Hulp nodig met shortlist
Moderator:Beheerders
Hi,
Ben op zoek naar een andere bike. Voorheen een Turner 5.spot gereden, gevolgd door een Stumpjumper FSR Elite. Verder weinig ervaring met andere veersystemen. (Alleen horst link dus)
Stumpjumper kwam in de Alpen vorig jaar iets te kort. Remmen waren op (en ik was klaar met Avid) de float rl vork voelde niet erg stevig en stijf aan in de afdaling en ik verloor de ketting regelmatig in de afdaling.Besloten om voor komend seizoen een andere bike mee te nemen. De stumpjumper is inmiddels verkocht.
Ik zoek een 26" of 27,5" frame only, welke ik wil opbouwen met een Pike RTC3, xt -groep en remmen. Ik heb een relatief lange rug en korte benen, de juiste maat vinden vind ik lastig. Heb wat moeite met het lezen/interpreteren van alle geo gegevens.
Opties tot dusverre in overweging:
* Stumpjumper Evo: Frame niet meer leverbaar
* Specialized Enduro: Geen frame only optie in Expert uitvoering, S-works duur
* Santa Cruz Bronson Carbon: Mooi, duur, kleur geel niet leverbaar momenteel
* Santa Cuz Bronson alu: zwaarder, goedkoper
* Liteville 301 mk11, prijs is interessant, mindere tyre clearance met 650b
* Devinci Troy Carbon: Leuke prijs, mooi, minder veerweg
* Devinci Troy Alu: prijs interessant
* Evil Uprising: Prijs interessant, goede review, kan huidige wielset hergebruiken. Tyre clearance?
Ik heb niets met Trek, cube, giant...
Wie kan me nog op weg helpen met wat voor- en na-delen van de verschillende modellen? Mis ik nog een topper op mijn short list?
Intense tracer 275?
Kona Process 153?
Ben op zoek naar een andere bike. Voorheen een Turner 5.spot gereden, gevolgd door een Stumpjumper FSR Elite. Verder weinig ervaring met andere veersystemen. (Alleen horst link dus)
Stumpjumper kwam in de Alpen vorig jaar iets te kort. Remmen waren op (en ik was klaar met Avid) de float rl vork voelde niet erg stevig en stijf aan in de afdaling en ik verloor de ketting regelmatig in de afdaling.Besloten om voor komend seizoen een andere bike mee te nemen. De stumpjumper is inmiddels verkocht.
Ik zoek een 26" of 27,5" frame only, welke ik wil opbouwen met een Pike RTC3, xt -groep en remmen. Ik heb een relatief lange rug en korte benen, de juiste maat vinden vind ik lastig. Heb wat moeite met het lezen/interpreteren van alle geo gegevens.
Opties tot dusverre in overweging:
* Stumpjumper Evo: Frame niet meer leverbaar
* Specialized Enduro: Geen frame only optie in Expert uitvoering, S-works duur
* Santa Cruz Bronson Carbon: Mooi, duur, kleur geel niet leverbaar momenteel
* Santa Cuz Bronson alu: zwaarder, goedkoper
* Liteville 301 mk11, prijs is interessant, mindere tyre clearance met 650b
* Devinci Troy Carbon: Leuke prijs, mooi, minder veerweg
* Devinci Troy Alu: prijs interessant
* Evil Uprising: Prijs interessant, goede review, kan huidige wielset hergebruiken. Tyre clearance?
Ik heb niets met Trek, cube, giant...
Wie kan me nog op weg helpen met wat voor- en na-delen van de verschillende modellen? Mis ik nog een topper op mijn short list?
Intense tracer 275?
Kona Process 153?
Ritchey p650b 2015
Turner Burner 2014
Specialized Rockhopper 1992
Turner Burner 2014
-
-
Het frame (L) lemongreen/yellow staat al bij mijn lokale bike winkel, we wachten nu nog op de Fox voorvork (27,5 versie nog moeilijk leverbaar voor de Benelux). Daarna start de custombuild pas.
Maar mijn short list bestond uit Santa Cruz Bronson vs Intense 275 Tracer. Een Nederlandse Intense vertegenwoordiger is er volgens mij (nog) niet. De santa cruz vertegenwoordiger heb ik ontmoet bij Bike Motion Utrecht de afgelopen editie. Na een korte testrijd op zijn Tallboy de keuze voor een Santa Cruz gemaakt.
Maar mijn short list bestond uit Santa Cruz Bronson vs Intense 275 Tracer. Een Nederlandse Intense vertegenwoordiger is er volgens mij (nog) niet. De santa cruz vertegenwoordiger heb ik ontmoet bij Bike Motion Utrecht de afgelopen editie. Na een korte testrijd op zijn Tallboy de keuze voor een Santa Cruz gemaakt.
-
-
Als de mk11 nog een optie is zou ik eens kijken op internetbikecommunity.de
Daar heb je een forum. Als je daar naar beneden scrolt, dan heb je bij al die merken liteville staan. Soort sub forumpje. Daar vind je alles over 650b en de mk11.
Al meerdere die achter 27,5 rijden en voor 29er.
Erg mooi spul! En als je daar toch al bent, kijk maar even naar de 601.
En van alles wat hier genoemd is, betere service als bij liteville bestaat er in deze branche niet! En geen gedoe met eerste koper en dergelijke.
Mocht je een keer in de buurt zijn!
Dan mag je wel testen hoor.
Daar heb je een forum. Als je daar naar beneden scrolt, dan heb je bij al die merken liteville staan. Soort sub forumpje. Daar vind je alles over 650b en de mk11.
Al meerdere die achter 27,5 rijden en voor 29er.
Erg mooi spul! En als je daar toch al bent, kijk maar even naar de 601.
En van alles wat hier genoemd is, betere service als bij liteville bestaat er in deze branche niet! En geen gedoe met eerste koper en dergelijke.
Mocht je een keer in de buurt zijn!
Dan mag je wel testen hoor.
-
- Contacteer:
Als alu ook een optie is, zou ik zeker eens naar Nicolai kijken.
De service die ik daar heb gehad, de mogelijkheid om een volledig maatwerk frame te bestellen(korte benen/lang bovenlichaam)en, als je er van houdt, de schoonheid van hun frames......
Glijlagers, keuze in balhoofd, kleur, lak, ano, demper, noem maar op.
Er is m.i. Geen merk waar de keuze en kwaliteit zo groot is.
Volledig in der Heimat gemaakt...
))
Verder vindt ik in dit segment eerlijk gezegd een vpp ook wel heeel erg fijn.
Service van Santa Cruz heb ik heeel erg slechte ervaring mee, dus als het daarop aan zou komen ging ik voor de Intense.
Lastige keuze, succes!
De service die ik daar heb gehad, de mogelijkheid om een volledig maatwerk frame te bestellen(korte benen/lang bovenlichaam)en, als je er van houdt, de schoonheid van hun frames......
Glijlagers, keuze in balhoofd, kleur, lak, ano, demper, noem maar op.
Er is m.i. Geen merk waar de keuze en kwaliteit zo groot is.
Volledig in der Heimat gemaakt...

Verder vindt ik in dit segment eerlijk gezegd een vpp ook wel heeel erg fijn.
Service van Santa Cruz heb ik heeel erg slechte ervaring mee, dus als het daarop aan zou komen ging ik voor de Intense.
Lastige keuze, succes!
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!
-
-
Kona Process 153
Alleen maar lovende reviews, tot nu toe (zie de Dirt 100).
Ik heb er zelf kort op kunnen rijden en voelt direct goed aan.
Door de lange bovenbuis en enorm lage standover zou de geo zomaar spot-on kunnen zijn.
Als je de 153 DL pakt, zit daar al direct de juiste vork en juiste remmen op
De mijne is in ieder geval besteld
Door de lange bovenbuis en enorm lage standover zou de geo zomaar spot-on kunnen zijn.

Beter dan de SB66?J.BL schreef:Kona Process 153
Heeft ronde wielen
Zo wordt je lijst maar langer en langer
.
Zelf de Evil Uprising, technisch klimmen super. Lange klimmen, dan toch die shock in de climb mode zetten, met de shock in de low positie en niet de climb mode aan kan het nogal aanvoelen alsof je ver in de trafel zit met klimmen. Afdalen, dat voelt als een pure dh bike aan, 150mm travel voelt aan als 180mm. Voor de rest, erg stijf, laag zwaartepunt, rips corners!
Aandachtspunt vanuit Evil, tire clearance mag meer zijn, heb zelf geen probleem met een 2.35 hans dampf. 2014 model zou nieuwe achterbrug krijgen met meer clearance, oude zouden onder garantie vervangen kunnen worden.
Voor mij een hele hele fijne do-it-all bike, van xc tot dh tracks in Finale ligure, vliegen wil die ook!

Zelf de Evil Uprising, technisch klimmen super. Lange klimmen, dan toch die shock in de climb mode zetten, met de shock in de low positie en niet de climb mode aan kan het nogal aanvoelen alsof je ver in de trafel zit met klimmen. Afdalen, dat voelt als een pure dh bike aan, 150mm travel voelt aan als 180mm. Voor de rest, erg stijf, laag zwaartepunt, rips corners!
Aandachtspunt vanuit Evil, tire clearance mag meer zijn, heb zelf geen probleem met een 2.35 hans dampf. 2014 model zou nieuwe achterbrug krijgen met meer clearance, oude zouden onder garantie vervangen kunnen worden.
Voor mij een hele hele fijne do-it-all bike, van xc tot dh tracks in Finale ligure, vliegen wil die ook!
Life begins at the end of your comfortzone.
Ja, het schiet niet echt op met het korter maken van de shortlist.Tuup J schreef:Zo wordt je lijst maar langer en langer.

Evil komt ook nog met een 650b variant. Die klinkt ook wel interessant. Ik wil 650b wel eens proberen bij een nieuwe bike.
Ritchey p650b 2015
Turner Burner 2014
Turner Burner 2014
650B lijkt me ook nog wel interessant en kan alleen maar beter worden lijkt me dan.
Maar volgens hun zou het al niet nodig te hoeven zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=Tpefrivc ... ture=share
Maar volgens hun zou het al niet nodig te hoeven zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=Tpefrivc ... ture=share
Life begins at the end of your comfortzone.
Ook mooi, maar het wordt er zo niet makkelijker op. En het passen van deze frames is ook haast onmogelijk in NL. Ik zou graag met een lange bovenbuis en korte stem rijden. Op mijn Stumpjumper fsr 2011 in Large reed ik met een 90mm met 6 graden rise en nu op mijn Chameleon in Large met 100mm zonder rise.
Met beiden zit ik aan de ondergrens van de lengte die ik minimaal wil hebben. Liefst nog iets meer ruimte in de lengte om voldoende kromming in mijn rug te krijgen en geen klachten te krijgen. Ik heb nog steeds moeite om te tabellen met geo info te lezen. Een lange top tube is niet altijd een lange reach. Ik weet ook niet exact welke reach of toptube lengte ik nodig heb.
Ritchey p650b 2015
Turner Burner 2014
Turner Burner 2014
de Meta AM 650B van commencal --> zeker de moeite om eens te testen om dan evtl aan je lijst toe te voegen 
jongens van Fonce organiseren met plezier eens een testrit http://fonce.net/commencal-bikes/

jongens van Fonce organiseren met plezier eens een testrit http://fonce.net/commencal-bikes/
En toch kijk ik ook naar de investering. De geschiedenis leert dat ik nog wel eens van fiets wil wisselen. De restwaarde van een fiets is dus zeker een factor die meespeelt. En ik schat zomaar in dat de restwaarde van een nieuwe 26" lager ligt dan die van een 650b in dit segment. Simpelweg omdat er minder vraag naar is.Gebbetje schreef:Ik zou ook absoluut niet investeren in een wielmaat....investeer maar gewoon in een fiets waar je plezier aan zult hebben.....of dat nou een 26er is of een andere maat!Beerfly schreef:Die heb ik gezien ja. Toch twijfel ik over de investering in 26".
Ritchey p650b 2015
Turner Burner 2014
Turner Burner 2014