Bericht
door fools » wo aug 21, 2013 11:53 am
Heb de mijne nu een dikke maand in gebruik, no-nonsense opgebouwd met 6 bouts xt naven , een 1 keer 10 aandrijving, TA spec. 180mm carmina crank, 39 rotorblad voor en een xt 11-36 achter, XTshadow derr. maar dat gaat een shadow plus worden, kan ik iedereen aanbevelen en een noodzakelijke paul kettinggeleider,
home made kettgeleider op achtervork, carnegie bar, ergon grepen, ISM zadel, Thomson pennen en 'good old' BB7 remmen.
Ding is ook mee op vakantie geweest en heeft in de Correze en Pyreneeen de nodige echte MTB trails voor z'n kiezen gehad.
Ondanks het te zware lichtste verzet kwam ik overal probleemloos boven, je kan langer op de pedalen blijven staan dan op een gewone 29er, de tractie bergop is fenomenaal.
Als je aan het klimmen ben merk je het hogere gewicht niet zozeer en als je dan eindelijk naar beneden mag dan begint de pret. Je bulldozert superstabiel overal overheen, is weinig spoorgevoelig maar er zijn grenzen. Ik kwam in een waterspoor terecht met een gangetje van 50 en de vuistdikke keien waren net wat te veel van het goede; stootlek maar de controle bleef. Het blijft een rigid met de beperkingen van dien maar met dit monster kun je iedere XC 29er hardtail minstens bijhouden naar beneden. de grip in snelle bochten met losse gravel is wat onvoorspelbaar maar corrigeren ging makkelijk.
ik ga zeker op zoek naar een verende voorvork voor deze fiets want dat lijkt mij helemaal te gek.
Rondje Havelte (met het rode lusje) ging zonder problemen makkelijk in 46 minuten, ..steilste zandhelling (je weet wel welke dat is als je daar ooit gereden hebt) ging zoooo eenvoudig, geen drama hier, en de singletracks gingen naar gelang ik aan de fiets wende voor mijn doen behoorlijk snel.
Boomwortels en zand daar weten de Knards wel raad mee dus je houdt je ritme en momentum. Zandpaden, . hoe muller hoe beter, daar laat je iedereen je hielen zien.
Wel voel je als je gas geeft dat de tank eerder leeg is, de 120 tpi's wegen 950 gram, ..rolweerstand is op asfalt iets hoger dan een RR 2.4. maar vooral steeds aanzetten sloopt je met deze fiets eerder dan een lichtere 29er.
jammer vind ik het ontbreken van oogjes op voor en achtervork, dragers monteren is dus lastig maar een beetje vent gaat tegenwoordig 'bikepacken' en sjort de boel aan het stuur en hangt er een frame tas in.
Verder een echte 'eye catcher' , gaaf ding om naar te kijken, ..geen 12 uit een dozijn fiets.
Misschien een tip; ik heb wat gewicht bespaard door veel lichtere normale 29er binnen banden te gebruiken, ..resultaat is ook een soepeler band. (wel een 2.25 dunwandig type pakken). Wel opletten want als je dan een keer wat meer druk wil rijden kan het velglint door de gaten gedrukt worden, iets dat met de dikke surly binnenband niet gebeurd. Maar natuurlijk wil je niet met hoge druk rijden. Ook niet vergeten dan een ventiel ringetje erop te draaien want ander wordt in de dynamiek van het rijden het ventiel 'opgeslokt' en die breekt dan.
Van harte aanbevolen (maar als echt hard ermee vooruit wil moet je wel benen hebben.)