S-works met data log system

Toon hier je fiets! Ook voor je nieuwe project in opbouw. (s.v.p. één onderwerp per fiets).

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Kjell.vandenboogert
S-works met data log system

Bericht door Kjell.vandenboogert » zo sep 21, 2014 7:51 pm

De prestaties van mijn Specialized S-works epic world cup zijn al super goed, maar de data acquisition systems van Lapierre gravity republic en van Commencal riding addicition inspireerde mij om hem tot het uiterste af te stellen. In de vakantie had ik ook de tijd om het hobby project af te maken. Ik was benieuwd of ik het systeem kon maken en het daarnaast ook nog kon gebruiken om de brain dempers nog beter af te stellen!

Inmiddels kan ik wel zeggen dat ik mijn dempers beter heb afgesteld! Het laatste stukje van het afstellen doe ik nog op gevoel, maar het brengt mooi in kaart welke instellingen je moet aanpassen voor betere prestaties.
Zeker bij de wereld bekers aan de andere kant van de oceaan heb ik er wat aan gehad!

Achteraf had ik over sommige dingetjes even beter na moeten denken. Zo moet nu alle apparatuur uit het kastje om het te monteren op het frame.
Ik maak nu gebruik van 5 sensoren. 3 g-sensoren, en 2 lineair potentiometers. Bij elke naaf in de buurt zit een g-sensor (de oranje transponderkastjes) en in het kastje zelf zit er ook nog een. De potentiometers zitten bij de dempers. Het geheel is aangesloten op een arduino die alle data wegschrijft op een SD kaart.

Aan het materiaal ligt het dus niet...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Specialized

sampers

Bericht door sampers » zo sep 21, 2014 11:29 pm

Zalig!

Dus in de transponderkastjes zit enkel de g-sensor, een gebruikelijk transpondersysteem heb je dan niet?
Misschien leuk als uitbreiding, ik zag ook dat anderen een gps sensor gebruiken om ook ten opzichte van het terrein te kunnen nagaan. Of een drukknop om op een moment een 'marker' te plaatsen om snel terug te vinden als je uitleest.

Kostenplaatje van het systeem?
Toevallig ook freeware? :)

Kan je eventueel een uitdraai van de resultaten tonen?

Strakke fiets ook!
dead straight to live wrong

willem12

Bericht door willem12 » ma sep 22, 2014 3:23 pm

Heel strak. Je rijdt dan een dag met sensoren en maakt een plot hoe je dempers reageren met toenemende G-krachten? En dan kijken of alles wel progressief genoeg reageert of juist meer lineair en dan een paar psi erbij of eraf?

Wel mooi om de fiets perfect af te stellen op jezelf i.p.v. de gemiddelde medemens. Iedereen weegt anders, stuurt anders en zit anders op zijn fiets en verdeelt gewicht dus anders.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Kjell.vandenboogert

Bericht door Kjell.vandenboogert » ma sep 22, 2014 5:28 pm

@sampers, Klopt ik heb de normale elektronica uit het transponder kastje gesloopt en daar de g-sensoren in gestopt. Vervolgens volgegoten met twee componenten lijm om het waterdicht te maken.

Een gps is inderdaad nog een leuke uitbreiding, maar dat gaat het momenteel voor mij nog niet worden. Wat ik nu vaak doe is de gopro monteren en beide tegelijk te starten. Zo heb je naast de data ook de beelden en weet je ook makkelijk waar je op het parcours bent. (Overigens heb ik de eerste keer ook de gopro op de dempers gericht in slow-motion, dat was om een beter beeld van de data te krijgen.)

Het systeem had ik nu redelijk low-budget proberen te houden, met wat goedkopere (maar nog wel nauwkeurige) sensoren. Kostte rond de 500 euro.

Een uitdraai van de resultaten heb ik niet op de laptop staan die ik bij me heb, dus dat gaat het deze week niet meer worden.

@Willem12, Klopt helemaal. Ik gebruik het systeem eigenlijk alleen bij de wedstrijden waar ik meerdere dagen van te voren ben. Zo kan ik bij de verkenning er mee rijden. Na de verkenning ga ik eerst na wat ik zelf prettig aan de dempers en wat minder. Dan pak ik de data erbij en stel ik voornamelijk de rebound opnieuw af en de luchtdruk. De volgende dag rijd ik er dan nog vaak mee als controle.

Of ik er ook daadwerkelijk secondes mee win, weet ik niet, maar ik ben wel nog enthousiaster geworden over de bike!
Specialized

Plaats reactie