Woodman Jupiter uit elkaar halen
Moderator:Beheerders
Ik heb onlangs een frame met woodman jupiter balhoofdstel gekocht. Om de vork te monteren moet ik nu toch de onderste cup los krijgen om ze op de vorkkroon te kloppen. Woodman heeft het zo gemaakt dat het niet makkelijk meer uit elkaar gaat. Iemand ervaring met plaatsen of onderhoud van deze set?
Re: Woodman Jupiter uit elkaar halen
ah,een balhoofdstel waar het water automatisch in blijft staan!nano schreef:Ik heb onlangs een frame met woodman jupiter balhoofdstel gekocht. Om de vork te monteren moet ik nu toch de onderste cup los krijgen om ze op de vorkkroon te kloppen. Woodman heeft het zo gemaakt dat het niet makkelijk meer uit elkaar gaat. Iemand ervaring met plaatsen of onderhoud van deze set?
De brakke woodmansite doet het niet, dus de handleiding is niet te downloaden. Dan ben ik geneigd het balhoofdstel lekker warm te stoken (80 graden, te heet om lekker op te pakken), de framecuppassing in een waterpomptang te pakken en te kloppen op een blokje (tang op het blokje, balhoofd vrij laten hangen)
/Marten
Dat de handleiding niet te downloaden is had ik gemerkt. Ik had al wel ergens gelezen dat je het in ieder geval NIET MOET WARM STOKEN omdat anders de boel vernacheld wordt (vet loopt er uit e.d) Met een dun scherp mesje ertussen prutsen??
Sarcasm in the early morning, i'm loving it!!!marten schreef:ah,een balhoofdstel waar het water automatisch in blijft staan!

“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
Voor mij was het avond toen ik dit lassneeuwpop schreef:Sarcasm in the early morning, i'm loving it!!!marten schreef:ah,een balhoofdstel waar het water automatisch in blijft staan!

deze headset zit in het frame, dus zolang die functioneert blijftÃe.
Volgens mij blijft het onderste lager vast zitten aan het frame als je normaal de vork er uit tikt. Het lager zit waarschijnlijk zo vast dat de persverbinding tussen de vorkbuis eerder opgeeft dan de headset zelf.
Om een andere vork weer in te bouwen is het een kwestie van het gewoon omkeren. Zet de vork er in en tik de vork van onderen in de headset (even een blok hout er tussen tegen het beschadigen).
Je belast dan wel de lagers, maar uit elkaar zal de headset waarschijnlijk ook niet gaan. Het waterbakje heeft er waarschijnlijk al voor gezorgd dat het grote lager is gaan roesten en alles nu muurvast zit van binnen.
Succes!
Om een andere vork weer in te bouwen is het een kwestie van het gewoon omkeren. Zet de vork er in en tik de vork van onderen in de headset (even een blok hout er tussen tegen het beschadigen).
Je belast dan wel de lagers, maar uit elkaar zal de headset waarschijnlijk ook niet gaan. Het waterbakje heeft er waarschijnlijk al voor gezorgd dat het grote lager is gaan roesten en alles nu muurvast zit van binnen.
Succes!
Dank je, dit lijkt mij ook de enige oplossing. Risico dat de lagers een piekbelasting (lees: opsodemieter) krijgen is wel aanwezig, maar aan de andere kant is dit een sterk balhoofdstel dus moet wat kunnen hebben. Bij andere sloopoplossingen gaat het ws ook kapot...
@Ruben; het is gelukt!
Vork er in gestoken, frame op z'n kop in de workmate gehangen met vorkbuis vrijhangend tussen de workmate, losjes aangedraaid zodat het wel kon zakken.
Met hamer en hardhouten latje de vork er in geklopt. Het draait nog soepel ook.
Bedankt!
Vork er in gestoken, frame op z'n kop in de workmate gehangen met vorkbuis vrijhangend tussen de workmate, losjes aangedraaid zodat het wel kon zakken.
Met hamer en hardhouten latje de vork er in geklopt. Het draait nog soepel ook.
Bedankt!