Tubes op fixie

Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
tompeeters87
Contacteer:
Tubes op fixie

Bericht door tompeeters87 » vr dec 21, 2012 7:54 pm

Hee ik zoek iemand die ervaring heeft met een tubes op zijn fixed bike.
Ik heb onlangs nieuwe velgen gekocht die enkel geschikt zijn voor tubes, maar nu weet ik hier niet zoveel over eerlijk gezegd.
Ik heb gezien dat er best een prijsverschil in zit, tussen de €20 en €80 per band. Dus kan iemand mij adviseren over een goede tube, het liefst onder de €35; per stuk. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een fervent skidder ben, dus ze moeten wel ergens tegen kunnen.

Alvast bedankt! Groeten

nutsjesmoar
Contacteer:

Bericht door nutsjesmoar » vr dec 21, 2012 9:23 pm

Die wielen kun je wel weer verkopen, of over spaken op draadvelgen. Tubes op je achterwiel met een fixie gaat niet werken. Voorwiel is dubieus, maar op je achterwiel kan de lijm op je tube de kracht niet aan (zeker niet als je skid).

marten

Bericht door marten » vr dec 21, 2012 10:29 pm

nutsjesmoar schreef:Tubes op je achterwiel met een fixie gaat niet werken.
Op een baanfiets werken ze ander prima, maar ik ben het met je eens dat skidden op een tube vrij duur is. Goedkope tubes knallen wel minder hard als de echte op 16 bar :D
/Marten

nutsjesmoar
Contacteer:

Bericht door nutsjesmoar » zo dec 23, 2012 1:44 am

Ja, maar op de baan skidt men ook niet. Met mijn rijstijl zouden Tubes prima kunnen, maar wanneer je gaat 'skidden' dan vliegen de tubes van de wielen af.

psychoaiko666
Contacteer:

Bericht door psychoaiko666 » do dec 27, 2012 3:11 am

maar een baan is glad unlike het gemiddelde wegdek en baanfietsers skidden niet, die laten hun fiets uitrollen. ik denk dat't voor niet veel uitmaakt, maar als je veel skid moet je achter toch echt een andere velg gaan gebruiken en een schwalbe durano d'r op leggen. die band is speciaal gemaakt om mee te skidden.
wie zet nu weer een boom in de weg?

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » vr dec 28, 2012 10:55 am

nutsjesmoar schreef: Tubes op je achterwiel met een fixie gaat niet werken. Voorwiel is dubieus, maar op je achterwiel kan de lijm op je tube de kracht niet aan (zeker niet als je skid).
Dat is inderdaad dubieus, ik snap die redenering niet.
Zou je hem willen uitleggen?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

nutsjesmoar
Contacteer:

Bericht door nutsjesmoar » vr dec 28, 2012 10:57 pm

Een tube om je voorwiel is dubieus. Kan dat niet? MIsschien verwoorde ik het wat fout maar volgens mij word ik wel begrepen.

En die Durano Skid, niet doen. Gewoon een paar Conti Grand Prix erom, 24c. Heerlijk bandje.

koekie

Bericht door koekie » zo feb 03, 2013 2:49 pm

Gek genoeg heeft niemand het hier over het aanbrengen en lijmen van tubes. Daarbij moet je even weten wat je precies doen moet. Dit kan best lastig en tijdrovend zijn, zeker omdat de lijm vaak ook nog lange tijd moet drogen. Gewoon clinchers erop, ik geloof dat er daarbij genoeg (voordelige) keuze tussen mooie banden is voor de skid-a-lot's onder ons.

nutsjesmoar
Contacteer:

Bericht door nutsjesmoar » zo feb 03, 2013 11:18 pm

koekie schreef:Gek genoeg heeft niemand het hier over het aanbrengen en lijmen van tubes. Daarbij moet je even weten wat je precies doen moet. Dit kan best lastig en tijdrovend zijn, zeker omdat de lijm vaak ook nog lange tijd moet drogen. Gewoon clinchers erop, ik geloof dat er daarbij genoeg (voordelige) keuze tussen mooie banden is voor de skid-a-lot's onder ons.
Waarschijnlijk omdat dat wel te leren is. Skidden op tubes kan gewoon niet ;)

koekie

Bericht door koekie » zo feb 03, 2013 11:44 pm

Ik denk dat je op elke band wel kan skidden.
Wilde alleen maar er mee aangeven dat tubes er op leggen complexer is en meer tijd, geld en lijm kost.

nutsjesmoar
Contacteer:

Bericht door nutsjesmoar » zo feb 03, 2013 11:59 pm

Wanneer je gaat skidden op een tube vliegt deze van de velg af.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma feb 04, 2013 3:30 pm

nutsjesmoar schreef:Wanneer je gaat skidden op een tube vliegt deze van de velg af.
En hoe zit dat dan bij een MTB, mogen die gasten ook niet zo hard remmen dan het wile blokkeert?

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma feb 04, 2013 3:31 pm

En mag ik met de tubes op mijn crosser ook niet mijn remmen zo hard aantrekken dat ze blokkeren?

JJ

nutsjesmoar
Contacteer:

Bericht door nutsjesmoar » ma feb 04, 2013 5:27 pm

Zeer zeker wel, maar het zal inderdaad niet goed zijn voor de tubes ;). Wanneer je skid met een tubewiel komt er dusdanig veel kracht hierop dat de band eraf "breekt", de lijm gaat dan los. Dat zie je bij het baanwielrennen ook vaak gebeuren, dat een tube van het wiel afloopt.

mateis

Bericht door mateis » ma feb 04, 2013 5:43 pm

Really? Ook goed gelijmde tubes?

Over die dingen doen horrorverhalen de ronde, maar volgens mij is de belangrijkste variabele gewoon - zoals bij praktisch elke lijmverbinding waarbij de juiste materialen gebruikt zijn - de montage...

Neemt niet weg dat ik het op een fixie ook niet zou doen. En natuurlijk op geen enkele andere fiets die niet in competitie gebruikt wordt. :)

nutsjesmoar
Contacteer:

Bericht door nutsjesmoar » ma feb 04, 2013 7:04 pm

Nja, dit is natuurlijk ook puur theoretisch gezien, het kan in de praktijk uiteraard anders werken. Maar daarbij komt dat wanneer je toch mocht overwegen te gaan skidden, je band erg snel verslijt en dan is een snelle wisseling toch wel fijn.

alain

Bericht door alain » ma feb 04, 2013 7:35 pm

Als je veel gaat skidden zou ik ook geen tubes gebruiken,
alleen het prijskaartje al...
Ik denk dat je gemakkelijk 3 cheapass bandjes hebt voor 1 tube.

marten

Bericht door marten » ma feb 04, 2013 8:07 pm

alain schreef:Als je veel gaat skidden zou ik ook geen tubes gebruiken,
alleen het prijskaartje al...
Ik denk dat je gemakkelijk 3 cheapass bandjes hebt voor 1 tube.
kost een paar centen, maar de lekkerste knal heb je toch met zoiets op 15 bar:
Dugast
/Marten

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma feb 04, 2013 8:11 pm

Tuurlijk is het onzin om met een tube op een straat fixed gear te rijden, maar het is onzin dat het niet kan. Natuurlijk zijn zijdelingse krachten minder fijn voor een verlijmde tube, en bestaat de kans dat hij er af loopt als hij teveel zijdelings belast wordt en de verbinding niet optimaal is.

Dat een tube er af en toe afloopt heeft met de lijm verbinding te maken, net of een baalwielrenner een aflopende tube zou hebben omdat ie net een lekkere skid heeft getrokken...

De verbinding tussen tube en velg zal het ergst op de proef worden gesteld als maximaal geremd wordt, niet als je in slip bent, dan glijdt de band lekker over dat asfalt en is de weerstand niet heel groot vergeleken met een gedoseerde rem actie.

JJ

Plaats reactie