Ultralite Bicycle Camping

Voor woon-werk verkeer op een snelle fiets en light camping.

Moderator:Beheerders

steelhead
set up voor 2013

Bericht door steelhead » ma jan 07, 2013 4:58 pm

ben mn nieuwe fiets aan het afmaken en ben gelijk een bikepacking setup aan het samenstellen. Wat zijn de laatste ervaringen/verassingen/fiasco's op bikepacking gebied waar ik rekening mee moet houden?

globaal zoek ik

bivy
tarp
slaapzak
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

ott

Re: set up voor 2013

Bericht door ott » ma jan 07, 2013 6:56 pm

Wat werkt voor iemand met een klein budget:
Bivy bij de scoutingshop a69euro
Tarp een poncho bij de legerdump a10 euro
Slaapzak een 4seizoenen bij de dump a35 euro
Slaapmat bij de dump 10 euro.

Dat alles met behulp van bagageriemen als rol aan je fiets en je hebt je slapen voor elkaar
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

willem12

Bericht door willem12 » ma jan 07, 2013 9:14 pm

Ik zie sommigen van een Tarp terugkomen en toch voor een TarpTent gaan zoals de Contrail.

Iemand onder een te kleine Tarp zien liggen en manouvreren om opspattende regendruppels te vermijden is even leuk, maar daarna vooral zielig.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

ochikiro

Bericht door ochikiro » ma jan 07, 2013 10:59 pm

Nog niet zo zielig als iemand in een oude lekke bivakzak zien afdruipen naar een schuurtje ;-)

Die Rig7 van Alpkit is qua formaat een balzaal voor 1 pers en moet je hier in NL onder de boomgrens voldoende beschutting geven.

Beetje gericht weekend kiezen en je kunt ook in je slaapzak onder de sterren slapen.

willem12

Bericht door willem12 » di jan 08, 2013 7:59 am

Ik zal deze onnodige persoonlijke aanval negeren.

Contrail tent/tarp voor als je een keer naar de UK wil of niet alleen in Juli/Aug wil kamperen. Maar i.i.g. geen kleine tarp :)
Afbeelding
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

didadunlop

Bericht door didadunlop » di jan 08, 2013 8:40 am

Ik heb ook tijden gedacht aan een tarp icm bivakzak etc. Maar als ik ging kijken was een leuke 1 persoonstent veel makkelijker en comfortabeler. (Voor mij!!!!!)

Via www.kampeermarkt.nl kan je altijd redelijk goedkoop zaken aanschaffen.

Maar die tarptents staan idd wel hoog op mijn lijstje als mijn huidige 1 persoonstent echt op is.

edit: Ik voel wat wederzijdse frustratie?..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

ochikiro

Bericht door ochikiro » wo jan 09, 2013 8:41 am

Ik lag droog en draai altijd in mijn slaap </frustratie> ;-)

Afbeelding
P1040329 by JJatSSdotNL, on Flickr

Ik heb me dat weekend prima vermaakt en W12 dito. Voor een weekendje weg rond het huis kan alles en overleef je het wel. Gaan en uitproberen en kijken waar je je het gemakkelijkst bij voelt. Voor mij is dat ultralight kamperen toch vooral kijken wat je niet hoeft mee te nemen en onderweg wel weet op te lossen. Zo neem ik bijvoorbeeld zelf nog steeds teveel extra kleding mee en heeft W12 prima gebruik gemaakt van de voorzieningen onderweg.

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jan 09, 2013 8:55 am

Voorzieningen onderweg zijn altijd goed. Ik moet daar ook beter op letten tijdens plannen. Hutten/bushokjes/restaurants etc.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » wo jan 09, 2013 6:43 pm

Zelf heb ik vorig jaar besloten om geen tarp maar juist een lichtgewicht tentje te kopen: Eureka Spitfire Solo

Deze is ruim genoeg voor mijn 1.90m lengte en breed genoeg om je spullen droog te leggen. Groot voordeel is dat de binnentent volledig van gaas is, zodat je 's avonds nog rustig wat kunt lezen ofzo, zonder doodgebeten te worden door muggen of midges. OK, het is wel iets groter en zwaarder mee te nemen dan tarp+bivakzak maar dat heb ik er graag voor over.

Eventueel is dezelfde tent in een nog lichtere uitvoering te krijgen (=Dida's tentje)
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jan 09, 2013 8:20 pm

Idd het is niet zoveel zwaarder (of zelfs lichter als je een beetje goed zoekt). En net wat meer comfort.

Waarbij ik die lichtere versie voor een spotprijs kon krijgen. Nu zou ik dat er nu niet meer voor neerleggen en de iets zwaardere versie kopen. Gewicht is niet meer zo van belang. Vooral hoe klein je het kan inpakken.

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jan 09, 2013 8:35 pm

ow en ik heb deze besteld: http://www.clikstand.com/

Eens kijken of dat beter werkt dan dat gehannes met een esbit brandertje.

marten

Bericht door marten » wo jan 09, 2013 8:37 pm

sneeuwpop schreef:Zelf heb ik vorig jaar besloten om geen tarp maar juist een lichtgewicht tentje te kopen:
ik denk ook nog altijd met veel leedvermaak terug op die off-road tocht waarbij de camping op buiradar met rood gemarkeerd bleek. De Tarp-tenters waren snel genezen ;)
/Marten

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » wo jan 09, 2013 9:14 pm

didadunlop schreef:ow en ik heb deze besteld: http://www.clikstand.com/

Eens kijken of dat beter werkt dan dat gehannes met een esbit brandertje.
Ik heb laatst de 8gr Meths Stove besteld, net als een MyTiCup, voor een superkleine setup voor koffie/thee/cup-a-soup/noodles. Meestal valt er overdag wel ergens een warme hap te scoren bij een lokale snackbar ofzo...
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jan 09, 2013 9:29 pm

Jah die is daarvoor idd ideaal.

Ik zal mijn pepsicanstoves eens wegen. Volgens mij zijn die niet veel zwaarder.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » wo jan 09, 2013 9:44 pm

didadunlop schreef:Jah die is daarvoor idd ideaal.

Ik zal mijn pepsicanstoves eens wegen. Volgens mij zijn die niet veel zwaarder.
Ging mij niet om het gewicht maar juist om het formaat. Ik zie mijzelf nog geen werkende pepsi-can-stove maken met een diameter van 32mm ;) Met een iets kleiner brandstofflesje past alles mooi binnenin de MyTiCup!!!
Laatst gewijzigd door sneeuwpop op wo jan 09, 2013 9:58 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jan 09, 2013 9:46 pm

ragdoll

Bericht door ragdoll » vr jan 18, 2013 11:04 am

Heb vorig jaar een Vango Helium Carbon gekocht, kost wel wat maar dan heb je een tentje van 860gr met alles erop en eraan. lijkt op een Hilleberg Akto, maar dan (nog) een kleine halve kilo lichter. pakt ook heel klein weg.

http://www.vango.co.uk/force-ten/helium-carbon-100.html

Afbeelding

Plaats reactie