Haibike Attack

Toon hier je fiets! Ook voor je nieuwe project in opbouw. (s.v.p. één onderwerp per fiets).

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
DerHarrie
Contacteer:
Haibike Attack

Bericht door DerHarrie » vr jan 04, 2013 1:12 pm

Ben deze winter bezig gegaan met mijn Haibike Attack

Van het zomer heb ik hem voor een klein bedrag gekocht van mijn baas, nieuwe kabels erop gezet en wat mooie handvatten om me er veel me te vermaken

Afbeelding

De afgelopen maand ben ik onderdelen gaan kopen om hem wat interessanter te maken.
Ik heb een oude Shimano Saint M800 groep uit 2004 erbij gezocht die ik er nu op aan het bouwen ben.
Er komt voor een 203mm en achter een 160mm schijfrem op
Heb ondertussen ook het stuur en de headset veranderd.

Zoek nog een voorvork waar een 20mm steekas in kan

<Edit 4-1-2013>
Ben even lekker bezig geweest, als test even een klein tandwiel voor gezet om de rem achter te proberen en gewoon even een rondje te rijden.
Had een mooi cranckstel gevonden wat met wat aanpassingen paste, had ook een Saint trapas gekocht maar die is voor een extra breed bottom bracket.

Afbeelding
Afbeelding

Vind het blauwe stuur prachtig bij de matte Saint hardware, maar wie weet denkt een ander daar heel ander over
Afbeelding

Heb voor mijn achterwiel blauwe nippels gebruikt om bij het thema te blijven aan RVS dubbelbutted spaken
Afbeelding
Laatst gewijzigd door DerHarrie op vr jan 04, 2013 10:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
fietsen moeten gemaakt worden, daarom maak ik ze

Tuup J

Bericht door Tuup J » vr jan 04, 2013 2:34 pm

Zou je mij eens willen vertellen waarom je er een 20mm steekas vork in wilt hebben? De meeste van deze vorken hebben toch een travel vanaf rond de 140mm, of je moet voor een dirt jump vork gaan met 100mm veerweg. Zelf denk ik ook dat als je er een vork in zet met meer als 100mm veerweg, je de geometrie verneukt en ook de levensduur van het frame. Frame is niet gemaakt voor vorken met veel travel en denk niet dat dat frame de extra krachten aan kan die dan vrij komen op bepaalde punten.
Life begins at the end of your comfortzone.

DerHarrie
Contacteer:

Bericht door DerHarrie » vr jan 04, 2013 3:06 pm

Tuup J schreef:Zou je mij eens willen vertellen waarom je er een 20mm steekas vork in wilt hebben? De meeste van deze vorken hebben toch een travel vanaf rond de 140mm, of je moet voor een dirt jump vork gaan met 100mm veerweg. Zelf denk ik ook dat als je er een vork in zet met meer als 100mm veerweg, je de geometrie verneukt en ook de levensduur van het frame. Frame is niet gemaakt voor vorken met veel travel en denk niet dat dat frame de extra krachten aan kan die dan vrij komen op bepaalde punten.
Ze zijn er zeker, niet veel maar ze zijn er!
Ik wil er graag 1 omdat ik een mooie naaf heb liggen met steekas die goed bij mijn achteras past en omdat ik die V-brake nokken niks vind.
Tot ik een mooie gevonden heb blijf ik gewoon met deze vork rijden, eerst de nieuwe remmen maar eens in elkaar flatsen!

Trekrules

Bericht door Trekrules » vr jan 04, 2013 9:39 pm

@Tuup J meeste xc fietsen kunnen een vork van max 120mm veerweg hebben,dat is ongeveer de limiet voor cross country.Meer dan 120mm bijv is slecht voor je frame in ergste gevallen kan je balhoofd scheuren omdat de vork te veel veerweg heeft.

Aan de topic starter wil je iets unieks probeer een Marzocchi Shiver SC te vinden(worden ook voor XC gebruikt)
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

DerHarrie
Contacteer:

Bericht door DerHarrie » vr jan 04, 2013 10:12 pm

Trekrules schreef: Aan de topic starter wil je iets unieks probeer een Marzocchi Shiver SC te vinden(worden ook voor XC gebruikt)
Ik vraag me af of ik dat ooit in mijn budget ga halen :)
Maar wie weet zou eens rondneuzen!

Tuup J

Bericht door Tuup J » vr jan 04, 2013 10:23 pm

Trekrules schreef:@Tuup J meeste xc fietsen kunnen een vork van max 120mm veerweg hebben,dat is ongeveer de limiet voor cross country.Meer dan 120mm bijv is slecht voor je frame in ergste gevallen kan je balhoofd scheuren omdat de vork te veel veerweg heeft.

Aan de topic starter wil je iets unieks probeer een Marzocchi Shiver SC te vinden(worden ook voor XC gebruikt)
Daarom dat ik zeg dat die dan al voor een dirt jump vork moet gaan en geen enduro vork als bijvoorbeeld een lyrik. Hoeveel travel heb je nu voren, lijkt op 60//80mm, denk dat 120mm dan al te veel is.

Snap zo wie zo niet veel van deze build, 203 mm schijf voren, 160mm achter, saint erop, nu een vorkje met 20mm steekas en dat op een frame/bike wat eruit ziet alsof die gemaakt is om mee naar de bakker te rijden. Ieder natuurlijk zijn eigen ding, begrijp me niet verkeerd. Maar had je dan al dat geld gespaard en meteen iets gekocht in welke richting je dan ook wilt. Saint spul en zo'n 203mm schijf wordt op downhillbikes gebruikt, vandaar dat ik het een beetje raar vindt.

DerHarrie
Contacteer:

Bericht door DerHarrie » vr jan 04, 2013 10:35 pm

@Tuup J

Het is zoals bij al mijn fietsen iets wat ontwikkeld, mocht ik een mooi frame tegenkomen zet ik alles misschien wel om, ik wilde iets om mee te experimenteren en proberen.
De Saint groep kon ik zo goedkoop krijgen dat het goedkoper was dan het meest simpele spul!

Het is voor mij een leuk project om me mee bezig te houden tot hij weer van stal kan!

Raar ben ik al jaren, dat ligt niet aan u!

Tuup J

Bericht door Tuup J » vr jan 04, 2013 10:40 pm

DerHarrie schreef:@Tuup J

Het is zoals bij al mijn fietsen iets wat ontwikkeld, mocht ik een mooi frame tegenkomen zet ik alles misschien wel om, ik wilde iets om mee te experimenteren en proberen.
De Saint groep kon ik zo goedkoop krijgen dat het goedkoper was dan het meest simpele spul!

Het is voor mij een leuk project om me mee bezig te houden tot hij weer van stal kan!

Raar ben ik al jaren, dat ligt niet aan u!
Haha, iig, veel plezier ermee!

Sinter

vork

Bericht door Sinter » ma jan 07, 2013 10:26 pm

Bij Bikefun heb je een leuke 20mm vork voor weinig:

www.bike-fun.nl/product/636/carbotech-freeride-ups-vork

Grt

DerHarrie
Contacteer:

Re: vork

Bericht door DerHarrie » di jan 08, 2013 12:09 am

Sinter schreef:Bij Bikefun heb je een leuke 20mm vork voor weinig:

www.bike-fun.nl/product/636/carbotech-freeride-ups-vork

Grt
Oh wat vet zeg!

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di jan 08, 2013 9:13 am

grappig eey.. een bombshell.. die heb ik ook nog gehad..

werkt wel op elastomeer en veren dacht ik.. ;)

DerHarrie
Contacteer:

Bericht door DerHarrie » di jan 08, 2013 2:35 pm

cyberhawk schreef:grappig eey.. een bombshell.. die heb ik ook nog gehad..

werkt wel op elastomeer en veren dacht ik.. ;)
Is wel een leuke look maar ziet er inderdaad niet uit als luchtvering.. Al weet ik eerlijk gezegd niet wat ik fijner vind voor de lange tijd.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » di jan 08, 2013 5:20 pm

Wat voor cranks zijn dat?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

DerHarrie
Contacteer:

Welke cranks

Bericht door DerHarrie » di jan 08, 2013 7:18 pm

Het TUIG schreef:Wat voor cranks zijn dat?
Ik heb ze via Marktplaats van iemand gekocht, ik haal ze morgen even van de fiets voor een aantal foto's. Tot zover heb ik zelf namelijk ook geen idee welk merk het is.
Ik mail de vorige eigenaar ook wel even ben wel benieuwd. Het ziet er namelijk best stevig uit!

morin

Bericht door morin » di jan 08, 2013 8:15 pm

Ik denk dat het van het merk roox is, die hebben nog een paar van zulke modellen crankstellen.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » di jan 08, 2013 11:34 pm

morin schreef:Ik denk dat het van het merk roox is,
Dat denk ik ook. Ik heb ze zelf ook maar ik dacht al de heftige uitvoering te hebben.
Maar hier staat 'Freeride' op, dus deze zullen toch wel heftiger zijn dan de mijne.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

DerHarrie
Contacteer:

Bericht door DerHarrie » wo jan 09, 2013 10:28 pm

Ze doen inderdaad denken aan RooX
Maar ook WRA heeft een soortgelijke look!

Afbeelding

Afbeelding

Deze zijn allemaal gemaakt met CNC methodes alleen zijn de WRA uitgeboord

De crancks die ik nu heb hebben verdikkingen, wellicht een eerder ontwerp of een sterkere versie

Ik vond deze in ieder geval prachtig!
Afbeelding

De bevestiging aan de achterkant komt ook overeen met de RooX die ik gezien heb online maar dit model kan ik zo niet vinden
Afbeelding

Om mijn Crancks op de fiets te monteren heb ik een ring gemaakt zodat de crank niet aansleepte langs mijn trapas, toch zit hij nog altijd goed vast zonder enige speling. Ik hoop dat dit zo blijft
Afbeelding[img]

ik heb een mailtje gestuurd richting Roox met de vraag of ze inderdaad van dat merk zijn!

morin

Bericht door morin » do jan 10, 2013 12:04 am

Ik dacht dat roox gestopt was?

Azonic-xc-er

Bericht door Azonic-xc-er » do jan 10, 2013 9:37 am

Het is zeker geen echte Roox. Bij een echte Roox is de afwerking toch net iets eleganter. Via deze link kan je al hun modellen zien http://www.roox.at/COMPONENTS/COMPONENT ... erview.htm

cHoc

Bericht door cHoc » vr jan 11, 2013 3:12 pm

Azonic-xc-er schreef:Het is zeker geen echte Roox. Bij een echte Roox is de afwerking toch net iets eleganter. Via deze link kan je al hun modellen zien http://www.roox.at/COMPONENTS/COMPONENT ... erview.htm
Het is geen RooX idd, RooX cranks hadden die verdikkingen niet, ze komen me wel ergens bekent van voor, maar weet niet meer van welk merk.

En Roox is idd out of business helaas
shoot me again, I ain't dead yet

DerHarrie
Contacteer:

Bericht door DerHarrie » ma feb 25, 2013 8:29 pm

Heb de voorvork gekocht, wat een gezicht zeg zo'n beest op zo'n kort frame!
Ik ga me er zeker mee vermaken, toch andere handvatten gekocht die ze bij Selle Royal in de aanbieding hadden.

Afbeelding

Heb weer blauwe kabels gebruikt om het geheel wat bij elkaar te houden.

Afbeelding

Dan past het allemaal mooi bij de blauwe nippels en andere blauwe details die ik gebruikt heb!

Afbeelding

DerHarrie
Contacteer:

Bericht door DerHarrie » do okt 17, 2013 1:24 pm

Weer bezig geweest met mijn fiets. Was van de zomer gevallen nadat de ketting mijn fiets verlaten had dus heb gespaard en nu een nieuwe crankset gekocht en een chain guide. Het stuur was vreselijk verbogen dus bij Verwimp meteen een nieuw stuur besteld!

]Afbeelding

Heb gekozen voor de M810 Saint cranks die vond ik wat mooier dan de oudere en ze passen natuurlijk bij de pedalen die ik al had.

Afbeelding

Dus op na de wereld van het Mountainbiken!

Afbeelding

Plaats reactie