Globale layout (krijg zo 123 niet de tekening omgezet in een leesbaar plaatje):
-14" zitbuis c-t.
-565 eff. bovenbuis
-Paragon 'Breezer-style' dropouts, aangepast voor SS-specifieke toepassing
-EBB shell met bouten op de achterzijde, boven aan
-'rechte' achtervorken, geen s-bends.
Het basis idee komt voort uit het idee dat een lange zadelpen meer 'veert'. Ik heb een gemiddelde zadelpenlengte genomen en het frame net voorbij de limit (in de save-zone) de zitbuis getekend. Bij mijn beenlengte komt dat ongeveer neer op 14" (355mm). Hiermee creeër je dus een super compact frame, waardoor de staande en liggende achtervork een erg compacte driehoek vormen. De staande vork ligt vrij plat, wat in verticale richting het frame wat meer 'vergevingsgezind' moet maken. Dit in combinatie met de ver uitstekende zadelpen en het feit dat alles uit titanium gemaakt wordt, zou dus een strak, maar toch redelijk comfortabel frame moeten maken.
Omdat een 27.2 titanium zadelpen op volle lengte misschien toch wel wat té veel van het goede zou worden en ik per ce een grote zitbuis wou gebruiken om een stijf BB te creëren, ben ik voor een zitbuis van Ø34.9 mm gegaan. Deze hebben we bovenaan versterkt met een soort van verloop-plug. Deze insert zit voor een aantal cm's in de zitbuis geschoven en het bovenste deel is eveneens Ø34.9mm zodat hij (na het lassen en slijpen) voor het oog één geheel vormt met de zitbuis. Deze versterking is toch wel nodig om met name de hogere krachten van de lange zadelpen beter op te vangen. De inwendige maat van deze insert is nu Ø30.9mm, wat dus de zadelpendiameter is geworden. Deze zal ook door de bouwer gemaakt worden in een soort Moots-achtige stijl.
De kabelloop wordt geoptimaliseerd voor de mechanische schijfrem die ik op deze fiets ga gebruiken. Ik moet deze gebruiken, omdat ik dus met een WTB Dirt Drop stuur ga rijden (zoals op mijn Breezer) en ik hier enkel een aerogreep op kwijt kan. Avid BB7s liggen klaar.
Verder;
Zowel frame als vork én stuurpen zijn/worden speciaal voor dit project gemaakt. Hierover later meer.....