Rem blijft aanlopen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
JoostB
Rem blijft aanlopen

Bericht door JoostB » vr nov 22, 2013 8:18 pm

Beste iedereen,

Sinds gister nieuw remsetje geïnstalleerd(Avid x0), maar al vanaf dat ik de remmen uit de doos haal zitten de remblokjes precies zo dicht op elkaar dat de schijf er net tussen past. Het wiel kan wel ronddraaien maar niet zonder weerstand. De schijf zit precies in het midden van de klauw. Iemand een idee hoe ik de remblokjes iets verder uit elkaar kan zetten?

Joost

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » vr nov 22, 2013 9:16 pm

Als je t veertje er even uithaalt en dan de blokjes tegen elkaar drukt en dan voorzichtig met n schroevendraaier of n harde bandenlichter tussen de achterkant van t blokje en de rembody duwen en dat zelfde ook aan de andere kant zou voldoende moeten zijn en daarna t veertje uitbuigen en terug plaatsen. Als dat niet werkt Hope,s kopen ;)
What goes up must come down(hill)

Smittie

Bericht door Smittie » vr nov 22, 2013 9:32 pm

Flip van Veen schreef:Als dat niet werkt Hope,s kopen ;)
.........
Fanboy alert ;-)

Heb je de luxere X0 met pad contact afstelling?
Dan die even naar min draaien.
Mocht je die niet hebben of kan hij niet verder naar min en je blokken zitten op je schijf dan zal er iets te veel olie in zitten.

Mocht het allemaal niet lukken koop dan geen hopeloos maar Zee of Saint ;-)

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » vr nov 22, 2013 9:37 pm

Wandelende encyclopedie alert ;)

JoostB

Bericht door JoostB » vr nov 22, 2013 9:39 pm

Ik denk niet dat ik het kan afstellen ( 2013 remmen), ik kan alleen de hendel afstellen. Ik heb de zuigers proberen naar binnen te duwen. Bij het voorwiel schuurt de schijf slechts op 1 plek ( betekend dit dat hij gebogen is?) en bij het het achterwiel veert de zuiger automatisch terug als ik hem naar binnen druk.

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » vr nov 22, 2013 9:44 pm

Je schijf kan krom zijn maar dan moet je dat kunnen zien als je er boven in kijkt als je je wiel draait maar als die ook nieuw zijn en als je een paar keer pompt en dan nog een probeert terug te duwen?

JoostB

Bericht door JoostB » za nov 23, 2013 3:40 pm

Bij de voorrem lijkt het inderdaad vanaf boven gezien of de schijf lichtelijk gebogen is ( geen idee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen). Bij de achterrem krijg ik de zuigers niet helemaal naar binnen. Ik verwacht dat er, zoals smittie zij, teveel olie in zit. De remhendel van achter staat ook wel een tikkie strakker dan bij voor.

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » za nov 23, 2013 5:01 pm

Had dit ook bij mn formula's toen ik er nieuwe blokjes in deed.
Ff met een platkop voorzichig terugduwen aan beide kanten en beetje wringen met je schijf.
Na een stukje rijden was het weg.

Smittie

Bericht door Smittie » za nov 23, 2013 5:18 pm

Ja als je zuiger al uit is dan moet hem eerst even terug duwen.
Dat kan al een hele boel schelen.

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » za nov 23, 2013 5:22 pm

Dat had ie al geprobeerd geloof ik, maar heb je ze nieuw gekocht?

Smittie

Bericht door Smittie » za nov 23, 2013 5:30 pm

Mmm lastig zou in tekst..
Heb je misschien goede foto's?

JoostB

Bericht door JoostB » ma nov 25, 2013 3:35 pm

Even wat foto's, het was lastig om het er op te krijgen. Ook scheelt de stand van de zuigers vrijwel niks.

voor:
Afbeelding
achter:
Afbeelding

Ik heb bij de achterrem even dat torxboutje opengedraaid zodat er wat olie uitkwam, hierdoor kon ik de zuigers verder terugduwen. Nu heb ik hetzelfde als met de voorrem, de schijf loopt slechts heel licht aan en op niet de gehele schijf. Het lijkt me sterk dat de schijven gebogen zijn omdat ik ze inderdaad nieuw heb gekocht.

edit: De voorrem is gefixt; het lijkt erop dat de schijf heel klein beetje scheef is maar ik had genoeg ruimte om de caliper uit te lijnen. Bij de achterrem is de ruimte tussen de pads zo klein dat ik simpelweg met het verplaatsen van de caliper het niet kan oplossen

Plaats reactie