Spuiten fixed gear

Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
thomasvannoten
Spuiten fixed gear

Bericht door thomasvannoten » do jan 10, 2013 7:57 pm

Hey allemaal,

K ben nog een leek in het ombouwen van een oude koersfiets naar een fixie... Aldus heb ik er een op de kop kunnen tikken en zou ik hem graag herspuiten. Hoe doe ik dit het beste? ik dacht zelf de oude lak er afslissen met schuurpapier (100) en erna nog is met een schuurpapier van (150)? is dit gebruikelijk? en wat voor lak kan ik het best gebruiken?

Merci

psychoaiko666
Contacteer:

Bericht door psychoaiko666 » vr jan 11, 2013 3:32 am

hoi Thomas, de orginele lak hoef je niet persé volledig te verwijderen. een egaal oppervlak (natuurlijk ruw genoeg dat de niewe verf kan hechten) volstaat. na het schuren stofvrij maken en ontvetten met een doek en wasbenzine. eerste laag primer aanbrengen (wel dekkend, maar niet te dik), volledig laten drogen, ligt opschuren daarna weer stof en vet verwijderen. nieuwe laag primer aanbrengen en weer laten drogen, nogmaals ligt opschuren en stof en vet afnemen. als het allemaal in orde is kan je dan beginnen met kleur spuiten(je hoeft nu niet meer te schuren, wel moet je nog voor iedere nieuwe laag verf ff stof en vet verwijderen), de eerste laag hoeft niet te dekken. voeg zoveel (DUNNE) lagen verf toe als jou aanstaat, dat mag wat meer zijn als je voor een mat verfwerk gaat. wil je een glanzende finish moet je nog een stuk of twee lagen heldere lak d'r tegen aan spuiten.

nog een tip, trek iedere keer voor je met je handen aan je frame komt latex handschoenen aan. dat voorkomt natuurlijk vieze vingers, maar nog veel belagrijker is dat je zo geen huid eigen vetten overdraagt.

wat verf betreft, gewoon goedkope spuitbussen van gamma of hema, ofzo. motip is niet slecht, maar veel te duur.
hoop dat je d'r wat mee kan en sucsex.
wie zet nu weer een boom in de weg?

psychoaiko666
Contacteer:

Bericht door psychoaiko666 » vr jan 11, 2013 3:48 am

oja, en 100 en 150 grain papier is wel ok, gewoon voor grof werk grof papier en fijn papier voor fijn werk.
wie zet nu weer een boom in de weg?

thomasvannoten

Bericht door thomasvannoten » vr jan 11, 2013 10:47 am

Super bedankt man': kan k er is aan beginnen.

Huubonator
Contacteer:

Bericht door Huubonator » vr jan 11, 2013 11:55 am

na het schuren stofvrij maken en ontvetten
Ontvetten kun je beter doen voor het schuren anders schuur je het vet in de lak.....
vervolgens spuiten met een goede kwaliteit (motip o.i.d.) spuitbus en je krijgt een top resultaat.

Veel succes!

nutsjesmoar
Contacteer:

Bericht door nutsjesmoar » ma jan 14, 2013 7:11 pm

Hopelijk ben ik niet te laat, schuur niet tot op het kale metaal. De originele primer die fabrikanten destijds gebruikten is ijzersterk en zou ik erop laten als ik jou was. gewoon de lak wat opschuren en eventuele rare plekken weghalen. Dan spuiten.

de lachende derde
Contacteer:

Bericht door de lachende derde » wo jan 16, 2013 9:41 pm

Precies. Eerst ontvetten en dan pas vlakschuren. Als je het echt goed wil doen zou ik hier eens naar kijken: http://www.spraymax.com/index.php?id=361&L=1

Of anders graffitibussen van Montana, die dingen kosten 4 euro per stuk en hechten supergoed.
www.electronicexplorations.org

Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.

knaplullig
Contacteer:

Bericht door knaplullig » ma jan 21, 2013 9:45 pm

Als je voor een leuke prijs wil poedercoaten moet je hier eens kijken.
www.kingstralen.nl

Bedrijf in Den Haag wat voor een (in ieder geval voor mijn frame) zachte prijs alle ral kleuren kunnen poedercoaten.
See what I see and you'll see it different.

thomasvannoten

glans

Bericht door thomasvannoten » wo jan 23, 2013 7:16 pm

allemaal al heel hard bedankt, maar ik ben bang als k hem spuit dat hij niet die mooie glans gaat krijgen. hoe bekom ik het beste resultaat met zo'n mooie glans? een extra coating aanbrengen na het spuiten?

marten

Re: glans

Bericht door marten » wo jan 23, 2013 7:48 pm

thomasvannoten schreef:allemaal al heel hard bedankt, maar ik ben bang als k hem spuit dat hij niet die mooie glans gaat krijgen. hoe bekom ik het beste resultaat met zo'n mooie glans? een extra coating aanbrengen na het spuiten?
heel veel lage blanke lak, en tussendoor schuren met 320 en 600
/Marten

thomasvannoten

Bericht door thomasvannoten » wo jan 23, 2013 10:52 pm

wat is blanke lak juist? en wanneer en hoe pas je dit toe?

gertjanvd

Bericht door gertjanvd » do jan 24, 2013 7:03 pm

even een vraagje voor de duidelijkheid, moet je tussen de lak lagen ook schuren of niet ?

knaplullig
Contacteer:

Bericht door knaplullig » do jan 24, 2013 8:45 pm

gertjanvd schreef:even een vraagje voor de duidelijkheid, moet je tussen de lak lagen ook schuren of niet ?
Tussen de lagen door heel licht opschuren zodat je oneffenheden er zo veel mogelijk uit haalt. Daarna een laag of 3 blanke lak (niet te dik) zodat je de mooie glans krijgt.
See what I see and you'll see it different.

Plaats reactie