Oude randonneur opbouwen

Voor woon-werk verkeer op een snelle fiets en light camping.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
joddi
Oude randonneur opbouwen

Bericht door joddi » vr apr 26, 2013 10:02 am

Ik overweeg deze zomer een lange tocht te gaan fietsen, nu wil ik hier een oude stalen randonneur voor op gaan bouwen, nu ben ik opzoek naar een frame om als basis te nemen, de bedoeling is dat het een betaalbaar project word, wat niet betekend dat het niet goed moet zijn.

Mijn hamvraag is waar moet ik rekening mee houden? ik zie namelijk op de foto's niet zo snel het verschil tussen een oud raceframe of een randonneur frame, dit ivm ruimte voor spatborden en wat extra stevigheid. Dus kan iemand mij opweg hebben met welke "oude" frames geschikt zijn?

Mijn mountainbike is een 20" Cube en een racefiets was een 58cm, al verschild dat per merk, pas ook aardig op de wat kortere 60cm frames. Ik ben zelf 1,87 en weeg 68kg.

marten

Re: Oude randonneur opbouwen

Bericht door marten » vr apr 26, 2013 11:27 am

joddi schreef:
Mijn hamvraag is waar moet ik rekening mee houden? ik zie namelijk op de foto's niet zo snel het verschil tussen een oud raceframe of een randonneur frame, dit ivm ruimte voor spatborden en wat extra stevigheid. Dus kan iemand mij opweg hebben met welke "oude" frames geschikt zijn?

Mijn mountainbike is een 20" Cube en een racefiets was een 58cm, al verschild dat per merk, pas ook aardig op de wat kortere 60cm frames. Ik ben zelf 1,87 en weeg 68kg.
Oud ~ '75 Champion Mondial A frame (in 60-62cm) zou perfect zijn. Die heeft nog 57mm remmen en spatbordoogjes.
Waar je in ieder geval naar op zoek bent:
Geen Frans/Zwitsers ding, want rare schoefdraad
Spatbordoogjes, altijd een goed teken
Alles met midden optrekremmen zit qua bandhoogte wel goed
Gesmede padden en een 27.2mm zadelpen, niet en het is meestal gaspijp
/Marten

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » vr apr 26, 2013 3:06 pm

Wat ik vroeger eens op school geleerd heb over de eigenschappen van een Randonneur:

- Luie stuurhoek
- Langere bovenbuis
- lange wielbasis

Zelf heb ik laatst een Gazelle Formula Trekking op de kop getikt.
Dat apparaat zit echt onwijs diep, ik had hem iets relaxter verwacht.
De stuurhoek is alles behalve lui, best jammer voor het relaxte fietsen.
Het is een modelletje van tussen '84 en '86.
Ik meen dat Gazelle tussen ~ 1990 en ~1999 wel leuke frame's heeft gebouwd die als 'randonneur' door kunnen.
En verder technisch gezien, wat Marten zegt.

(Het is overigens wel een gaaf ding die ik gekocht heb, erg bijzonder zeg maar. Een beetje geluk, een beetje wijsheid en dan heb je hem voor een leuk prijsje)
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Plaats reactie