techniek van mountainbiker

De fijne kneepjes van het mountainbiken. Stel hier je vragen om de rijtechniek onder de knie te krijgen.

Moderator:Beheerders

DOc
Re:techniek van mountainbiker

Bericht door DOc » vr jan 09, 2004 3:27 pm

Die mensen hier in de beurt, zijn niet allemaal beginnelingen maar de meeste wel, ik heb ook niet echt veel ervaring, maar goed.
de meeste mountainbikers hier rijden vrij zacht enzo. en denken meteen dat ze alle weggetjes kennen :?

aab

Bericht door aab » za jan 10, 2004 12:12 am

Radical schreef:
Vind altijd mooi dat ze keihard op het vlakke gedeelte of naar beneden gaan en als ze omhoog moeten, dan zijn ze nergens. Een keertje flink opgevallen, tijdens NK mountainbike in Groesbeek.
dat hoort toch keihard naar beneden , omhoog is gewoon een kwestie van conditie en dan ben je gewoon een dikkebanden wielrenner.
een echte mountainbiker gaat overal hard en ook op de technische klimetjes en afdalingen en het liefst dan nog bijtrappen.
maar hoe kun je dat nou zeggen want in nederland kun je niet eens echt fatsoenlijk mountainbiken.
75% van de parcours is goed te doen op een Cyclocrossfiets.

Smittie

Bericht door Smittie » di jan 13, 2004 3:45 pm

BOSS schreef:

hahaha dat wil ik zien op "de nok" ;D ;D ;)

dusssss©

op de nok in schoorl??
het was op de klim naar het oude springparcours in schoorl die nu is omgeleid.

fredo

Bericht door fredo » do jan 15, 2004 8:31 pm

ik heb 2 keer een wedstrijd aangedurft en kwam tot de volgende bevinden:
mtb-wedstrijden hier in de lage landen = vereedelde cyclocross

ze laten je wat over hoopjes rijden tussen de linten slingeren op een wei, ed. Dat is geen mountainbike, dat is cyclocross!!! >:(

dus de thechniek van de winnaar zegt niet veel over zijn mtb-skills

DOc

Bericht door DOc » za jan 17, 2004 6:25 pm

da flow schreef:

ze laten je wat over hoopjes rijden tussen de linten slingeren op een wei, ed. Dat is geen mountainbike, dat is cyclocross!!! >:(

zit wat in, heb nog nooit wedstrijden gedaan, maar dat komt nog wel :)

aab

Bericht door aab » vr jan 30, 2004 9:48 pm

da flow schreef:

je hebt helemaal gelijk.
Een wedstrijd moet 45graden hellinkjes zijn dropjes, stijle klimmetjes incl. krappe bochten en scherpe stenen.
In nederland heb je geen echte mtb routes, misschien in limburg een beetje, of je moet zelf iets zoeken.

niaboc

Bericht door niaboc » zo feb 22, 2004 10:26 pm

arnoDJ schreef:
De gemiddelde freerider rijd een XCer eruit, want de meeste XCers rijden als Tr*tten omhoog en slippen naar beneden.
Dan klimt mijn buurjongen de meeste XCers er nog uit op zijn Giant ATX dh2 met een 46tands tandwiel.

jezus als hij dat heb gedaan hoe lang is dat dan al geleden man....... hij heeft die fiets al n eeuw geleden verkocht.... (alsof jij dat niet weet) maar nog iemand anders redde het laatst ook op zijn kona stinky deluxe. en ik heb t geprobeerd op n kona stab.. maar dat lute niet zo heel erg snel.

ennuh.... zoals je al zij slippen ze naar beneden waarom?? je moet toch gewoon bijtrappen als je naar benede ga

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » wo sep 15, 2004 7:58 pm

als we het hebben over de techniek van de gemiddelde mountainbiker waar hebben we het dan over?
ik zie veel mensen hun mening geven en dan denk ik.. tja wat vind je belangrijk?
begrijp me niet verkeerd ik kan me levendig voorstellen dat het vervelend is om op gehouden te worden door iemand die voor je rijdt, is dit echter niet het geval maakt het toch geen fuck uit! als iedereen zich maar vermaakt.

waar ik me wel druk om maak is wat hier in de ardennen gebeurd...
ik ben werkzaam bij een buitensport bedrijf en werk voornamelijk als mtb instructeur. om mij heen zie ik regelmatig dat andere "instructeurs" zeer slechte instructie geven aan hun deelnemers. om een voorbeeld te noemen, "jongens links is je voorrem rechts je achterrem en schakelen doe je zo... kom we gaan" er zijn dit jaar (godzijdank niet bij ons) erg veel ongelukken gebeurd tijdens het mountainbiken met groepen. is het in dit geval niet veel belangrijker om ons af te vragen hoe het gesteld is met de vaardigheden van de geimiddelde instructeur?

wat vinden jullie?

greetz Wouter

Erikje

Bericht door Erikje » wo sep 15, 2004 8:04 pm

HOPPAH schreef:
wat vinden jullie?

Ik vind het wel gaaf dat je een topic van bijna een jaar geleden weer opduikelt.... hier heb je nog wat om uit de sloot te trekken......
Afbeelding

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » ma sep 27, 2004 6:56 am

beste erikje....
ik zit zelf pas een paar maanden op dp wist dus niets van dat "oude"topic!!!!! het is dus een beetje jammer dat jij, net zoals bijna iedereen op dp gewoon weer zin had om negatief te reageren. draait het bij jullie dan alleen om elkaar er uit te lullen? of om jezelf beter voor te doen dan je bent?
ik kom hier omdat fietsen mijn hobby is en ik graag serieuze meningen wil over dingen die mij bezig houden. zo ook dus het probleem waar ik het over had.

maar ja ik vertrek nu naar frankrijk om langs morzine/avoriaz, crest en vervolgens roc"de azur te gaan om mijn techniek te verbeteren het schijnt er koud te zijn dus als iemand van jullie gaat, neem je ijsmuts mee!!!!! ;D ;D ;D ;D

o ja en Rinse appelstroop:
de docent van mijn instructeurs cursus heeft nog beenstukken voor je liggen maar hij zegt dat je die krijgt als we de 11e terug komen.

Erikje

Bericht door Erikje » ma sep 27, 2004 2:05 pm

HOPPAH schreef:
beste erikje....
......draait het bij jullie dan alleen om elkaar er uit te lullen? of om jezelf beter voor te doen dan je bent?

Bij mij absoluut het laatste, en dan ben jij een fijne hulp daarbij die ik graag gebruik....

Ohja, sorry dat ik wat later reageerde, ik lag lekker met mijn kloten in een villa in Zeeland in de sauna, dus voor mij geen techniek verbetering (althans, als jij biken bedoelde..) afgelopen weekend.

Fijne tijd in Frankrijk hé! Relax daar maar lekker.

Erikje (met hoofdletter E!)

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » vr okt 15, 2004 8:11 pm

beste erikje had niet verwacht zo"n oprecht antwoord te krijgen :) thanx

frankrijk was geweldig heb 15 dagen rond gefiets en als afsluiter de Roc marathon gereden van 87km dit was je reinste hel op aarde hahaha super technish zelfs zo erg dat zeker 60% van de deelnemrs af stapten bij de meeste steile klimmetjes en afdalingen ik had dus niet een maar 15 man voor me zitten die niet door reden :) heb wel een super mooie tocht gehad van maar liefst 7uur en 43min (ja ja niet zo snel dat weet ik ook had een gemiddelde van 11,4km per uur)

zeeland ook tof geweest? t zal wel!! greetz Wouter

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » di okt 19, 2004 5:09 pm

HOPPAH schreef:

o ja en Rinse appelstroop:
de docent van mijn instructeurs cursus heeft nog beenstukken voor je liggen maar hij zegt dat je die krijgt als we de 11e terug komen.

Dat had ik al begrepen. Zou ze een keertje bij hem ophalen. Maar iig bedankt!

Loeky

Bericht door Loeky » di okt 19, 2004 6:14 pm

The Pyreneeën King schreef: ik heb vandaag een mooie toertocht gereden in de buurt van Malden. Heerlijk heuvel op heuvel af. goeie interval training. maar de meeste mountainbikers hebben geen verstand van fietstechniek. jammer want dat maakt het zoveel makkelijker en leuker.
Jeej ik woon in Malden...:D echt relaxte buurt om te biken want je zit een paar kilometer af van de st. Jansberg (80 meter ofzo??) en duitsland is lekker dichtbij...Ook in groesbeek (soms wordt daar NK XC gehouden) kun je VET biken. Laatst nog een vette jump daar gebouwd met mn neef.
Maar ff on topic. Ik ben het wel eens met de meeste meningen van iedereen hier want er zijn idd weinig mensen die een beetje techniek hebben.

Dust2Dust

Bericht door Dust2Dust » za okt 23, 2004 12:27 pm

Volgens mij heeft de gemiddelde biker gewoon plezier in wat hij doet....wat een k8t discussie....

Nou moe ?!

D2D

van D

Bericht door van D » di nov 09, 2004 12:31 pm

k heb echt een hekel aan die standaard ATB ers die vaak rinkellend (met hun bel) langs komen op een recht stuk.
(ik ben namelijk niet vooruit te branden op het rechte stuk met die 2.5 banden.)
Vaak komen deze mensen agresief langs zetten als je een leuke weelie aan het maken bent.
vervolgens aangekomen bij een mooie afdaling zie je ze al remmend met hun voetje aan de grond naar beneden schuiven (letterlijk)
En dan vraag ik mij dus af , waarom hebben jullie een helm op?
zijn jullie bang om door een freerider aangereden te worden ofzo.

van D

Bericht door van D » di nov 09, 2004 12:32 pm

voor mij dus het laatste punt

legion
Contacteer:

Bericht door legion » di nov 09, 2004 5:24 pm

van D schreef:

;D ;D

marder inc

Bericht door marder inc » di feb 15, 2005 9:58 am

@loekie.

je woont in malden?? waar doe je biken? woon zelf richting gennep en ook ik heb t voordeel dat de jansberg op minder dan 100 meter ligt en duitsland op nog geen 200 meter... ideeal gebied dus.
ben t xc zat en zit op me freerider te wachten en als die binnen is wil ik die jump van je wel eens testen.

btw ook al eens bovenop de mookerheide geweest? ( is illegaal maar zitten een paar mooie dropjes en afdaling. maar kijk ff uit voor de hekjes)

Loeky

Bericht door Loeky » wo feb 16, 2005 2:25 pm

Ja, ik woon in Malden. Ik bike altijd rondom hiero dus dat is Mook, Molenhoek, Groesbeek, Malden, Nijmegen, Berg en Dal en randje Duitsland (oa Reichswald). UIteraard ben ik al es op de Mookerheide geweest (en niet om te wandelen ;) ) en er staan idd erg leuke hekjes. Wat betreft de drops valt het wel mee daar vind ik, die zijn ze de laatste tijd veel platter geworden (20 cm???) door alle wandelaars die daar altijd lopen. Het is immers ook een wandelgebied :P . Als je freeride bike binnen is moet je maar mailen op w_aggeleendje@hotmail.com en dan kunnen we vast wel een x afspreken en naar "mijn" schans gaan. De schans zal waarschijnlijk niet berijdbaar zijn tot het voorjaar want het bosbeheer daaro heeft heel wat gesnoeid en er liggen nu stuk of 10 bergen (van gesnoeide takken) van paar meter hoog dus je kunt geen aanloopp meer nemen. In het voorjaar worden de hopen waarschijnlijk wel weggehaald maar dat zien we dan wel weer.
Groeten, Loeky

marder inc

Bericht door marder inc » do feb 17, 2005 10:45 am

ok dan.

ben al tijdje niet meer op mokerheide geweest .( laatse keer bijna op zo"n grote hooglander geknald maja) er zaten er toendertijd wel wat leuke dingen maar zogauw ik weer kan fietsen zal ik je wel een mailen.

groeten

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » ma dec 19, 2005 12:57 am

van D schreef:k heb echt een hekel aan die standaard ATB ers die vaak rinkellend (met hun bel) langs komen op een recht stuk.
(ik ben namelijk niet vooruit te branden op het rechte stuk met die 2.5 banden.)
Vaak komen deze mensen agresief langs zetten als je een leuke weelie aan het maken bent.
vervolgens aangekomen bij een mooie afdaling zie je ze al remmend met hun voetje aan de grond naar beneden schuiven (letterlijk)
mooi gesproken :evil:

Le Mark

Bericht door Le Mark » ma feb 20, 2006 9:50 am

Zo zijn de meeste toch allemaal begonnen? Of reed jij gelijk met 56 kmph naar beneden?

En nee, ik heb geen plaatje nodig van koeien die uit de sloot worden getrokken etc. ;)
"´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier"

Sven

Bericht door Sven » ma feb 20, 2006 9:59 am

Boys... Als dit uitloopt op een FR-DH versus XC discussie wordt dit gewoon gesloten.

Punt.

Techniek is techniek, en dat is per discipline te bespreken!!

yo-eddy

Bericht door yo-eddy » zo mar 05, 2006 8:33 pm

Snap de discussie niet echt, komt denk ik doordat ik uit de tijd kom van voor de "free ride" hype, whatever dat ook is.
Ik ben nu een saaie XC er, maar verbaas me over de kids die bij ons (Schoorl) in het bos rondhangen op super geveerde fietsen en schansjes en drops bouwen waar ze dan op die wipkippen in volledig body armour vanaf springen.
Heb die schansjes (ja...wij bouwden ze vroeger ook, maar dan hoog ;))
laatst eens bekeken (en gesprongen), gewoon op mijn ongeveerde fietsje met het zadel hoog...Ik moet zeggen dat voelde best wel weer goed! Denk dat meer XC ers eens zouden moeten gaan kijken in de Free ride hoek, want met een beetjes techniek is veel tijd te winnen..En voor de free riders uit Schoorl eo, bouw hogere schansen!!:arms: zodat ik net als voeger om de 3 weken een nieuwe bracketas/frame of voorvork kan gaan zoeken.. 8) ;)

Plaats reactie