Achterrem tandem gaat continu vastzitten
Moderators:JJ, Beheerders
Bij onze tandem gaan de remmen achter continu vastzitten. Hij is al twee keer voor onderhoud weggeweest hiervoor, remmen ontlucht nieuwe vloeistof ed, maar het mag niet baten. Er zitten nu Avid Code remmen in met dubbele zuigertjes, maar ik zit inmiddels toch te denken om een kostbare ingreep te doen en de remmen te vervangen. Nu heb je Avid Code red, Shimano Saint en Shimano Zee en misschien nog wel meer...
Iemand tips?
We gaan er ook mee de ardennen in en misschien wel frankrijk en we zijn niet echt voorzichtig met afdalen...
Iemand tips?
We gaan er ook mee de ardennen in en misschien wel frankrijk en we zijn niet echt voorzichtig met afdalen...
Hier een voorbeeld van zo'n sleeprem:
http://www.tandemclub.nl/remmen-voor-tandems
Ik weet alleen niet hoe het er voor staat in 2014
Denk dat Marten of dubbelop (ook Marten) hier wel antwoord op kan geven.
(ik heb ook even je topictitel aangepast, is iets duidelijker en ook handiger voor zoekmachines)
http://www.tandemclub.nl/remmen-voor-tandems
Ik weet alleen niet hoe het er voor staat in 2014

Denk dat Marten of dubbelop (ook Marten) hier wel antwoord op kan geven.
(ik heb ook even je topictitel aangepast, is iets duidelijker en ook handiger voor zoekmachines)
De Arai bandrem is niet meer in productie, maar die past alleen op tandemnaven met links ' freewheel' schroefdraad op het naafhuis.Ruben schreef:Hier een voorbeeld van zo'n sleeprem:
http://www.tandemclub.nl/remmen-voor-tandems
Ik weet alleen niet hoe het er voor staat in 2014
Denk dat Marten of dubbelop (ook Marten) hier wel antwoord op kan geven.
(ik heb ook even je topictitel aangepast, is iets duidelijker en ook handiger voor zoekmachines)
Philwood had ooit ook een schijfrem die daar op paste, maar daar willen ze absoluut niet meer aan herinnerd worden

Nu zijn er remschijfadapters voor E-bikes die op die draad passen
Hydraulische schijfremmen van Avid/Sram hebben geen beste naam, standaard advies is er geen moeite aan te besteden maar gelijk vervangen door iets wat wel werkt

/Marten
nou nou, dat is wel kort door de bocht. Dat eerste punt dan. Ik voel me niet direct aangesproken maar zo'n drumbrake is wel verdomd handig als je afdaling van paar kilometer hebt met bepakking op de fiets en een BOB kar erachter. Hard gaan we wel maar die bochten zijn een beetje voor hoge snelheden dus moet je beetje de controle houdenARAI sleepremmen is voor bejaarden die niet hard gaan. Niet voor MTB.

Zonder die sleeprem (maar met HS33, dus geen discs) wordt de boel te warm als je constant remt (met als mogelijk gevolg scheurende buitenband).
Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee
Constant remmen met nog een beetje snelheid is de beste manier om alles aan het koken te krijgen.dale c schreef:ARAI sleepremmen is voor bejaarden die niet hard gaan. Niet voor MTB.
Zonder die sleeprem (maar met HS33, dus geen discs) wordt de boel te warm als je constant remt (met als mogelijk gevolg scheurende buitenband).
Als je constant wil remmen moet je super langzaam gaan. Het afdalen duurt dan ook super lang, en dus heb je de meeste tijd om de opgebouwde energie weer af te stralen.
De andere optie is in principe hard (luchtweerstand met breed rechtopzitten en flapperende jassen is prima) en voor iedere bocht flink remmen. De boel daarna weer af laten koelen.
/Marten
Dit is de enige goede optie.marten schreef: De andere optie is in principe hard (luchtweerstand met breed rechtopzitten en flapperende jassen is prima) en voor iedere bocht flink remmen. De boel daarna weer af laten koelen.
HS33 is voor een tandem net als de Campa Delta-remmen voor racefietsen: niet geschikt voor afdalingen.
niks mis met optie 1 als het 33% naar beneden gaatPino schreef:Dit is de enige goede optie.marten schreef: De andere optie is in principe hard (luchtweerstand met breed rechtopzitten en flapperende jassen is prima) en voor iedere bocht flink remmen. De boel daarna weer af laten koelen.
HS33 is voor een tandem net als de Campa Delta-remmen voor racefietsen: niet geschikt voor afdalingen.

Ik geloof niet dat de limitaties van Delta's en HS33 zo goed vergelijkbaar zijn
/Marten
tja, door schade en schande ben ik daar ook achter gekomen. Afdalen gaat prima nu. Ons frame heeft echter geen nokjes voor discs dus blijft combi Arai en HS33 de enige goede. Rechtopzitten doe je vanzelf als het te hard gaat haha.
De remparachute nog nooit hoeven te gebruiken iig.
De remparachute nog nooit hoeven te gebruiken iig.
Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee
-
- Berichten:1502
- Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm
Op de mtb tandem zitten HS33. Nog nooit enig probleem meegehad. Mensen die mij kennen weten dat ik niet zachtzinnig omga met het materiaal en dat ik ook flink wat weeg. HS33 op tandem rules.
Op de race tandem zitten BB7 Road's met 203mm schijven. Dat zijn mechanisch bediende remschijven, aangestuurd door Sram Rival remgrepen. Met 85km naar benee en op tijd remmen voor een bocht? GEEN probleem!
TBB
Op de race tandem zitten BB7 Road's met 203mm schijven. Dat zijn mechanisch bediende remschijven, aangestuurd door Sram Rival remgrepen. Met 85km naar benee en op tijd remmen voor een bocht? GEEN probleem!
TBB
Op de een of andere manier was dit topic mij ontgaan. Die 'vented discs' van Hope passen alleen in de V4. Wij hebben die rem (met gewone schijven) in de MTB-tandem zitten en die remmen echt als een idioot. Met de oudere Hope Mono6 in de andere tandem waren we al zo blij maar kan dus nog véél gekker
@Pino: met je remtechniekadvies ben ik het geheel eens. Wat is de reden dat je van Hope naar Shimano wilt wisselen? Formeel zijn Shimano's niet voor tandems vrijgegeven, de M4 en V4 van Hope wel. Dat betekent uiteraard niet dat Shimano's (welke type?) niet geschikt zouden zijn voor tandems.
Zoals mede-Marten al aangaf: de sleeprem van Arai wordt al een paar jaar niet meer gemaakt. Er zijn zo hier en daar nog wel exemplaren in omloop. Alternatief 1 is om in plaats daarvan een mechanische schijfrem te monteren, te bedienen door de stoker of de voorrijder. In elk geval moet je wel heel goede afspraken maken over het gebruik want slepen is bij een schijfrem uiteraard uit den boze. Alternatief 2 (bij gebrek aan schijfremnokken) is een Maddox drum brake; kost wel $350 en dan moet-ie nog naar NL komen ........

@Pino: met je remtechniekadvies ben ik het geheel eens. Wat is de reden dat je van Hope naar Shimano wilt wisselen? Formeel zijn Shimano's niet voor tandems vrijgegeven, de M4 en V4 van Hope wel. Dat betekent uiteraard niet dat Shimano's (welke type?) niet geschikt zouden zijn voor tandems.
Zoals mede-Marten al aangaf: de sleeprem van Arai wordt al een paar jaar niet meer gemaakt. Er zijn zo hier en daar nog wel exemplaren in omloop. Alternatief 1 is om in plaats daarvan een mechanische schijfrem te monteren, te bedienen door de stoker of de voorrijder. In elk geval moet je wel heel goede afspraken maken over het gebruik want slepen is bij een schijfrem uiteraard uit den boze. Alternatief 2 (bij gebrek aan schijfremnokken) is een Maddox drum brake; kost wel $350 en dan moet-ie nog naar NL komen ........

Remkracht, betrouwbaarheid en gemak van installatie en onderhoud. Minerale olie is ook prettiger qua levensduur en behoefte aan onderhoud. En ook de prijs.dubbelop schreef:
@Pino: met je remtechniekadvies ben ik het geheel eens. Wat is de reden dat je van Hope naar Shimano wilt wisselen? Formeel zijn Shimano's niet voor tandems vrijgegeven, de M4 en V4 van Hope wel. Dat betekent uiteraard niet dat Shimano's (welke type?) niet geschikt zouden zijn voor tandems.s.h(
Vooral: geen gezeur.
Sinds een klein jaar nu ook tandem rijder samen met mijn zoon en ook remmend met de Avid Codes. Afgelopen vakantie in Oostenrijk en Italie gefietst en daar gemerkt dat de Codes ons forse gewicht maar met moeite aankonden. Ik heb de remmen iig meerdere keren geroken en de kleur van de schijven is ook enigszins aangepast vrees ik.
Mede op basis van bovenstaande berichten ga ik komende week die Hope V4 met vented discs maar eens op de kop zien te tikken. Ka ik iig over 2 weken tijdens Duchenne Heroes de remmen niet meer de schuld geven. Dank voor alle nuttige info!
Mede op basis van bovenstaande berichten ga ik komende week die Hope V4 met vented discs maar eens op de kop zien te tikken. Ka ik iig over 2 weken tijdens Duchenne Heroes de remmen niet meer de schuld geven. Dank voor alle nuttige info!
Ik leer graag bij: in welk opzicht verschillen minerale olie en DOT-remvloeistof qua onderhoud? De remkracht van Shimano's ken ik niet, maar die van de Hope V4 wel. Ik vraag me af of het nóg beter kan ...... De installatie van de Hopes heb ik zelf gedaan met uitzondering van het inkorten van de leiding. Opschroeven, leiding vastzetten, klauw centreren, klaar. Kan het nóg makkelijker? En gezeur hebben we in elk geval nog niet gehad maar wie weet komt dat nogPino schreef:Remkracht, betrouwbaarheid en gemak van installatie en onderhoud. Minerale olie is ook prettiger qua levensduur en behoefte aan onderhoud. En ook de prijs.
Vooral: geen gezeur.

Re: Achterrem tandem gaat continu vastzitten
En ...... is er al een oplossing gevonden?Paniek schreef:Bij onze tandem gaan de remmen achter continu vastzitten. Hij is al twee keer voor onderhoud weggeweest hiervoor, remmen ontlucht nieuwe vloeistof ed, maar het mag niet baten. Er zitten nu Avid Code remmen in met dubbele zuigertjes, maar ik zit inmiddels toch te denken om een kostbare ingreep te doen en de remmen te vervangen. Nu heb je Avid Code red, Shimano Saint en Shimano Zee en misschien nog wel meer...
Iemand tips?
We gaan er ook mee de ardennen in en misschien wel frankrijk en we zijn niet echt voorzichtig met afdalen...
DOT moet je regelmatig vervangen en dan is het geen leuk goedje om mee te werken (huid/lak). Installatie van remmen (en inkorten van leidingen) is een peuleschil. Het begint pas leuk te worden als je de seals en zuigers van je Hope's mag gaan vervangen. En vervangende delen kosten meer dan een compleet nieuw eenvoudig, minstens zo goed remmend Shimano-setje.dubbelop schreef:Ik leer graag bij: in welk opzicht verschillen minerale olie en DOT-remvloeistof qua onderhoud? De remkracht van Shimano's ken ik niet, maar die van de Hope V4 wel. Ik vraag me af of het nóg beter kan ...... De installatie van de Hopes heb ik zelf gedaan met uitzondering van het inkorten van de leiding. Opschroeven, leiding vastzetten, klauw centreren, klaar. Kan het nóg makkelijker? En gezeur hebben we in elk geval nog niet gehad maar wie weet komt dat nogPino schreef:Remkracht, betrouwbaarheid en gemak van installatie en onderhoud. Minerale olie is ook prettiger qua levensduur en behoefte aan onderhoud. En ook de prijs.
Vooral: geen gezeur.
Maar het staat natuurlijk niet zo bling-bling.
Kijk, weer wat bijgeleerd. Dat van die DOT wist ik wel (zo'n beetje) maar dat van die seals en zuigers niet. Gelukkig zijn we voorlopig nog niet aan de beurt, dat wordt t.z.t. dus eens goed afwegen wat slim is. Maar ja, die bling hè?Pino schreef:DOT moet je regelmatig vervangen en dan is het geen leuk goedje om mee te werken (huid/lak). Installatie van remmen (en inkorten van leidingen) is een peuleschil. Het begint pas leuk te worden als je de seals en zuigers van je Hope's mag gaan vervangen. En vervangende delen kosten meer dan een compleet nieuw eenvoudig, minstens zo goed remmend Shimano-setje.
Maar het staat natuurlijk niet zo bling-bling.
