Cube Hanzz

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Giela
Contacteer:
Cube Hanzz

Bericht door Giela » wo feb 06, 2013 10:17 pm

Ik lees nu een weekje mee op het forum en ben al veel wijzer geworden. Ik zou alleen graag eens een Cube Hanzz Pro ergens real life willen zien, en er eens op zitten. Waarom?

The Story:

Zo, ik rij nu een tijdje rond op een AMS130 van Cube en merk dat als ik een beetje de stad in wil (lees trappen en sprongen) toch niet helemaal goed op de fiets zit daarvoor. Nu zit ik in dubio, ik wil eigenlijk een fiets waarmee ik kan freeriden (bikeparken, ardennen en street) maar waarmee ik het liefst ook nog een rondje Dorst kan doen.

Mijn vraag is dan ook aan jullie experts ;) is dit dan de fiets voor mij?

Even daargelaten dat je natuurlijk op een downhillbike ook Dorst kan fietsen maar is het acceptabel genoeg om te doen?

joddi

Bericht door joddi » wo feb 06, 2013 10:33 pm

Een Cube Hanzz icm een XC rondje is geen suc6, zelfs met mijn Fritzz is het frustrerend dat het zoveel zwaarder fietst dan een XC fiets, daarnaast kan je 9/10 XC tochtjes met 1 hand fietsen met zo'n fiets. Totaal geen uitdaging dus.

Wat is de verhouding XC/Bikeparken? een AMS 150 zou misschien een stap in de goede richting zijn, of een 2e hands Fritzz.

Anders over naar een ander merk Specialized Enduro bijv. (al zou ik daar ook niet graag een XC rondje op rijden)

memento-mori

Bericht door memento-mori » wo feb 06, 2013 10:36 pm

Liteville 301! :angelnot:

richard_librium

Bericht door richard_librium » wo feb 06, 2013 10:36 pm

ik rijd sinds kort op een Cube AMS 150... goed te doen op de XC routes en ook in Filthy Trails heel goed te doen :)

Giela
Contacteer:

Bericht door Giela » wo feb 06, 2013 10:42 pm

Thanks voor alle reacties!

Het komt er op neer dat ik denk ik 70/30 rij in het voordeel van Freeride. Ik zoek vaak gewoon in de buurt leuke sprongen etc. op. Daarnaast worden bikeparken en weekendjes Ardennen dus ook meer een gemeengoed :)

Als ik naar de geometrie van mijn huidge AMS kijk en naar die van de Hanzz dan zijn nagenoeg alle afmetingen gelijk namelijk.

Zit hem het trappen dan in demping ipv. de weg neem ik aan?

joddi

Bericht door joddi » wo feb 06, 2013 10:45 pm

Gewicht, banden, en een coil ipv lucht demper, dus veel meer energie gaat daar inzitten.

Giela
Contacteer:

Bericht door Giela » do feb 07, 2013 8:37 am

Die Specialized Enduro ziet er inderdaad mooi uit! Ik zal daar eens wat induiken..

Smittie

Re: Cube Hanzz

Bericht door Smittie » do feb 07, 2013 8:58 am

Giela schreef:Nu zit ik in dubio, ik wil eigenlijk een fiets waarmee ik kan freeriden (bikeparken, ardennen en street) maar waarmee ik het liefst ook nog een rondje Dorst kan doen.
dus je wilt:
Freeride in bikeparken en in de ardennen
Streeten de stad
Cross Country in Dorst

1 fiets voor al deze disciplines bestaat niet.
als je iets koopt voor alles zul je op iets moeten compenseren

voor freeride wil je een full suspension met minimaal 160mm veerweg voor en achter, die sterk (en vaak wat zwaarder is)
voor cross country en voor street is dat allebij niks.
Cube hanz valt hier dus sowieso af...

voor street een lage hardtail max 100mm stugge veerweg, alleen achterrem en single speed.
voor cross country en voor freeride allebij niks.

voor cross country een hoge lichte mtb met 100mm veerweg. in deze natuurlijk een 29er.
voor street en freeride niks, die vouw je zo dubbel.

met een specialized enduro kan je freeride en cross country wel combineren maar met street sloop je hem.

dus je zal iets er tussenin zoeken waarmee voor elke discipline iets in levert.
in mijn beleving kom je dan op zoiets:

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=85801
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=83498

met een hardtail freerider kan je freeriden maar je mist het comfort van achtervering.
je kan er mee streeten, je hebt alleen hoger frame, iets meer veerweg en wel versnellingen enzo.
cross country moet ook kunnen met zadel hoog maar het za ff zwaarder zijn dan een normale mtb.

de lachende derde
Contacteer:

Bericht door de lachende derde » do feb 07, 2013 11:27 am

Bij Bike2build kan je hem in de winkel testen. Wortels en modder ligt er niet maar dan weet je in ieder geval hoe de maatvoering is en hoe hij stuurt.

Is wel een SL maar de geometrie is hetzelfde.
www.electronicexplorations.org

Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.

de lachende derde
Contacteer:

Bericht door de lachende derde » do feb 07, 2013 11:28 am

hem = de Hanzz.

xFreekx

Bericht door xFreekx » do feb 07, 2013 11:51 am

Commencal Absolute sx? Ook een mooi ding, niet te veel veerweg en je kan er met springen en streeten. De kona bass leek mij ook anders ook een optie voor jou....
Kona Five-O 2008

Giela
Contacteer:

Bericht door Giela » do feb 07, 2013 3:00 pm

Ik ga morgen even kijken bij bike2build inderdaad. Is wel een M frammaat maar goed. Heb ik wel een idee. De Enduro is ook een mooie fiets maar ook erg zeldzaam, heb ik gemerkt.

Met street bedoel ik de wat grotere sprongen en trappen. Dus geen skatepark ofzo. Juist met wat meer veerweg spelen! :)

Smittie

Bericht door Smittie » do feb 07, 2013 3:47 pm

Giela schreef:Met street bedoel ik de wat grotere sprongen en trappen. Dus geen skatepark ofzo. Juist met wat meer veerweg spelen! :)
met veerweg spelen?
bedoel je sprongen to flat van trappen af?
dat is geen spelen maar slopen ;)

richard_librium

Bericht door richard_librium » do feb 07, 2013 3:48 pm

ligt eraan hoe hoog de trappen zijn :p

Smittie

Bericht door Smittie » do feb 07, 2013 4:01 pm

richard_librium schreef:ligt eraan hoe hoog de trappen zijn :p
als ze niet hoog zijn kan je net zo goed (beter) een hardtail rijden :D

Giela
Contacteer:

Bericht door Giela » do feb 07, 2013 5:39 pm

Heb zojuist in Goirle op een Enduro gezeten. Dat is wel een beetje de fiets die ik zoek. Ze hadden daar de Comp uitvoering staan met de Fox luchtdempers.

Nu even vergelijken wat de geometrie van de Hanzz is. Als je filtert op All Moutain bij Cube dan komt de Hanzz daar nog steeds in voor. Ben dus erg benieuwd!

nonsens

Bericht door nonsens » do feb 07, 2013 5:48 pm

production privé - HT en zou volgens PP overal inzetbaar zijn
http://www.production-privee.com/

Kona Process - Enduro fully maar met genoeg veerweg en head angle om in bikeparks te rijden ( is een beetje de opvolger van de coil-air)
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=process

maar ik denk dat er wel meer Enduro modellen bestaan die geschikt zijn om nog een rondje te xc en of bikeparks te rijden.

Zelf doe ik alles met een Kona Cadabra, OK op mijn HT is een xc rondje leuker en met
een Freerider kan je net iets meer hebben (en meer foutjes maken) maar het is te doen.

ronaldg

Bericht door ronaldg » do feb 07, 2013 9:46 pm

Liteville 301, op te bouwen van xc tot superenduro. veersysteem is subliem. en de garantie is in tegenstelling tot de horrorverhalen die je soms leest hier ook nog een helemaal top.
bovendien duitse degelijkheid.

Giela
Contacteer:

Bericht door Giela » do feb 07, 2013 9:54 pm

Ik heb de Litevile 301 gezien inderdaad. Hij spreekt me alleen niet zo aan qua model. Aangezien Cube hem toch onder All Moutain heeft staan EN geen enkele Cube dealer zo'n HAnzz heeft staan, laat staan er iets nuttigs over kan vertellen heb ik Cube zelf ook een mailtje gestuurd.

Misschien dat een 2ehands bike een optie is om erbij te nemen.

nonsens

Bericht door nonsens » vr feb 08, 2013 8:52 am

ik denk dat het al duidelijk is.........je wilt gewoon een Hanzz :)
In de cube collectie van 2013 zit de Hanzz al niet meer, dit heeft natuurlijk een reden......

Giela
Contacteer:

Bericht door Giela » vr feb 08, 2013 2:29 pm

Haha, ik neig ernaar ;)

Maar de 2013 collectie. Ik neem aan dat je de 2014 collectie bedoelt?

Ik kom zojuist van Bike2build af. Mooie bike, hadden een M staan dus wel te klein voor mij. Maar mooie onderdelen op die SL. De zit viel me wel enigs sinds "tegen". Heb ook op een Jekyll gezeten.. ook mooi, wel heel anders..

potver, potver en nog eens potver.. :? :? :? :? :?

;)

Lars TB

Bericht door Lars TB » vr feb 08, 2013 3:25 pm

nonsens schreef:ik denk dat het al duidelijk is.........je wilt gewoon een Hanzz :)
In de cube collectie van 2013 zit de Hanzz al niet meer, dit heeft natuurlijk een reden......
http://www.cube.eu/full/freeride/hanzz-sl/

:?

Je mag wel Amsterdammer zijn, maar je moet niet slap gaan lullen... 8)

de lachende derde
Contacteer:

Bericht door de lachende derde » vr feb 08, 2013 3:40 pm

Misschien een raar idee maar is dit niks voor je? Denk dat hij erg in de buurt kan komen van wat je zoekt.

http://www.nsmb.com/5588-the-most-badass-of-bikes/

8)

Tommie ;D

Bericht door Tommie ;D » vr feb 08, 2013 8:38 pm

Misschien een YT industries play?
Heb je 140mm voor en 100-130 vanachter. Je hebt ook nog eens twee remmen en 9 versnellingen.En hij weegt maar 13.8Kg zonder pedalen! Met pedalen zit je rond 14.2 Freeride is zeker te doen met deze fiets, net als street want het is een erg speelse,losse en wendbare bike. Ook xc moet wel lukken al heb je maar 9 versnellingen en een relatief grote veerweg. De meeste enduro bikes hebben meer veerweg. En lichtgewicht is niet alleen fijn bij xc! :arms:

http://www.yt-industries.com/shop/de/Bikes/Play

Overigens, topprijs aan maar 1799 euro voor de normale versie! (Is sinds dit jaar ook een DJ versie) Voor die prijs zou ik niet twijfelen en dit wordt waarschijnlijk mijn volgende bike :) Miss Dj versie, ben ik nog niet uit :P[/url]

nonsens

Bericht door nonsens » za feb 09, 2013 5:24 pm

Lars TB schreef:
nonsens schreef:ik denk dat het al duidelijk is.........je wilt gewoon een Hanzz :)
http://www.cube.eu/full/freeride/hanzz-sl/

:?

Je mag wel Amsterdammer zijn, maar je moet niet slap gaan lullen... 8)
Eh sorry :oops: in de war met de Cube Fritzz, dat was het model tussen de Stereo en de Hanzz in.
Had ook de hele tijd in mijn hoofd dat het daar om ging..................

Met de Fritzz kan je nog wel redelijk een XC rondje trappen. maar met Hanzz zou ik er niet zo snel aan beginnen :lol:

Vandaag nog even met een "vergelijkbare bike" het XC rondje in Zandvoort gedaan......en dat was niet echt leuk kan ik je zeggen.

Plaats reactie