
Getting close... .... completed!
Moderators:JJ, Beheerders
Sjeesus!!
Retestrak frame, super afgewerkt. Lijkt wel een frame uit de oude doos, kan me bijna niet voorstellen dat ze zo ooit gemaakt zijn.
Zeker zoals je hem laat opbouwen, lekker eenvoudig en doordacht. Door wie wordt hij gemaakt?? Dat is me ff nie duidelijk.
Dan zal binnenkort wel eeen garage sale zijn? Kan me niet voorstellen dat je nog op andere fietsen wilt rijden als je deze bak af hebt?
Die parts zijn die ook na te bestellen, lijkt me wel wat een mooi tita stuurpen.
mzzl
Gène
Retestrak frame, super afgewerkt. Lijkt wel een frame uit de oude doos, kan me bijna niet voorstellen dat ze zo ooit gemaakt zijn.
Zeker zoals je hem laat opbouwen, lekker eenvoudig en doordacht. Door wie wordt hij gemaakt?? Dat is me ff nie duidelijk.
Dan zal binnenkort wel eeen garage sale zijn? Kan me niet voorstellen dat je nog op andere fietsen wilt rijden als je deze bak af hebt?
Die parts zijn die ook na te bestellen, lijkt me wel wat een mooi tita stuurpen.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Ik rij zowel mét als zonder versnellingen, ongeveerd en geveerd (toch zelden, maar OK). Ik zal wellicht méér op de SSer zitten dit winterseizoen dan ooit te voren, maar ik doe geen van mn versnellingen fietsen weg.
Onderdelen verkoop moet ik wel eens doen jah. a) omdat ik er genoeg (=te veel) heb en b) geld best wel nuttig is bij zo'n project als dit.
De bouwer is een Amerikaan die met vrouw en kind woonachtig is in de heuvels van Toscane, Italië.
www.crisptitanium.com
Zoals het er nu naar uit ziet, zal ik niet komend weekend, maar het weekend daarna, afreizen naar Toscane om daar ter plaatsen de fiets compleet op te bouwen.
Darren kan dan direct het eindresultaat zien, ik kan hem testrijden en Darren kan dan ook meteen een standaard maken, aangezien hij deze fiets straks compleet opgebouwd op zijn stand op de Milan Bike Show wilt tentoonstellen
Onderdelen verkoop moet ik wel eens doen jah. a) omdat ik er genoeg (=te veel) heb en b) geld best wel nuttig is bij zo'n project als dit.
De bouwer is een Amerikaan die met vrouw en kind woonachtig is in de heuvels van Toscane, Italië.
www.crisptitanium.com
Zoals het er nu naar uit ziet, zal ik niet komend weekend, maar het weekend daarna, afreizen naar Toscane om daar ter plaatsen de fiets compleet op te bouwen.
Darren kan dan direct het eindresultaat zien, ik kan hem testrijden en Darren kan dan ook meteen een standaard maken, aangezien hij deze fiets straks compleet opgebouwd op zijn stand op de Milan Bike Show wilt tentoonstellen

---www.cjmedia.nl---
Zoals beloofd, nog wat meer updates... we komen in de buurt van een complete fiets
De liggende en staande vork zijn nog steeds niet gearriveerd bij Darren en zodoende dat we nog even moeten wachten op een compleet frame.
Allereerst een foto van de tekening zoals die naar de bouwer is gegaan. Vanaf deze tekening wordt het frame gemaakt. Darren heeft een paar kleine dingen gewijzigd, zoals de aansluiting van de liggende vork aan het BB en de hoek waaronder de liggende en staande vork straks aan de dropouts komen te zitten. Dit op mijn verzoek, omdat ik dat op een bepaalde manier wil, maar dat niet kon tekenen omdat ik de precieze afmetingen van de dropouts niet voorhanden had. Daarnaast een detail rondom het BB gebeuren, aantekening staat op de uitdraai.
Ik heb het mannetje van de liggende vork niet getekend, maar de bedoeling is wel dat er eentje komt. De ruimte is echter erg beperkt achter het BB, dus is het de vraag of dit ook werkelijk gaat lukken. Heb hierin dus helaas geen duidelijkheid, totdat de buizen voor de achtervork gereed zijn. De stijfheid is erg gebaat bij dit buisje, dus hoop ik dat deze er dan ook gewoon in kan.
Plaatje is clickable naar een iets groter formaat, leesbaar hopelijk:


De liggende en staande vork zijn nog steeds niet gearriveerd bij Darren en zodoende dat we nog even moeten wachten op een compleet frame.
Allereerst een foto van de tekening zoals die naar de bouwer is gegaan. Vanaf deze tekening wordt het frame gemaakt. Darren heeft een paar kleine dingen gewijzigd, zoals de aansluiting van de liggende vork aan het BB en de hoek waaronder de liggende en staande vork straks aan de dropouts komen te zitten. Dit op mijn verzoek, omdat ik dat op een bepaalde manier wil, maar dat niet kon tekenen omdat ik de precieze afmetingen van de dropouts niet voorhanden had. Daarnaast een detail rondom het BB gebeuren, aantekening staat op de uitdraai.
Ik heb het mannetje van de liggende vork niet getekend, maar de bedoeling is wel dat er eentje komt. De ruimte is echter erg beperkt achter het BB, dus is het de vraag of dit ook werkelijk gaat lukken. Heb hierin dus helaas geen duidelijkheid, totdat de buizen voor de achtervork gereed zijn. De stijfheid is erg gebaat bij dit buisje, dus hoop ik dat deze er dan ook gewoon in kan.
Plaatje is clickable naar een iets groter formaat, leesbaar hopelijk:

---www.cjmedia.nl---
Zoals op de tekening hierboven te zien is, voorzie ik een 'Goosneck' stuurpen op deze fiets, aangezien ik met een WTB Dirt Drop bar zal gaan rijden.
Vanaf het begin van dit project ben ik bezig geweest om een Goosneck gemaakt te krijgen. Helaas is dit niet eenvoudig gebleken. Rick Hunter van Hunter Cycles was bereid het een poging te wagen.
Te meer omdat ik er 3 in totaal nodig heb; voor deze Ti SS, mijn WTB Phoenix SE en mn Breezer Storm, de huidige SSert met Dirt Drop bar.
Een originele 'Goosneck' stuurpen van Steve Potts' hand, op een fiets eveneens van zijn hand:

Rick had extra gereedschap nodig om buis proberen te buigen zónder dat dez e in zou snoeren (constante diameter). De mal hiervoor kreeg hij van een vriend, maar die liet danig afweten. Omdat Rick ook niet zo'n emailer is, vloog de tijd voorbij, zonder ook maar iets te weten over de mogelijkheid. De tijd begon dan ook te dringen toen ik 3 weken terug heb opbelde met de vraag of hij nu wél of niet een Goosneck kon maken en het liefst binnen 2 weken.
Hij zag geen mogelijkheden het nu voor elkaar te krijgen. Hij kon wel met enkele dagen een 'standaard' stuurpen gemaakt krijgen zodat ik in elk geval voorlopig toch iets had om mn stuur en vork te verbinden.... Rick hield woord en soldeerde dezelfde dag nog een paar stukjes ijzer samen en liet het per express koerier in 3 dagen vanuit California bij mij thuis bezorgen.



Eigenlijk zonde... ik weet het.. maar tóch moet er lak op... zo geschiedde:



Next up: de vork.....
Vanaf het begin van dit project ben ik bezig geweest om een Goosneck gemaakt te krijgen. Helaas is dit niet eenvoudig gebleken. Rick Hunter van Hunter Cycles was bereid het een poging te wagen.
Te meer omdat ik er 3 in totaal nodig heb; voor deze Ti SS, mijn WTB Phoenix SE en mn Breezer Storm, de huidige SSert met Dirt Drop bar.
Een originele 'Goosneck' stuurpen van Steve Potts' hand, op een fiets eveneens van zijn hand:

Rick had extra gereedschap nodig om buis proberen te buigen zónder dat dez e in zou snoeren (constante diameter). De mal hiervoor kreeg hij van een vriend, maar die liet danig afweten. Omdat Rick ook niet zo'n emailer is, vloog de tijd voorbij, zonder ook maar iets te weten over de mogelijkheid. De tijd begon dan ook te dringen toen ik 3 weken terug heb opbelde met de vraag of hij nu wél of niet een Goosneck kon maken en het liefst binnen 2 weken.
Hij zag geen mogelijkheden het nu voor elkaar te krijgen. Hij kon wel met enkele dagen een 'standaard' stuurpen gemaakt krijgen zodat ik in elk geval voorlopig toch iets had om mn stuur en vork te verbinden.... Rick hield woord en soldeerde dezelfde dag nog een paar stukjes ijzer samen en liet het per express koerier in 3 dagen vanuit California bij mij thuis bezorgen.



Eigenlijk zonde... ik weet het.. maar tóch moet er lak op... zo geschiedde:



Next up: de vork.....
---www.cjmedia.nl---
Alles wordt speciaal gemaakt voor dit project, frame, stuurpen en zo ook de vork. Een stalen disc-only vork stond gepland. Rechte poten, unicrown design. Simpel, elegant, strak.
Onder de naam LeCadre is hier in Nederland sinds enige tijd een framebouwer bezig. Meer van zijn creaties hebben we hier al eens op Dirty Pages voorbij zien komen (username Steelhead). Caspar is sinds enkele jaren bezig en zijn sporen in de fietsenbranche heeft hij zeker verdient. Hij leek mij zeer capable om een vork te bouwen en daarom dat we dan ook samen dit project op hebben kunnen pakken.
In eerste instantie hebben we nog gekeken een copy te maken van de originele Potts/Cunningham Type II vork. Echter de buisdiameters en vormen die voor die vorken gebruikt werden, zijn geen standaard buizen en zelf maken is eigenlijk niet te doen. Daarom besloten dus voor een vrij strakke, unicrown vork te gaan. De múst was echter dat deze geheel lugloos gesoldeerd zou worden.
Schijfnokjes zijn er in allerlei standaard vormen... niet mooi genoeg, dus zelf een getekend en laten laser snijden uit RVS. Het idee; deze deels niet te laten spuiten, zodat de contact oppervlakken ongelakt kunnen blijven.

Dit wordt een vork... trust me

Dropouts mét oogjes voor spatborden... die hebben we niet nodig, dus er af met die dingen!

Zagen, vijlen, passen, nog meer vijlen, weer passen... enz. tot het geheel netjes past en in een mal geplaatst kan worden.

Na het solderen de boel kuisen... et voilá, c'est un fourche rigide de LeCadre:

Eveneens te voorzien van een kleur laagje.... Helaas bleek het idee van het afplakken van de RVS disc tab niet geheel op te gaan. De spuiter adviseerde me om hem geheel te spuiten, aangezien er rond het 'afplak-plakkertje' een lakrand zou ontstaan die gemakkelijk zou afbreken. Goede les voor de volgende keer; volgende keer de tab zodanig veranderen dat dit wél kan (middels een verhoogd 'ringtje' rond de gaten).
Nietemin, een strak geheel:


(jah, de disc caliper heeft er reeds opgezeten, vandaar de aftekeningen van de boutkoppen)
Onder de naam LeCadre is hier in Nederland sinds enige tijd een framebouwer bezig. Meer van zijn creaties hebben we hier al eens op Dirty Pages voorbij zien komen (username Steelhead). Caspar is sinds enkele jaren bezig en zijn sporen in de fietsenbranche heeft hij zeker verdient. Hij leek mij zeer capable om een vork te bouwen en daarom dat we dan ook samen dit project op hebben kunnen pakken.
In eerste instantie hebben we nog gekeken een copy te maken van de originele Potts/Cunningham Type II vork. Echter de buisdiameters en vormen die voor die vorken gebruikt werden, zijn geen standaard buizen en zelf maken is eigenlijk niet te doen. Daarom besloten dus voor een vrij strakke, unicrown vork te gaan. De múst was echter dat deze geheel lugloos gesoldeerd zou worden.
Schijfnokjes zijn er in allerlei standaard vormen... niet mooi genoeg, dus zelf een getekend en laten laser snijden uit RVS. Het idee; deze deels niet te laten spuiten, zodat de contact oppervlakken ongelakt kunnen blijven.

Dit wordt een vork... trust me


Dropouts mét oogjes voor spatborden... die hebben we niet nodig, dus er af met die dingen!

Zagen, vijlen, passen, nog meer vijlen, weer passen... enz. tot het geheel netjes past en in een mal geplaatst kan worden.

Na het solderen de boel kuisen... et voilá, c'est un fourche rigide de LeCadre:

Eveneens te voorzien van een kleur laagje.... Helaas bleek het idee van het afplakken van de RVS disc tab niet geheel op te gaan. De spuiter adviseerde me om hem geheel te spuiten, aangezien er rond het 'afplak-plakkertje' een lakrand zou ontstaan die gemakkelijk zou afbreken. Goede les voor de volgende keer; volgende keer de tab zodanig veranderen dat dit wél kan (middels een verhoogd 'ringtje' rond de gaten).
Nietemin, een strak geheel:


(jah, de disc caliper heeft er reeds opgezeten, vandaar de aftekeningen van de boutkoppen)
---www.cjmedia.nl---
Hoe krijg je het voor elkaar? FF een express brief vanuit de USA, FedEx zal blij met je zijn.
Je topic krijgt nu wel een aardig 18+ gehalte, dit is gewoon fiets porno van de bovenste plank.
Is trouwens ook wel vet om je fiets tentoon te stellen op een van de betere fiets shows (zo heb ik me laten vertellen), die van Milaan.
Toch ben ik niet helemaal overtuigd, het stuur en de goosneck stuurpen, vallen niet in mijn smaak, maar ja je moet als Nederlander toch ergens om klagen.
Wil je als je klaar bent, de boel eens wegen, lijkt me namelijk niet echt een weightweenie projectje, al was dat ook de insteek niet, dat weet ik.
Veel succes met bouwen en laat me (ons) zeker nog wat genieten van de vorderingen.
mzzl
Gène
Je topic krijgt nu wel een aardig 18+ gehalte, dit is gewoon fiets porno van de bovenste plank.
Is trouwens ook wel vet om je fiets tentoon te stellen op een van de betere fiets shows (zo heb ik me laten vertellen), die van Milaan.
Toch ben ik niet helemaal overtuigd, het stuur en de goosneck stuurpen, vallen niet in mijn smaak, maar ja je moet als Nederlander toch ergens om klagen.
Wil je als je klaar bent, de boel eens wegen, lijkt me namelijk niet echt een weightweenie projectje, al was dat ook de insteek niet, dat weet ik.
Veel succes met bouwen en laat me (ons) zeker nog wat genieten van de vorderingen.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Ik heb werkelijk geen seconde wakker gelegen van een eventueel gewicht. Gezien het tita frame, geen vering en geen versnellingen, zal hij zeker niet zwaar zijn, maar geen extreem lichtgewicht. Is ook van ondergeschikt belang.
Dat Darren me vroeg om de complete fiets tentoon te stellen in Milaan, was een erg grote eer voor me en ik wil er dan ook alles aan doen om het zover te krijgen. Logistiek misschien nog wat lastig... en veel beurs bezoekers hebben er een handje van om ff met de ring aan de vinger 'ff te tikken' op de buizen...
De stuurpen zoals die er nu ligt, is echt een 'noodoplossing', maar wel een waar ik voorlopig mee kan leven (met 211 dollar totale kosten moet dat wel!). Uiteindelijk moet er een heuze Goosneck op komen. Ik heb nog wat opties omdat te verwezenlijken, maar die moeten we nog 1 voor 1 even bekijken. Erg tijdrovend en vergt helaas toch wel een financiele investering vermoed ik zo.
Dat stuur...? Tja, sinds ik er mee rijdt, merk ik dat ik meer en meer 'moeite' heb om terug te wennen aan mn rechte stuurtjes op mn DeKerf Team SL en Generation. De Breezer heeft er nu één en daar zit ik nog nét te diep. Nietemin bevalt me de houding enorm goed en is het een ideaal stuur voor het betere stampwerk. Staand trappen (klimmen) gaat super, aangezien je extra kracht vanuit je onderrug kunt zetten. Maar even goed, sturen zijn net als pedalen en andere zaken, erg persoonlijk.
Dat Darren me vroeg om de complete fiets tentoon te stellen in Milaan, was een erg grote eer voor me en ik wil er dan ook alles aan doen om het zover te krijgen. Logistiek misschien nog wat lastig... en veel beurs bezoekers hebben er een handje van om ff met de ring aan de vinger 'ff te tikken' op de buizen...

De stuurpen zoals die er nu ligt, is echt een 'noodoplossing', maar wel een waar ik voorlopig mee kan leven (met 211 dollar totale kosten moet dat wel!). Uiteindelijk moet er een heuze Goosneck op komen. Ik heb nog wat opties omdat te verwezenlijken, maar die moeten we nog 1 voor 1 even bekijken. Erg tijdrovend en vergt helaas toch wel een financiele investering vermoed ik zo.
Dat stuur...? Tja, sinds ik er mee rijdt, merk ik dat ik meer en meer 'moeite' heb om terug te wennen aan mn rechte stuurtjes op mn DeKerf Team SL en Generation. De Breezer heeft er nu één en daar zit ik nog nét te diep. Nietemin bevalt me de houding enorm goed en is het een ideaal stuur voor het betere stampwerk. Staand trappen (klimmen) gaat super, aangezien je extra kracht vanuit je onderrug kunt zetten. Maar even goed, sturen zijn net als pedalen en andere zaken, erg persoonlijk.
---www.cjmedia.nl---
Hubert ! schreef:Jeroen,
Hier vanuit Kopenhagen, Moet gewoon even kijken wat er van jouw nieuwe bike geworden is tot dusver .....
Tooooooff !
Echt onwijs gaaf, custom is echt de top!
Ik kan haast niet meer wachten tot hij klaar is. Ik zal elke kilometer naar Toscane af tellen.... Mooi strax met 30 graden in de zon, in de tuin van Darren de fiets compleet afmonteren, hoe mooi kan het worden??
Veel plezier in Zweden, en nog een goede reis!
---www.cjmedia.nl---
Volgens mij hebben we deze foto nog niet geplaatst.

In de opspantool zit de onderbuis. De aanfrezing voor het balhoofd is gemaakt en ligt tegen de aanslag onder in beeld. De hoek die je daar ziet, is dus de hoek waar de balhoofdsbuis nu zit. De aanfrezing die nu gemaakt wordt, is dus voor de BB shell.
Leuk speelgoed. Ook leuk te zien dat de gereedschappen die ik 2-3 jaar terug zelf al uittekende om dit soort dingen te doen, nagenoeg dit idee benadert, zonder te weten dat het er dus al bleek te zijn.
De tool links in beeld is de opspantool om de aanfrezing van de zitbuis áán de staande vork te maken (worden dus onderste boven gemonteerd in deze tool).
Hmm... Ik heb een draai-/freesbank nodig....

In de opspantool zit de onderbuis. De aanfrezing voor het balhoofd is gemaakt en ligt tegen de aanslag onder in beeld. De hoek die je daar ziet, is dus de hoek waar de balhoofdsbuis nu zit. De aanfrezing die nu gemaakt wordt, is dus voor de BB shell.
Leuk speelgoed. Ook leuk te zien dat de gereedschappen die ik 2-3 jaar terug zelf al uittekende om dit soort dingen te doen, nagenoeg dit idee benadert, zonder te weten dat het er dus al bleek te zijn.
De tool links in beeld is de opspantool om de aanfrezing van de zitbuis áán de staande vork te maken (worden dus onderste boven gemonteerd in deze tool).
Hmm... Ik heb een draai-/freesbank nodig....
---www.cjmedia.nl---
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
En DAT is nou net het mooie van Ti, no scratches!!DeKerf's schreef:en veel beurs bezoekers hebben er een handje van om ff met de ring aan de vinger 'ff te tikken' op de buizen...
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Steve Potts bouwt nog steeds frames jah. Maar met een prijs vanaf +/- 2500 US en een zeer gebrekkige kennis van emails e.d. was dat helaas op dit moment niet echt een optie voor me. Het hebben van een Potts Ti is overigens wel de basis geweest om dit project uiteindelijk op te starten.
---www.cjmedia.nl---
Sorry, maar het blijft leuk foto's te krijgen... voor driehoek is klaar... Helaas nog steeds geen nieuws over de seat- en chainstays die onderweg zouden moeten zijn...
Uh.. nee, die letters zijn niet de definitieve graphics voor het frame
Zitbuis/bovenbuis:

BB shell:

Voorkant:


Vergis je niet; de buizen lijken super oversized. Dit valt strax een groot deel mee, het frame is namelijk niet hoog. Zodra de achtervork er aan zit, zul je zien dat het frame erg lang/laag lijkt en vallen de buis diameters ook wat meer in het 'totaalplaatje'. Verhoudingsgewijs zijn de buizen inderdaad groot ten opzichte van de driehoeken in het frame. Bewust zo gedaan om een compact, stijve constructie te krijgen.
Uh.. nee, die letters zijn niet de definitieve graphics voor het frame

Zitbuis/bovenbuis:

BB shell:

Voorkant:


Vergis je niet; de buizen lijken super oversized. Dit valt strax een groot deel mee, het frame is namelijk niet hoog. Zodra de achtervork er aan zit, zul je zien dat het frame erg lang/laag lijkt en vallen de buis diameters ook wat meer in het 'totaalplaatje'. Verhoudingsgewijs zijn de buizen inderdaad groot ten opzichte van de driehoeken in het frame. Bewust zo gedaan om een compact, stijve constructie te krijgen.
---www.cjmedia.nl---