wat voor veer????

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Ron 44
wat voor veer????

Bericht door Ron 44 » do mar 28, 2013 3:11 pm

Hallo.

Ik heb 2 fietsen gevonden die bij mij in de smaak vallen. bij beide fietsen komen de onderdelen overeen maar er zitten verschillende voorveren op. Namelijk een fox 36 VAN R en op de ander een boxxer RC CL.

Welke veer is nu het beste??? voor een mengsel van freeride en downhill in verschillende bikepark's in Nederland en Duitsland. Bijvoorbeeld van bikepark Groningen tot Winterberg naar Malmedy of een "huge" singletrack

En om nu even een hele domme vraag te stellen. Waarom gaat een echte downhill veer (FOX 40/boxxer etc.) door tot de stuurbar?? en wat is daar de reden van?? Ik heb het ooit geweten maar schijnbaar weer vergeten haha.
De fietsen waar het om gaat zijn:

http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... tml?b=3131
http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... tml?b=3132

Mocht iemand nog een goed merk/type fiets weten in de prijsklasse 2500,- euro dan sta ik open voor suggesties

Bij voorbaat dank,
Ron :roll:

_rolo_

Bericht door _rolo_ » do mar 28, 2013 6:43 pm

Voor jou voorkeur/gebruik zou ik de fox aanraden, wel de 180mm dan. De van serie van fox zijn volgens mij wel het topmodel vorken. Dus meer instelmogelijkheden.

Het verschil zit hem met name in het klappen opvangen en wendbaarheid. De dubble crown (fox40/boxxer ed) veren zijn 200 mm veerweg veren en de buizen (stanchions) lopen dus door tot aan je stuur, deze veren kunnen iets meer hebben maar je fiets wordt er wat minder wendbaar door. Maar een goede 180 veer, wat die fox zeker is, kan ook grote jumps probleemloos opvangen.

Mocht ik ooit een nieuwe veer voor mn fietsje nodig hebben, die ik overigens voor hetzelfde werk als jou gebruik dan wordt het een fox van 36 of rock shox totem.

Tip kijk nog even verder naar fietsen, niet dat canyons slecht zijn ofzo, maar met jou budget zijn er zeker meerdere leuke dingen te halen, evt een brute goede 2e hands. Iets van commencal of scott of een 2e hand demo8 ofzo. succes

DESL

Bericht door DESL » do mar 28, 2013 8:02 pm

Met jou budget zou ik het te koop topic hier goed in de gaten houden, voor dat geld heb je hier regelmatig juweeltjes tussen zitten.

Just mij 2 cents!
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

Smittie

Bericht door Smittie » vr mar 29, 2013 2:11 am

_rolo_ schreef:De van serie van fox zijn volgens mij wel het topmodel vorken. Dus meer instelmogelijkheden.
De Van serie is gewoon de coil versie van de 36
In deze zit de RC, dit is niet het topmodel, dat is de RC2 met kashima coating.

Evengoed is dit echt wel een goede vork.

Ik zou idd ook even voor een 2e hands kijken.
Hier op het forum staat een leuke scott voltage FR10
daar zit wel de RC2 kashima vork in en een RC4 demper.

Deze valt ook mooi binnen je budget ;-)

Ron 44

Bericht door Ron 44 » vr mar 29, 2013 11:10 am

Eey bedankt voor de reacties. De scott voltage hier op het forum heb ik al gezien maar dit is een L en ik ben maar 1.74 M en hij is helemaal in Alkmaar en ik woon in het puntje van Groningen :cry:

Ik kwam bij Canyon fietsen terecht omdat hun prijs zo gunstig is. Ze verkopen aardig goedkope fietsen en volgens mij ook wel redelijk kwalitatief goed. Of is dat schijn?

Wat betreft veer zal ik nog even moeten gaan overwegen en ik denk dat ik qua hele fiets nog even moet gaan overwegen haha.

Hebben jullie verder nog fietsmerken/types die ik eens kan bekijken. De nieuwe turner DHR vind ik ook een mega mooi fietsje of YT industries.

Smittie

Bericht door Smittie » vr mar 29, 2013 11:17 am

Alkmaar Groningen doe je wel in 2 uurtjes ;)
maar voor 174 is een L wel wat lang ja.

YTindustries is ook een goeie optie.
deze fietsen vind ik ook een stuk mooier dan een Canyon.
enige nadeel is dat je afhankelijk bent van hun levertijden...
Canyon kan je altijd bestellen.

Ron 44

Bericht door Ron 44 » vr mar 29, 2013 11:48 am

YT vindt ik zelf ook wel vette fietsen met name de YT play vond ik wel geschikt voor local tracks. Beetje meer fourcross achtig gericht. rest mij nog een puntje aan deze fiets wat ik niet snap. Onder de rear schock zit een schakelaar op het frame gemonteerd. Waar is die voor. is dit de schakelaar voor de versnelling??

Bij de gallery van de fiets zie je het.
http://www.yt-industries.com/shop/de/Bikes/Play

fbkona

Bericht door fbkona » vr mar 29, 2013 12:28 pm

Knopje op de shock is waarschijnlijk om de shock vast te zetten(lock out).
Intense Uzzi. R.I.P.

Ron 44

Bericht door Ron 44 » vr mar 29, 2013 1:17 pm

knopje zit niet op de veer maar gewoon onder de veer op het frame

Smittie

Bericht door Smittie » vr mar 29, 2013 2:22 pm

Ja daar zit de shifter voor de derrialeur.
Voor het geval je barspins wilt gaan doen ;-)

Ron 44

Bericht door Ron 44 » zo mar 31, 2013 11:27 pm

oww haha nja dat was ik niet van plan om te gaan doen.

wat raden jullie nu aan op een downhill fiets voor nederland en een paar trails/parks in duitsland een fox VAN 36 of een boxxer rc cl

Smittie

Bericht door Smittie » zo mar 31, 2013 11:48 pm

Ron 44 schreef:oww haha nja dat was ik niet van plan om te gaan doen.

wat raden jullie nu aan op een downhill fiets voor nederland en een paar trails/parks in duitsland een fox VAN 36 of een boxxer rc cl
Dat is heel persoonlijk.
Ik reed eerst met een downhill fiets met een boxxer en ben overgestapt naar een freeride fiets met 180mm veerweg voor en achter.
Maar nu komt in deze fiets toch weer een boxxer...

Als je echt voornamelijk in nederland rijd is een 180 VAN r prima.
Maar als het meer buitenland is dan zou ik voor een boxxer gaan

Ron 44

Bericht door Ron 44 » ma apr 01, 2013 2:38 pm

ik moet wel zeggen. Ik ben nu al een poosje aan het orienteren in alle fietsen en onderdelen want ik heb van tweedehands kopen slechte ervaringen gekregen daarom wil ik graag een nieuwe fiets kopen.

als ik fietsen van verschillende merken naast elkaar zet bijvoorbeeld een specialized status 1 en een canyon playzone dan is de specialized status minder goed uitgerust maar toch 200 euro duurder.

Ik neig ernaar om een canyon te kopen maar ik lees wel een aantal gevallen waarin de garantie niet goed was of service slecht/product niet goed en ik weet wel dat dit misschien 10 van de 100 leveringen is maar ik ben er toch bang voor dat het mij overkomt.

_rolo_

Bericht door _rolo_ » ma apr 01, 2013 3:22 pm

Tja, specialized is iets duurder maar zeker ook beter qua ontwikkeling van frame ed. Service van specialized ben ik zeker over te spreken. Canyon geen ervaring maar je hoort en leest wel aardig wat negative berichten. Ook zit er nog verschil in hoe je de fiets krijgt. Bij specialized, via dealer, compleet in elkaar en afgesteld en vaak na 1 maand gratis fiets nalopen op speling van kabels, spaken enz. En na een half jaar complete beurt voor weinig euro(ligt ook aan de dealer hoe dit geregeld is). Koop je een fiets van canyon krijg je een doos thuis gestuurd met een sleutel en een schroevendraaier en succes ermee. T is maar wat je wil.

Ron 44

Bericht door Ron 44 » ma apr 01, 2013 3:45 pm

Ja het in elkaar zetten van de fiets is niet zo'n probleem zijn. wieltjes erop stuurbar erop en klaar ben je.

De specialized status is een recente fiets en als ik de frames van canyon whipzone en specialized status eens goed naast elkaar zet zie je natuurlijk wel verschil maar niet schrikbarend veel (niet afdoen aan de ongelooflijke ervaring van specialized en de super goede fietsen). plus dat de status xfusion suspension heeft en de canyon fox.

_rolo_

Bericht door _rolo_ » ma apr 01, 2013 4:31 pm

status 2 geen optie? (of een demo 1) ;)

edit: er is zoveel mooi nieuw te krijgen voor je budget trouwens.
oa -scott fr20 (puik fietsie volgens mij)
kona entourage
of idd een canyon

Plaats reactie