Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.
Moderator:Beheerders
-
ColinStoltzLTD - Berichten:501
29-er trekt naar links..
Bericht
door ColinStoltzLTD » vr nov 08, 2013 7:47 pm
Yo!
Als ik rijd en ik rem dan trekt mijn voorwiel naar links...
Zat wat los die quick release.. even aangedraaid!
Maar nog steeds.
Flext een 29 wiel gewoon zo ofwaaaaaaaa?

tijd is relatief..
-
marten - Berichten:973
Bericht
door marten » vr nov 08, 2013 8:59 pm
ColinStoltzLTD schreef:Yo!
Als ik rijd en ik rem dan trekt mijn voorwiel naar links...
Zat wat los die quick release.. even aangedraaid!
Maar nog steeds.
Flext een 29 wiel gewoon zo ofwaaaaaaaa?

Het klinkt als een te flexibel vorkbeen icm een schijfrem.
De remklauw zit aan de linker onderpoot, en als je remt buigt de poot naar achteren, waardoor de vork naar links stuurt. En omdat de linkerpad verdraait ten opzichte van de rechter, gaat ook je snelspanner - aldoor- los zitten.
Ik zou er -rap- een betere vork inzetten, of als de nokken aanwezig zijn terugbouwen naar V-brakes, voor je een week soep mag eten (of erger)!
/Marten
-
Bericht
door ColinStoltzLTD » za nov 09, 2013 10:23 am
Oei!
Het is een nieuwe specialized crave expert...
Met een RockShox Reba RL 29 Solo Air voorvork met 100mm veerweg
Dit hoort toch niet
tijd is relatief..
-
winnfield
Bericht
door winnfield » za nov 09, 2013 5:38 pm
Even retour naar de leverancier. Die kan je vast helpen!
-
Bericht
door marten » za nov 09, 2013 6:23 pm
ColinStoltzLTD schreef:Oei!
Het is een nieuwe specialized crave expert...
Met een RockShox Reba RL 29 Solo Air voorvork met 100mm veerweg
Dit hoort toch niet
het is eerder een verschijnsel wat je tegenkomt bij te dunne niet-geveerde voorvorken waar ze in China effe een oortje aan gebakken hebben. Een RS zou toch stijf genoeg moeten zijn, tenzij er of scheuren in zitten of je zelf idioot zwaar bent,
/Marten
-
Michielvanosch - Berichten:486
Bericht
door Michielvanosch » za nov 09, 2013 8:01 pm
Het is jammer dat veel fabrikanten op veel modellen geen 15mm assen monteren. En zeker bij een 29er kan je door de lange vorkpoten die extra stijfheid wel gebruiken.
Giant Glory 00, Giant STP, NS Bitch, Ghost SE Mid Season, ONE Pro XXL, Giant Aero RS2...
My Pinkbike album!
-
Trekrules
Bericht
door Trekrules » za nov 09, 2013 8:23 pm
Ja maar zowie zo een 9mm QR op een 29er vork is gewoon waardeloos & je wilt geen flex in je vork hebben bij het remmen met die circus wielen,vork met een 15mm as is veel logischer dan het hebben van een 9mm QR voor een 29er.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
-
Lars TB - Berichten:347
Bericht
door Lars TB » za nov 09, 2013 9:55 pm
Flex in het wiel. 29er wiel is sowieso minder stijf, spaakspanning bij een fabriekswiel lang niet altijd helemaal in orde. En door gebruik van schijfremmen tegenwoordig (al weer een hele tijd) ook een dish in het voorwiel, links en rechts dus ongelijke spaakspanning. Gebruik van minder spaken helpt ook niet.
-
Trekrules
Bericht
door Trekrules » za nov 09, 2013 10:15 pm
Flex en minder stijfheid in een 29er wiel heeft allemaal te maken dat de flanch breedte van de naven niet groot zijn,om van dat probleem af te komen moet men naar naven gaan met een grotere flanch breedte gaan zoals die van E-Thirteen bijv.
Grotere flanch breedte van de E-Thirteen naaf in combinatie met kortere spaken = een sterkere & veel stijver wiel als resultaat.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
-
Bericht
door marten » za nov 09, 2013 10:25 pm
Trekrules schreef: je wilt geen flex in je vork hebben bij het remmen .
' Keep on dreaming, baby' 
Alles wat je belast buigt, je wil alleen niet dat het zover buigt dat je er last van hebt. Te stijf kan trouwens ook, behalve dat het zwaar en oncomfortabel is, wordt de wegligging er niet beter op
/Marten
-
alain
Bericht
door alain » zo nov 10, 2013 7:37 am
Goede antwoorden hier (op eentje na), 29'er is de schuld van alles.
In de tijd van een Sid SL (met de stijve 28mm poten) hadden 26ers er ook last van.
En Marten heeft ook gelijk, Nico Vouilloz draaide zijn steekas(sen) af om terug wat flex in de voorkant te krijgen.
-
sneeuwpop
Bericht
door sneeuwpop » zo nov 10, 2013 9:18 am
Kan het wellicht te maken hebben met de manier van spaken van het voorwiel? Dus dat alle trekkende spaken aan de linkerkant van beide naafflensen hebben ipv beide aan de buitenkant van de naafflensen? Ik weet niet of dit van dermate grote invloed kan zijn dat het wiel scheef trekt, maar daar kan Marten denk ik wel antwoord op geven...
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
-
stennis
Bericht
door stennis » zo nov 10, 2013 10:31 am
Even terug naar de verkoper.
Laat hem het even uitzoeken.
Misschien probleem van de naaf of iets dergelijks
-
Bericht
door Lars TB » zo nov 10, 2013 12:17 pm
Trekrules schreef:Flex en minder stijfheid in een 29er wiel heeft allemaal te maken dat de flanch breedte van de naven niet groot zijn,om van dat probleem af te komen moet men naar naven gaan met een grotere flanch breedte gaan zoals die van E-Thirteen bijv.
Grotere flanch breedte van de E-Thirteen naaf in combinatie met kortere spaken = een sterkere & veel stijver wiel als resultaat.
(flank of flens?)
Maar je pakt het probleem van de verkeerde kant aan: probleem is dat de naven te recht op staan. Kun je op twee manieren verbeteren: hogere flensen of de flensen verder uit elkaar.
De hogere flensen van E*13 zijn inderdaad een oplossing, in mijn ogen is het mooier en technisch ook beter voor een grotere inbouwbreedte te gaan. Alleen moet daarvoor de hele industrie mee gaan en is de (o.a.) E*13 oplossing nu de enige praktische.
Overigens verhelpen flink asymmetrische velgen het probleem ook enigszins...
-
de lachende derde
-
Contacteer:
Bericht
door de lachende derde » zo nov 10, 2013 3:47 pm
Lars TB schreef:
het probleem...
29" zal vast wel minder stijf zijn maar in de praktijk merk ik daar eerlijk gezegd niks van (King/Hope set met XM719's).
-
Bericht
door ColinStoltzLTD » zo nov 10, 2013 4:52 pm
Thanks folks!
Ik ga er van de week even mee terug.
Ik weeg 77kg
En ik hoop dat het een quick fix is..
Geld is op

tijd is relatief..
-
Bericht
door Lars TB » zo nov 10, 2013 4:56 pm
de lachende derde schreef:
29" zal vast wel minder stijf zijn maar in de praktijk merk ik daar eerlijk gezegd niks van (King/Hope set met XM719's).
Als het een goed gemaakt wiel is, heb je daar een prima set aan. Maar je kunt het dus wel optimaliseren en dat verschil ga je zeker voelen!