Gelukkig niet gevuld met allerhande boodschappen die tegen de houdbaarheidsdatum aan lopen, maar met een leuk projectje. Tijdens mij reis naar Darren Crisp in Italië (begin september) om daar een leuk speeltje op te halen, had ik een frame bij om daar achter te laten.

2 jaar geleden ben ik in het bezit gekomen van een Bontrager TiLite titanium frame. Weinig voor betaald; hij was gescheurd. De zitbuis is bovenaan versterkt met een stuk buis met dikkere wanddikte. De lasnaad in de overgang tussen deze versterking en de eigenlijke zitbuis was voor 3/4 deel rondom gescheurd.

Het mooie van titanium is dat het te repareren valt. Ik had Darren gevraagd er eens naar te kijken als hij het wat rustiger zou hebben. 3 weken terug het balletje weer eens opgegooit en hij zag kans er wat tijd in te steken.
Het eerste probleem; de zitbuis is voorzien van een aluminium verloophuls, om het 'koud lassen' van een alu zadelpen in titanium tegen te gaan. Deze huls moest er uit. Helaas geen eenvoudige opgave. Eerst contact gezocht met de originele bouwers van het frame, Titanium Sports Technology in Amerika. De huls zit geperst/verlijmd met een soort silicone. Dit wetende gaf Darren genoeg ideeën om hem los te krijgen.

De bestaande lasnaad is volledig open geslepen met een diamant schijfje. Het schoonmaken van de lasnaad was erg lastig en moet grondig gebeuren. Titanium lassen is kritisch; vuil verzwakt de lasnaad. Zoals ook bij mijn titanium singlespeed, heeft Darren bij dit frame ook een lasnaad in twee fases gemaakt. Eerst de naad dichtvloeien, lassen zonder toevoeging. Daarna mét toevoeging. Zoals hij bij zijn eigen frames doet, heeft hij de lasnaad rondom vervolgens vlak afgewerkt. Vrij ruw; de eigenlijke afwerking wou ik zelf doen. Ook om Darren's kostbare tijd te sparen. Volgens Darren zou ik hier minstens enkele volledige dagen mee bezig zijn om tot eenzelfde finish te komen als mn singlespeed frame.
De Bontrager is gezandstraald, mijn ti singlespeed 'gebrushed'. Diezelfde finish wil ik dit frame ook geven. Ik kom de Kertdagen wel door