Getting close... .... completed!

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruben
Forumbeheerder
Berichten:2128
Lid geworden op:do jan 01, 1970 1:00 am

Bericht door Ruben » di aug 15, 2006 11:18 am

Kinderfiets 8)

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » di aug 15, 2006 12:32 pm

Sjeesus!!

Retestrak frame, super afgewerkt. Lijkt wel een frame uit de oude doos, kan me bijna niet voorstellen dat ze zo ooit gemaakt zijn.

Zeker zoals je hem laat opbouwen, lekker eenvoudig en doordacht. Door wie wordt hij gemaakt?? Dat is me ff nie duidelijk.

Dan zal binnenkort wel eeen garage sale zijn? Kan me niet voorstellen dat je nog op andere fietsen wilt rijden als je deze bak af hebt?

Die parts zijn die ook na te bestellen, lijkt me wel wat een mooi tita stuurpen.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di aug 15, 2006 1:03 pm

Ik rij zowel mét als zonder versnellingen, ongeveerd en geveerd (toch zelden, maar OK). Ik zal wellicht méér op de SSer zitten dit winterseizoen dan ooit te voren, maar ik doe geen van mn versnellingen fietsen weg.

Onderdelen verkoop moet ik wel eens doen jah. a) omdat ik er genoeg (=te veel) heb en b) geld best wel nuttig is bij zo'n project als dit.


De bouwer is een Amerikaan die met vrouw en kind woonachtig is in de heuvels van Toscane, Italië.

www.crisptitanium.com


Zoals het er nu naar uit ziet, zal ik niet komend weekend, maar het weekend daarna, afreizen naar Toscane om daar ter plaatsen de fiets compleet op te bouwen.

Darren kan dan direct het eindresultaat zien, ik kan hem testrijden en Darren kan dan ook meteen een standaard maken, aangezien hij deze fiets straks compleet opgebouwd op zijn stand op de Milan Bike Show wilt tentoonstellen 8)
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di aug 15, 2006 5:35 pm

Zoals beloofd, nog wat meer updates... we komen in de buurt van een complete fiets :)

De liggende en staande vork zijn nog steeds niet gearriveerd bij Darren en zodoende dat we nog even moeten wachten op een compleet frame.

Allereerst een foto van de tekening zoals die naar de bouwer is gegaan. Vanaf deze tekening wordt het frame gemaakt. Darren heeft een paar kleine dingen gewijzigd, zoals de aansluiting van de liggende vork aan het BB en de hoek waaronder de liggende en staande vork straks aan de dropouts komen te zitten. Dit op mijn verzoek, omdat ik dat op een bepaalde manier wil, maar dat niet kon tekenen omdat ik de precieze afmetingen van de dropouts niet voorhanden had. Daarnaast een detail rondom het BB gebeuren, aantekening staat op de uitdraai.

Ik heb het mannetje van de liggende vork niet getekend, maar de bedoeling is wel dat er eentje komt. De ruimte is echter erg beperkt achter het BB, dus is het de vraag of dit ook werkelijk gaat lukken. Heb hierin dus helaas geen duidelijkheid, totdat de buizen voor de achtervork gereed zijn. De stijfheid is erg gebaat bij dit buisje, dus hoop ik dat deze er dan ook gewoon in kan.

Plaatje is clickable naar een iets groter formaat, leesbaar hopelijk:

Afbeelding
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di aug 15, 2006 5:44 pm

Zoals op de tekening hierboven te zien is, voorzie ik een 'Goosneck' stuurpen op deze fiets, aangezien ik met een WTB Dirt Drop bar zal gaan rijden.

Vanaf het begin van dit project ben ik bezig geweest om een Goosneck gemaakt te krijgen. Helaas is dit niet eenvoudig gebleken. Rick Hunter van Hunter Cycles was bereid het een poging te wagen.

Te meer omdat ik er 3 in totaal nodig heb; voor deze Ti SS, mijn WTB Phoenix SE en mn Breezer Storm, de huidige SSert met Dirt Drop bar.


Een originele 'Goosneck' stuurpen van Steve Potts' hand, op een fiets eveneens van zijn hand:

Afbeelding


Rick had extra gereedschap nodig om buis proberen te buigen zónder dat dez e in zou snoeren (constante diameter). De mal hiervoor kreeg hij van een vriend, maar die liet danig afweten. Omdat Rick ook niet zo'n emailer is, vloog de tijd voorbij, zonder ook maar iets te weten over de mogelijkheid. De tijd begon dan ook te dringen toen ik 3 weken terug heb opbelde met de vraag of hij nu wél of niet een Goosneck kon maken en het liefst binnen 2 weken.

Hij zag geen mogelijkheden het nu voor elkaar te krijgen. Hij kon wel met enkele dagen een 'standaard' stuurpen gemaakt krijgen zodat ik in elk geval voorlopig toch iets had om mn stuur en vork te verbinden.... Rick hield woord en soldeerde dezelfde dag nog een paar stukjes ijzer samen en liet het per express koerier in 3 dagen vanuit California bij mij thuis bezorgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Eigenlijk zonde... ik weet het.. maar tóch moet er lak op... zo geschiedde:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Next up: de vork.....
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di aug 15, 2006 5:57 pm

Alles wordt speciaal gemaakt voor dit project, frame, stuurpen en zo ook de vork. Een stalen disc-only vork stond gepland. Rechte poten, unicrown design. Simpel, elegant, strak.

Onder de naam LeCadre is hier in Nederland sinds enige tijd een framebouwer bezig. Meer van zijn creaties hebben we hier al eens op Dirty Pages voorbij zien komen (username Steelhead). Caspar is sinds enkele jaren bezig en zijn sporen in de fietsenbranche heeft hij zeker verdient. Hij leek mij zeer capable om een vork te bouwen en daarom dat we dan ook samen dit project op hebben kunnen pakken.

In eerste instantie hebben we nog gekeken een copy te maken van de originele Potts/Cunningham Type II vork. Echter de buisdiameters en vormen die voor die vorken gebruikt werden, zijn geen standaard buizen en zelf maken is eigenlijk niet te doen. Daarom besloten dus voor een vrij strakke, unicrown vork te gaan. De múst was echter dat deze geheel lugloos gesoldeerd zou worden.

Schijfnokjes zijn er in allerlei standaard vormen... niet mooi genoeg, dus zelf een getekend en laten laser snijden uit RVS. Het idee; deze deels niet te laten spuiten, zodat de contact oppervlakken ongelakt kunnen blijven.

Afbeelding


Dit wordt een vork... trust me ;)

Afbeelding


Dropouts mét oogjes voor spatborden... die hebben we niet nodig, dus er af met die dingen!

Afbeelding


Zagen, vijlen, passen, nog meer vijlen, weer passen... enz. tot het geheel netjes past en in een mal geplaatst kan worden.

Afbeelding


Na het solderen de boel kuisen... et voilá, c'est un fourche rigide de LeCadre:

Afbeelding



Eveneens te voorzien van een kleur laagje.... Helaas bleek het idee van het afplakken van de RVS disc tab niet geheel op te gaan. De spuiter adviseerde me om hem geheel te spuiten, aangezien er rond het 'afplak-plakkertje' een lakrand zou ontstaan die gemakkelijk zou afbreken. Goede les voor de volgende keer; volgende keer de tab zodanig veranderen dat dit wél kan (middels een verhoogd 'ringtje' rond de gaten).

Nietemin, een strak geheel:

Afbeelding

Afbeelding

(jah, de disc caliper heeft er reeds opgezeten, vandaar de aftekeningen van de boutkoppen)
---www.cjmedia.nl---

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » di aug 15, 2006 7:12 pm

Hoe krijg je het voor elkaar? FF een express brief vanuit de USA, FedEx zal blij met je zijn.

Je topic krijgt nu wel een aardig 18+ gehalte, dit is gewoon fiets porno van de bovenste plank.

Is trouwens ook wel vet om je fiets tentoon te stellen op een van de betere fiets shows (zo heb ik me laten vertellen), die van Milaan.

Toch ben ik niet helemaal overtuigd, het stuur en de goosneck stuurpen, vallen niet in mijn smaak, maar ja je moet als Nederlander toch ergens om klagen.

Wil je als je klaar bent, de boel eens wegen, lijkt me namelijk niet echt een weightweenie projectje, al was dat ook de insteek niet, dat weet ik.

Veel succes met bouwen en laat me (ons) zeker nog wat genieten van de vorderingen.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di aug 15, 2006 10:46 pm

Ik heb werkelijk geen seconde wakker gelegen van een eventueel gewicht. Gezien het tita frame, geen vering en geen versnellingen, zal hij zeker niet zwaar zijn, maar geen extreem lichtgewicht. Is ook van ondergeschikt belang.

Dat Darren me vroeg om de complete fiets tentoon te stellen in Milaan, was een erg grote eer voor me en ik wil er dan ook alles aan doen om het zover te krijgen. Logistiek misschien nog wat lastig... en veel beurs bezoekers hebben er een handje van om ff met de ring aan de vinger 'ff te tikken' op de buizen... :argue:


De stuurpen zoals die er nu ligt, is echt een 'noodoplossing', maar wel een waar ik voorlopig mee kan leven (met 211 dollar totale kosten moet dat wel!). Uiteindelijk moet er een heuze Goosneck op komen. Ik heb nog wat opties omdat te verwezenlijken, maar die moeten we nog 1 voor 1 even bekijken. Erg tijdrovend en vergt helaas toch wel een financiele investering vermoed ik zo.


Dat stuur...? Tja, sinds ik er mee rijdt, merk ik dat ik meer en meer 'moeite' heb om terug te wennen aan mn rechte stuurtjes op mn DeKerf Team SL en Generation. De Breezer heeft er nu één en daar zit ik nog nét te diep. Nietemin bevalt me de houding enorm goed en is het een ideaal stuur voor het betere stampwerk. Staand trappen (klimmen) gaat super, aangezien je extra kracht vanuit je onderrug kunt zetten. Maar even goed, sturen zijn net als pedalen en andere zaken, erg persoonlijk.
---www.cjmedia.nl---

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » di aug 15, 2006 10:50 pm

Jeroen,
Hier vanuit Kopenhagen, Moet gewoon even kijken wat er van jouw nieuwe bike geworden is tot dusver .....
Tooooooff !
Echt onwijs gaaf, custom is echt de top!

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di aug 15, 2006 10:52 pm

Hubert ! schreef:Jeroen,
Hier vanuit Kopenhagen, Moet gewoon even kijken wat er van jouw nieuwe bike geworden is tot dusver .....
Tooooooff !
Echt onwijs gaaf, custom is echt de top!

Ik kan haast niet meer wachten tot hij klaar is. Ik zal elke kilometer naar Toscane af tellen.... Mooi strax met 30 graden in de zon, in de tuin van Darren de fiets compleet afmonteren, hoe mooi kan het worden??

Veel plezier in Zweden, en nog een goede reis!
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di aug 15, 2006 11:07 pm

Volgens mij hebben we deze foto nog niet geplaatst.

Afbeelding

In de opspantool zit de onderbuis. De aanfrezing voor het balhoofd is gemaakt en ligt tegen de aanslag onder in beeld. De hoek die je daar ziet, is dus de hoek waar de balhoofdsbuis nu zit. De aanfrezing die nu gemaakt wordt, is dus voor de BB shell.

Leuk speelgoed. Ook leuk te zien dat de gereedschappen die ik 2-3 jaar terug zelf al uittekende om dit soort dingen te doen, nagenoeg dit idee benadert, zonder te weten dat het er dus al bleek te zijn.

De tool links in beeld is de opspantool om de aanfrezing van de zitbuis áán de staande vork te maken (worden dus onderste boven gemonteerd in deze tool).

Hmm... Ik heb een draai-/freesbank nodig....
---www.cjmedia.nl---

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Bericht door Pino » wo aug 16, 2006 6:23 am

Jeroen, mijn broek wordt te klein !

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » wo aug 16, 2006 7:03 am

DeKerf's schreef:en veel beurs bezoekers hebben er een handje van om ff met de ring aan de vinger 'ff te tikken' op de buizen...
En DAT is nou net het mooie van Ti, no scratches!!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
ott
Berichten:1823
Lid geworden op:ma jun 12, 2006 4:57 pm
Locatie:doesburg

INDEED

Bericht door ott » wo aug 16, 2006 10:57 am

Hors Categori.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » wo aug 16, 2006 11:33 am

JJ schreef:
DeKerf's schreef:en veel beurs bezoekers hebben er een handje van om ff met de ring aan de vinger 'ff te tikken' op de buizen...
En DAT is nou net het mooie van Ti, no scratches!!

JJ

scherpe deuken zit ik ook niet op te wachten....
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Bericht door MarinTi » wo aug 16, 2006 12:53 pm

scherpe deuken zit ik ook niet op te wachten....

:cry:

Gebruikersavatar
lazylad
Berichten:111
Lid geworden op:ma mei 08, 2006 6:39 pm
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door lazylad » wo aug 16, 2006 12:56 pm

Dit topic is echt smullen :punk:
Ben zeer benieuwd naar het verloop.
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » wo aug 16, 2006 8:25 pm

Ruben,
:ban: DeKerfs, Porno mag hier al jaren niet.

Jaloezie doet pijn, later als ik groot en rijk ben..... 8)

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo aug 16, 2006 8:45 pm

Jurriaan schreef:Jaloezie doet pijn, later als ik groot en rijk ben..... 8)
Jij bent al groot, DeKerfs zal nooit groot worden... onthoud dat!

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » do aug 17, 2006 7:16 am

Klein en rijk, groot en arm. Tja

Gebruikersavatar
michel2
Berichten:234
Lid geworden op:di mei 20, 2003 9:12 pm

Bericht door michel2 » ma aug 21, 2006 9:53 am

als ie nu nog maar ruistig naar italie kan rijden??iemand van jullie tijd over om hem te beglijden en RUISTIG te houden tijdens de tocht?

EL PERRO
Berichten:587
Lid geworden op:do sep 25, 2003 9:50 am

Bericht door EL PERRO » ma aug 21, 2006 11:50 am

Machtig mooi project, respect!


Ps. Maken de echte WTB dude's geen frame's meer?

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » ma aug 21, 2006 12:05 pm

Steve Potts bouwt nog steeds frames jah. Maar met een prijs vanaf +/- 2500 US en een zeer gebrekkige kennis van emails e.d. was dat helaas op dit moment niet echt een optie voor me. Het hebben van een Potts Ti is overigens wel de basis geweest om dit project uiteindelijk op te starten.
---www.cjmedia.nl---

EL PERRO
Berichten:587
Lid geworden op:do sep 25, 2003 9:50 am

Bericht door EL PERRO » ma aug 21, 2006 12:16 pm

Auch.....niet dat ik ervoor aan twijfelde, maar dan heb je wel DE verstandigste keuze gemaakt. Prachtige machine!

Mss moet ik Dough Bradbury maar eens mailen om een old skool Manitou SS in elkaar te breien voor me, custom XTR seatpin erin....

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » vr aug 25, 2006 11:30 am

Sorry, maar het blijft leuk foto's te krijgen... voor driehoek is klaar... Helaas nog steeds geen nieuws over de seat- en chainstays die onderweg zouden moeten zijn...

Uh.. nee, die letters zijn niet de definitieve graphics voor het frame ;-)


Zitbuis/bovenbuis:

Afbeelding


BB shell:

Afbeelding


Voorkant:

Afbeelding


Afbeelding



Vergis je niet; de buizen lijken super oversized. Dit valt strax een groot deel mee, het frame is namelijk niet hoog. Zodra de achtervork er aan zit, zul je zien dat het frame erg lang/laag lijkt en vallen de buis diameters ook wat meer in het 'totaalplaatje'. Verhoudingsgewijs zijn de buizen inderdaad groot ten opzichte van de driehoeken in het frame. Bewust zo gedaan om een compact, stijve constructie te krijgen.
---www.cjmedia.nl---

Plaats reactie