Maat Endurofiets? Beetje hulp nodig!
Moderator:Beheerders
-
Hallo allen,
Ik sta op het punt mijn eerste Enduro aan te schaffen. Ik rij al honderd jaar mountainbike en met de opkomst van de vele Enduro's lijkt het me leuk m'n troefkaart (de afdaling) wat meer uit te kunnen spelen.
Nu heb ik mijn oof laten vallen op de Trek Slash, echter twijfel ik een beetje over de geometrie. Ik rij XC over het algemeen op 21" frames (Scott Spark vorig model en een hardtail RM Blizzard) . De TT-eff zijn op deze fietsen 620-625mm en ik rij met 120mm stem. Ik rij hier heerlijk mee en op basis hiervan kies ik altijd mijn fietsen uit.
Nu is de stap bij de Slash IMHO nogal groot. de TT eff gaat hier van 598 naar 628. Het geometrie overzicht heeft trouwens nogal wat fouten in zich maar dat terzijde.
Vraag is dus simpel.....kan ik mijn XC geometrie over die van een Enduro leggen (en dus de 21,5 kiezen) of is het slimmer een maatje te downgraden?.....Ja ik weet het, erop zitten en rijden helpt maar er is er geen op voorraad in 21 momenteel ergens ;-(
Alvast bedankt voor de input!
Ik sta op het punt mijn eerste Enduro aan te schaffen. Ik rij al honderd jaar mountainbike en met de opkomst van de vele Enduro's lijkt het me leuk m'n troefkaart (de afdaling) wat meer uit te kunnen spelen.
Nu heb ik mijn oof laten vallen op de Trek Slash, echter twijfel ik een beetje over de geometrie. Ik rij XC over het algemeen op 21" frames (Scott Spark vorig model en een hardtail RM Blizzard) . De TT-eff zijn op deze fietsen 620-625mm en ik rij met 120mm stem. Ik rij hier heerlijk mee en op basis hiervan kies ik altijd mijn fietsen uit.
Nu is de stap bij de Slash IMHO nogal groot. de TT eff gaat hier van 598 naar 628. Het geometrie overzicht heeft trouwens nogal wat fouten in zich maar dat terzijde.
Vraag is dus simpel.....kan ik mijn XC geometrie over die van een Enduro leggen (en dus de 21,5 kiezen) of is het slimmer een maatje te downgraden?.....Ja ik weet het, erop zitten en rijden helpt maar er is er geen op voorraad in 21 momenteel ergens ;-(
Alvast bedankt voor de input!
De Slash is behoorlijk slack en is zeker niet te vergelijken met een XC bike. Ik zou zeggen probeer er gewoon een keer een. Gister toevallig even op een M gezeten. Voor FR zou dat eventueel voor mij net aan kunnen met 1.88 maar voor serieuzer werk en enduro zou ik voor de L gaan (met mijn lengte). Dan heb je een beetje een referentie
Edit: Ook het idee van de 120mm stem zou ik even laten varen en gewoon even rijden. Ik weet niet hoe lang je bent, maar de maten op papier zeggen niet alles en 21" bij het ene merk is bij lange na niet altijd hetzelfde als bij een ander merk. En zeker niet als het gaat om een totaal ander type bike
Edit: Ook het idee van de 120mm stem zou ik even laten varen en gewoon even rijden. Ik weet niet hoe lang je bent, maar de maten op papier zeggen niet alles en 21" bij het ene merk is bij lange na niet altijd hetzelfde als bij een ander merk. En zeker niet als het gaat om een totaal ander type bike
-
sherlock schreef:De Slash is behoorlijk slack en is zeker niet te vergelijken met een XC bike. Ik zou zeggen probeer er gewoon een keer een. Gister toevallig even op een M gezeten. Voor FR zou dat eventueel voor mij net aan kunnen met 1.88 maar voor serieuzer werk en enduro zou ik voor de L gaan (met mijn lengte). Dan heb je een beetje een referentie
Thanks
Ik ben ook 1.88
Maar voor de duidelijkheid, ik geef de maten van de XC fiets aan om een referentie te hebben net als de 120 stem. Natuurlijk ga ik dat niet op een Enduro zetten. Gaat er even puur om wat de logische vertaling zou zijn naar een Slash.
Bedoel je met L een 21.5?
Scott Spark LTD - Rocky Mountain Blizzard - Canyon Strive 9.0 SL- Cervélo R3
Ik rij met mijn 1.96 op een L Nukeproof Mega. Die een zitbuis heeft van 18,5" .
Echter rij ik perfect op deze fiets. Seattube is dan ook niet het belangrijkst, maar voornamelijk de bovenbuis (reach?)
Ik rij momenteel met een 50mm stuurpen, maar ik denk dat voor mij een 60 of 65mm net even wat lekkerder zal rijden.
Echter rij ik perfect op deze fiets. Seattube is dan ook niet het belangrijkst, maar voornamelijk de bovenbuis (reach?)
Ik rij momenteel met een 50mm stuurpen, maar ik denk dat voor mij een 60 of 65mm net even wat lekkerder zal rijden.
-
Even op de site van Nukeproof gekeken; de 18,5 heeft een TT eff van nog geen 594!! Das kort!xRemcox schreef:Ik rij met mijn 1.96 op een L Nukeproof Mega. Die een zitbuis heeft van 18,5" .
-
Aan allen dank voor de reacites.... had ik al gezegd dat ik eigenwijs en impulsief kan zijn?
Kwam op de Canyon site de Strive tegen.... zaken vergeleken, reviews gelezen, gok genomen en besteld.
Week 5 wordt ie afgeleverd.... de Strive AL 9.0 SL... in stealth, lekker hoor.
Prijs/afmontage verhouding is fabuleus, dus als ie echt niet zou bevallen koop ik een knap frame en zet ik alles over
Thanks again en tot ziens in de Megavalanche !! ......eat dust
Kwam op de Canyon site de Strive tegen.... zaken vergeleken, reviews gelezen, gok genomen en besteld.

Week 5 wordt ie afgeleverd.... de Strive AL 9.0 SL... in stealth, lekker hoor.
Prijs/afmontage verhouding is fabuleus, dus als ie echt niet zou bevallen koop ik een knap frame en zet ik alles over

Thanks again en tot ziens in de Megavalanche !! ......eat dust