Enduro rijden
Moderator:Beheerders
AM?
Liteville 301, Trek Fuel EX, Specialized FSR
Liteville 301, Trek Fuel EX, Specialized FSR
Teaser Transcatalan!
https://vimeo.com/155840028
https://www.facebook.com/Transcatalan-E ... 3/?fref=ts
https://vimeo.com/155840028
https://www.facebook.com/Transcatalan-E ... 3/?fref=ts
- de lachende derde
- Berichten:1319
- Lid geworden op:di jan 18, 2011 6:34 pm
- Contacteer:
Bottleneck is vooral het budget. Denk dat van die fietsen die je in een eerdere post noemde die SX verreweg het aantrekkelijkst is, maat van me rijdt nog steeds op een 2009 Enduro met nieuwe onderdelen en het lijkt er niet op dat hij heel erg door die fiets tegengehouden wordt..
Kijk als je een tweedehands fiets koopt wel goed naar de staat. In het geval van een fully moet je iig oppassen dat er geen speling op de linkage zit, in het beste geval betekent dat dik 100 euro aan nieuwe lagers, in het slechtste geval uitgelopen passingen en dus een verrot frame.
Als je het achterwiel heen en weer trekt terwijl je het zadel tegenhoudt zou je speling en erge flex in de achterbrug moeten voelen.
Bikemarkt al geprobeerd trouwens?
Kijk als je een tweedehands fiets koopt wel goed naar de staat. In het geval van een fully moet je iig oppassen dat er geen speling op de linkage zit, in het beste geval betekent dat dik 100 euro aan nieuwe lagers, in het slechtste geval uitgelopen passingen en dus een verrot frame.
Als je het achterwiel heen en weer trekt terwijl je het zadel tegenhoudt zou je speling en erge flex in de achterbrug moeten voelen.
Bikemarkt al geprobeerd trouwens?
Ok bedankt weer derde. Mij staat de sx ook aan. Al langere tijd maar dit is 2006 model.
http://link.marktplaats.nl/m1028457760
Prijs is 725 na onderhandelen. Qua onderdelen?
Ik heb ff gekeken op bikemarkt zag iig n pitch uit 2010. Heb je ervaring met deze site? Want als ik daar koop zal ik moeten importeren.
N
http://link.marktplaats.nl/m1028457760
Prijs is 725 na onderhandelen. Qua onderdelen?
Ik heb ff gekeken op bikemarkt zag iig n pitch uit 2010. Heb je ervaring met deze site? Want als ik daar koop zal ik moeten importeren.
N
Ok genoeg keus in AM frames bedankt.
Nu wil ik graag weten wat jullie qua onderdelen adviseren :
Wat is n goede voor/achterdemper 100-160 mm?
N goede cassette 1x11 ?
Sram of Shimano voor schakelen ? Waar hebben jullie beste erv mee?
Cranks pedalen? XT/ ZEE/ Race Face?
Banden. Hans Dampf/ Muddy Mary /Maxxis minions. 2.4 ?
Stuur. Lengte 700-720?
Rims die tegen n stootje kunnen?
Comfortabel zadel?
Kom maar gewoon met ideetjes wat jullie t beste lijkt qua mening ervaringen mbt AM parts. Ook wat ik op droge of natte tracks t beste kan gebruiken.
Nu wil ik graag weten wat jullie qua onderdelen adviseren :
Wat is n goede voor/achterdemper 100-160 mm?
N goede cassette 1x11 ?
Sram of Shimano voor schakelen ? Waar hebben jullie beste erv mee?
Cranks pedalen? XT/ ZEE/ Race Face?
Banden. Hans Dampf/ Muddy Mary /Maxxis minions. 2.4 ?
Stuur. Lengte 700-720?
Rims die tegen n stootje kunnen?
Comfortabel zadel?
Kom maar gewoon met ideetjes wat jullie t beste lijkt qua mening ervaringen mbt AM parts. Ook wat ik op droge of natte tracks t beste kan gebruiken.
Je komt super enthousiast over, leuk! Maaaar ik denk dat je erg veel wensen hebt voor je budget.
Goede achterdemper: monarch (plus), Fox float... Met jouw budget gok ik dat je uit gaat komen bij een wat oudere Fox rp23, ook prima dempers.
1x11 is leuk, maar 1x10 werkt nagenoeg net zo goed en scheelt je al de helft van de prijs.
Sram of Shimano is persoonlijk. Beide goed. Ik heb altijd sram gereden maar nu Shimano slx op mn fiets (omdat het er standaard op zat) en dat werkt ook prima.
Cranks: kan je m.i. alle kanten mee uit, wide narrow voorblad is wel aan te raden als je 1x wil rijden.
Banden is afhankelijk waar je er mee wil gaan fietsen. Voor Nederland is nobby nic (schwalbe) of mountain King (Continental) meer dan voldoende.
Stuur zou ik zelf niet meer kleiner dan 740mm willen, icm korte (<70mm) stuurpen.
Rims die tegen stootje kunnen? Dat ligt geheel aan je rijstijl. Hoe sterker, hoe zwaarder meestal.
Succes met je zoektocht. En ga vooral fora, verkoopsites als bikemarkt en sites van fabrikanten doorspitten om jezelf wat wijzer te maken over onderdelen/benamingen/prijs-indicaties/etc.
Goede achterdemper: monarch (plus), Fox float... Met jouw budget gok ik dat je uit gaat komen bij een wat oudere Fox rp23, ook prima dempers.
1x11 is leuk, maar 1x10 werkt nagenoeg net zo goed en scheelt je al de helft van de prijs.
Sram of Shimano is persoonlijk. Beide goed. Ik heb altijd sram gereden maar nu Shimano slx op mn fiets (omdat het er standaard op zat) en dat werkt ook prima.
Cranks: kan je m.i. alle kanten mee uit, wide narrow voorblad is wel aan te raden als je 1x wil rijden.
Banden is afhankelijk waar je er mee wil gaan fietsen. Voor Nederland is nobby nic (schwalbe) of mountain King (Continental) meer dan voldoende.
Stuur zou ik zelf niet meer kleiner dan 740mm willen, icm korte (<70mm) stuurpen.
Rims die tegen stootje kunnen? Dat ligt geheel aan je rijstijl. Hoe sterker, hoe zwaarder meestal.
Succes met je zoektocht. En ga vooral fora, verkoopsites als bikemarkt en sites van fabrikanten doorspitten om jezelf wat wijzer te maken over onderdelen/benamingen/prijs-indicaties/etc.
- de lachende derde
- Berichten:1319
- Lid geworden op:di jan 18, 2011 6:34 pm
- Contacteer:
Dat vat het goed samen. Het enige wat ik er nog aan toe wil voegen is dat je gezien het budget wel keuzes zal moeten maken. Beste is om te kijken naar wat het belangrijkste is voor zo'n fiets en daar de verdeling van je budget op baseren.mool schreef:Je komt super enthousiast over, leuk! Maaaar ik denk dat je erg veel wensen hebt voor je budget.
Goede achterdemper: monarch (plus), Fox float... Met jouw budget gok ik dat je uit gaat komen bij een wat oudere Fox rp23, ook prima dempers.
1x11 is leuk, maar 1x10 werkt nagenoeg net zo goed en scheelt je al de helft van de prijs.
Sram of Shimano is persoonlijk. Beide goed. Ik heb altijd sram gereden maar nu Shimano slx op mn fiets (omdat het er standaard op zat) en dat werkt ook prima.
Cranks: kan je m.i. alle kanten mee uit, wide narrow voorblad is wel aan te raden als je 1x wil rijden.
Banden is afhankelijk waar je er mee wil gaan fietsen. Voor Nederland is nobby nic (schwalbe) of mountain King (Continental) meer dan voldoende.
Stuur zou ik zelf niet meer kleiner dan 740mm willen, icm korte (<70mm) stuurpen.
Rims die tegen stootje kunnen? Dat ligt geheel aan je rijstijl. Hoe sterker, hoe zwaarder meestal.
Succes met je zoektocht. En ga vooral fora, verkoopsites als bikemarkt en sites van fabrikanten doorspitten om jezelf wat wijzer te maken over onderdelen/benamingen/prijs-indicaties/etc.
Naar mijn onbescheiden mening:
Niet teveel aan uitgeven:
-remmen: Shimano Deore servowave, remt super (vergelijkbaar met XT) en kost geen bal
-cranks: Zee, hufterproof en goedkoop
-schakelwerk: Deore 1x10 met een 11-36 cassette en Superstar N/W blad, gaat langer mee dan die Raceface die ik nu heb en kost wederom geen bal
-stuur/pen/zadel etc : basic spul werkt even goed als Thomson, Renthal etc, enige verschil zit hem in de looks en het gewicht
Wel in investeren:
-vering, Pike wordt voor steeds minder aangeboden en is een supervork, qua dempers vind ik een standaard Monarch prima werken
-banden: beetje goede compound scheelt enorm, ik zweer zelf bij Maxxis 3C banden, Minion voor, Ikon achter. Beide 2.35.
-dropper: doen..
- de lachende derde
- Berichten:1319
- Lid geworden op:di jan 18, 2011 6:34 pm
- Contacteer:
Haha ga ik doen derde .. Al ben ik tegenwoordig wat voorzichtig met topics openen
.
Ik deel jullie mening idd. T is goed spul en makkelijk vervangbaar. Dus als t kapot gaat betaal ik me niet scheel. Ik zal topics openen vragen om t spul. Miss ook zo wat reserve opbouwen. fijn om t te horen van mensen die er ervaring mee hebben. Ik zal goed uitkijken naar pikes maxxis banden en droppers. Daar wil ik iig wel mn geld aan besteden. 1000 € voor iig t frame moet toch lukken;-). Ik denk wel dat ik t moet hebben v dit soort sites want marktplaats smeren ze je alles aan. Alhoewel ik hier ook ads zie die idem zijn op marktplaats. Maar hier klinkt t toch betrouwbaarder. Goed ik ga ad slag! Btw ik ga miss naar t test festival v Bikefreak. Leerzaam en leuk. Hou me op de hoogte als jullie wat voor me zien qua bikes.

Ik deel jullie mening idd. T is goed spul en makkelijk vervangbaar. Dus als t kapot gaat betaal ik me niet scheel. Ik zal topics openen vragen om t spul. Miss ook zo wat reserve opbouwen. fijn om t te horen van mensen die er ervaring mee hebben. Ik zal goed uitkijken naar pikes maxxis banden en droppers. Daar wil ik iig wel mn geld aan besteden. 1000 € voor iig t frame moet toch lukken;-). Ik denk wel dat ik t moet hebben v dit soort sites want marktplaats smeren ze je alles aan. Alhoewel ik hier ook ads zie die idem zijn op marktplaats. Maar hier klinkt t toch betrouwbaarder. Goed ik ga ad slag! Btw ik ga miss naar t test festival v Bikefreak. Leerzaam en leuk. Hou me op de hoogte als jullie wat voor me zien qua bikes.
- de lachende derde
- Berichten:1319
- Lid geworden op:di jan 18, 2011 6:34 pm
- Contacteer:
Lijkt er zeker op. N sx trail uit 2010. Qua budget smaak prijs en parts de beste optie I guess. Ik ben er iig heel blij mee. Naar mijn weten bijna alles origineel en werkt allemaal prima. En daar is wat voor te zeggen voor n 6 jaar oude bike. Ik vind dat ie stabiel rijdt, goede controle, reageert vlot en rijdt absoluut niet heavy. De fox dempers zijn tot id puntjes in te stellen, de dropper is n uitkomst. De 2x9 schakelt vlot maar ik moet nog ff kijken wat voor mij t beste rijdt up en downhill. 1 x 9,10 of 11 miss praktischer? De remmen ook prima wel heel strak afgesteld. Avids prima maar id toekomst miss toch wat beters?
Natuurlijk wil ik m tzt upgraden. Betere onderdelen, lichtere onderdelen miss? Het moet ook niet ten koste gaan van het gebruik vd bike. Graag hoor ik wat er evt aan verbetert kan worden, mits t betaalbaar blijft haha.
Natuurlijk wil ik m tzt upgraden. Betere onderdelen, lichtere onderdelen miss? Het moet ook niet ten koste gaan van het gebruik vd bike. Graag hoor ik wat er evt aan verbetert kan worden, mits t betaalbaar blijft haha.
- de lachende derde
- Berichten:1319
- Lid geworden op:di jan 18, 2011 6:34 pm
- Contacteer:
Deore remt even goed he. Verder sluit ik me (weer) bij mool aan, ga er gewoon mee fietsen en stop je geld in liftkaarten en tripjes naar het buitenland, daar heb je uiteindelijk het meeste aan.Tigerclaw schreef:De remmen en t schakelsysteem. De remmen shimano xt geschikt voor enduro. Het schakelsysteem in 1x10 ook shimano. Wat wil ik er aan uitgeven 300?
Hurtgenwald zou vanuit het oosten goed aan te rijden moeten zijn en daar liggen een paar mooie lijnen kan ik je vertellen.
Heb er nu avid code op met nieuwe remblokjes, kreeg ik erbij. Schakel is sram x0 2x9. Ook niet verkeerd. Maar tzt 1x9 denk ik. Heb er t liefst zo weinig mogelijk troep op. Dat scheelt ook schade
. Thnx vd tip witte wel v plan idd. Nu ah kijken v gear. Iig n helm, elleboog en kniepads enzo. Spd of flatpedals?

Mini downhill cup
Er komen wat events aan via minidownhillcup.nl. Oa in Wijchen, Nijmegen, Groningen. Ik ga me aanmelden
-
- Berichten:36
- Lid geworden op:ma aug 19, 2013 6:21 pm
- BigHitRider
- Berichten:332
- Lid geworden op:wo feb 08, 2006 11:52 pm
- Locatie:rijswijk
- BigHitRider
- Berichten:332
- Lid geworden op:wo feb 08, 2006 11:52 pm
- Locatie:rijswijk
het servicen van de vork was uiteraard geen probleem geweest.
Het probleem was, dat ik er in les deux alpes achter kwam dat de veer in de voorvork, eigenlijk 2 versies te zwaar was, en deze door de leeftijd van de vork, daar dus nergens te krijgen was ( alleen voor de nieuwere 180mm versies).
En ik dus 2 weken lang met een veels te stugge vork gereden heb.
Het was dan dus ook meer bedoeld als tip :
voor je dat soort trips gaat doen, goed checken of de veer in de vork en achterdemper wel bij je gewicht passen, wat natuurlijk niet nodig is als je een air vork & demper hebt.
Het probleem was, dat ik er in les deux alpes achter kwam dat de veer in de voorvork, eigenlijk 2 versies te zwaar was, en deze door de leeftijd van de vork, daar dus nergens te krijgen was ( alleen voor de nieuwere 180mm versies).
En ik dus 2 weken lang met een veels te stugge vork gereden heb.
Het was dan dus ook meer bedoeld als tip :
voor je dat soort trips gaat doen, goed checken of de veer in de vork en achterdemper wel bij je gewicht passen, wat natuurlijk niet nodig is als je een air vork & demper hebt.