Omdat hij onder de strand en sneeuw fietsen staat de eerste plaatjes aar in de sneeuw geschoten, dat lag er toch..
Vandaag mijn woon werk op de Krampus gedaan, dat is 18km weg en 3 km heide. Had niet zoveel wind in de banden dus fietsen over de weg was 'anders'. Op de heide aangekomen, met volop sneeuw op de paden, was het andere koek. Rollen als een dolle, en onbeperkte grip. Leuk dat je weer je grenzen op moet zoeken, zoals je dat ook moest doen toen je van 26 naar 29 ging (ik neem aan dat iedereen tegenwoording 29 inch rijdt

).
De terug weg was waar ik de hele dag op heb zitten wachten. Vanaf mijn andere werk in Hilversum over heide (of de singletrack er omheen), nog meer singletrack, een paar bosfietspaden met hopen sneeuw en nog meer singletrack naar huis. Ik denk 40km gereden, met de laatste 5km asfalt. Die waren weer zwaar, maar de tracks van mijn huis rondje waren goed! Door de sneeuw wel zwaar, maar door de brede banden rolde het een stuk mooier over de paden waar de sneeuw niet zo erg aangereden was. De singletracks die alle locals gebruiken waren een feest, rollen rollen rollen!
Er zitten nog wat donor onderdelen op, maar de uiteindelijke build zal zijn:
Surly Krampus frameset 22 inch
Cane Creek 40 headset
Hope X2 Race remmen
Rabbit Hole - Knard 29x3 wielen met Hope (geared) en Chris King (singlespeed) naven
SRAM XX1 groep (cranks ga ik waarschijnlijk nog vervangen voor Middleburn, als de spider er is)
Thomson pennen
WTB zadel en Ti Jones H-bar
zoals hij nu is 13.45 kilo, in singlespeed modus onder de 13 kilo, in tubeless mode nog een paar 100 gram minder 12.5 kilo zou een mooi rij gewicht zijn.
Heb een paar pedalen te leen om te proberen, de XT trail. Na de eerste rit ben ik denk ik al om, reed vanauit de deur een trap af, was niet ingeklikt maar had gelijk support, dat was met mijn eigen standaard XT's anders geweest. inklikken en uitklikken gaat net zo soepel als met de cageless pedalen, veren stonden voor mij wat te slap, maar dat is met deze pedalen eenvoudig aan te passen. Ze schijnen maar 30 gram meer te wegen dan de normale versie, dus daarvoor ga ik het niet laten. Winner!
En dan XX1. Tijd geleden dat ik met een derailleur groep onderweg ben geweest, maar deze groep (of beter, dit concept) is gemaakt voor fat bikes. Groot bereik (groot genoeg) en eenvoudig om te bouwen naar een kleiner kleinste verzet (voorblad vervangen) en geen gedoe met clearance van de voor derailleur.
Het grote probleem van (semi)fatbikes is een aanlopende voorderailleu en ketting. In de meeste gevallen zit de band gewoon op de plek waar de derailleur heen wil. crank bouwers lossen dit op door offset cranks te maken. Hierbij zit het kleine kransje op de plek van het middenblad, en het middenblad op de plek van het buitenblad(van een triple). Het grote ketting blad heb je bij een fatbike bijna nooit nodig.
Dit hele issue heb je bij een single ring niet, en met de 42 achter heb je nog een redelijk groot bereik (kleinste overbrenging met een 32 is 0.76, bij een 28 ring is dat 0.66. Vergelijk je dat met 22:36 (0,6111) dan is het verschil niet al te groot.
Ik heb nu een 32, eigenlijk als ketting blad te klein (ik raad iedereen met een single ring minmaal een 36 te gebruiken, voor minder slijtage. Om echter het kleinste verzet niet te groot te maken voor een 32 gekozen.
Natuurlijk moet je wel weer de grotere omtrek van de 29+banden meerekenen in de bepaling van de afgelegde afstand in het lichtste verzet.
Want die banden hebben een grotere omtrek (zal ik nog nameten). De velgen zijn nog steeds 700c, of 28 inch, de banden zijn met hun 3 inch (7.5cm) breedte gigantisch! Zowel hoog als breed. Dus alle kanten op meer contact oppervlak, dus merkbaar meer grip, merkbaar meer drijvend vermogen (vandaag in de sneeuw goed te merken) en merkbaar meer comfort. Vandaag reed ik denk ik rond de 0.5 bar (op de SKS rennkompressor, ik moet nog een naukeurige drukmeter aanschaffen, iemand een tip??), en dat gaat prima. 0.5 bar!! Op de weg is dat iets minder leuk, maar in het terrein een genot. Volgende keer weg met 1 bar, jammer dat de sneeuw dan we weg zal zijn, had een mooiere vergelijking gegeven.
Het leuke van versnellingen is is dat je ze ook gebruikt als je ze hebt, ik tenminste wel. Er zaten in mijn rit vandaag wat steile klimmetjes, en ik betrapte mezelf erop bij een iets langere klim al bijna in het lichtste verzet te zitten. Wat nou singlespeeders schakelen niet...
JJ