Kerstpakket

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

DeKerfs
Kerstpakket

Bericht door DeKerfs » wo dec 20, 2006 8:17 pm

Yep, zoals gehoopt kwam de doos toch nog vóór Kerst.

Gelukkig niet gevuld met allerhande boodschappen die tegen de houdbaarheidsdatum aan lopen, maar met een leuk projectje. Tijdens mij reis naar Darren Crisp in Italië (begin september) om daar een leuk speeltje op te halen, had ik een frame bij om daar achter te laten.

Afbeelding

2 jaar geleden ben ik in het bezit gekomen van een Bontrager TiLite titanium frame. Weinig voor betaald; hij was gescheurd. De zitbuis is bovenaan versterkt met een stuk buis met dikkere wanddikte. De lasnaad in de overgang tussen deze versterking en de eigenlijke zitbuis was voor 3/4 deel rondom gescheurd.

Afbeelding

Het mooie van titanium is dat het te repareren valt. Ik had Darren gevraagd er eens naar te kijken als hij het wat rustiger zou hebben. 3 weken terug het balletje weer eens opgegooit en hij zag kans er wat tijd in te steken.

Het eerste probleem; de zitbuis is voorzien van een aluminium verloophuls, om het 'koud lassen' van een alu zadelpen in titanium tegen te gaan. Deze huls moest er uit. Helaas geen eenvoudige opgave. Eerst contact gezocht met de originele bouwers van het frame, Titanium Sports Technology in Amerika. De huls zit geperst/verlijmd met een soort silicone. Dit wetende gaf Darren genoeg ideeën om hem los te krijgen.

Afbeelding

De bestaande lasnaad is volledig open geslepen met een diamant schijfje. Het schoonmaken van de lasnaad was erg lastig en moet grondig gebeuren. Titanium lassen is kritisch; vuil verzwakt de lasnaad. Zoals ook bij mijn titanium singlespeed, heeft Darren bij dit frame ook een lasnaad in twee fases gemaakt. Eerst de naad dichtvloeien, lassen zonder toevoeging. Daarna mét toevoeging. Zoals hij bij zijn eigen frames doet, heeft hij de lasnaad rondom vervolgens vlak afgewerkt. Vrij ruw; de eigenlijke afwerking wou ik zelf doen. Ook om Darren's kostbare tijd te sparen. Volgens Darren zou ik hier minstens enkele volledige dagen mee bezig zijn om tot eenzelfde finish te komen als mn singlespeed frame.

De Bontrager is gezandstraald, mijn ti singlespeed 'gebrushed'. Diezelfde finish wil ik dit frame ook geven. Ik kom de Kertdagen wel door :)

Afbeelding

Afbeelding
---www.cjmedia.nl---

MarinTi

Bericht door MarinTi » wo dec 20, 2006 8:25 pm

kleine pimperd :shock:

;)

Hubert !

Re: Kerstpakket

Bericht door Hubert ! » wo dec 20, 2006 8:38 pm

DeKerf's schreef:
Ik kom de Kertdagen wel door :)
Ik heb eens de V-brake posts van een titanium vork verwijderd, het was een klere karwei om het weer helemaal strak te krijgen. Uiteindelijk wel gelukt trouwens. Maar duurde uuuuren.
Voelde me een soort kunstenaar :)

DeKerfs

Re: Kerstpakket

Bericht door DeKerfs » wo dec 20, 2006 8:42 pm

Hubert ! schreef:
DeKerf's schreef:
Ik kom de Kertdagen wel door :)
Ik heb eens de V-brake posts van een titanium vork verwijderd, het was een klere karwei om het weer helemaal strak te krijgen. Uiteindelijk wel gelukt trouwens. Maar duurde uuuuren.
Voelde me een soort kunstenaar :)

Hubert Jones!

Jah, net even voorzichtig de Dremel in de cantinok op de wishbone gezet... jah... 't is taai spul. 't Mooie van ti slijpen; witte vonken!
---www.cjmedia.nl---

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » wo dec 20, 2006 9:03 pm

Erg mooi dat door jouw inzet dit stuk voor de mensheid bewaard is gebleven. Klasse! Nu weer opbouwen en hem de sporen geven!

Tit. Sports Technologies in A-me-ri-ka :? Was het niet zo dat de Ti Lites uit het verre oosten wegkwamen? TST niet een doorschuiver die het uitbestede? Hoe het ook zij, doet van mijn part bar weinig van de klasse af.

Het frame heeft trouwens een BikeAction stickertje :shock: Komt van origine uit de kontreien van Alkmaar zeker. Nooit op Schoorl getroffen. Jammer. Zo'n frame bouwt toch een fiets waar de beesten niet bang van worden en de meest verstokte waxjas-drager zijn hoed voor afneemt.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo dec 20, 2006 10:11 pm

Ja verdomd zeg dat is een Bike Action stikker, hoe komt die daar nou op???

Leuk zo'n verhaal achter een fiets.....

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo dec 20, 2006 10:22 pm

Bike Action heeft er een handje vol (misschien zelfs maar 2?) destijds ingevoerd, zoals mij ter oren is gekomen. Ik heb het frame van de tweede eigenaar, regio Nijmegen.

@Elev;

Sandvik Titanium Sports, nu Titanium Sports Technology heeft deze frames zelf gebouwd. Er is maar één Chinese Bontrager titanium, de voorloper van deze.. een 'probeersel' van Keith. Deze had bijv. alu dropouts en dat soort dingen.

Ik heb er ergens nog een foto van... krijg hem alleen nie gevonden... :(
---www.cjmedia.nl---

Mr Elsworth

Bericht door Mr Elsworth » wo dec 20, 2006 10:29 pm

Leuk project!
Ik bewonder je moeite voor een dergelijk frame.
Er zou eigenlijk een soort van monumentenzorg of belastingaftrek voor dergelijk behoud van cultureel erfgoed moeten zijn :D

Ik neem aan dat het vulstuk er uit is. Moet je nu dan ook een zadelpen in een andere diameter hebben?

Overigens, niks mis met een TST frame. Die zijn altijd prima gelast en rijden goed. Ik weet niet beter dan dat zij alles zelf fabriceren. Zelfs voor Kona (hei hei), Ibis, Dean, Yeti etc ;)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo dec 20, 2006 10:46 pm

TST is voor velen dé referentie geweest op het gebied van Ti frames. Inderdaad hebben vele gerenomeerde namen bij deze firma hun ti frames laten maken. Dean betrekt er momenteel zelfs nog steeds gebogen buizen zoals complete seat- en chainstays. Ze zijn nog steeds werkzaam in de fietsenbranche, zij het op een lager pitje t.o.v. de jaren '90. Ze hebben sinds enkele jaren een 'low-cost' fabriek opgezet in Mexico.

Alu-inzet stuk; jah.. komt er weer terug één in. De originele was gemaakt voor een 27.0mm zadelpen. De uitwendige maat van deze insert, dus de inwendige maat van de eigenlijke zitbuis is 30.4mm zover ik het nu heb kunnen meten. Ik maak een nieuwe alu versie met een binnendiameter van 27.2mm.
---www.cjmedia.nl---

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo dec 20, 2006 10:53 pm

DeKerf's schreef:
Sandvik Titanium Sports, nu Titanium Sports Technology heeft deze frames zelf gebouwd. Er is maar één Chinese Bontrager titanium, de voorloper van deze.. een 'probeersel' van Keith. Deze had bijv. alu dropouts en dat soort dingen.

Hier een vergrote versie van een foto die ik wél wist te vinden... helaas niet super duidelijk. Te zien zijn de alu dropouts en de verlijmde alu remnokken e.d.

Afbeelding
---www.cjmedia.nl---

Mr Elsworth

Bericht door Mr Elsworth » wo dec 20, 2006 10:55 pm

Een paar jaar terug heb ik een Ti race frame van hen gehad. Voor de prijs vond ik het een hele goede kwaliteit. Ook de lasnaden, net als bij jouw frame, zijn prima.
Ook nu vind ik 1150 Dollar niet duur voor de frames die zij nu aanbieden.
Durf het overigens bijna niet te zeggen maar zelfs de wheelchairs die zij maken zijn koel.
Even andere vraag; bestikkering. Hoe ga je dat aanpakken?

zonoskar

Bericht door zonoskar » wo dec 20, 2006 10:59 pm

Mooi spul dat Titanium.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » wo dec 20, 2006 11:22 pm

DeKerf's schreef:Bike Action heeft er een handje vol (misschien zelfs maar 2?) destijds ingevoerd, zoals mij ter oren is gekomen. Ik heb het frame van de tweede eigenaar, regio Nijmegen.

@Elev;

Oooooooooo....kay! Zo zit de vork dus in de steel met dat Chinese verhaal.

Bike Action 2 ingevoerd? Dat is al Afbeelding veel meer dan ik ooit vermoed had. Ze stijgen wel een beetje in mijn achting.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do dec 21, 2006 7:03 am

Elevation12,000 schreef:
Bike Action 2 ingevoerd? Dat is al Afbeelding veel meer dan ik ooit vermoed had. Ze stijgen wel een beetje in mijn achting.

... het is de lezing die ik zo mee heb gekregen. Heb het eigenlijk niet op waarheid getoest, moet ik toegeven.

Mr Elsworth schreef:
Even andere vraag; bestikkering. Hoe ga je dat aanpakken?
Ik ben via-via iemand op het spoor gekomen die alle originele decals (incl. de panelen van de stalen frames) digitaal heeft. Hij maakt dus een 100% copy van de originele belettering voor dit frame en zou ik ook met enkele dagen binnen moeten krijgen.

Handig aangezien mijn andere twee Bontragers ook écht gerestaureerd dienen te worden. De RaceLite is eveneens gescheurd en de proto FS is gewoon goed gebruikt door KB. Met name de kleurstelling van de proto FS (rasta) is een lastige wat decal-panels betreft. Nu kan ik dus gewoon de 'originele' nieuw gemaakt krijgen...
---www.cjmedia.nl---

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do dec 21, 2006 7:52 am

DeKerf's schreef:
Elevation12,000 schreef:

... het is de lezing die ik zo mee heb gekregen. Heb het eigenlijk niet op waarheid getoest, moet ik toegeven.
Die jongens van Bike Action kennende...........kan ik het mij onmogelijk voorstellen.......het zijn echt "brood" fietsenmakers die weinig exclusiefs op de planken hebben'hadden liggen.
Maar jah, je weet nooit hoe een koe haas vangt tenslotte, het stikkertje zit wel op de plek waar het ook zat toen ik mijn eerste Santos daar kocht.

dussssssss©
DE site

bettes

Bericht door bettes » do dec 21, 2006 8:09 am

Zo jeroen... Wist je niet dat oud metaal over de grenzen rijden illegaal is? En het dan nog laten terugsturen? tisktisktisk.

Het lijkt wel een epidemi die oude Ti frames uit die sandvik fabriek! De mijne is bijna klaar om te testen. Alleen nog even doen schakelen en klaar! Soon, very soon!

greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

TF

Bericht door TF » do dec 21, 2006 4:28 pm

Gaaf project man! Ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat maar weet dat dat flawless zal zijn.

Hier uitsluitend kerstkaarten die bezorgt worden..... dit is stukken gaver!
If you're a gangster... what are you doing in show business?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr dec 22, 2006 1:55 pm

Vandaag ff navraag gedaan bij Bike Action.
Bontrager hebben ze nooit nieuw verkocht, het kan hooguit zo zijn dat hij een keer 2dehands daar verkocht is.

dussssssss©
DE site

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr dec 22, 2006 2:07 pm

BOSS schreef:Vandaag ff navraag gedaan bij Bike Action.
Bontrager hebben ze nooit nieuw verkocht, het kan hooguit zo zijn dat hij een keer 2dehands daar verkocht is.

dussssssss©

Okay. Thanx KGBoss. 8)
---www.cjmedia.nl---

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za dec 23, 2006 5:22 pm

Vandaag redelijk wat dingen kunnen doen. Belettering er af, frame goed vetvrij gemaakt en begonnen met het 'finishen' van het gestraalde titaan.

Enig nadeel kan misschien de 'bewerkte' plekken worden. Deze zijn nu al reeds gepolijst. Het gestraalde titaan kleurt licht anders/donkerder op als het schuurt. Ik wil uiteraard een egale finish krijgen. Ik zou misschien eerst de bewerkte plekken ook laten zandstralen en weer vanaf één egale afwerking uitgaan om te gaan opschuren.... hmm...

Ik wil straks de fiets opbouwen met een mix van leuke, houdbare, werkbare spullen van de jaren 90, maar zal hem zeker niet sparen van nieuwere spullen zoals de remmen. Omdat ik met V-brakes zal rijden heb ik de Dremel maar in de kabelnok op de wishbone gezet.

Een week te vroeg misschien, maar vuurwerk blijft mooi ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
---www.cjmedia.nl---

TIthomas

Bericht door TIthomas » zo dec 24, 2006 1:30 pm

Erg mooi projectje, maakt me alleen al gelukkig om zoiets op foto te zien!
heb meteen ff een off-topic vraagje, ik heb pas een nieuw TI frame gekocht (Vannicholas Zion) En nu vind ik 1 van de decals niet mooi....ten eerste vraag ik me af hoe deze decals erop zitten en dan de belangrijkste vraag. Heeft iemand enig idee hoe ik deze decals eraf krijg zonder het hele frame opnieuw te moeten polijsten? Heb al stukje polijstpapier geprobeerd , maar dat werkt niet en ik ben bang om afbijt of iets dergelijks te gebruiken.

nogmaals complimenten!

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo dec 24, 2006 2:12 pm

Betreft het een 'sticker' of een grafisch iets wat meer 'in' je ti zit?

Ik weet dat Van Nicholas met etching en anodizeren werkt. Etching is eigenlijk niets meer dan een geschuurd oppervlak afplakken en vormen uitsnijden. Deze dan matter maken doormiddel van stralen. Anodiseren van titanium gaat middels elektroden en een vloeistofje dat je via een soort kwastje (één van de elektroden) opbrengt. Door het spanningsverschil kun je het 'pigment' in het titanium kleuren.

Vriend Darren deed het o.a. op zijn vork:

Ti-anodising:

Afbeelding

En 'sand blasted' graphics op de liggende vork van mijn frame:

Afbeelding

In principe is dit gewoon te verwijderen door het ti te schuren met 3M Scotch Brite pads. Je moet wel voorzichtig te werk gaan zodat je niet noodzakelijk heel je frame moet doen om de finish hetzelfde te houden.
---www.cjmedia.nl---

TIthomas

Bericht door TIthomas » zo dec 24, 2006 2:55 pm

Het zijn een soort van stickers, je voelt iig een sticker oppervlak op het ti zitten. Deze stickers zijn alleen erg hard/krasvast en er is met geen mogelijkheid een randje los te halen.
Heb Vannicholas ook al een mailtje gestuurd, al vind de eigenaar het geloof ik niet heel leuk dat ik bepaalde stickers niet kan waarderen....

Afbeelding
sorry voor de slechte foto, maar zal binnenkort ff close up maken

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo dec 24, 2006 4:04 pm

TIthomas schreef:Het zijn een soort van stickers, je voelt iig een sticker oppervlak op het ti zitten. Deze stickers zijn alleen erg hard/krasvast en er is met geen mogelijkheid een randje los te halen.
Heb Vannicholas ook al een mailtje gestuurd, al vind de eigenaar het geloof ik niet heel leuk dat ik bepaalde stickers niet kan waarderen....
:D Geef hem eens ongelijk....

Als het stickers zijn, zal er vast wel een methode zijn om ze er af te krijgen. Misschien eens een hetelucht pistool voor het verwijderen van verf proberen? Titanium zelf kan veel hebben.... Let echter wel op verkleuringen. Ook die zijn trouwens wel weer weg te poetsen met wat middeltjes of een 3M pad.
---www.cjmedia.nl---

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo dec 24, 2006 4:13 pm

Een uur of 4 schuren verder...

Met schuurlinnen met een vrij grove korrel (60/80) het frame geheel geschuurd. Nergens is nu nog iets te zien van de originele donkere matte finish. Enkel schuren in een haakse richting op de buis, rondom dus. Bij de lasnaden/kieren/overgangen is dat erg, erg lastig. De lasnaden zelf wil ik zo veel mogelijk ontzien. Die heb ik licht met de Dremel 'voor-geborstelt' en ga er straks bij de laatste stap pas overheen met de 3M Scotch pads.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende stap is alles 'strak' trekken met een korrel 100-120. Ik heb de bovenbuis grotendeels al gedaan en om vast te kijken waar we naar toe moéten gaan, heb ik een deel hiervan ook alvast bewerkt met de 3M pad. Dit gaat het dus straks zo ongeveer worden:

Afbeelding

Afbeelding
---www.cjmedia.nl---

Plaats reactie