Commencal Absolut SX Shimano Alfine 11 Gates Belt drive

Toon hier je fiets! Ook voor je nieuwe project in opbouw. (s.v.p. één onderwerp per fiets).

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
rajaspers
Commencal Absolut SX Shimano Alfine 11 Gates Belt drive

Bericht door rajaspers » ma nov 03, 2014 9:39 pm

Hierbij een paar plaatjes van mijn stalen ros.

Was even zoeken, maar gelukt: full suspension met naafversnelling en belt drive.

Nu nog tijd om te fietsen...

Groets!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » di nov 04, 2014 10:19 am

Benieuwd hoe lang die Alfine het uithoud....
Persoonlijk had ik hier een Rohloff ingezet, desalniettemin een knap fietske!
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

MrUnlimited

Bericht door MrUnlimited » di nov 04, 2014 6:49 pm

Mooi ding dat wel MAAR uit de r/c modelautowereld weet ik dat er wel rek in komt. daarom gebruiken we in de auto's met snaaraandrijving een zgn belt-tensioner Afbeelding
en " flanged" pulley's. Lijkt mij bij krachtinspanning dat je riem aan de voorzijde er snel afloopt.

Rene

stennis

Bericht door stennis » di nov 04, 2014 8:44 pm

MrUnlimited schreef:Mooi ding dat wel MAAR uit de r/c modelautowereld weet ik dat er wel rek in komt. daarom gebruiken we in de auto's met snaaraandrijving een zgn belt-tensioner Afbeelding
en " flanged" pulley's. Lijkt mij bij krachtinspanning dat je riem aan de voorzijde er snel afloopt.

Rene
Daarom kan je ook bij dit frame de spanning afstellen, en de snaar loopt er niet vanaf vanwege de gleuf in de de snaar en poulies

rajaspers

Bericht door rajaspers » di nov 04, 2014 8:55 pm

Precies! Snaar kan er niet aflopen. Mocht hij de slap hangen dan is dit makkelijk op te spannen door het achterwiel wat naar achteren te plaatsen.

Hoe lang de alfine het volhoudt? Geen idee! Ik ben niet zo zwaar/sterk dus hopelijk gaat hij wel even mee. Maar, hij is niet gemaakt voor mountainbiken dus garantie kan je vergeten!
Kost wel maar een kwart van een Rohloff. Alle waar naar zijn geld, zullen we maar zeggen.

Dank voor de reacties!

bighit76

Bericht door bighit76 » di nov 04, 2014 9:37 pm

dit mag ik graag zien..
maar ben ook benieuwd hoe lang die alfine heel blijft.... enne, hoe lang ben jij eigenlijk?
staat die zadelpen niet een beetje op maatje torenflat?

voor de rest: kek fietsje!

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » di nov 04, 2014 9:48 pm

Zeer mooi gedaan en ook ik hoor graag je ervaring met de naaf :arms:
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

memento-mori

Bericht door memento-mori » wo nov 05, 2014 8:36 am

Mooi project inderdaad.

Ik heb zelf anderhalf jaar een Alfine 8 in mijn hardtail gehad, werkte prima en bleef heel. Strandraces, trappen, modder etc. allemaal geen probleem.

Enige waar ik minder van ben gecharmeerd bij dit frame is de kabelloop, die oogt ietwat slordig imo.

rajaspers

Bericht door rajaspers » do nov 06, 2014 12:06 pm

Het frame is vrij klein, dus daarom staat de zadelpen zo hoog. Ik ben zelf ongeveer 1,78m dus niet zo heel groot. Ik moest wel goed zoeken naar een zadelpen die lang genoeg was, maar de reverb is wel heel fijn. Ik gebruik hem vaker dan ik dacht.
Tot nu toe blijft de naaf het goed doen. Ik heb hem nu ongeveer een jaar en ben zelfs een keer naar Saalbach geweest zonder problemen! Blijft een kwetsbaar punt, maar we zullen wel zien hoe lang hij het volhoudt. Schakelen naar een zwaarder verzet gaat goed als je iets druk van de pedalen haalt, maar naar een lichter verzet gaat altijd goed. Ik heb wel goed moeten zoeken naar de juiste tandwielen om het juiste bereik te krijgen. Voor gebruik ik 39T en achter 24T. Op deze manier heb ik een licht genoeg verzet om boven te komen. In het begin leek er wat weerstand in de naaf/riem te zitten, maar na een paar keer fietsen verdween dit. Een Rohloff is ongetwijfeld beter, maar ook 4x zo duur....
De kabelloop is inderdaad wat slordig, maar ik heb volgens mij niet veel keus. Frame is eigenlijk bedoeld voor single speed dirtpark gebruik dus met zo min mogelijk kabels. Ach, kleinigheidjes hou je toch!
Vandaag lekker door de bagger geploegd zonder problemen! Daarna afspuiten en klaar. Heerlijk!

Greenhorn

Bericht door Greenhorn » do nov 06, 2014 10:50 pm

Leuk concept!

Maar hoever steekt die reverb nog in je seattube?

rajaspers

Bericht door rajaspers » vr nov 07, 2014 7:46 pm

Tot het streepje minimale insert ;)

Greenhorn

Bericht door Greenhorn » vr nov 07, 2014 10:53 pm

Kan net dus. Ik zat gister toevallig naar dartmoor hornet frame maat M te kijken en daar was ik bang dat ik ook net wel, net niet zou uitkomen. Ik ben 1.82 maar relatief lange benen. Wel iets om in de gaten te houden dus.

rajaspers

Bericht door rajaspers » ma nov 10, 2014 10:13 pm

Voor een lange zadelpen (4200 en meer) heb je niet zo veel keuze. Wel iets om rekening mee te houden.

Plaats reactie