Jullie hebben wel flink doorgetimmerd in dit topic zeg! 't Lijkt ook 'n beetje te polariseren en da's nooit goed. 't Gaat om wat je
doet, niet(
tot welke groep je jezelf (of 'n ander)
rekent. Dus ik ben 't ook niet echt eens met de nieuwe titel. Freerider is altijd 'n vaag begrip geweest en de enige consistente omschrijving die ik daarvan ken is op je eigen tempo mountainbiken op de plekken waar je wilt rijden, op de manier die je leuk vindt, wanneer je wilt. Dat maakt 'n racer dan wellicht geen freerider, maar voor de rest van de mountainbikers gaat dit prima op. En voor racers die aan 't trainen zijn eigenlijk ook. 't Is allemaal niet zo zwart wit. En de groep die je freeriders kan noemen is ook nog 'ns zo divers dat je onmogelijk kan generaliseren en freeriden (eh, dat is dus mountainbiken voor de lol?) schadelijk kan moemen.
Naar aanleiding van 't filmpje lees ik kritiek op
1) buiten de paden of op illegale zelf gemaakte paden fietsen
2) de grond slopen door met 'n geblokkeerd achterwiel af te dalen
Nee, dat mag niet en nee, het zijn zeker niet alleen de "freeriders" die dat doen. Er rijden daar zat nozems rond die inderdaad netjes op de paden rijden, maar die paar mulle afdalingen nog verder omploegen met hun achterwiel. Wat betreft die paadjes waar je niet mag rijden, gewoon niet doen. Niemand niet. 'n Pad is 'n barriere voor de dieren die daar leven. Hoe meer paadjes, hoe meer hun leefgebied versnippert raakt en kleiner wordt. En Schoorl is, zoals gezegd, 'n natuurgebied dus die beesten moeten juist zoveel mogelijk de ruimte krijgen. Daarnaast, als je net buiten 't pad gaat rijden dan wordt 't breder. 'n Bochtensectie die eerst 'n uitdaging was is ineens 'n eitje en geen lol aan. En inderdaad, ik baal er ook van als ze voor 'n XC wedstrijd de gave singletracks verbreden omdat er meer "inhaalmogelijkheden" moeten zijn.
't Moddergooien gaat door en ik lees geklaag over rondslingerende verpakkingen van sportvoer, bidons en dergelijke. Ook waar, dat zie ik daar ook. Afval laat je gewoon niet slingeren. Klaar. En als je afval laat slingeren in zo'n natuurgebied ben je wel echt 'n enorme ... Je weet zelf wel of je daarbij hoort

.