Het grote XC versus FR in Schoorl topic

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

mateis

Bericht door mateis » di apr 06, 2010 12:29 pm

Ironhorse Erik schreef:een boswachter met een verdacht klein snorretje
kevinv10 schreef:Ik schijt op boswachters.
Ironhorse Erik schreef:nieuwe jonge garde foutief besnorde boswachters ; Dat al die hordes toeristische xcbikende amateurs vand e route aftiefen. Gewoon opsodemieteren.
Ironhorse Erik schreef:Omdat een geitewollen sokken figuur bepaald heeft dat het over is.
kevinv10 schreef:... een stelletje hypocriete ambtenaren.
Stevige taal mannen. Denk je dat het gaat helpen om de Nederlandse bossen enigszins toegankelijk te houden voor mtbers? Als minderheid heb je een enorm belang bij een dialoog, want dan hou je een voet tussen de deur en heb je de kans dat men je verhaal eens aan wil horen. Respect moet je verdienen.
cyberhawk schreef:weg fietsen in de stad voor de politie of in het bos voor de boswachter..
ik zie het verschil niet..
Ik wel: beeldvorming. In de stad beschadig je geen groepsbeeld, in het bos wel.

mateis

Bericht door mateis » di apr 06, 2010 12:29 pm

Excuus, dubbelpost... :oops:

b1wb

Bericht door b1wb » di apr 06, 2010 12:47 pm

cyberhawk schreef: missch zijn ze wel bestemd om uit te sterven met zo'n 1x in de 15jr cyclus..
kijk maar naar de panda.. is ook gedoemd om uit te sterven..
maar nee we houden m in leven hoor,...ten koste van alles..
Eh... wat een enorme kul braak jij uit zeg... zonder toedoen van de mens zouden zowel de planten als de panda's prima voortbestaan. Dat doen ze immers al vele duizenden jaren. Vrijwel alles wat uitsterft kan terug geleidt worden naar een menselijke oorzaak.

kevinv10

Bericht door kevinv10 » di apr 06, 2010 1:11 pm

b1wb schreef:
Eh... wat een enorme kul braak jij uit zeg... zonder toedoen van de mens zouden zowel de planten als de panda's prima voortbestaan. Dat doen ze immers al vele duizenden jaren. Vrijwel alles wat uitsterft kan terug geleidt worden naar een menselijke oorzaak.

http://www.youtube.com/watch?v=eScDfYzMEEw
SlapHappy

kevinv10

Bericht door kevinv10 » di apr 06, 2010 1:16 pm

mateis schreef: Stevige taal mannen. Denk je dat het gaat helpen om de Nederlandse bossen enigszins toegankelijk te houden voor mtbers? Als minderheid heb je een enorm belang bij een dialoog, want dan hou je een voet tussen de deur en heb je de kans dat men je verhaal eens aan wil horen. Respect moet je verdienen.

Heb je niet in de gate dat dit niet helpt? Er is inmiddels nog 2 vierkante km over in Nederland waar je "mag" fietsen...
Als je daar de ridiculiteit niet van inziet en gewoon zo doorgaat met dialogen voeren kan je binnekort sowieso je mtb inruilen voor een racefiets.
SlapHappy

b1wb

Bericht door b1wb » di apr 06, 2010 1:31 pm

kevinv10 schreef:
b1wb schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=eScDfYzMEEw
Dat bewijst mijn punt maar weer... dat dieren uitsterven omdat ze zich niet kunnen aanpassen is gewoon een grap. bedankt voor de ondersteuning kevin. :D

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di apr 06, 2010 2:47 pm

de panda eet maar een soort bamboe
en heeft een draag tijd voor het jong van een jaar ofzo..

elke WWF idioot kan zegge wat ie wil..

maar t beest is gedoemd..
was zelfs op dicovery al gemeld...

wij mtb-ers ook .. xc of FR maak niet uit.. als er dalijk een woelmuis word gezien
mag niemand er meer biken :|

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » di apr 06, 2010 2:54 pm

Voordat we de complete ondergang van de wereld er bij gaan halen...

Het ging er volgens mij hier nogal om dat er toch graag mountainbikers in één hetzelfde gebied wilden mountainbiken? Is er door de freeriders al met de boswachter gepraat of althans een eerste contact geweest?

Just curious..
Whoop Whoop!

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di apr 06, 2010 3:09 pm

Nee, "formateur' BOSS inmiddels wel en de beheerder van het recreatiegebied(niet echt een boswachter) staat er open voor. Binnenkort weet ik meer.

Soms kan het zo makkelijk zijn.....

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

vinay

Bericht door vinay » di apr 06, 2010 3:11 pm

Jullie hebben wel flink doorgetimmerd in dit topic zeg! 't Lijkt ook 'n beetje te polariseren en da's nooit goed. 't Gaat om wat je doet, niet( tot welke groep je jezelf (of 'n ander) rekent. Dus ik ben 't ook niet echt eens met de nieuwe titel. Freerider is altijd 'n vaag begrip geweest en de enige consistente omschrijving die ik daarvan ken is op je eigen tempo mountainbiken op de plekken waar je wilt rijden, op de manier die je leuk vindt, wanneer je wilt. Dat maakt 'n racer dan wellicht geen freerider, maar voor de rest van de mountainbikers gaat dit prima op. En voor racers die aan 't trainen zijn eigenlijk ook. 't Is allemaal niet zo zwart wit. En de groep die je freeriders kan noemen is ook nog 'ns zo divers dat je onmogelijk kan generaliseren en freeriden (eh, dat is dus mountainbiken voor de lol?) schadelijk kan moemen.

Naar aanleiding van 't filmpje lees ik kritiek op
1) buiten de paden of op illegale zelf gemaakte paden fietsen
2) de grond slopen door met 'n geblokkeerd achterwiel af te dalen

Nee, dat mag niet en nee, het zijn zeker niet alleen de "freeriders" die dat doen. Er rijden daar zat nozems rond die inderdaad netjes op de paden rijden, maar die paar mulle afdalingen nog verder omploegen met hun achterwiel. Wat betreft die paadjes waar je niet mag rijden, gewoon niet doen. Niemand niet. 'n Pad is 'n barriere voor de dieren die daar leven. Hoe meer paadjes, hoe meer hun leefgebied versnippert raakt en kleiner wordt. En Schoorl is, zoals gezegd, 'n natuurgebied dus die beesten moeten juist zoveel mogelijk de ruimte krijgen. Daarnaast, als je net buiten 't pad gaat rijden dan wordt 't breder. 'n Bochtensectie die eerst 'n uitdaging was is ineens 'n eitje en geen lol aan. En inderdaad, ik baal er ook van als ze voor 'n XC wedstrijd de gave singletracks verbreden omdat er meer "inhaalmogelijkheden" moeten zijn.

't Moddergooien gaat door en ik lees geklaag over rondslingerende verpakkingen van sportvoer, bidons en dergelijke. Ook waar, dat zie ik daar ook. Afval laat je gewoon niet slingeren. Klaar. En als je afval laat slingeren in zo'n natuurgebied ben je wel echt 'n enorme ... Je weet zelf wel of je daarbij hoort :).

wictor

Bericht door wictor » di apr 06, 2010 4:52 pm

kevinv10 schreef:Heb je niet in de gate dat dit niet helpt? Er is inmiddels nog 2 vierkante km over in Nederland waar je "mag" fietsen...
Als je daar de ridiculiteit niet van inziet en gewoon zo doorgaat met dialogen voeren kan je binnekort sowieso je mtb inruilen voor een racefiets.
Zie je dan geen causaal verband tussen doorfietsen op illegale trails en het omleggen (lees afsluiten van) een deel van een route?

Zoals het met de Utrechtse Heuvelrug is gelopen is inderdaad bespottelijk, maar je wilt me toch niet vertellen dat je niet ziet dat openlijk de regels negeren het 'mountainbiking is a crime' beeld versterkt?

mateis

Bericht door mateis » di apr 06, 2010 5:22 pm

kevinv10 schreef:Heb je niet in de gate dat dit niet helpt? Er is inmiddels nog 2 vierkante km over in Nederland waar je "mag" fietsen...
Jij en ik kunnen allebei niet in de toekomst kijken, maar de signalen zijn toch vrij duidelijk in dit topic.
1/ constante dialoog maakt praten over uitbreiding van de route bespreekbaar;
2/ buiten de route en zelfs buiten officiele paden fietsen verslechtert de positie van mtbers juist.

Optie 2 lijkt misschien op korte termijn wel aanvaardbaar voor jou, maar biedt op lange termijn een grote waarschijnlijkheid op verdere marginalisering van de mtber in Nederland. Laten we wel wezen, er is in NL geen toeristisch belang mee gemoeid, dus economisch stelt het niets voor. Het gaat alleen om het plezier van een kleine groep freaks, eigenlijk is het heel voorstelbaar dat daar in een groter maatschappelijk plaatje niet te zwaar aan getild wordt, hmmm? Optie 1 biedt hoop op verbetering. Echter, alleen als we ons een beetje gedragen. Blijkbaar hoort daar ook wat interne sociale controle bij. Wictor had het al over egoisme, hij had gelijk. Beter gedraag je je een beetje verantwoordelijk en als een gentleman/ambassadeur richting andere recreanten als je aan het mtben bent.

kevinv10

Bericht door kevinv10 » di apr 06, 2010 5:45 pm

wictor schreef:
Zie je dan geen causaal verband tussen doorfietsen op illegale trails en het omleggen (lees afsluiten van) een deel van een route?

Zoals het met de Utrechtse Heuvelrug is gelopen is inderdaad bespottelijk, maar je wilt me toch niet vertellen dat je niet ziet dat openlijk de regels negeren het 'mountainbiking is a crime' beeld versterkt?
Wie bepaalt dat het illegaal is? Is het bos niet van iedereen? Natuurlijk moet je geen hele bossen om gaan kappen maar als je gewoon in t bos fietst met je XC/FR bike richt je nagenoeg geen schade aan, ongeacht wat bepaalde instanties zeggen om op die manier hun eigen agenda door te voeren.

Ik lees hier dat een groep XCers hun belang een XC route te behouden plaatst boven het recht dat een andere groep fietsers heeft in hetzelfde bos te fietsen.
Dit is ronduit arrogant en pakt het probleem niet bij de wortel aan.
Men probeerd op deze manier, ten koste van anderen het eigen belang te redden.

De oorzaak hiervan ligt misschien niet in de fiets scene an sich maar dit gaat door tot in de gehele infra structuur van de Nederlandse maatschappij/politiek.
Daarbij bereik je met praten in dit land alleen maar uitstel van executie, vandaar dat ik gewoon fiets waar ik dat wil. Maargoed, het is al vaker gebleken dat ik niet in deze maatschappij pas...
SlapHappy

Sneeck

Bericht door Sneeck » di apr 06, 2010 5:50 pm

Met alle respect zijn we toch al verdoemd door simpele overbevolking in een veel te klein land met veel te weinig bos. Dit heeft vele categorieën recreanten(van die gasten die gaatjes in de grond moeten prikken, hardlopers, wandelaars, ruiters, mtbers) die graag allemaal hun eigen stukje land willen waar ze ongestoord hun hobby kunnen beoefenen. En dan krijg je ism tekort aan open bos, teveel bomenknuffelaars die (terecht!!) elke vierkante meter bos proberen te behouden gewoon een probleem dat je veel concessies moet maken om iedereen gelukkig te houden.

Het groepje vaste dirters op Soesterhoogt is hier ook mooi een fuik mee ingelopen. Zelfstandig ons eigen dirt baantje afbreken voor een alternatieve locatie, me reet! We werden nog bedreigt door 2 politie mannetjes dat als we alles niet vlak hadden aan het eind van de dag dat wij voor de kosten zouden opdragen. Ja zo ken ik er nog meer. Even voor de mensen die onbekend zijn met de oude spot, jarenlang gedoogd en door mannetjes als bovenstaande die troep achterlieten en omstanders lastig vielen mede verbannen. Nog bedankt daarvoor!

Aan het stelletje freerider's, gewoon oprotten uit het bos, punt. Je doet onze naam geen eer aan, niet alleen het xc volk kan jullie schieten ook mede freeriders hebben het gehad met die hele mentaliteit "het kan me toch niks schelen". Zoek lekker een verlaten stukje grond en ga dirten, evt met wat nortshore erbij. Maar ga gewoon niet arrogant in een natuurgebied lopen kloten.

kevinv10

Bericht door kevinv10 » di apr 06, 2010 5:51 pm

mateis schreef: Jij en ik kunnen allebei niet in de toekomst kijken, maar de signalen zijn toch vrij duidelijk in dit topic.
1/ constante dialoog maakt praten over uitbreiding van de route bespreekbaar;
2/ buiten de route en zelfs buiten officiele paden fietsen verslechtert de positie van mtbers juist.
Dus tot de heren XCers een overeenkomst hebben over uitbreiding van hun XC route moet iedereen die een beetje het ruigere werk (voor zover dat mogelijk is in NL) opzoekt maar hopen en afwachten dat er in de toekomst ooit een mogelijkheid is voor hen om dit te doen in hetzelfde bos? En tot die tijd moeten ze maar conformeren?

Ik ben niet achterlijk dus begrijp heus het punt wel, maar dit verhaal heeft meerdere kanten...
SlapHappy

Smittie

Bericht door Smittie » di apr 06, 2010 6:19 pm

Rinse Appelstroop schreef:Voordat we de complete ondergang van de wereld er bij gaan halen...

Het ging er volgens mij hier nogal om dat er toch graag mountainbikers in één hetzelfde gebied wilden mountainbiken? Is er door de freeriders al met de boswachter gepraat of althans een eerste contact geweest?

Just curious..
ja al dik een jaar terug zoals eerder gezegd en daar zagen ze niks in...
van mij hoeft het ook niet meer in het bos, pak liever de auto en kom jou kant op voor de 4X
BOSS schreef:Nee, "formateur' BOSS inmiddels wel en de beheerder van het recreatiegebied(niet echt een boswachter) staat er open voor. Binnenkort weet ik meer.
ik ben benieuwd wat eruit komt!

wictor

Bericht door wictor » di apr 06, 2010 6:38 pm

kevinv10 schreef: Wie bepaalt dat het illegaal is? Is het bos niet van iedereen? Natuurlijk moet je geen hele bossen om gaan kappen maar als je gewoon in t bos fietst met je XC/FR bike richt je nagenoeg geen schade aan, ongeacht wat bepaalde instanties zeggen om op die manier hun eigen agenda door te voeren.
Het bos is van iedereen (als het van de staat is) maar de toegang wordt verboden voor bepaalde groepen. MTBers vallen daar helaas te vaak onder. Het verbieden op zich is legaal, soms met de clausule dat je op de aangewezen paden moet blijven. Het feit dat je je niet aan de beheerder/eigenaars regels houdt is wat het per definitie illegaal maakt.
kevinv10 schreef: Ik lees hier dat een groep XCers hun belang een XC route te behouden plaatst boven het recht dat een andere groep fietsers heeft in hetzelfde bos te fietsen.
Dit is ronduit arrogant en pakt het probleem niet bij de wortel aan.
Men probeerd op deze manier, ten koste van anderen het eigen belang te redden.
Pardon? :? Die 'andere groep' heeft nul rechten omdat ze illegaal bezig zijn! Ik zou het eerder andersom stellen: uit eigen belang ("ik fiets hier of het mag of niet") breng je de rechten van een grote groep vaste route toerders in gevaar. Wie is er nou egoïstisch bezig?

Probeer eens in de huid van een niet-MTBer te kruipen: die zit het verschil niet tussen de vaste route of een stukje trail waar jij wel lol kan hebben. Die ziet ieder bandenspoor als 'schadelijke erosie'.

Zie de hele toegang tot paden discussie maar als een avondje pokeren. Om mee te doen heb je wat mazzel nodig maar je komt een eind als je geslepen bent. Jij staat echter met lege handen.

TomG

Bericht door TomG » di apr 06, 2010 7:21 pm

Iedereen hier zou het liefst een bos zien waar je vrij in mag rijden.
(ook al is een bos zonder paden bijzonder lastig om door te rijden maar goed)

Maar stel het bos zou vrij toegankelijk worden gemaakt.
Waar trek je dan een grens?
Dan heb je ook mensen die met hun crossmotor of 4x4 het bos in gaan, zij vinden dan ook dat ze dat recht hebben en vast ook dat ze nauwelijks iets vernielen.

Volgens de regels mag je niet eens buiten de paden lopen.
Om toegang te krijgen moet je als groep je eigen pad zien te regelen om van het bos te mogen genieten/gebruik te maken.
Dit recht is heel eenvoudig te verliezen als je er misbruikt van maakt.
Omdat het per groep gaat, wordt je ook als groep beoordeeld (voetgangers, ruiters, fietsers) En is het voor een klein aantal voor een groep te verzieken.

Hoe meer mtbers er zijn des te groter het draagvlak. Als ze dan ook nog bereid blijken om mee te denken en mee te helpen, dan zou het uitbreiden van het aantal mtb routes geen probleem mogen zijn. Als beheerders echter denken dat ze met een route ook allemaal mensen aantrekken die zich niet aan die route houden, of rotzooi achter laten, dan doen ze het liever niet. Is lekker makkelijk met handhaven, dan is namelijk iedereen gewoon illigaal bezig.

kevinv10

Bericht door kevinv10 » di apr 06, 2010 7:30 pm

wictor schreef:
Het bos is van iedereen (als het van de staat is) maar de toegang wordt verboden voor bepaalde groepen. MTBers vallen daar helaas te vaak onder. Het verbieden op zich is legaal, soms met de clausule dat je op de aangewezen paden moet blijven. Het feit dat je je niet aan de beheerder/eigenaars regels houdt is wat het per definitie illegaal maakt.
Het verbieden is legaal... Daar verschillen we al van mening.
Ik snap best dat de regering er een puinhoop van heeft gemaakt door dit land te laten stikken in overbevolking en dat er daarom bepaalde regels gesteld moeten worden.
Dit wil echter niet zeggen dat er regels zijn waar best eens tegenin gegaan mag worden, vooral als deze zo belachelijk zijn als in veel mtb gerelateerde zaken.

wictor schreef:

Pardon? :? Die 'andere groep' heeft nul rechten omdat ze illegaal bezig zijn! Ik zou het eerder andersom stellen: uit eigen belang ("ik fiets hier of het mag of niet") breng je de rechten van een grote groep vaste route toerders in gevaar. Wie is er nou egoïstisch bezig?

Probeer eens in de huid van een niet-MTBer te kruipen: die zit het verschil niet tussen de vaste route of een stukje trail waar jij wel lol kan hebben. Die ziet ieder bandenspoor als 'schadelijke erosie'.

Zie de hele toegang tot paden discussie maar als een avondje pokeren. Om mee te doen heb je wat mazzel nodig maar je komt een eind als je geslepen bent. Jij staat echter met lege handen.
Nogmaals, ik snap het punt wel, maar ik ben het niet eens met de voor mij "laffe houding" waarmee dit probleem word aangepakt.
SlapHappy

wictor

Bericht door wictor » di apr 06, 2010 7:37 pm

kevinv10 schreef: Het verbieden is legaal... Daar verschillen we al van mening.
NIET! NIET! NEE! :shock: :wacko: :frusty:

Het is de wet, dus er komt geen mening aan te pas. Wij zijn het er misschien wel mee oneens, die wet, maar onze mening is volkomen irrelevant.

Verder: je kan absoluut niets anders doen dan die 'laffe houding' aannemen, omdat iedere andere houding nog minder productief is - en da's keer op keer op keer aangetoond. Wederom: nee heb je, en ja zal je met die houding nooit krijgen.

Een ander punt is dat mountainbikers als groep gewoon hun zin niet krijgen omdat ze slecht georganiseerd zijn, en zichzelf marginaliseren. Zolang het iedereen voor zichzelf is zal daar ook nul verandering in komen.

kevinv10

Bericht door kevinv10 » di apr 06, 2010 7:44 pm

wictor schreef:
NIET! NIET! NEE! :shock: :wacko: :frusty:

Het is de wet,
"When _____ is outlawed, only outlaws will _____."
SlapHappy

amigez

Bericht door amigez » di apr 06, 2010 8:05 pm

Gistermiddag wel weer een stuk of 4 freeriders gespot bij de Niels Blink , en die reden toch echt niet op het parcours
Vandaag geen onderschrift!!!!

wictor

Bericht door wictor » di apr 06, 2010 8:29 pm

kevinv10 schreef:"When _____ is outlawed, only outlaws will _____."
Dit is wel een leuk voorbeeld: als je het volledig in context plaatst impliceert het dat we in Nederland ook allemaal maar wapens mogen dragen. Ik zie de maandagochtendfile all...
:shock:

Je hebt er zeker gelijk mee, maar zou het niet beter zijn te voorkomen dat iets helemaal illegaal wordt? Volgens mij heb je twee opties:

1. Vrolijk doorgaan, en terecht komen in een eindeloze spiraal van gezeik met SBB, de gemeente, straks de politie, omlegging van het parcours, boetes, razzia's, en uiteindelijk uitsluiting van alles wat MTB't in Schoorl.

2. De dialoog aangaan zo niet forceren in de hoop dat je op een gegeven moment genoeg bijval vindt dat je kan realiseren wat je voor ogen hebt.

Ondanks dat ik liever in alle rust op de paden rij zie ik liever zo veel mogelijk bos geopend voor zo veel mogelijk mensen, MTBers, wandelaars, de hele zooi. Pas dan heb je echte vrijheid.

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » di apr 06, 2010 9:23 pm

Sjittie schreef:
Rinse Appelstroop schreef:Voordat we de complete ondergang van de wereld er bij gaan halen...

Just curious..
ja al dik een jaar terug zoals eerder gezegd en daar zagen ze niks in...
van mij hoeft het ook niet meer in het bos, pak liever de auto en kom jou kant op voor de 4X
BOSS schreef:Nee, "formateur' BOSS inmiddels wel en de beheerder van het recreatiegebied(niet echt een boswachter) staat er open voor. Binnenkort weet ik meer.
ik ben benieuwd wat eruit komt!
Als ik al het bovenstaande zo lees gaat het niet persé om het buiten de paden rijden, nou vind ik dat persoonlijk ook niet kunnen. Het gaat ook om de 'passieve' houding van jullie richting de boswachter. De houding van 'het wordt hem toch niet' springt er vanaf. En er is met de overheid best goed te praten (ook vast wel met de beheerders van het natuurgebied) mits er een gedegen plan ligt. De beheerders hebben daar meestal meer vertrouwen in. Het viel mij dan ook tegen dat ik geen reactie op de mail heb gehad dat ik best wel beetje wilde helpen hiermee.
Ik zou zeggen neem contact op met Boss en ga SAMEN kijken wat er gedaan kan worden!

BTW:: Ik zou niet mijn kant op gaan..woon tegenwoordig in Eindhoven..maar dat terzijde..;)
Whoop Whoop!

Smittie

Bericht door Smittie » di apr 06, 2010 9:32 pm

de beheerder (SBB) heeft er zelf weinig over te vertellen heeft hij tegen mij gezegd omdat het van hogeraf bepaald wordt

en het wordt m toch niet spat er bij mij idd vanaf omdat ik het daar niet intressant vind, kombochten van mul zand enzo.... dan ga ik liever streeten of dirten (waar we dus wel achteraan gegaan zijn met de gemeente!

de jongens van het filmpje komen denk vaker in schoorl en tot nu toe nooit bij dirts maarja dat zal wel komen als het klaar is.. :thumbsdown:

welke mail bedoel jij eigenlijk?

(zag idd dat je nu in eindhoven zit maar er stond ook bikepark groningen dus je snapte vast wat ik bedoelde :D )

Plaats reactie