Oud frame spuiten
Moderator:Beheerders
Ik ben bezig met het maken van een fixie. Heb een Gazelle Olympia frame, wit. De lak is nog redelijk op een aantal krassen na.
Ik wil het frame spuiten, liefst in turquoise. Wat voor soort spuitlak is het beste tegen een niet al te hoge prijs? Is het nodig om eerst een witte grondlaag te gebruiken, of dekt de spuitlak ook gelijk over de stickers heen?
Ik wil het frame spuiten, liefst in turquoise. Wat voor soort spuitlak is het beste tegen een niet al te hoge prijs? Is het nodig om eerst een witte grondlaag te gebruiken, of dekt de spuitlak ook gelijk over de stickers heen?
- de lachende derde
- Contacteer:
Belton graffiti bussen, dekt en hecht perfect en ze kosten rond de 4 euro. Als je hoogglans wil zal je wel blanke lak moeten gebruiken maar dat is toch al aan te raden.
http://www.molotow.com/products/artist- ... ansparent/
Deze zijn ook tof, krijg je dit effect mee:

http://www.molotow.com/products/artist- ... ansparent/
Deze zijn ook tof, krijg je dit effect mee:

- de lachende derde
- Contacteer:
Wat blanke lak betreft, het beste is om die van hetzelfde merk te kopen, dan weet je zeker dat het elkaar niet aantast. Die special paint is ondoorzichtig, transparant is doorzichtig.
Let trouwens wel goed op hoeveel lagen je spuit met die doorzichtige lak. Teveel en het is al gauw niet doorzichtig meer; ikzelf heb mijn frame daarom maar een paar laagjes gegeven en de rest met blanke lak gedaan.
Let trouwens wel goed op hoeveel lagen je spuit met die doorzichtige lak. Teveel en het is al gauw niet doorzichtig meer; ikzelf heb mijn frame daarom maar een paar laagjes gegeven en de rest met blanke lak gedaan.
- de lachende derde
- Contacteer:
- de lachende derde
- Contacteer:
Als je gaat spuiten is het naar mijn ervaring niet makkelijk om direct een perfect resultaat te krijgen. Voor het spuiten het frame goed opschuren en ontvetten. Na elke laag licht opschuren en eventueel ontvetten. Het is misschien handig om video's op youtube te bekijken hoe andere het doen. Veel succes en resultaat wil ik zeker zien ;D
Spuiten met een knikkerbus is niet wat imo. Spuiten zonder ervaring al helemaal niet.
Wil je graag dat de lak er na een paar maand nog op zit? Dan zou ik hem niet met 1k lak spuiten. Ook als de clear coat erop zit is het veel te kwetsbaar voor krassen en chippen. Alles bij elkaar ben je toch zo €50 aan lak en spul kwijt en dan moet je het ook nog goed doen!
Voor die paar tientjes meer bracht ik hem liever naar een spuiter die hem goed voorbereid en dan lakt met 2k lak. Veel sterker en waarschijnlijk veel mooier dan jij kan spuiten met een knikkerbus. Tuurlijk zijn er mensen die wel goed met zo'n lak kunnen werken maar een spuiter doet het zeker beter.
Wil je graag dat de lak er na een paar maand nog op zit? Dan zou ik hem niet met 1k lak spuiten. Ook als de clear coat erop zit is het veel te kwetsbaar voor krassen en chippen. Alles bij elkaar ben je toch zo €50 aan lak en spul kwijt en dan moet je het ook nog goed doen!

Oh ok haha. Dat veranderd de zaak. 
Als je stickers op het frame hebt zitten zou ik deze weg schuren met een fijn schuurpapier. 1000 grit of zo. Of als ze op de lak liggen even verwarmen met een fohn en dan afpellen.
Alle oneffenheden die jij ziet en voelt zie je ook weer terug na het spuiten. Oa krasjes en putjes in de bestaande lak. Dus hoe strakker de ondergrond hoe strakker het eindresultaat.
Dus beter doe je een paar uur langer over het opschuren. Als je door de lak heen gaat moet je dat gedeelte wel eerst weer een laagje primer geven voordat je het aflakt. Persoonlijk zou ik het hele frame weer een keer in de primer zetten na het in zijn geheel te hebben geschuurd. Na de primer weer heel licht opschuren.
Wat het lakken betreft doe dit in een ruimte die niet te koud is. Dit zorgt ervoor dat de lak niet goed uithardt. Buiten zou ik ook niet spuiten want de kans is bijna 100% dat je stof of beestjes in je lak krijgt en dit wil je niet.
Je zou bv een rol afdekfolie kunnen halen bij de gamma en de ruimte waar je spuit ff afplakken.
Het spuiten zou ik eerst even oefenen als ik jou was. Er staan heel veel filmpjes op Youtube die laten zien hoe het moet.
Nog een tip. Zorg dat je niet ongeduldig bent tijdens het spuiten. Van de juiste afstand, ong 25cm en absoluut niet te dik spuiten. In dunne laagjes opbouwen. Je kunt beter 2 extra lagen spuiten dan 1 keer te dik.
Schuren tussen de lagen in doe ik zelf nooit trouwens. Ik zou er wel rekening mee houden dat het snel beschadigd, hoe goed je het ook spuit.

Als je stickers op het frame hebt zitten zou ik deze weg schuren met een fijn schuurpapier. 1000 grit of zo. Of als ze op de lak liggen even verwarmen met een fohn en dan afpellen.
Alle oneffenheden die jij ziet en voelt zie je ook weer terug na het spuiten. Oa krasjes en putjes in de bestaande lak. Dus hoe strakker de ondergrond hoe strakker het eindresultaat.
Dus beter doe je een paar uur langer over het opschuren. Als je door de lak heen gaat moet je dat gedeelte wel eerst weer een laagje primer geven voordat je het aflakt. Persoonlijk zou ik het hele frame weer een keer in de primer zetten na het in zijn geheel te hebben geschuurd. Na de primer weer heel licht opschuren.
Wat het lakken betreft doe dit in een ruimte die niet te koud is. Dit zorgt ervoor dat de lak niet goed uithardt. Buiten zou ik ook niet spuiten want de kans is bijna 100% dat je stof of beestjes in je lak krijgt en dit wil je niet.
Je zou bv een rol afdekfolie kunnen halen bij de gamma en de ruimte waar je spuit ff afplakken.
Het spuiten zou ik eerst even oefenen als ik jou was. Er staan heel veel filmpjes op Youtube die laten zien hoe het moet.
Nog een tip. Zorg dat je niet ongeduldig bent tijdens het spuiten. Van de juiste afstand, ong 25cm en absoluut niet te dik spuiten. In dunne laagjes opbouwen. Je kunt beter 2 extra lagen spuiten dan 1 keer te dik.

Schuren tussen de lagen in doe ik zelf nooit trouwens. Ik zou er wel rekening mee houden dat het snel beschadigd, hoe goed je het ook spuit.
- de lachende derde
- Contacteer:
Die hoge prijs komt waarschijnlijk omdat die professionele spuitbedrijven helemaal geen interesse hebben om jouw frame te lakken. Heb het zelf ook gehad dat ze zulke hoge prijzen opgaven.1 van de redenen waarom ik voor poedercoat heb gekozen. Maar ik heb ook enkele kleine spuitbedrijven in de omgeving zitten die veel autoschade repareren en die lang niet zoveel rekenen. Zelfs de pa van een oude maat van me had zijn garage ingericht als spuitcabine. En btw je zegt het zelf al. Een full suspension frame is natuurlijk wel wat anders als een simpel frame.
Laatst gewijzigd door Technicks op di mei 14, 2013 6:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- de lachende derde
- Contacteer:
- de lachende derde
- Contacteer:
Daar zit wel wat in.Technicks schreef:Die hoge prijs komt waarschijnlijk omdat die professionele spuitbedrijven helemaal geen interesse hebben om jouw frame te lakken. Heb het zelf ook gehad dat ze zulke hoge prijzen opgaven.1 van de redenen waarom ik voor poedercoat heb gekozen. Maar ik heb ook enkele kleine spuitbedrijven in de omgeving zitten die veel autoschade repareren en die lang niet zoveel rekenen. Zelfs de pa van een oude maat van me had zijn garage ingericht als spuitcabine.
Fiets is gespoten!
Is het slim om er nog een laag clearcoat overheen te doen? Met het oog op bescherming en glans. http://shop.molotow.com/en/Cans/Molotow ... 400ml.html die moet ik dan nog nabestellen

De achterste remkabel heb ik erin gelaten, zodat ik hem kan gebruiken om de nieuwe kabel door het frame te geleiden. Anders zou het lastig zijn om er een kabel doorheen te krijgen, omdat er volgens mij ook geen buisje door het frame loopt.
Is het slim om er nog een laag clearcoat overheen te doen? Met het oog op bescherming en glans. http://shop.molotow.com/en/Cans/Molotow ... 400ml.html die moet ik dan nog nabestellen

De achterste remkabel heb ik erin gelaten, zodat ik hem kan gebruiken om de nieuwe kabel door het frame te geleiden. Anders zou het lastig zijn om er een kabel doorheen te krijgen, omdat er volgens mij ook geen buisje door het frame loopt.