Tour Divide Race 2019 (voorbereidingen)

Voor woon-werk verkeer op een snelle fiets en light camping.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
willem12

Bericht door willem12 » do feb 20, 2014 9:54 pm

Eehhh.....ja gaat naast een USB-werk een koplamp kopen met nog een ingebouwde E-werk ? 180 euri voor nog een transformator. En die dan parallel aan elkaar. Dat gaat niet werken nie :cry:

Doe dan die Petzl op batterijen in combinatie met een Edelux, heb je meteen goed licht om je tent op te zetten en beren bij te lichten die je mondvoorraad opeten. Op batterijen omdat je dan ook licht hebt als je omhoog moeten duwen en geen dynamostroom hebt.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » vr feb 21, 2014 8:43 pm

willem12 schreef: Alles voor TransBelgieNoordZuid :)
Ha! Mooi plan. Ik zou graag aanhaken maar dat zit er nu even niet in. Moet met mijn lief de agenda trekken wanneer ik een weekend vrij mag nemen. Er moet namelijk wel een beetje getraind gaan worden voor TBNZ jah. Moet ook nog wat kilootjes kwijt zien te raken voor die tijd. Weeg nu een 105kg. 't zijn bijna waardes van tijdens de chemo...

Maar eerst nog wat hardloopconditie verbetering voor het EKSSCX!

TBB

GDABW

Bericht door GDABW » di feb 25, 2014 4:36 pm

willem12 schreef: Ik ga zondag mijn eerste Brevet fietsen, 200km vanaf Maastricht. Alles voor TransBelgieNoordZuid :)
En? Hoe ging je brevet?

Mijn 100km (800hm) Wilgenraerd Wintermarathon van zondag ging uitstekend voor wat betreft de chainsuck, geen last meer van gehad. Ik denk dat de nieuwe kettingbladen van het Deore crankstel een goede keus was. Gelukkig met dit lenteweer van afgelopen weekend ook niet al teveel modder. Wel last van mijn rug gehad, al dat verschrikkelijke gehobbel en gestuiter over boomstronken en gaten, zonder voorvering (maar met 6kg in de camelbak, 3L aan de fiets, 15kg zware fiets en 95kg om het lijf) gaat niet in de koude kleren zitten.

Gister gelijk maar een deel van de Amstel Gold Race route erachteraan, weer 100km met 1600hm weggetikt met echt prachtig voorjaarsweer daar in Zuid-Limburg. De Magura's HS33 zijn echte aanraders voor velgremmen. Nooit meer vbrakes!

Vanavond weer even op de tacx, intensieve blokjes....... kilootjes vliegen er al af, reeds drie kg lichter dan 6 weken geleden, moet niet gekker worden :)

ps: nog een mooie fotoserie van de TDR 2013, krijg meteen weer heimwee, schitterend gebied!
http://www.ryansigsbeyphotography.com/TD-2013/

GDABW

Bericht door GDABW » ma mar 24, 2014 10:48 pm

Vandaag even bij Santos geweest.... ze willen een fiets sponsoren (4.29) met rohloff en riem en firmtech remmen...... wat me allemaal heel mooi lijkt:

Afbeelding

voordelen
- strakke fiets
- geen smering meer nodig met een gates riem over al die stoffige wegen
- geen chainsuck of schakelfouten met rohloff
- iets lichter gewicht dan de Ogre
- veel knowhow en mountainbike ervaring bij Santos
- afmontage naar keuze (edelux2, son naafdynamo, SQlab zadel, thudbuster zadelpen, etc)

nadelen
- Santos wil een borg (50% van consumentenprijs = 2500euro)
- het blijft een onverzekerde fiets (dus bij diefstal fiets, dan is de borg foetsie)
- veel voorspanning bij riem nodig, dus wellicht iets minder efficiente aandrijving in vergelijking bij een schoon ketting/derailleursysteem

Moeilijke afweging, metname het financiele deel en het risico bij diefstal: ik ga bijna weer denken aan mijn Idworx OR (rohloff/ketting/firmtech)

Ondertussen is de Ogre geupgrade met een edelux2 lampje, superkleine plastic spatbordjes, en wat betere beenstukken.

Op verlanglijstje staat nog
- handschoenen (??)
- zadel
- handvaten
- rugzak (camelbak mule, shimano unzen, low alpine air zone 35+10... de laatste vervangt dan meteen de handlebarbag)

Voor wat betreft het trainingswerk: vorige week voor het eerst in mijn leven 18,5h op de fiets gezeten (racefiets).... 420km verderop geraakt (rondje zuiderzee :)).
Inmiddels in bezit van GPS-tracker (SPOT gen3).... ook dure business... metname dat abbonnement om te tracken, maar het functioneert uitstekend.... om de 5 minuten een signaal naar het thuisfront en zo nu en dan een (vooraf ingeprogrammeerd via satelliet verzonden) e-mailtje dat alles goed gaat. Nog 2,5 maanden.....

TOMS

Bericht door TOMS » wo apr 23, 2014 11:44 am

Het is hier heel erg stil. Hopelijk hard aan het trainen?
Welke fiets is het uiteindelijk geworden? Santos of Surly?

Heb je een packlist die je wil delen? En een foto zoals de fiets er nu bij staat?
Gewoon uit interesse... :)

GDABW

Bericht door GDABW » zo mei 25, 2014 10:36 am

TOMS schreef:Het is hier heel erg stil. Hopelijk hard aan het trainen?
Welke fiets is het uiteindelijk geworden? Santos of Surly?

Heb je een packlist die je wil delen? En een foto zoals de fiets er nu bij staat?
Gewoon uit interesse... :)
De laatste 3 maanden erg druk gehad met mijn werk. Wel veel getraind (denk zo'n 8000km tot nu toe), maar de echte voorbereiding is (imho) in de soep gelopen door teveel drukte met mijn werk. Mijn vriendin vindt het ook erg moeilijk dat ik de TDR wil doen (toch vijf weken van huis). Verder is het voor mij persoonlijk ook een lastige beslissing om echt deze stap te zetten nu de tijd vordert (13 juni is de start, grand depart in Banff). Ik bedenk zelf ook de nodige beren op de weg. Naast de letterlijke beren in Alberta en Montana, ook de beren van uitputting, droogte, hitte, sneeuw en regen...... en natuurlijk de verschrikkelijk lange dagen in het zadel en de weinig slaap per etmaal. Je kunt de TDR natuurlijk zo zwaar/makkkelijk maken als je zelf wil, maar het mooiste is denk ik toch om het uiterste van je zelf te vragen (binnen bepaalde grenzen van gezondheid en veiligheid).

Derhalve denk ik wel dat ik het moet doen. Vorige week in 6 dagen 820km getraind (op asfalt) en flink wat hoogtemeters gemaakt (zo'n 1800hm per dag) met volle bepakking en 8kg zware rugzak. Ondanks geen meter modder toch weer een chainsuck van mijn deore buitenblad (kennelijk een aluminium chainring die 44t). Ketting schoot omhoog, bleef tussen kettingwiel en derailleur compleet klem zitten en daarmee brak ie de amerikaanse anti-chain-suck plaatje af, die daardoor nog meer klem kwam te zitten tussen ketting en kettingblad. Resultaat een totaal vernielde Anii-chain-suck plaat en een afgebroken tandje van het buitenblad.

Dus gelijk nu een SLX 2x10sp groep besteld (26-38 + 11-36) met derailleur shadow plus. Hopelijk ben ik dan van de chainsuck af. Verder een nieuwe rugzak besteld (deuter alpine 28 pro) en breder stuur. De banden twijfel ik nog..... of 50mm Schwalbe Mondial of 2.2" Conti Race-King (protection).

Tegelijkertijd is de 26" idworx (met rohloff!) ook nog een optie, hangt er van af of de frametas nog op tijd binnen komt. De Santos-borg werd me te duur, dus helaas geen 4.29.

Al met al is de voorbereiding een beetje in de soep gelopen, maar ik denk dat ik de tocht wel moet doen. Die tocht is me vier jaar geleden super goed bevallen en toen ik die racers ontmoette in de Great Basin had ik echt zo iets: dat wil ik ook een keer meemaken. Daarnaast, het fietsen van de GDMBR is een grote esthetische beleving van de natuur van de Rockies. Het is er rauw en mooi en dat is wel iets wat bij me past. Dus komende week dan toch maar de tickets bestellen en dan is er geen weg meer terug :). Op www.trackleaders.org zal er dan wel een blauw stipje op het scherm verschijnen :).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » do jun 12, 2014 8:03 pm

Kan ik je succes toe wensen?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

bert
Contacteer:

Bericht door bert » vr jun 13, 2014 11:37 am

Start is vandaag toch?
Humps are for camels

Fred

Bericht door Fred » zo jun 15, 2014 12:01 am

Hij staat wel op de startlijst maar zie hem niet staan op de tracker.
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... _web#gid=0

http://trackleaders.com/tourdivide14

GDABW

Bericht door GDABW » ma jun 16, 2014 1:06 pm

Ben op het laatste moment toch niet gestart. Het gaf teveel stress voor mijn vriendin, meer dan ze vantevoren kon aangeven. Ben er dus achtergekomen dat je een TDR niet in je eentje doet..... Besloten om de "race" uit te stellen tot volgend jaar of anders aankomende september als ITT (hoewel niet waarschijnlijk eerlijk gezegd). Hoewel ik er enerzijds van baal, geeft het mijn en mijn vriendin ook meer tijd om me beter voor te bereiden. De fysieke vorm was er wel denk ik. Afgelopen maandag 2x de 11steden gefietst (497km) binnen 23 uur.... hoewel dat op de TransAmBike Race slechts een dag-gemiddelde is voor Mike Hall.

Materiaaltechnisch had ik het nog steeds niet helemaal voorelkaar. De Surly met 2x10 SLX-groep met shadow plus schakelt fantastisch, maar de ketting bleef achter de achterderailleur haken bij het terugschakelen van de 13 naar de 11. Het wiel stak teveel naar achteren.... maar bij het weghalen van de Monkey Nut spacers kwam het wiel weer teveel naar voren waardoor er te weinig ruimte ontstaat tussen band en voorderailleur-klem. Nog even zoeken naar een middenweg dus (voor zover het voor 2015 geen rohloff wiel wordt).
Het was dus achteraf toch de idworx geworden (inmiddels voorzien van mooie Lone Peak framebag). Zal tzt nog wel even foto's plaatsen.

Er is in ieder geval één Nederlander wel gestart op de TDR. Kreeg vanochtend een whatsapp berichtje van hem. Hij is nu aan het bijslapen in een motel in Eureka. Over een paar uurtjes staat voor hem de etappe naar Whitefish te wachten. Het weer is slecht in Alberta/Montana. Regen, sneeuw en overstromingen wat het erg zwaar maakt. Helaas heeft ie geen GPS-tracker.

GDABW

Bericht door GDABW » di jun 17, 2014 2:25 pm

GDABW schreef:Ben op het laatste moment toch niet gestart. Het gaf teveel stress voor mijn vriendin, meer dan ze vantevoren kon aangeven. Ben er dus achtergekomen dat je een TDR niet in je eentje doet..... Besloten om de "race" uit te stellen tot volgend jaar of anders aankomende september als ITT (hoewel niet waarschijnlijk eerlijk gezegd). Hoewel ik er enerzijds van baal, geeft het mijn en mijn vriendin ook meer tijd om me beter voor te bereiden. De fysieke vorm was er wel denk ik. Afgelopen maandag 2x de 11steden gefietst (497km) binnen 23 uur.... hoewel dat op de TransAmBike Race slechts een dag-gemiddelde is voor Mike Hall.

Materiaaltechnisch had ik het nog steeds niet helemaal voorelkaar. De Surly met 2x10 SLX-groep met shadow plus schakelt fantastisch, maar de ketting bleef achter de achterderailleur haken bij het terugschakelen van de 13 naar de 11. Het wiel stak teveel naar achteren.... maar bij het weghalen van de Monkey Nut spacers kwam het wiel weer teveel naar voren waardoor er te weinig ruimte ontstaat tussen band en voorderailleur-klem. Nog even zoeken naar een middenweg dus (voor zover het voor 2015 geen rohloff wiel wordt).
Het was dus achteraf toch de idworx geworden (inmiddels voorzien van mooie Lone Peak framebag). Zal tzt nog wel even foto's plaatsen.

Er is in ieder geval één Nederlander wel gestart op de TDR. Kreeg vanochtend een whatsapp berichtje van hem. Hij is nu aan het bijslapen in een motel in Eureka. Over een paar uurtjes staat voor hem de etappe naar Whitefish te wachten. Het weer is slecht in Alberta/Montana. Regen, sneeuw en overstromingen wat het erg zwaar maakt. Helaas heeft ie geen GPS-tracker.
Hier nog wat foto's mbt schakelproblemen Ogre en Shimano SLX (shadow plus):
van de 13 naar 11 geeft gevaarlijke situatie dat de ketting opeens klem kan komen te zitten:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

te ver naar voren kan ook weer niet ivm klemband (dit is een 50mm band, een 60mm band wordt al weer moeilijker....)
Afbeelding
opgevijlde Monkey Nut Spacer
Afbeelding
Afbeelding

Experimentjes met kettingspanners...... geen succes in combinatie met achterderailleur.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Enige wat ik nog kan bedenken is het bijvijlen van het haakje aan de derailleuroog.
Afbeelding

of anders een ringetje tussen cassette en frame...

dan nog een dingetje voor het Edelux lampje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

GDABW

Bericht door GDABW » di jun 17, 2014 2:53 pm

Voor wat betreft de TDR2014. Er doen dit jaar twee Nederlanders mee. Eentje heeft een spot, de ander niet (die fiets momenteel samen met Rod Gemmell). Beide zitten ze nu in Whitefish. Jefe Brenham overnacht momenteel in Wise River en fietst met een daggemiddelde van 330km...... 8) :o

GDABW

Bericht door GDABW » di jun 17, 2014 2:55 pm

GDABW schreef:Voor wat betreft de TDR2014. Er doen dit jaar twee Nederlanders mee. Eentje heeft een spot, de ander niet (die fiets momenteel samen met Rod Gemmell). Beide zitten ze nu in Whitefish. Jefe Brenham overnacht momenteel in Wise River en fietst met een daggemiddelde van 330km...... 8) :o
(op recordtempo dus, en dat met zulk slecht weer, erg knap).

Fred

Bericht door Fred » di jun 17, 2014 11:24 pm

Ben je de spacer wel nodig in je dropouts? Of kan je ook toe met een goede snelspanner?

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » wo jun 18, 2014 8:31 am

Heb je al geprobeerd met een klein spacer-ringetje tussen derailleur en derailleuroog? Dan komt de derailleur iets verder naar buiten te staan en zan je ketting niet meer achter het uitstekende randje kunnen blijven hangen bij het schakelen tussen de 11 en 13t

Mooie oplossing voor je lampje trouwens!
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

GDABW

Bericht door GDABW » wo jun 18, 2014 9:03 am

sneeuwpop schreef:Heb je al geprobeerd met een klein spacer-ringetje tussen derailleur en derailleuroog? Dan komt de derailleur iets verder naar buiten te staan en zan je ketting niet meer achter het uitstekende randje kunnen blijven hangen bij het schakelen tussen de 11 en 13t

Stomstomstom van me, nooit aan gedacht. Zal het morgen meteen proberen. Bedankt voor de tip. Wel een ringetje tussen cassette en frame geprobeerd, maar vond dat geen mooie oplossing. Ik stelde me zo voor dat ik dan midden in de Bush bij een lekke band dat ringetje zou kwijtraken :).

GDABW

Bericht door GDABW » wo jun 18, 2014 9:06 am

GDABW schreef:
sneeuwpop schreef:Heb je al geprobeerd met een klein spacer-ringetje tussen derailleur en derailleuroog? Dan komt de derailleur iets verder naar buiten te staan en zan je ketting niet meer achter het uitstekende randje kunnen blijven hangen bij het schakelen tussen de 11 en 13t

Stomstomstom van me, nooit aan gedacht. Zal het morgen meteen proberen. Bedankt voor de tip. Wel een ringetje tussen cassette en frame geprobeerd, maar vond dat geen mooie oplossing. Ik stelde me zo voor dat ik dan midden in de Bush bij een lekke band dat ringetje zou kwijtraken :).
Bovendien zou ik dan mijn rem moeten bijstellen..... Geen zin in.
Ringetje bij derailleurkooi lijkt me stukken beter.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » wo jun 18, 2014 3:54 pm

Als jij je einduitslag gewoon netjes afgesteld hebt, heb je toch helemaal nergens last van?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

bert
Contacteer:

Bericht door bert » do jun 19, 2014 11:04 am

---
Humps are for camels

knerbert

Bericht door knerbert » do jun 19, 2014 7:35 pm

Singlespeed gaan is misschien een optie met al die ketting derri sores. Al breng dat natuurlijk wel andere uitdagingen mee.
Ieder voordeel heb z'n nadeel ...

GDABW

Bericht door GDABW » vr jun 20, 2014 5:43 pm

knerbert schreef:Singlespeed gaan is misschien een optie met al die ketting derri sores. Al breng dat natuurlijk wel andere uitdagingen mee.
Ieder voordeel heb z'n nadeel ...
Ik vraag me vooral af waarom ik niet meteen een rohloff wiel heb gekocht, want SLX shadow plus en Surly Ogre is vooralsnog nog niet een heel gelukkig huwelijk.

Afbeelding
Afbeelding
Dit is het probleem, bij een standaard dropout spacer komt het wiel (ten opzichte van het derailleuroog) te ver naar achteren, waardoor de ketting bij het terugschakelen van de 13 naar de 11 blijft haken achter het achterste scharnierpunt van de achterderailleur.

Oplossing zou kunnen zijn om de derailleur naar buiten te brengen met een 10mm vulring. Dus net bij de Praxis vulringetjes gekocht, 1mm dik ongeveer. Blijkt dat eveneens de afstand te zijn waarmee het uitstulpinkje van de derailleur zich achter het derailleurooghaakje afzet. Met andere woorden met het vulringetje kan de derailleur zich opeens vrij rondom het derailleuroogje bewegen. :evil: :evil:
Afbeelding
Afbeelding

Mooiste is als er geen dropout spacer wordt toegepast, dan is er rondom de achterderailleur de meeste ruimte...... echter komt het wiel dan teveel naar voren en dreigt het achterwiel de versnellingskabel te raken van de voorderailleur (topswing). Ik heb nog een downswing derailleur liggen, maar die krijg ik niet op goede hoogte ivm de bidonnokken...... wordt er gek van. Surly: ontwerp eens een goed frame met een lange liggende achtervork!!!! :angelnot:
Afbeelding

Ik denk dat er nog vijf oplossingen zijn.....
1) een vulring over de as, tussen cassette en frame.... (dan de magura-rem opnieuw afstellen)...
2) Toch nog een keer de Monkey dropout spacers bijzagen en een passende middenweg zoeken.
3) 1x10sp of rohloff en de voorderailleur dissen (dan zijn 57/60mm banden ook weer een optie). Echter voor een nieuw rohloffwiel kun je ook een nieuw frame kopen.
4) singlespeed (maar hoe kom ik dan al die bergen in de rockies over?)
5) nieuw frame kopen en de ogre gebruiken voor singlespeed

JS

Bericht door JS » vr jun 20, 2014 6:53 pm

Optie 6:

Derrie systeem overzetten op de idworx. Rohloff van idwork laten omspaken naar 29" (en vervolgens heel blij worden :) )

Repelsteel

Bericht door Repelsteel » ma jun 23, 2014 10:16 am

Ik zou inderdaad voor ook optie 6 gaan.

Ik rij met een Karate Monkey met SS / Rohloff.
Super combinatie (bijna) nooit gezeur mee.

Je hebt alle onderdelen in de schuur liggen, waarom niet combineren tot de ideale fiets?
Fijnste frame, beste aandrijving combineren.

Ik begrijp dat je de mentale horde even moet nemen om de Idworks uit elkaar te schroeven, maar je kunt altijd weer terug.
Nieuw Rolfje kopen kan altijd nog...

Het gedoe wat je nu ervaart is echt te zot voor woorden...

Succes!

marten

Bericht door marten » ma jun 23, 2014 11:49 am

Repelsteel schreef:

Succes!
Welkom in fietsenland zou ik zeggen ;)

Je hebt twee soorten fietsmonteurs
de ene begint gefrustreerd te kwaken dat iets niet past, de andere denkt gut weer een en lazert de shadow in de kast om een gewone te proberen, of pakt de vijl, of wandelt naar de kolomboor om het pinnetje te verlengen, vist een ringetje uit de rommelbak enz...

Als je een Rohloff in zo'n Eierlegendewollmilchsau hangt kom je vast ook nog wel een dingetje tegen
/Marten

GDABW

Bericht door GDABW » ma jun 23, 2014 8:46 pm

marten schreef:
Repelsteel schreef:

Succes!
Welkom in fietsenland zou ik zeggen ;)

Je hebt twee soorten fietsmonteurs
de ene begint gefrustreerd te kwaken dat iets niet past, de andere denkt gut weer een en lazert de shadow in de kast om een gewone te proberen, of pakt de vijl, of wandelt naar de kolomboor om het pinnetje te verlengen, vist een ringetje uit de rommelbak enz...

Als je een Rohloff in zo'n Eierlegendewollmilchsau hangt kom je vast ook nog wel een dingetje tegen
pinnetje verlengen? Ik houd me aanbevolen :) (althans mocht de nood aan de man komen, voorlopig doet ie het (net) goed met een ingekort dropout spacertje..... nog 17mm ruimte tussen band en versnellingskabeltje). Mocht het misgaan, dan kort ik het spacertje nog even 2mm in.

Volgende stap in de soap: draadje van de SON edelux2 verlengen.

Afbeelding
Afbeelding
eerst de boel maar eens rucksichtloss doorknippen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
coax kabeltje, nu zijn daar speciale verbindingen voor om ze te verlengen, maar het kan ook op een houtjetouwtje manier met krimpkous en isolatietape

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
etcetra

Afbeelding
standaard uiteinde (van de edelux draad) nog even van extra krimpkous voorzien

Afbeelding
USB-werk kabel aansluiten op de Edelux kabel met van die dingetjes

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
voorzien van wat vet

Afbeelding
Afbeelding
inritsen in verzamelkabel en met tieripjes aan de voorvork verbonden

Afbeelding
lampske doet ut (90 lux)

Afbeelding
Afbeelding
aangevuld met helmlampje (exposure diablo, usb oplaadbaar, 1100 lumen)
vanavond nog even testen

Plaats reactie