Opstartproblemen/pap in de benen

Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BOSS
Contacteer:
Opstartproblemen/pap in de benen

Bericht door BOSS » zo dec 13, 2009 12:20 pm

Bij het MTBen heb ik heel vaak, eigenlijk altijd wel, last van opstartproblemen.....
De eerste 20-30km uit dat zich in:
-niet vooruit te branden
-pap in de benen
-snel achter m'n adem aan zitten bij klimmen

Soms heb ik echt zin om gewoon om te keren en naar huis te peddelen. Het is dat ik weet dat het na zo'n 25km stukken beter gaat.

Wat zou hier een oorzaak van kunnen zijn?
Is dat gewoon door de schepper bepaald of kan het liggen aan mijn manier van fietsen/eetgedrag.......of?

Wellicht dat iemand er iets zinnigs over kan zeggen.

Dank!

dussssssssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo dec 13, 2009 12:44 pm

Nou je bent heus niet de enige hoor. Ik moet ook eerst een uurtje mijn lichaam warmdraaien voordat het allemaal wat makkelijker gaat :D. Het zal wel te maken kunnen hebben met conditie en wellicht ook leeftijd maar bovenal, je kan niet gelijk er vol tegenaan. Als je dat doet krijgt je lichaam echt een inspanningsshock, je moet je lichaam de kans geven zich aan de inspanning aan te passen. Eerst een warming-up, en na zware inspanning nog een cooling-down.
Laatst gewijzigd door BLRacing op zo dec 13, 2009 12:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » zo dec 13, 2009 12:49 pm

Misschien thuis op een tacx warm fietsen als je die hebt? Is wel saai maar dan heb je meer plezier van het fietsen onderweg denk ik...

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » zo dec 13, 2009 1:21 pm

Minder zooi in je rugzak 8)
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Sven

Bericht door Sven » zo dec 13, 2009 1:43 pm

Wel bekend!
Eerste km's zijn afzien, puur door het feit dat opwarming pas na lange tijd plaatsvindt.

Lollig punt hieraan: sinds 4 weken verhuisd naar een appartement waar m'n bike safe in de berging is opgeruimd. Paar keer de trappen op en af rennen om aan te kleden, camelbak te vullen etc, en mijn benen zijn opmerkelijk genoeg warmer en ben sneller minder pappig!

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo dec 13, 2009 2:19 pm

Heb je dit altijd BOSS of alleen tijdens de Dorst-meeting :D Dan zal ik voortaan nog rustiger van start gaan...

Tis voornamelijk een kwestie van warm worden en je lichaam aankondigen dat het actief moet worden. Even een klein rondje inrijden kan daarom nooit kwaad. Wel niet meteen het zuur in je benen rijden, want dan ben je de rest van de dag alleen maar aan het herstellen.

wictor

Bericht door wictor » ma dec 14, 2009 8:39 pm

't Kan ook met je gedrag net voor 't fietsen te maken hebben. Ik heb geen opstartproblemen als ik met anderen fiets (en zodoende te laat kom en me voor het voor vertrek enorm moet haasten), of als ik iets meer doe dan enkel achter m'n bureau zitten of 2u nonstop in een auto stoel plakken.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma dec 14, 2009 11:05 pm

Zou kunnen ja, ik fiets 9 van de 10 keer s'ochtends. Meestal een uur nadat ik uit m'n nest stap.

dussssssss©
DE site

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » di jan 12, 2010 9:11 am

BOSS schreef:Zou kunnen ja, ik fiets 9 van de 10 keer s'ochtends. Meestal een uur nadat ik uit m'n nest stap.

dussssssss©
Het is wel herkenbaar, en je rijdt waarschijnlijk gelijk het bos in als je op fiets gestapt bent. Misschien eerst een rondje rustig over de weg rijden?

marten

Bericht door marten » di jan 12, 2010 9:19 am

BOSS schreef:Zou kunnen ja, ik fiets 9 van de 10 keer s'ochtends. Meestal een uur nadat ik uit m'n nest stap.

dussssssss©
Met een lege maag of een volle pens kun je niet fietsen. Vroeger opstaan, ontbijten en er nog even inkruipen misschien een idee?
/Marten

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jan 13, 2010 8:44 am

dussssssss©
Minder zuipen de avond ervoor?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

luv 2 ride

Bericht door luv 2 ride » wo jan 13, 2010 9:56 am

Hard fietsen en kracht zetten als je begint te fietsen veroorzaakt die klachten ja,ook die andere opties die je leest kunnen ermee te maken hebben,licht ontbijten en onderweg een stroopwafel( goede suikers) en chocolademelk drinken houden je ook goed op de been.Zelf heb ik niet de luxe van een auto,dus fiets altijd zelf naar de bossen toe dus ben als ik daar aankom al warm.Helaas rook ik ook dus dat buiten adem zijn loop ik ook wel eens tegen het lijf...
Intense Uzzi Vpx

Sven

Bericht door Sven » di sep 14, 2010 9:36 am

Enorme knal naar boven.
Afgelopen zondag weer enorm tegen de lamp aangelopen. Met de auto naar het startpunt van de route, met koude benen op de fiets en de eerste 20/30km helemaal niets daar, op een rit van 80. Collega's waren opmerkelijk fit en ik kwam totaal niet bij, totdat er eindelijk wat energie in de benen liep.

Opwarming blijft toch de sleutel, volgens mij?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di sep 14, 2010 10:17 am

Voordat ik in het bos ben heb ik er toch altijd minimaal 7 km verhard opzitten.
Meestal ben ik dan wel warm voor het gevoel, maar meestal duurt het dan nog een dik uur voordat ik een beetje voor m'n adem fiets zeg maar.

dussssssssss©
DE site

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di sep 14, 2010 10:23 am

blikje monster ripper als ontbijt doet wonderen :lol:

mateis

Bericht door mateis » di sep 14, 2010 10:30 am

[edit: Dat van die opwarming] Lijkt me wel [de sleutel], is trouwens ook verschillend per persoon. En daar gaat het hier om, want het was een groepstrip.

Misschien moet je je er mentaal op instellen dat je eerst minimaal een half uurtje nodig hebt om warm te draaien? Ik ben zelf ook wel een slow starter en ik weet dat ik er het eerste half uur/uur van langs krijg van de mensen met wie ik veel fiets. Is prima, kan je je op instellen. Ook dat je op het eerste klimmetje een minuutje later boven bent. Kwestie van zelf rustig pacen, vooral het eerste kwartier, en daar laconiek over doen en de rest van de groep laten wachten verderop. :)

mateis

Bericht door mateis » di sep 14, 2010 10:48 am

cyberhawk schreef:blikje monster ripper als ontbijt doet wonderen :lol:
Ja, voor je bloedsuikerspiegel, op korte termijn... :cry:

Sven

Bericht door Sven » di sep 14, 2010 11:17 am

mateis schreef:
Misschien moet je je er mentaal op instellen dat je eerst minimaal een half uurtje nodig hebt om warm te draaien? Ik ben zelf ook wel een slow starter en ik weet dat ik er het eerste half uur/uur van langs krijg van de mensen met wie ik veel fiets. Is prima, kan je je op instellen. Ook dat je op het eerste klimmetje een minuutje later boven bent. Kwestie van zelf rustig pacen, vooral het eerste kwartier, en daar laconiek over doen en de rest van de groep laten wachten verderop. :)
Goed punt, mindset is ook een heel ander iets.

@cyberhawk he bah, energiedrank. Ik ben al 4 weken van de koffie af, dat scheelt ook een hoop!

[Edit] Nu ik tegen cyberhawk zeg dat ik 4 weken ben gestopt met koffie, daagt me een lichtje... Doh... :roll:

Plaats reactie