Route de Partage des Eaux entre Meuse et Rhin

Fietsvakanties en populaire mountainbike gebieden.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
bert
Contacteer:
Route de Partage des Eaux entre Meuse et Rhin

Bericht door bert » ma jan 13, 2014 11:17 am

Na alle commotie over de GDR, the Great Divide Race, ben ik aan het dromen geslagen. De GDR is voor mij om meerdere redenen een brug te ver. De mooiste vakantie beginnen om de hoek en ook in Europa zijn verschillende Great Divides (waterscheidingen).

De waterscheiding tussen de bekkens van de Maas en Rijn leek mij wel een mooie, omdat die gewoon zo ongeveer thuis uitkomt. En daarmee zeg maar het midden houdt tussen TNWO/TNNZ en de GDR.

Het begin is in Langres (Fra). (http://nl.wikipedia.org/wiki/Langres). Langres ligt op een punt waar het water via de Seine naar het Kanaal loopt, via de Saône naar de Middelandse Zee, en via de Maas naar Rotjeknor. Dan vergeet ik nog de Moselle (Moezel), die in Duitsland de Rijn voedt en onderlangs Rhenen ook naar Rotjeknor loopt.

De te volgend route is eenvoudig uit te leggen. Elk beekje dat naar de Maas stroomt aan je linkerhand houden en elk beekje dat naar de Rijn (direct of via de Moezel) stroomt rechts houden.

Netjes overtekenen vanaf deze kaart in Mapsource of Basecamp:
http://www.riversnetwork.org/rbo/index. ... ategory/27

De te volgen route loopt grofweg via de volgende steden:
Langres - Toul - Verdun - Thionville - Luxemburg - Bastogne - Sankt Vith - Euskirchen - Düsseldorf - Kleef - Nijmegen - Oss - Gorcum - Dord - Rotterdam.

Het is nu nog een administratieve exercitie: met de Michelin en ADAC atlas op schoot, de site van het waterbekken ernaast op PC1 en Mapsource open op PC2. Crowdsupport welkom.

Het Franse deel is nu klaar (beta 1) - 320km
Het Luxemburgse deel is ook klaar - 80k
Er komt denk ik nog 300km bij voor Duitsland en Nederland.
Dat wordt een leuke Leuke FietsFekantatie

willem12

Bericht door willem12 » ma jan 13, 2014 7:44 pm

Mooi man !!
Ik denk verhard maar vraag het toch nog even: verhard of onverhard ?

http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=3926130
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

bert
Contacteer:

Bericht door bert » di jan 14, 2014 8:16 pm

Goeie link naar Wikiloc. Ik ben klaar en het werk is af. :arms:

Het betreft inderdaad een route over verharde wegen. Onverhard kun je wel op afstand intekenen, maar dat moet je daarna in de harde werkelijkheid gaan uittesten. Daar is dit traject niet geschikt voor, want je kunt niet effe naar Langres en Toul en Luxemburg en Eurkirchen etc. om daar veldwerk te doen met je eigen GPS-huiswerk. Samenwerken met locals en inboorlingen zou nog kunnen...

Ik reken op een ban door de mods wegens asfalt-fietsen.
Humps are for camels

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » di jan 14, 2014 8:24 pm

:ban: nee hoor

willem12

Bericht door willem12 » wo jan 15, 2014 11:14 am

bert l. schreef:Het betreft inderdaad een route over verharde wegen......Samenwerken met locals en inboorlingen zou nog kunnen...
Afbeelding
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Plaats reactie