit van 80. Collega's waren opmerkelijk fit en ik kwam totaal niet bij, totdat er eindelijk wat energie in de benen liep.

Opwarming blijft toch de sleutel, volgens mij?
BOSS

BerichtGeplaatst: Di Sep 14, 2010 10:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

Voordat ik in het bos ben heb ik er toch altijd minimaal 7 km verhard opzitten.
Meestal ben ik dan wel warm voor het gevoel, maar meestal duurt het dan nog een dik uur voordat ik een beetje voor m'n adem fiets zeg maar.

dussssssssss©
cyberhawk

BerichtGeplaatst: Di Sep 14, 2010 10:23 am    Onderwerp: Reageer met quote

blikje monster ripper als ontbijt doet wonderen Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis

BerichtGeplaatst: Di Sep 14, 2010 10:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

[edit: Dat van die opwarming] Lijkt me wel [de sleutel], is trouwens ook verschillend per persoon. En daar gaat het hier om, want het was een groepstrip.

Misschien moet je je er mentaal op instellen dat je eerst minimaal een half uurtje nodig hebt om warm te draaien? Ik ben zelf ook wel een slow starter en ik weet dat ik er het eerste half uur/uur van langs krijg van de mensen met wie ik veel fiets. Is prima, kan je je op instellen. Ook dat je op het eerste klimmetje een minuutje later boven bent. Kwestie van zelf rustig pacen, vooral het eerste kwartier, en daar laconiek over doen en de rest van de groep laten wachten verderop. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis

BerichtGeplaatst: Di Sep 14, 2010 10:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

cyberhawk schreef:
blikje monster ripper als ontbijt doet wonderen Laughing

Ja, voor je bloedsuikerspiegel, op korte termijn... Crying or Very sad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Sven

BerichtGeplaatst: Di Sep 14, 2010 11:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

mateis schreef:

Misschien moet je je er mentaal op instellen dat je eerst minimaal een half uurtje nodig hebt om warm te draaien? Ik ben zelf ook wel een slow starter en ik weet dat ik er het eerste half uur/uur van langs krijg van de mensen met wie ik veel fiets. Is prima, kan je je op instellen. Ook dat je op het eerste klimmetje een minuutje later boven bent. Kwestie van zelf rustig pacen, vooral het eerste kwartier, en daar laconiek over doen en de rest van de groep laten wachten verderop. Smile

Goed punt, mindset is ook een heel ander iets.

@cyberhawk he bah, energiedrank. Ik ben al 4 weken van de koffie af, dat scheelt ook een hoop!

[Edit] Nu ik tegen cyberhawk zeg dat ik 4 weken ben gestopt met koffie, daagt me een lichtje... Doh... Rolling smile
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Medische vraagbaak
Pagina 1 van 1

Ga naar: