Getting close... .... completed!

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
Getting close... .... completed!

Bericht door DeKerfs » ma aug 14, 2006 6:07 am

Een zeker iemand dropte een paar foto's in mn mail box... Teasertje:


Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door DeKerfs op wo sep 20, 2006 1:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » ma aug 14, 2006 7:10 am

heheh, die mag wel doorlassen wil ie voor Zaterdag klaar zijn ;)

Give us more teasers!!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » ma aug 14, 2006 7:13 am

Hij is verder dan je nu op de foto's ziet, maar dat bewaar ik nog even voor later.... be patient me friend... 8)
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Bericht door MarinTi » ma aug 14, 2006 9:23 am

best wel dikke pijpen voor staal ;)

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » ma aug 14, 2006 10:02 am

Some specs:

Bovenbuis: Ø34.9x0.9mm
Zitbuis: Ø34.9x0.9
Onderbuis: Ø38.1x0.9mm

Alles 3al/2,5v Titanium en uiteraard lauter en alleen ronde pijp....
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
Faxmulder
Berichten:3156
Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
Locatie:Lake District (UK)

Bericht door Faxmulder » ma aug 14, 2006 10:10 am

we zijn benieuwd!

Gebruikersavatar
Xircuit
Berichten:3504
Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma aug 14, 2006 10:12 am

Wanneer is ie af?
Ich Heisse Super Fantastisch!

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » ma aug 14, 2006 10:13 am

Faxmulder schreef:we zijn benieuwd!
Mwah, valt allemaal wel mee. Eigenlijk is er niets aan 8)


Damn... enkele weken volle bak mee bezig geweest en om dan nu stapje voor stapje dichter bij het resultaat te komen, is een erg aparte gewaarwording.
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » ma aug 14, 2006 10:14 am

Xircuit schreef:Wanneer is ie af?

Ik hoop hem komend weekend te mogen ophalen bij de bouwer.
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » ma aug 14, 2006 10:16 am

Vooruit.. omdat ik er zelf ook geen genoeg van kan krijgen, nog wat plaatjes:

Afbeelding


Afbeelding


Hier alvast een deel van een detail wat ik per ce zo wou hebben, een eccentrisch gedraaide balhoofdsbuis, voorzijde is dus voorzien van een stukje teruggedraaide contour, om de lange buis wat te 'breken' (optisch).
Afbeelding
---www.cjmedia.nl---

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » ma aug 14, 2006 10:39 am

Jayron, ouwe pimperd!
Mooi man! Wel erg jammer dat dit bouwsel het niet gaat maken in Zweden! Laat de plaatjes maar komen!

Even een vraagje: waarom wordt er enorm vaak gebruik gemaakt van 0.9mm wanddikte?

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » ma aug 14, 2006 10:53 am

Omdat de lokale loodgieter vaak niets anders heeft ;-)

Nee, is een voortreksel uit wat er vroeger voorhanden was en wat goed is gebleken voor een sterk en toch licht frame.
---www.cjmedia.nl---

Exar
Berichten:2659
Lid geworden op:za okt 05, 2002 3:50 pm

Bericht door Exar » ma aug 14, 2006 11:42 am

Excentrische balhoofdsbuis? Wat een ontzettende nep-Kona!

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » ma aug 14, 2006 11:52 am

Exar schreef:Excentrische balhoofdsbuis? Wat een ontzettende nep-Kona!
Okee... ik beken... Ik doe er alles aan om ook maar een beetje op jouw te lijken vriend Bas...
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
Faxmulder
Berichten:3156
Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
Locatie:Lake District (UK)

Bericht door Faxmulder » ma aug 14, 2006 12:01 pm

:D

Maar word een SS frame dus??

En hoe groot word ie??? de Ballehoofdbuis lijkt mij best lang voor een frame voor jou Jeroen.

Je hebt hem zelf getekend/ge-engineerd neem ik aan?

Meer meer meer :D

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » ma aug 14, 2006 12:25 pm

Zelf uitgedacht en uitgetekend inderdaad. Tot op de kleinste details wordt hij volgens mijn tekening gemaakt.

SS, EBB-ed, 26".

Balhoofdsbuis is bewust zo hoog, part of the concept. Dit wordt een SSer met WTB Dirt Drop bars....
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
Faxmulder
Berichten:3156
Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
Locatie:Lake District (UK)

Bericht door Faxmulder » ma aug 14, 2006 1:00 pm

nou laat de detailfoto's maar komen..


Prachtig zulke projecten!

Respect!

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » ma aug 14, 2006 7:31 pm

Afbeelding

Globale layout (krijg zo 123 niet de tekening omgezet in een leesbaar plaatje):

-14" zitbuis c-t.
-565 eff. bovenbuis
-Paragon 'Breezer-style' dropouts, aangepast voor SS-specifieke toepassing
-EBB shell met bouten op de achterzijde, boven aan
-'rechte' achtervorken, geen s-bends.


Het basis idee komt voort uit het idee dat een lange zadelpen meer 'veert'. Ik heb een gemiddelde zadelpenlengte genomen en het frame net voorbij de limit (in de save-zone) de zitbuis getekend. Bij mijn beenlengte komt dat ongeveer neer op 14" (355mm). Hiermee creeër je dus een super compact frame, waardoor de staande en liggende achtervork een erg compacte driehoek vormen. De staande vork ligt vrij plat, wat in verticale richting het frame wat meer 'vergevingsgezind' moet maken. Dit in combinatie met de ver uitstekende zadelpen en het feit dat alles uit titanium gemaakt wordt, zou dus een strak, maar toch redelijk comfortabel frame moeten maken.

Omdat een 27.2 titanium zadelpen op volle lengte misschien toch wel wat té veel van het goede zou worden en ik per ce een grote zitbuis wou gebruiken om een stijf BB te creëren, ben ik voor een zitbuis van Ø34.9 mm gegaan. Deze hebben we bovenaan versterkt met een soort van verloop-plug. Deze insert zit voor een aantal cm's in de zitbuis geschoven en het bovenste deel is eveneens Ø34.9mm zodat hij (na het lassen en slijpen) voor het oog één geheel vormt met de zitbuis. Deze versterking is toch wel nodig om met name de hogere krachten van de lange zadelpen beter op te vangen. De inwendige maat van deze insert is nu Ø30.9mm, wat dus de zadelpendiameter is geworden. Deze zal ook door de bouwer gemaakt worden in een soort Moots-achtige stijl.


De kabelloop wordt geoptimaliseerd voor de mechanische schijfrem die ik op deze fiets ga gebruiken. Ik moet deze gebruiken, omdat ik dus met een WTB Dirt Drop stuur ga rijden (zoals op mijn Breezer) en ik hier enkel een aerogreep op kwijt kan. Avid BB7s liggen klaar.



Verder;

Zowel frame als vork én stuurpen zijn/worden speciaal voor dit project gemaakt. Hierover later meer.....
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » ma aug 14, 2006 7:41 pm

Goed bezig DK, dit wordt een thread als HET Jonas thread op MTBR!!

Which is good ;)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di aug 15, 2006 6:20 am

De SS-specifiek aangepaste Breezer-style dropouts. Dit zijn dropouts gemaakt door Paragon Machine Works. Voor een SS setup kun je meerdere type Breezer dropouts van deze firma toepassen. De meesten gebruiken de versie met een alu vervangbare der. hanger die ze voor een deel wegvijlen. Deze is ook een stuk groter dan de versie die ik wou hebben.

Hier is de derailleurhanger er vakkundig door Darren afgezaagd en vervolgens zodanig bewerkt dat links en rechts elkaars gespiegelden zijn.


Jummmy....

Afbeelding



Strakke passingen:

Afbeelding

Afbeelding


Onderbuis tegen BB shell aan, voordat deze gelast wordt. De zitbuis is al reeds afgelast.

Afbeelding


Eerste 'pass' van het 'double welding pass' proces. Eerst worden de buizen aan elkaar gevloeid, dus gelast zónder toevoeging. Daarna wordt de naad nog eens gelast mét toevoeging. Op deze manier ontstaan de enorm strakke, nette lasnaden die we hierboven ook al zagen. Tijdrovend karwei en vergt enorm strakke passingen tussen de buizen.

Afbeelding
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » di aug 15, 2006 7:56 am

Het beste DP topic sinds jaren!!

Zit hier te soppen op mijn stoel!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di aug 15, 2006 8:59 am

Speciaal voor JJ, met een artistieke touch:

Afbeelding
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
Xircuit
Berichten:3504
Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di aug 15, 2006 9:23 am

Bleh...
:tongue:
Ich Heisse Super Fantastisch!

Gebruikersavatar
Faxmulder
Berichten:3156
Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
Locatie:Lake District (UK)

Bericht door Faxmulder » di aug 15, 2006 9:37 am

Lijkt wel een docter man!
Diploma's aan de muur.. witte jas aan :D


DOEKJE!!!!!!!!

Tering wat mooi!!!

De vork.. hoe zit t met de vork???

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di aug 15, 2006 9:56 am

Eveneens eigen ontwerp, made in holland... Vanavond méér ;-)
---www.cjmedia.nl---

Plaats reactie