Crank,bottombracket, chainguide

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BQDHFR
Crank,bottombracket, chainguide

Bericht door BQDHFR » wo feb 27, 2013 4:22 pm

heb een aantal vragen:

Past een bottombracket altijd in een frame?
het betreft een tank zeus dh1.
Afbeelding

Als je een ISIS crankset koopt : ( http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... lID=104383 ) Moet er dan een bottombracket bij van hetzelfde merk. (zoja welke opties zijn er )

Past een chainguide altijd op een bottombracket of frame?

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » wo feb 27, 2013 4:30 pm

Er staat bij
*ISIS bottom bracket sold separately. 550g
Dus ja, je zult een bottom bracket moeten kopen.
Of het een ISIS moet zijn, weet ik niet moet je opzoeken.

Of en welk bottom bracket geschikt is voor jouw frame is afhankelijk van de breedte en of het draad of press fit is (op de foto te zien draad)

Een chainguide kun je dan tussen je bottombracket en de cup plaatsen, ook hier zul je je zelf wegwijs moeten maken in de diverse chainguides en bekijken of deze op je frame gaan passen.
Zo te zien heb je geen isg tabs en vallen deze al af (dan kun je de chainguide aan je frame schroeven dmv speciale nokken die rondom je bracket zitten)

Succes en aanvulling van anderen mss wel nodig hiero :lol:
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » wo feb 27, 2013 5:28 pm

WitteReus schreef:Er staat bij
*ISIS bottom bracket sold separately. 550g
Dus ja, je zult een bottom bracket moeten kopen.
Of het een ISIS moet zijn, weet ik niet moet je opzoeken.

Of en welk bottom bracket geschikt is voor jouw frame is afhankelijk van de breedte en of het draad of press fit is (op de foto te zien draad)

Een chainguide kun je dan tussen je bottombracket en de cup plaatsen, ook hier zul je je zelf wegwijs moeten maken in de diverse chainguides en bekijken of deze op je frame gaan passen.
Zo te zien heb je geen isg tabs en vallen deze al af (dan kun je de chainguide aan je frame schroeven dmv speciale nokken die rondom je bracket zitten)

Succes en aanvulling van anderen mss wel nodig hiero :lol:
de verkoper op pinkbike zegt dat het zou passen in mn frame, misschien zegt ie dat gewoon om te verkopen.
mischien is dit helemaal niet het goede frame, moet even een foto zien (tis voor een vriend).

als ik gewoon een bottombracket mount chainguide neem werkt het dus vrijwel altijd?

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » wo feb 27, 2013 5:31 pm

nog een vraagje:

http://www.pinkbike.com/photo/9259184/

is dit geschikt voor downhill?
een squaretapered headset nodig, dus moet die van hetzelfde merk zijn ?

Smittie

Bericht door Smittie » wo feb 27, 2013 6:39 pm

BQDHFR schreef:nog een vraagje:

http://www.pinkbike.com/photo/9259184/

is dit geschikt voor downhill?
een squaretapered headset nodig, dus moet die van hetzelfde merk zijn ?
die vierkante rommel zou ik echt nergens meer voor gebruiken dat is zo 1999

isis zou ik ook niet meer kopen, daar heb ik vroeger ook heel wat setjes kapot getrapt...

koen s

Bericht door koen s » wo feb 27, 2013 7:01 pm

wat blijven er dan nog voor opties over?
Ik wil de isis wel gewoon proberen.
-BQFRDH

Smittie

Bericht door Smittie » wo feb 27, 2013 7:11 pm

howitzer of als je meer te besteden hebt hollowtech 2 van shimano of gpx van truvativ

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » wo feb 27, 2013 9:07 pm

Afbeelding

Afbeelding

Dit is dus de bottombracket die er al op zit. ik denk dus dat we geen nieuwe BB nodig hebben.

onderste plaatje is de huidige crank.

past de FSA gravity crank die ik eerder stuurde hierop?

(klik voor vergroting)

didadunlop

Bericht door didadunlop » do feb 28, 2013 8:40 am

Dat is een ISIS BB. De RPM crank is square taper.

Dat gaat niet lukken.

En veel van je vragen kan je oplossen met even googlen en lezen. Bijvoorbeeld:
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm

Die site gaat wel veel over vakantiefietsen etc. Maar veel van die kennis is basiskennis die geldt voor alle fietsen. En pas wanneer je moeilijk gaat doen met vering etc kom je in heel erg specifieke zaken terecht.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » do feb 28, 2013 4:15 pm

didadunlop schreef:Dat is een ISIS BB. De RPM crank is square taper.

Dat gaat niet lukken.

En veel van je vragen kan je oplossen met even googlen en lezen. Bijvoorbeeld:
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm

Die site gaat wel veel over vakantiefietsen etc. Maar veel van die kennis is basiskennis die geldt voor alle fietsen. En pas wanneer je moeilijk gaat doen met vering etc kom je in heel erg specifieke zaken terecht.
Ik bedoelde deze
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... lID=104383

Ik zal eens ff kijken op die site.

BasGo
Contacteer:

Bericht door BasGo » do feb 28, 2013 5:25 pm

Mijn advies, spaar even door en koop een mooie setje (buttombracket en cranks) Zelf heb ik een zetje van raceface atlas erop zitten kosten wel wat maar werkt ook als een trein. Goedkoop is duurkoop zeker met wat voor doeleinde je bike wil gaan gebruiken!

Van de foto waar je de crank op ziet, moest ik even schrikken gekeken naar de set-up. Het blad dat er op zit is een of ander cheap blad dat gemaakt is voor te kunnen schakelen aan de voorzijde. Koop daar dus een niet schakelend blad voor 36t of 37t!

Wat chainguide betreft heb je inderdaad sowieso een bottom bracket attachment voor nodig. De meeste guides zullen passen toch blijft het altijd even lastig om de chainline tov de chainguide mooi te krijgen en zal dit beter met de ene dan met de andere gaan.
Have a nice day, go outside and play!

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » do feb 28, 2013 6:38 pm

BasGo schreef:Mijn advies, spaar even door en koop een mooie setje (buttombracket en cranks) Zelf heb ik een zetje van raceface atlas erop zitten kosten wel wat maar werkt ook als een trein. Goedkoop is duurkoop zeker met wat voor doeleinde je bike wil gaan gebruiken!

Van de foto waar je de crank op ziet, moest ik even schrikken gekeken naar de set-up. Het blad dat er op zit is een of ander cheap blad dat gemaakt is voor te kunnen schakelen aan de voorzijde. Koop daar dus een niet schakelend blad voor 36t of 37t!

Wat chainguide betreft heb je inderdaad sowieso een bottom bracket attachment voor nodig. De meeste guides zullen passen toch blijft het altijd even lastig om de chainline tov de chainguide mooi te krijgen en zal dit beter met de ene dan met de andere gaan.
wat bedoel je met dat tandblad, dat begrijp ik niet helemaal.
de crank die ik op het plaatje stuurde gaat eraf want is gebogen.

morin

Bericht door morin » do feb 28, 2013 8:04 pm

Hij bedoeld eigenlijk te zeggen koop deze:
http://www.bike-discount.de/shop/k1175/ ... 170mm.html
Weet alleen niet zeker of het tandwiel erbij zit? :?

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » do feb 28, 2013 10:15 pm

beperkt budget.
mijn enige vraag is gewoon of die FSA maximus crank op de huidige BB zou passen.

BasGo
Contacteer:

Bericht door BasGo » vr mar 01, 2013 9:09 am

Ik heb het ook niet over die crank want die is sowieso niet best recht of krom.

Met dat blad voor bedoel ik: Er zijn twee soorten bladen voor aan de voorzijde. Zo te zien is het blad dat jij hebt afkomstig van een set van 3 schakelende bladen dat op een bike zit met een voorderailleur te zien aan de tandjes. Nadeel van deze bladen als je ze gebruikt aan de voorzijde, ze zijn gemaakt om een ketting erop en eraf te laten lopen.

Bij een niet schakelend blad zijn de tanden van het blad kaarsrecht en niet afgeslepen aan de binnen zijde. Dit zorgt ervoor dat de ketting met een chainguide erbij altijd op het blad blijft lopen.

En ja dat voorbeeld van die ""Shimanon Zee 10speed is precies wat ik bedoel!

Het antwoord is ja op een isis buttom bracket gaat die fsa maximus passen staat bij de het om isis gaat toch? Dat is een standaard vorm en maat, octalink bijvoorbeeld komt wel in 2 versies.

Alleen het blad dat bij de crank zit is 32tands (niet schakkelend), heerlijk op je dirt-jump bike en voor in het bike park, maar voor freeride downhill??? Nee zeker niet, dat word peddelen voor je leven! Dan moet je echt richting 36tands met je blad voor.

Ooh en als je een nieuwe chainguide gaat kopen, let er dan op dat deze gemaakt is voor de grote van je blad voor, aantal tandjes op het blad dus.

succes met bouwen!
Have a nice day, go outside and play!

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » vr mar 01, 2013 6:05 pm

BasGo schreef:Ik heb het ook niet over die crank want die is sowieso niet best recht of krom.

Met dat blad voor bedoel ik: Er zijn twee soorten bladen voor aan de voorzijde. Zo te zien is het blad dat jij hebt afkomstig van een set van 3 schakelende bladen dat op een bike zit met een voorderailleur te zien aan de tandjes. Nadeel van deze bladen als je ze gebruikt aan de voorzijde, ze zijn gemaakt om een ketting erop en eraf te laten lopen.

Bij een niet schakelend blad zijn de tanden van het blad kaarsrecht en niet afgeslepen aan de binnen zijde. Dit zorgt ervoor dat de ketting met een chainguide erbij altijd op het blad blijft lopen.

En ja dat voorbeeld van die ""Shimanon Zee 10speed is precies wat ik bedoel!

Het antwoord is ja op een isis buttom bracket gaat die fsa maximus passen staat bij de het om isis gaat toch? Dat is een standaard vorm en maat, octalink bijvoorbeeld komt wel in 2 versies.

Alleen het blad dat bij de crank zit is 32tands (niet schakkelend), heerlijk op je dirt-jump bike en voor in het bike park, maar voor freeride downhill??? Nee zeker niet, dat word peddelen voor je leven! Dan moet je echt richting 36tands met je blad voor.

Ooh en als je een nieuwe chainguide gaat kopen, let er dan op dat deze gemaakt is voor de grote van je blad voor, aantal tandjes op het blad dus.

succes met bouwen!
Bedankt! dit is wat ik wil weten!

Plaats reactie