Short cage derallieur, groot 10 speed cassette?
Moderator:Beheerders
Hallo,
mij is altijd verteld geworden dat als je een groot (36T grootste tandblad) 10 speed cassette hebt, je een medium cage derallieur nodig hebt. Nu heb ik bij een pro bike check op vitalmtb iemand gezien die dus zo'n groot cassette heeft met een shortcage derallieur.
http://www.vitalmtb.com/community/Mihai,359/setup,19302
Iemand van hier die daar ervaring mee heeft? Lijkt mij dat zo'n shortcage derallieur zo'n groot bereik niet heeft, maar ik kan het ook helemaal mis hebben. Zou zelf namelijk ook wel een short cage willen, compacter, minder kwetsbaar.
Cheers,
Jeroen.
mij is altijd verteld geworden dat als je een groot (36T grootste tandblad) 10 speed cassette hebt, je een medium cage derallieur nodig hebt. Nu heb ik bij een pro bike check op vitalmtb iemand gezien die dus zo'n groot cassette heeft met een shortcage derallieur.
http://www.vitalmtb.com/community/Mihai,359/setup,19302
Iemand van hier die daar ervaring mee heeft? Lijkt mij dat zo'n shortcage derallieur zo'n groot bereik niet heeft, maar ik kan het ook helemaal mis hebben. Zou zelf namelijk ook wel een short cage willen, compacter, minder kwetsbaar.
Cheers,
Jeroen.
Life begins at the end of your comfortzone.
Ik weet niet hoe het met shimano zit, maar in het geval van sram:
de lengte van je cage is afhankelijk hoeveel kettingverschil er moet worden opgevangen, dus niet van de grootte van je cassette. Ik rij single ring voor en met 36t achter, en dat werkt perfect met mn X.9 short cage.
Het werkt perfect met een single ring. Enige uitzondering is misschien als je enorme chain growth hebt met je veersysteem.
de lengte van je cage is afhankelijk hoeveel kettingverschil er moet worden opgevangen, dus niet van de grootte van je cassette. Ik rij single ring voor en met 36t achter, en dat werkt perfect met mn X.9 short cage.
Het werkt perfect met een single ring. Enige uitzondering is misschien als je enorme chain growth hebt met je veersysteem.
Dit las ik over de Saint RD M820. Eigenlijk hetzelfde als wat de M810 ook heeft. Zon kleine spacer voor als je groter als 28t gaat rijden.
Remember to use the "freeride" setting attachment if you're using a cassette with anything larger than 28t.I'm currently running a 11-34t and have had no real problems with shifting. I wouldn't recommend using 36t cassette ring as chain tension would diminish at the low tooth side.
Remember to use the "freeride" setting attachment if you're using a cassette with anything larger than 28t.I'm currently running a 11-34t and have had no real problems with shifting. I wouldn't recommend using 36t cassette ring as chain tension would diminish at the low tooth side.
-
-
Even dit oude topic oprakelen... Ik rij (net als de posts hierboven van Tuup J en Fredo) 34t voor en (sinds kort) 36t als grootste achter, met een SRAM X9 short cage.
Maar daarbij werkt de vuistregel over de kettinglengte (groot voor & groot achter + 2 schakels) niet. Ik rij nu met 6 schakels extra, omdat de derailleurkooi anders achter het 36t-kransje blijft hangen als ik 1 klik terugschakel.
Geldt dat voor anderen ook? En wat zijn de nadelen van een te lange ketting?
PS: Ik heb geen clutch-derailleur.
Maar daarbij werkt de vuistregel over de kettinglengte (groot voor & groot achter + 2 schakels) niet. Ik rij nu met 6 schakels extra, omdat de derailleurkooi anders achter het 36t-kransje blijft hangen als ik 1 klik terugschakel.
-
als je goed het boutje afstelt dat de derailleur van zijn pat duwt, dan moet het normaalgezien opgelost zijn (ik kan het echt niet beter beschrijven)Bramtb schreef:Even dit oude topic oprakelen... Ik rij (net als de posts hierboven van Tuup J en Fredo) 34t voor en (sinds kort) 36t als grootste achter, met een SRAM X9 short cage.
het lijkt me idd dat je minder spanning op de ketting hebt als je met meer schakels rijdt
- Trail Freak
Dat schroefje heet de B-screw of B-tension adjusterfredo schreef:als je goed het boutje afstelt dat de derailleur van zijn pat duwt, dan moet het normaalgezien opgelost zijn (ik kan het echt niet beter beschrijven)Bramtb schreef:Even dit oude topic oprakelen... Ik rij (net als de posts hierboven van Tuup J en Fredo) 34t voor en (sinds kort) 36t als grootste achter, met een SRAM X9 short cage.
het lijkt me idd dat je minder spanning op de ketting hebt als je met meer schakels rijdt