Hoe bepaal ik de q factor

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
amigo
Berichten:985
Lid geworden op:zo aug 19, 2001 8:21 pm
Hoe bepaal ik de q factor

Bericht door amigo » vr feb 13, 2015 9:14 pm

Ik heb onlangs een zo goed als nieuwe sram xo compact crankstel aangeschaft, ik had ergens gelezen dat de xo juist qf 167 is.

Nu heb ik onlangs even de crank gepast in mijn frame (intense tracer) en het lijkt wel wat krap te zijn. Oke ik moet er wel bijvertellen dat ik nog niet de juiste lagers heb.
Zitten nog shimano lagers in.

Mijn vraag is, hoe kan ik de q factor van de crankset meten/bepalen. Of staat die ergens vermeld?

baron062
Berichten:279
Lid geworden op:di aug 15, 2006 9:12 pm

Bericht door baron062 » ma feb 16, 2015 12:43 pm

De q-factor heeft weinig met je framepassing te maken, tenzij het tipje van de crank de chainstay raakt.

Je kan beter kijken naar je kettinglijn en bladgrootte.

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Re: Hoe bepaal ik de q factor

Bericht door marten » ma feb 16, 2015 5:40 pm

amigo schreef:Ik heb onlangs een zo goed als nieuwe sram xo compact crankstel aangeschaft, ik had ergens gelezen dat de xo juist qf 167 is.

Nu heb ik onlangs even de crank gepast in mijn frame (intense tracer) en het lijkt wel wat krap te zijn. Oke ik moet er wel bijvertellen dat ik nog niet de juiste lagers heb.
Zitten nog shimano lagers in.

Mijn vraag is, hoe kan ik de q factor van de crankset meten/bepalen. Of staat die ergens vermeld?
Zet de cranks in elkaar, als de as het toelaat is het makkelijk om een crank 180 graden verkeerd te monteren. Meet de afstand buitenkant pedaaloog-buitenkant pedaaloog. Deze afstand in milimeters is wat een of andere idioot de Quack factor heeft genoemd.
Gemonteerd meet je de afstand van beide zijden naar de zitbuis en tel je de dikte van de buis er bij op
Laatst gewijzigd door marten op ma feb 16, 2015 5:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
/Marten

amigo
Berichten:985
Lid geworden op:zo aug 19, 2001 8:21 pm

Bericht door amigo » ma feb 16, 2015 5:40 pm

Voor mijn fiets (intense tracer) wordt een q factor van 168 voorgeschreven, in mijn in middels gestaakte zoektocht naar een X01 groep had ik ontdekt dat alle xo cranks deze q waarde hebben . En alleen de XX1 cranks hebben nog een eentje van 156.Uiteindelijk heb ik toch wegens allerlei redenen toch besloten weer 2x10 te gaan rijden, ik heb voor een leuke prijs een xo 2x10 crank (model december 2012) op de kop weten te tikken.
Nu heb ik die even vluchtig gemonteerd In een shimano lager set. En het was wat krap.

Dus hoe kan ik nou die q factor bepalen...

amigo
Berichten:985
Lid geworden op:zo aug 19, 2001 8:21 pm

Bericht door amigo » ma feb 16, 2015 5:44 pm

Dus aan weerskanten pak ik de buitenkant van de crank arm....
Ik was al wat aan het meten geweest maar had het hart genomen als uitgangspunt. Dat kwam helemaal ongelukkig uit :?


Inmiddels even opnieuw gemeten en volgens de bovenstaande info kom ik wel uit in de buurt van 168 iets meer zelfs maar dat zal aan de manier van meten liggen.

Maar dan doet zich het volgende voor, als ik de bracket as op meet en de afstand tussen de lagers in het frame, dan hou ik ruimte over op de bracket as......
Wordt dit met ringen op gelost of zijn de bracket lagers van sram breder?
Of allebei?

Er staat me iets van bij dat mijn vorige fiets (scott spark) aan de drive side twee ringen had...

amigo
Berichten:985
Lid geworden op:zo aug 19, 2001 8:21 pm

Bericht door amigo » di feb 24, 2015 10:36 pm

Iemand?

Gebruikersavatar
vinnycorleone
Berichten:483
Lid geworden op:zo aug 07, 2011 4:41 pm

Bericht door vinnycorleone » wo feb 25, 2015 6:57 am

Ik weet dat bij een 83mm bracket, er bijna altijd 2 spacers aan de driveside zitten en eentje aan de non drive side.

Lars TB
Berichten:347
Lid geworden op:di sep 21, 2010 12:02 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door Lars TB » wo feb 25, 2015 3:07 pm

Bij SRAM werkt het weer anders met de ringen dan bij Shimano. En dan heb je ook nog het verschil tussen een 68 en een 73 mm bracketpot. Bij die eerste gebruikt Shimano 3 ringen en bij de laatste gebruikt SRAM er geen. Voor de as en de crank maakt dat verder geen verschil.

Wat Intense in jouw geval aan wil geven is dat je niet die smalle uitvoering van de SRAM crank moet nemen, maar de standaard uitvoering.

Maar raakt de crankarm links en rechts het frame?

Een SRAM crank gaat verder echt niet passen met Shimano lagers, je hebt gewoon wat speling en daardoor kan de crank je frame raken. Dus eerst de juiste lagers er in en dan pas paniek gaan maken 8)

amigo
Berichten:985
Lid geworden op:zo aug 19, 2001 8:21 pm

Bericht door amigo » vr feb 27, 2015 9:20 am

Lars TB schreef:Bij SRAM werkt het weer anders met de ringen dan bij Shimano. En dan heb je ook nog het verschil tussen een 68 en een 73 mm bracketpot. Bij die eerste gebruikt Shimano 3 ringen en bij de laatste gebruikt SRAM er geen. Voor de as en de crank maakt dat verder geen verschil.

Wat Intense in jouw geval aan wil geven is dat je niet die smalle uitvoering van de SRAM crank moet nemen, maar de standaard uitvoering.

Maar raakt de crankarm links en rechts het frame?

Een SRAM crank gaat verder echt niet passen met Shimano lagers, je hebt gewoon wat speling en daardoor kan de crank je frame raken. Dus eerst de juiste lagers er in en dan pas paniek gaan maken 8)
Daar heb je waarschijnlijk wel een punt, bracket is inmiddels besteld. Hoewel ik niet verwacht dat deze opeens veel breder zal zijn dan een Shimano bracket 8)

Plaats reactie