Tour Divide Race 2019 (voorbereidingen)

Voor woon-werk verkeer op een snelle fiets en light camping.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
GDABW

Bericht door GDABW » za jan 11, 2014 6:38 pm

sneeuwpop schreef:
GDABW schreef: Maar ik had begrepen dat je met het Surly blad niet kunt schakelen, is speciaal bedoeld voor singlespeed/rohloff
Marten had al aangegeven dat het met een kleine aanpassing moet lukken:
marten schreef:Je moet dan minimaal 2 tanden op 6 en 12 uur half laag vijlen
Andere voorderailleur heb je niet nodig, je zal alleen wel de min/max goed moeten afstellen. Eventueel zou je nog wel een iets langere trapas kunnen monteren om de kettinglijn aan te passen.
Gaat een beetje tegen mijn principes in om spul aan te passen, zie het maar als een hersenkronkel.
Dit Surly OD crankstel vind ik ook wel mooi overigens, wellicht tikkie duur (39-26 en ook verkrijgbaar in 180mm).
Hier in combinatie met shadow plus achterderailleur en slx voorderailleur
Afbeelding

Zijn er geen stainless steel bladen waar je wel "gewoon" mee kunt schakelen?

----

Even een tikkie richting ander onderwerp :)

Slaapsysteem bestaat uit:
- Uber Bivy+grondzeil, 730+155=885gram
- Thermarest Xtherm Large, 570gram
- Yeti Down Blanket, 630gram
- Craft onderkleding (shirt lange mouw met kol + lange onderbroek+sokken), 150+170+40=400gram
totaal 2445gram

constantijn13

slaapsysteem

Bericht door constantijn13 » ma jan 13, 2014 11:01 am

kijk eens op de onderstaande site.
je kan op verzoek ook lengtes ed laten aanpassen.
of een meer waterafstotende stof voor de buitenkant

http://www.sleepingbags-cumulus.eu/down ... -bags.html

GDABW

Re: slaapsysteem

Bericht door GDABW » ma jan 13, 2014 11:34 am

constantijn13 schreef:kijk eens op de onderstaande site.
je kan op verzoek ook lengtes ed laten aanpassen.
of een meer waterafstotende stof voor de buitenkant

http://www.sleepingbags-cumulus.eu/down ... -bags.html
Ik heb al een cumulus, mooi produkt, maar die yeti blanket is nog compacter op te vouwen. Ik draai nooit zo lekker in een mummy-slaapzak, vandaar het losse deken eens proberen (wel icm sokken en thermische onderkleding en een warm Xtherm matje) :).

Wat betreft het crank, ik ga zometeen een Shimano Deore triple FC-M591 (zilver, 175mm, 22-32-44, 3x9sp) bestellen. Kost slechts 55euro, met twee stalen binnenbladen en een alu-buitenblad. De SLX-compact FC-M665 (22-36) was me net te lelijk. Fiets bovendien best wel veel op de weg (met andere wielset/banden) en dan is een crank iets boven de 42T wel lekker.
Daarnaast bestel ik drie extra bladen: TA Zephyr 34T & 44T, plus TA Zelito 24t (totaal 90euro)

Met bovenstaande opties is de K_Edge ACS ook nog een kans te geven. Wordt dit ook een fiasco dan maar eens overstappen op Dyna-Sys, 2x10sp, 11-36, shadow-plus, etc.

Mocht het Deore crankstel bevallen, wie weet dan nog een paar goede hollowtech-II-lagers die het 6000km uitzingen? Dan kan het VO-crank verhuizen naar een nog op te bouwen toerfietsje. En mochten de TA-bladen goed bevallen, dan verhuist het Deore crank naar de hybride stadsfiets. Rationaliseren is een kunst toch?

GDABW

Re: slaapsysteem

Bericht door GDABW » ma jan 13, 2014 10:07 pm

PS, waar ik ook nog aan zat te denken het volgende

Surly 36T op het VO crank monteren samen met een Paul Components Chainkeeper. Vervolgens wel de granny (TA Zelito) in noodgevallen achter de hand houden en het buitenblad demonteren.
Dus wel de voorderailleur eraf slopen tezamen met de shifter/bekabeling, scheelt weer wat grammetjes. En dan eventueel in noodgevallen handmatig de ketting op de granny leggen (de chainkeeper zit dan waarschijnlijk wel in de weg, wat dan weer zou pleiten om de derailleur te behouden). Ik denk dat ik in 97% van de hellingen de 36T icm 12-36 voldoende versnellingen geeft. Mocht het te steil worden, dan even afstappen, wat eten en drinken, ketting op de granny leggen en weer verder peddelen.

Het valt me op dat mijn chainsuck vooral voorkomt bij schakelen en de TDR is niet bepaald een wedstrijd die wordt beslist op tienden van seconden....

TOMS

Bericht door TOMS » di jan 14, 2014 7:09 pm

Ik kan je niet vertellen met welk materiaal je moet rijden maar ik heb in 2011 de TDR gereden met een SLX groupen totaal géén problemen ondervonden onderweg. In Steamboat heb ik preventief de ketting/tandwielen en middenblad vervangen maar dit was waarschijnlijk niet noodzakelijk. 2011 was de sneeuw-editie en de eerste dagen ook heel veel regen.
Verder had ik BB7 mechanische remmen (zoals op al mijn fietsen met schijfremmen) die ook zonder problemen de race overleeft hebben, zelfde remblokken begin tot eind... en nog vele maanden daarna.
Als banden gebruikte ik toen WTB Nano's maar die zou ik nu niet meer nemen want ze hebben sinds een nieuw rubber wat de banden lichter maakt... maar ook minder duurzaan.

TDR is een groot deel mentaal en problemen met de fiets al van voor het vertrek zijn zeker het laatste wat je nodig hebt. Chainsuck is niet normaal met een relatief nieuwe aandrijving dus daar is echt wel ergens iets mis! Zeker oplossen voor het vertrek!

GDABW

Bericht door GDABW » di jan 14, 2014 11:13 pm

Vandaag even een tijdritje gedaan op de Idworx OR. Het ligstuur van de Ogre verplaats naar de OR, waardoor de OR in deze photoshopversie er nu ongeveer zo uitziet. Momenteel heeft mijn OR nog spatborden om de wielen, een bagagedrager achterop, een standaard, een zware rohloffnaaf en 57mm Schwalbe Marathon Extreme banden.
Afbeelding
Op de OR ging mijn geklokte rondje van 64,7km in 2:18, gemiddeld 28,0km/h..... was aardig op aan het eind.

Een paar weken geleden met vergelijkbare weersomstandigheden reed ik op de Ogre met 35mm Kojak slick banden (met derailleur, met son klassik, met ligstuur, zonder spatborden, zonder bagagedrager) hetzelfde rondje maar dan in een gemiddelde van 33,6km/h.

Nu is het een kromme vergelijking, maar toch heb ik bij de OR het idee dat ie eerder tegen een snelheidsplafond aanloopt. Bij een bepaalde snelheid gaat acceleren een stuk zwaarder bij de OR dan bij de Ogre. Of dat aan de spatborden en dikke banden ligt (dus windweerstand) of aan de rohloffnaaf (interne weerstand) vind ik lastig te beoordelen.

Mijn dillemma tussen Ogre en OR ook eens voorgelegd aan mijn fietsenmaker.... die was nog steeds licht voorstander van de OR (de OR is ook een dijk van een fiets). Gewoon een probleemloze naaf, degelijke remmen, edelux lampje, son naafdynamo, EBB lagers). Wat bovendien een voordeel van een 26" en 35/16t Rohloff is dat je elke berg boven komt, daar kan nog steeds geen 29/triple/11-36 tegen op. Van de Marmotte weet ik hoe lastig aan het eind van de dag de Alp dHuez is, dan wil je elk extra tandje er wel bij hebben.

Vandaag ook een missinglink gemonteerd op de 9-sp chain, nu nog wachten op nieuwe TA kettingbladen en dan weer eens verder testen :)

GDABW

Bericht door GDABW » di jan 14, 2014 11:17 pm

TOMS schreef:Ik kan je niet vertellen met welk materiaal je moet rijden maar ik heb in 2011 de TDR gereden met een SLX groupen totaal géén problemen ondervonden onderweg. In Steamboat heb ik preventief de ketting/tandwielen en middenblad vervangen maar dit was waarschijnlijk niet noodzakelijk. 2011 was de sneeuw-editie en de eerste dagen ook heel veel regen.
Verder had ik BB7 mechanische remmen (zoals op al mijn fietsen met schijfremmen) die ook zonder problemen de race overleeft hebben, zelfde remblokken begin tot eind... en nog vele maanden daarna.
Als banden gebruikte ik toen WTB Nano's maar die zou ik nu niet meer nemen want ze hebben sinds een nieuw rubber wat de banden lichter maakt... maar ook minder duurzaan.

TDR is een groot deel mentaal en problemen met de fiets al van voor het vertrek zijn zeker het laatste wat je nodig hebt. Chainsuck is niet normaal met een relatief nieuwe aandrijving dus daar is echt wel ergens iets mis! Zeker oplossen voor het vertrek!
Mooi dat je reagereert, ik heb heel veel vragen :) (alleen nu even geen tijd om ze te stellen). Een paar vragen schieten me wel te binnen. Hoe was het? Was het zwaarder/mooier/spannender dan je verwacht had? Kon je goed herstellen tijdens de korte nachtrust? Nog last van beren gehad? 29" or 26"? Kwam je versnellingen te kort? Genoeg waterbronnen onderweg in New Mexico? :) (later meer :))

veee

Bericht door veee » do jan 23, 2014 11:09 am

a.k.a. corex. Echte klimmers zitten op de fiets.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » do jan 23, 2014 9:14 pm

veee schreef:reportage
Thanks voor de link, heb er weer helemaal zin in, binnenkort maar eens de plannen voor Noorwegen verder uitwerken ;)
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

GDABW

Bericht door GDABW » di jan 28, 2014 6:21 pm

Verder met de opbouw, schiet niet echt op, maar maakt niet uit, genoeg fietsen in de schuur om op te trainen :).

Ten aanzien van het chainsuck-probleem besloten om de Velo-Orange te verhuizen naar een andere fiets (samen met drie nieuwe alu TA-bladen). Ik heb in plaats daarvan een nieuw Deore crank besteld in verband met de twee stalen binnenbladen (hopelijk zijn die wat slijtvaster, we zullen zien, in ieder geval ogenschijnlijk een mooi goedkoop degelijke crank). De bladen zijn 44-32-22t, tezamen met een 12-36 geeft dat een mooi bereik voor een twentyniner.
Zie hier een vergelijking tussen rohloff (36/16) en derailleur (3x9/3x10)
Afbeelding

Deore crank was ook een mooie aanleiding om de K-Edge ACS een nieuwe kans te geven
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nieuwe link op de ketting, de oude schakelpin stak een beetje uit
Afbeelding
Afbeelding
KMC link
Afbeelding

Afbeelding

detail Anti Chain Suck plaat
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nieuwe 12-36 cassette (9speed)
Afbeelding

pre-montage Magura HS-33.
Afbeelding

De montage is even een snelle tussenmontage in afwachting van een ontluchtingsset en een snij-apparaat om de kabels op lengte te snijden. De handleiding is ook niet echt duidelijk dus mooi tijd voor een korte Magura studie, alvorens dit klusje af te maken.

Zo, nu eerst weer even trainen op de Idworx OR, die er nu ongeveer zo uitziet
Afbeelding

GDABW

Bericht door GDABW » di feb 18, 2014 12:22 am

Montage van de Magura's is minder moeilijk dan de handleiding suggereert, alleen je hebt wel een momentsleutel nodig met een torx-fitting. De kabels moet jezelf op lengte snijden en heb daarvoor toch maar dat speciale mesje besteld.

Inkorten van de kabels viel me nog mee, hoewel ik niet zeker weet of de klemschroef er nu stevig genoeg in zit, vereist was een 4nm aansluiting, maar heb geen momentsleutel voor de steekring..... zal wel goed zijn, vast is vast.

Afbeelding
kluwen wol

Afbeelding
Magura HS33 met rembooster (boutjes met 6nm aandraaien), goed parallel stellen met de velg ging wel een beetje lastig en drukte de olieleidingen tegen de rembooster aan. Kun je de remblokjes nog onafhankelijk van de cilinder draaien?

Afbeelding
eerste de TPA stelknop helemaal ontspannen naar de min draaien

Afbeelding
rechterkant even ontkoppelen

Afbeelding
kapje eraf

Afbeelding
Afbeelding
het speciale leidingmesje werkte prima

Afbeelding
met steeksleutel 8 de leiding eraf schroeven

Afbeelding
dit moet er straks weer in

Afbeelding
hopen dat dit diep genoeg is.... vast is vast, maar officieel moet het met 4nm.

Afbeelding
kapje erop en klaar is kees

Morgen maar weer even een 100km testen en woensdag een atb ritje van 90 in lochem

Onlangs een paar keer 220km gefietst en recentelijk nog een 150km (op de idworx gemmiddeld 25kmh).... Vooral die laatste ging erg makkelijk, alleen een beetje drinken onderweg, geen hap eten nodig, dus met de basis gaat het de goede kant op.

Even een testritje op de ogre (met de nieuwe magura's en 57mm RR )gedaan en mijn indruk is toch dat ie heel wat soepeler rijdt dan de idworx OR met 57mm Extremes en Rohloff. Nieuwe Deore crank rijdt ook heel soepel. Kan er maar niet de vinger achter krijgen of ik het mezelf nou wijsmaak of dat het echt aan de bandendiameter (26 vs 29) en aandrijving (rohloff vs derailleur) ligt.

Inmiddels thuis een tweetal bandensets van Continental.... X-King in 2.2 en Race King in 2.2..... zijn die Conti's slijtvaster dan de Schwalbe's RR m.a.w. beter geschikt voor de TDR, of is een bandenwissel onvermijdelijk halverwege?

willem12

Bericht door willem12 » di feb 18, 2014 10:21 am

Ritjes van boven de 200, da's serieus werk. Mazzel dat we geen winter hebben :)
29" rolt gewoon iets beter en als je er lekker de vaart in hebt, met 25kmh, dan weet ik wel zeker dat de Ogre lekkerder aanvoelt.

Slijtage hangt af van je uiteindelijke gewicht, bandenspanning en rijgedrag; kortom, kies de band die het lekkerste vindt rijden op gravel/hard-pack, begin met een nieuwe band en accepteer dat halverwege eventueel een andere moet kopen. Succes tijdens GDR is niet alleen voorbereiding maar ook het vermogen om je gedurende de trip aan te passen. Je kan nu i.i.g. je hele fiets zelf in- uit elkaar halen :punk: :punk:
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

GDABW

Bericht door GDABW » di feb 18, 2014 5:41 pm

willem12 schreef:Ritjes van boven de 200, da's serieus werk. Mazzel dat we geen winter hebben :)
29" rolt gewoon iets beter en als je er lekker de vaart in hebt, met 25kmh, dan weet ik wel zeker dat de Ogre lekkerder aanvoelt.

Slijtage hangt af van je uiteindelijke gewicht, bandenspanning en rijgedrag; kortom, kies de band die het lekkerste vindt rijden op gravel/hard-pack, begin met een nieuwe band en accepteer dat halverwege eventueel een andere moet kopen. Succes tijdens GDR is niet alleen voorbereiding maar ook het vermogen om je gedurende de trip aan te passen. Je kan nu i.i.g. je hele fiets zelf in- uit elkaar halen :punk: :punk:
Dit moet um maar worden Willem....
Afbeelding
De HS33 remmen fantastisch, wat een verademing vergeleken met vbrakes, geen gepiep meer en krachtige dosering. Benieuwd hoe het morgen in de modder gaat.

Afbeelding
Vanochtend nog even 132km gefietst, 28,1 gemiddeld op 2,25" Racing Ralph, viel me lang niet tegen, da's bijna net zo snel als op Big Bens. Vanochtend 1 krentebol en een paar slokken water als ontbijt, onderweg nog een krentebol en enkele slokken water uit de camelbak mule. Vijf kilometer voor aankomst finaal naar de kloten, hongerklop, weten we dat ook weer :)

Komende tijd maar eens focussen op de packlijst. Heb nog een paar dingen nodig:
- gps-tracker
-kaartenhouder op het ligstuur
- keuze tussen verlichting (edelux en/of philips saferide 80 of nog extra oplaadpunt met B&M Luxos U)
- bandenkeuze (conti X-king, conti Race-King, schwalbe Mondial, schwalbe Big Ben)
- en een beter zadel zou ook niet verkeerd zijn (kan de terry fly ook nog van de OR halen, maar een nieuw breder zadel zou niet verkeerd zijn
- bearspray
- korte barends
- nieuwe smartphone
- analyse van de route (dagafstanden, waterpunten, winkels, etc)
- wellicht een nieuwe regenjas
- vliegtickets (calgary heen, el paso/tucson terug) of toch zuid beginnen, twee weken eerder vanuit las vegas en dan zuid-arizona in mei ook nog even meepikken
- trainetrainetrainetraine (morgen 90km lochem, zondag 100km wintermarathon)
- afvallen (met 95kg nog steeds te zwaar)
- etc

TOMS

Bericht door TOMS » di feb 18, 2014 7:05 pm

GDABW schreef: Dit moet um maar worden Willem....
Ziet er niet slecht uit. Ik veronderstel dat het chainsuck probleem eindelijk opgelost is met het nieuwe trapstel/cassette/ketting?

tip van Matt lee die ik gekregen had: Handvaten en barends nog eens extra omwikkelen met stuurlint om handproblemen tegen te gaan. Werkte perfect voor mij.

Bearspray mag normaal niet mee op het vliegtuig denk ik. Kopen in Banff zou ik zeggen, op meerdere plaatsen daar te verkrijgen. Is trouwens waarschijnlijk een verboden wapen bij ons (bel/ned)!

Probeer ook eens een paar dagen in de bergen te rijden met bepakte fiets om te wennen aan de zware fiets bergop. Luxemburg/Vogezen zijn mijn favorieten 'dicht' bij huis. Niet de echte bergen maar toch al klimmen van enkele km.

willem12

Bericht door willem12 » wo feb 19, 2014 11:08 am

Ziet er idd goed uit. Hufterproof, alles vervangbaar en toch lekker snel. Je basisconditie is blijkbaar OK en goed genoeg. Vergeet niet te intervallen :) Blij dat de chainsuck voorbij is dat je je comfortabel gaat voelen op je fiets, een absoluut vereiste.

Verder wat Tom zegt: maak het specifieker, met bagage op de fiets, 's avonds naar een Paalcamping fietsen, overnachten en 's ochtends weer naar huis. Of de trein nemen naar Hermanssweg en vanaf daar in twee dagen naar huis. Train je alles tegelijk: met bagage, bergop, bergaf, navigeren door onbekend terrein, overnachten. Tracks genoeg.

Waarom een gps-tracker? Of bedoel je daar een SPOT mee? Met die 62s heb je toch voldoende?

Voor een Son Edelux, nu versie 2 en te bewonderen op mijn Vaya, heb je wel een naafdynamo nodig.

Was Lochem leuk? Geen twee rondjes van 45 maar een echt rondje van 90?
Ik ga zondag mijn eerste Brevet fietsen, 200km vanaf Maastricht. Alles voor TransBelgieNoordZuid :)

constantijn13

spot/ tracker

Bericht door constantijn13 » wo feb 19, 2014 4:25 pm

spot kun je huren bij een aantal partijen in NL

GDABW

Bericht door GDABW » wo feb 19, 2014 10:09 pm

willem12 schreef:Ziet er idd goed uit. Hufterproof, alles vervangbaar en toch lekker snel. Je basisconditie is blijkbaar OK en goed genoeg. Vergeet niet te intervallen :) Blij dat de chainsuck voorbij is dat je je comfortabel gaat voelen op je fiets, een absoluut vereiste.

Verder wat Tom zegt: maak het specifieker, met bagage op de fiets, 's avonds naar een Paalcamping fietsen, overnachten en 's ochtends weer naar huis. Of de trein nemen naar Hermanssweg en vanaf daar in twee dagen naar huis. Train je alles tegelijk: met bagage, bergop, bergaf, navigeren door onbekend terrein, overnachten. Tracks genoeg.

Waarom een gps-tracker? Of bedoel je daar een SPOT mee? Met die 62s heb je toch voldoende?

Voor een Son Edelux, nu versie 2 en te bewonderen op mijn Vaya, heb je wel een naafdynamo nodig.

Was Lochem leuk? Geen twee rondjes van 45 maar een echt rondje van 90?
Ik ga zondag mijn eerste Brevet fietsen, 200km vanaf Maastricht. Alles voor TransBelgieNoordZuid :)
Succes met trainen Willem, als het weer zomertijd is ga ik ook eens een ritje naar Maastricht maken ;).

Lochem gemist, had me verslapen, dus toen rond kwart voor twaalf begonnen aan een rondje van 140km rond Arnhem. Gpx-bestandje gedownload van de Bergtoer Ochten, toch al snel 1383hm volgens Google Earth. Iets van 24,7 gemiddeld. Gereden met 35mm Kojaks op het voorwiel en 57mm Racing Ralphs op het achterwiel en dat reed als een speer....

De chainsuck moet ik aanstaande zondag maar even testen bij de De Wilgenweard WinterMarathon. Ga ervan uit dat het zo goed is..... en anders maar niet, gewoon niet teveel met de voorderrie schakelen :). Verder staat op de agenda nog een ritje Basel-Nl (via Vogezen, Luxemburg en Ardennen) en een rit naar Denemarken. Waalse Pijl en wat tochtjes in het Teutenburgerwald eveneens. Ik weet niet of ik heel veel onverhard ga trainen. De TDR is technisch niet al te lastig, dus vind het wel best om de fiets niet teveel te laten slijten.

Spotdevice huren is ook niet goedkoop, iets van 2,75euro per dag..... voor vijf weken, kun je hem beter kopen. Er moet ook nog een lidmaatschap van de site trackleader.org gekocht worden dacht ik. Maar ja, het thuisfront he...

en oja, deze wielen (van m-gineering) gaan mee, met Son Klassik naafdynamo:
Afbeelding

Voor wat betreft electriciteit. Heb er nu een USB-Werk opzitten, hiermee kan ik mijn GPS constant draaiende houden. Wil echter ook nog wat licht op de fiets en het liefst nog een tweede oplaadpunt. Zat daarom aan de B&M Lumotec Luxos U te denken, waarmee ik dan ook nog eens de Philips Saferide 80 kan opladen.

willem12

Bericht door willem12 » do feb 20, 2014 2:04 pm

Aah, dan begrijp ik die gemiddeldes een stuk beter :) Je hebt groot gelijk, trainen op de weg is goed genoeg voor hart, longen en de beenspieren.

Fiets met bagage, over onbekende gravelpaden is net iets anders. Vergeet niet een paar keer in "full bikepacking mode" off road te gaan.

Voor de Non-Stop TransBelgieNZ, mjn doel voor dit jaar, simuleer ik de "koersdag" volledig. Gisteravond met lampen op door het bos en ik plan bijv. ook een vrijdagavond vertrek uit Nijmegen en dan na de pizzaboer de hele nacht door onverhard naar het zuiden.

GDABW

Bericht door GDABW » do feb 20, 2014 2:27 pm

willem12 schreef:Aah, dan begrijp ik die gemiddeldes een stuk beter :) Je hebt groot gelijk, trainen op de weg is goed genoeg voor hart, longen en de beenspieren.

Fiets met bagage, over onbekende gravelpaden is net iets anders. Vergeet niet een paar keer in "full bikepacking mode" off road te gaan.

Voor de Non-Stop TransBelgieNZ, mjn doel voor dit jaar, simuleer ik de "koersdag" volledig. Gisteravond met lampen op door het bos en ik plan bijv. ook een vrijdagavond vertrek uit Nijmegen en dan na de pizzaboer de hele nacht door onverhard naar het zuiden.
Mooi man!
Overdag fietsen is zo 2013, nachtrijden is het nieuwe zwart :)
Vanochtend weer even 100km weggetikt (op asfalt), 24,8 gemiddeld, nul hoogtemeters maar bergen wind (maar dan wel op de Idworx OR in full spatbord modus en trekkerbanden..... hoe bedoel je windvangers, dat gaat echt langzamer dan een naakte Ogre). Mijn doel vooralsnog is gewoon veel uren maken in de tijd die ik heb.
Die TransBelgieNZ klinkt erg leuk, toch geen beren in de Ardennen hoop ik? Succes met de voorbereidingen! PS hoe bevalt die Edelux2 in het donker?

willem12

Bericht door willem12 » do feb 20, 2014 2:39 pm

GDABW schreef:P.S. hoe bevalt die Edelux2 in het donker?
Edelux2 bevalt zeer goed.

GDABW

Bericht door GDABW » do feb 20, 2014 3:52 pm

willem12 schreef:
GDABW schreef:P.S. hoe bevalt die Edelux2 in het donker?
Edelux2 bevalt zeer goed.
Een knoop waar ik nog niet zo goed uit kom is de combinatie van:
- batterijen opladen van Philps Saferide 80 via USB-aansluiting
- garmin voeden via UBS-Werk
- Edelux laten draaien
- batterijen camera laden via USB-aansluiting (Sony RX10)

De Edelux heeft een rechtstreekse verbinding met de naafdynamo (Son Klassik).
De USB-Werk heeft een rechtstreekse verbinding met de naafdynamo.

Nu de vraag:
De USB-werk heeft een output van 0,5V. Kun je daarmee volcontinue de Garmin voeden en tegelijkertijd de batterijen van de Philips Saferide (of Sony RX10) opladen? bijvoorbeeld via een USB-splitter.

willem12

Bericht door willem12 » do feb 20, 2014 4:18 pm

GDABW schreef:Nu de vraag:
De USB-werk heeft een output van 0,5V. Kun je daarmee volcontinue de Garmin voeden en tegelijkertijd de batterijen van de Philips Saferide (of Sony RX10) opladen? bijvoorbeeld via een USB-splitter.
Output is waarschijnlijk 5volt met 1Ampere. Geen buffer-accu neem ik aan. Met de nieuwe Garmins heb je die gelukkig niet meer nodig.

De Edelux2 sluit je aan voor de USB-werk, parallel. Edelux2 pakt dan het meeste ampere, de rest gaat naar USB-werk en zou dan genoeg over moeten houden om alleen de Garmin de voeden. Bij mij, met de forumslader, werkt dat goed. Als je Edelux uitzet gaat automatisch alle stroom naar de USB-werk.

Overdag, als je alle stroom naar de USB-werk kan leiden, laad je alles op, Garmin, Philips, Sony etc.

Ik ga er van uit dat de Garmin het allerbelangrijkst is. Die krijgt dus altijd stroom.

Afbeelding
Zwart = Altijd
Groen = 's Nachts
Rood = Overdag
Laatst gewijzigd door willem12 op do feb 20, 2014 5:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GDABW

Bericht door GDABW » do feb 20, 2014 4:51 pm

willem12 schreef:
GDABW schreef:Nu de vraag:
Output is waarschijnlijk 5volt met 1Ampere. Geen buffer-accu neem ik aan. Met de nieuwe Garmins heb je die gelukkig niet meer nodig.

De Edelux2 sluit je aan voor de USB-werk, parallel. Edelux2 pakt dan het meeste ampere, de rest gaat naar USB-werk en zou dan genoeg over moeten houden om alleen de Garmin de voeden. Bij mij, met de forumslader, werkt dat goed. Als je Edelux uitzet gaat automatisch alle stroom naar de USB-werk.

Overdag, als je alle stroom naar de USB-werk kan leiden, laad je alles op, Garmin, Philips, Sony etc.

Ik ga er van uit dat de Garmin het allerbelangrijkst is. Die krijgt dus altijd stroom.
Ik snap niet zoveel van electronica, parrallel, serieel, de natuurkunde lessen zijn me te lang geleden. Was al in de war met volts en amperes, de USB-Werk heeft een output van 5V en 0,5A. De combinatie edelux en USB-werk gekoppeld aan de Garmin gaat prima. De Garmin is het belangrijkste, die wil ik altijd zoveel mogelijk continue aan hebben. Op het vlakke gaat dat prima, een echte CO2 neutrale TomTom dat ding :).
Alleen ik weet niet of ie gaat werken als ik de USB-Werk ga verdelen over meerdere gadgets.... dan zal een grote bufferaccu wel onvermijdelijk zijn...... of een tweede oplaadpunt in de vorm dus van die B&M Luxos U (ook 90 lux).
Een zaklamp/hoofdlamp moet er ook nog bij, maar dat zou dus ook de Philips Saferide kunnen zijn. Die geeft me toch een bak licht in combinatie met de edelux..... en de Philips is afneembaar (handig voor bij de bivytent) en kan dienen als batterij-oplaadpunt.

willem12

Bericht door willem12 » do feb 20, 2014 5:03 pm

Zie vorige post. Tekening toegevoegd. Gewoon proefondervindelijk uitzoeken tijdens je trainingstochtjes. Ik heb 1A en dat gaat goed, 0.5A zou ook moeten lukken maar duurt wat langer. Gaat lukken. Alleen je Saferide moet binnen 12h opgeladen zijn, de rest mag best een paar dagen duren.

GDABW

Bericht door GDABW » do feb 20, 2014 6:06 pm

willem12 schreef:Zie vorige post. Tekening toegevoegd. Gewoon proefondervindelijk uitzoeken tijdens je trainingstochtjes. Ik heb 1A en dat gaat goed, 0.5A zou ook moeten lukken maar duurt wat langer. Gaat lukken. Alleen je Saferide moet binnen 12h opgeladen zijn, de rest mag best een paar dagen duren.
Thanks, zal er mijn voordeel mee doen! Onderweg reservebatterijtjes kopen kan ook altijd natuurlijk.... of zo'n bufferaccu van de mediamarkt :)

zat zelf dus aan zoiets te denken
Afbeelding

Plaats reactie