Nieuw hier, even voorstellen en gelijk een vraagje.

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
TRiX
Contacteer:
Nieuw hier, even voorstellen en gelijk een vraagje.

Bericht door TRiX » ma jul 02, 2007 9:38 pm

Hallo,

ik heb me sinds afgelopen weekend ook maar eens aangemeld bij deze site. Voorheen keek ik er wel af en toe eens op, maar de meeste info die ik nodig had haalde ik van mtbsport.nl. Ik heb echter sinds een weekje mijn exprimentele singlespeed klaar en aangezien hier de experts rondhangen ( :o ) (is me verteld tenminste).................

Ik ben dus TRiX, zie ook www.tijmenkamphuis.nl, en rij al meerdere jaren MTB- en cyclocrosswedstrijden. Op de MTB bij de masters 30+ en in het veld bij de amateurs A. Een singlespeed bouwen leek me altijd al leuk en omdat ik nu een oude fiets over had moest het er maar eens van komen. Door een griep heb ik hem echter nog niet echt goed kunnen testen maar de eerste indrukken zijn: lol, relaxed zonder schakelen, leuk om te kijken hoever je komt zonder meerdere versnellingen en natuurlijk lekker onderhoudsarm.

Ik heb direct een vraagje. Waarom krijg ik mijn kettingspanner niet zo dat hij werkt in de goede richting? De ketting is of te slap, of veel te strak, ook met gebruik van zo'n halve schakel. De spanner moet gewoon verder omhoog gezet kunnen worden maar dat kan niet want hij staat dan al op de max. Ik heb al netjes het bereik wat vergroot door flink wat weg te vijlen van de spanner, maar nog steeds is het niet genoeg. Hij werkt nu dus andersom en dat gaat prima, maar het moet toch ook anders kunnen lijkt me. Scheelt ook weer slijtage volgens mij omdat de krachten over meerder tandjes verdeeld worden.

Nou komt het...... een foto, gaat dat lukken???
Afbeelding

Ja dus..... alleen een beetje groot. Kun je trouwens alleen foto's posten vanaf het internet en niet vanaf de harde schijf van je PC? Beetje domme vraag waarcshijnlijk maar ik ben echt een zero op PC gebied.....

Nou, de groeten dan maar 8)

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » ma jul 02, 2007 10:24 pm

Hm, bij bepaalde combi's kan de Otherdoofer dus blijkbaar niet omhoog staan. Als t ook met halflink niet luk zou ik niet direct weten wat je er verder nog aan kunt doen

36:15 is wel een serieus mannelijk verzet trouwens :shock:

Verder: welkom bij het selecte gezelschap van singlespeeders in Nederland 8)
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Hilco

Bericht door Hilco » ma jul 02, 2007 10:48 pm

probeer anders 36:16 :o

ott

Bericht door ott » di jul 03, 2007 6:47 am

Welkom hiero

De link naar je site doet het zo niet er zit een komma achteraan.

Van de site:
"Tandwielverhouding van 36-15 goed genoeg is. We zullen zien"
Als je overal boven wilt komen dan is een ander verzet aan te raden (zoals Hilco al zei) en daarn kun je aan de slag me je kettingspanner.
De ketting zo strak dat ie er niet afloopt !!!

"Nu alleen nog een, naar echt singlespeedgebruik, toeter op de kop zien te tikken en een helm met koeiehorens en dan is het helemaal compleet"
Ja, die toeter en helm hebben ze allemaal ;) :)
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di jul 03, 2007 7:05 am

Hey TRiX, welkom op DP inderdaad.

Het kan inderdaad zijn dat met een bepaalde tandwielverhouding de spanner niet genoeg verstel ruimte heeft.

Mocht je naar e lichter verzet gaan (een 16 achter dus zoals Hilco al zegt) zal het mss precies goed zijn. Kwestie van proberen.

Veel plezier met je Singlespeed!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Tinus

Bericht door Tinus » di jul 03, 2007 12:31 pm

Ik heb wel een toeter op mijn fully, maar niet op de singlespeed. 8)

Reminder: naar de halfords voor een toeter :lol:

TRiX
Contacteer:

Bericht door TRiX » di jul 03, 2007 1:58 pm

Dag allemaal,

wat een snelle reacties hier zeg, leuk! Ik zal even snel reageren op wat dingetjes.

* wat betreft die helm en toeter was een grapje hoor (alhoewel die toeter er waarschijnlijk wel komen gaat....)

* de 36-15 was een probeerseltje hoor, ik heb ook nog een 18 liggen. Ik heb er echter nu 2 keer mee gereden, welliswaar op niet heel erg heuvelachtig terrein, maar dit gaat eigenlijk best goed zo. Misschien ga ik zelfs de 14 nog wel proberen. Binnenkort maar eens de Montferlandroute rijden met een 36-15 en dan verder zien.....

* de link naar mijn site werkt volgens mij wel hoor (of heeft iemand dit al aangepast soms?)

Wat de spanner betreft, moet ik hem dus maar gewoon laten zitten zo? Ik zat namelijk te denken om er een stuk aluminium bijaan te lassen en dan de instelzones verder uit te frezen zodat het wel passen gaat, of is dit teveel moeite voor niets denken jullie?

Plaats reactie